EDUCAÇÃO, ENVELHECIMENTO E CONTEMPORANEIDADE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10903 |
Resumo: | The present study aimed to understand the contemporary educational context in the middle of the aging process. Using a research based on the literature review, collecting data in publications using descriptors in the following electronic databases: LILACS (Latin American and Caribbean Literature in Health Sciences), SCIELO (Scientific Electronic Library Online) and Scholar (Academic Google). From the studies analyzed, it was noted that the participation of the elderly in the educational process is presented in a timid manner, and governments of the various spheres and educational institutions should seek means capable of implementing the existing public policies that contemplate this public |
id |
UFT-8_30a0db7c58f16b4da7e17766aa6f486b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/10903 |
network_acronym_str |
UFT-8 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
EDUCAÇÃO, ENVELHECIMENTO E CONTEMPORANEIDADEIdoso; Ensino Superior; Extensão; Processo Educacional; Envelhecimento.Educação e envelhecimentoOld man; University education; Extension; Educational Process; Aging.The present study aimed to understand the contemporary educational context in the middle of the aging process. Using a research based on the literature review, collecting data in publications using descriptors in the following electronic databases: LILACS (Latin American and Caribbean Literature in Health Sciences), SCIELO (Scientific Electronic Library Online) and Scholar (Academic Google). From the studies analyzed, it was noted that the participation of the elderly in the educational process is presented in a timid manner, and governments of the various spheres and educational institutions should seek means capable of implementing the existing public policies that contemplate this publicEl presente estudio tuvo como objetivo comprender el contexto educativo contemporáneo en medio del proceso de envejecimiento. Utilizando una investigación basada en la revisión de la literatura, recolectando datos en publicaciones utilizando descriptores en las siguientes bases de datos electrónicas: LILACS (Literatura Latinoamericana y del Caribe en Ciencias de la Salud), SCIELO (Biblioteca Electrónica Científica en Línea) y Scholar (Google Scholar). A partir de los estudios analizados, se observó que la participación de las personas mayores en el proceso educativo se presenta de manera tímida, y los gobiernos de los distintos ámbitos e instituciones educativas deben buscar medios capaces de implementar las políticas públicas existentes que contemplan a este público.O presente estudo objetivou compreender o contexto educacional contemporâneo em meio ao processo de envelhecimento. Utilizando-se de uma pesquisa com base na revisão de literatura, coletando dados em publicações com uso de descritores nas seguintes bases eletrônicas: LILACS (Literatura Latino-americana e do Caribe em Ciências da Saúde), SCIELO (Scientific Eletronic Library Online) e Scholar (Google Acadêmico). A partir dos estudos analisados, notou-se que a participação de idosos no processo educacional se apresenta de maneira tímida, devendo governantes das variadas esferas e instituições de ensino buscar meios capazes de efetivar as políticas públicas já existentes que contemplam este público.Universidade Federal do Tocantins - UFT2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1090310.20873/uft.2447-4266.2023v9n1a38ptObservatory Journal; Vol. 9 No. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a38ptObservatorio Magazine; Vol. 9 Núm. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a38ptObservatoire Journal; Vol. 9 No. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a38ptRevista Observatório ; v. 9 n. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a38pt2447-426610.20873/10.20873/uft.2447-4266.2023v9n1reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10903/22073https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10903/22074Copyright (c) 2023 Revista Observatório http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantana Alves Leite, FernandaSantana Alves Leite , Tailana Alcântara, Wiara Rosa RiosLauro Martins, Jose2024-01-01T00:20:09Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/10903Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2024-01-01T00:20:09Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO, ENVELHECIMENTO E CONTEMPORANEIDADE |
title |
EDUCAÇÃO, ENVELHECIMENTO E CONTEMPORANEIDADE |
spellingShingle |
EDUCAÇÃO, ENVELHECIMENTO E CONTEMPORANEIDADE Santana Alves Leite, Fernanda Idoso; Ensino Superior; Extensão; Processo Educacional; Envelhecimento. Educação e envelhecimento Old man; University education; Extension; Educational Process; Aging. |
title_short |
EDUCAÇÃO, ENVELHECIMENTO E CONTEMPORANEIDADE |
title_full |
EDUCAÇÃO, ENVELHECIMENTO E CONTEMPORANEIDADE |
title_fullStr |
EDUCAÇÃO, ENVELHECIMENTO E CONTEMPORANEIDADE |
title_full_unstemmed |
EDUCAÇÃO, ENVELHECIMENTO E CONTEMPORANEIDADE |
title_sort |
EDUCAÇÃO, ENVELHECIMENTO E CONTEMPORANEIDADE |
author |
Santana Alves Leite, Fernanda |
author_facet |
Santana Alves Leite, Fernanda Santana Alves Leite , Tailana Alcântara, Wiara Rosa Rios Lauro Martins, Jose |
author_role |
author |
author2 |
Santana Alves Leite , Tailana Alcântara, Wiara Rosa Rios Lauro Martins, Jose |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santana Alves Leite, Fernanda Santana Alves Leite , Tailana Alcântara, Wiara Rosa Rios Lauro Martins, Jose |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Idoso; Ensino Superior; Extensão; Processo Educacional; Envelhecimento. Educação e envelhecimento Old man; University education; Extension; Educational Process; Aging. |
topic |
Idoso; Ensino Superior; Extensão; Processo Educacional; Envelhecimento. Educação e envelhecimento Old man; University education; Extension; Educational Process; Aging. |
description |
The present study aimed to understand the contemporary educational context in the middle of the aging process. Using a research based on the literature review, collecting data in publications using descriptors in the following electronic databases: LILACS (Latin American and Caribbean Literature in Health Sciences), SCIELO (Scientific Electronic Library Online) and Scholar (Academic Google). From the studies analyzed, it was noted that the participation of the elderly in the educational process is presented in a timid manner, and governments of the various spheres and educational institutions should seek means capable of implementing the existing public policies that contemplate this public |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10903 10.20873/uft.2447-4266.2023v9n1a38pt |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10903 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2023v9n1a38pt |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10903/22073 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10903/22074 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Observatório http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Observatório http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 9 No. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a38pt Observatorio Magazine; Vol. 9 Núm. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a38pt Observatoire Journal; Vol. 9 No. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a38pt Revista Observatório ; v. 9 n. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a38pt 2447-4266 10.20873/10.20873/uft.2447-4266.2023v9n1 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br|| |
_version_ |
1797174751170396160 |