EDUCAÇÃO, ENVELHECIMENTO E CONTEMPORANEIDADE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santana Alves Leite, Fernanda
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Santana Alves Leite , Tailana, Alcântara, Wiara Rosa Rios, Lauro Martins, Jose
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10903
Resumo: The present study aimed to understand the contemporary educational context in the middle of the aging process. Using a research based on the literature review, collecting data in publications using descriptors in the following electronic databases: LILACS (Latin American and Caribbean Literature in Health Sciences), SCIELO (Scientific Electronic Library Online) and Scholar (Academic Google). From the studies analyzed, it was noted that the participation of the elderly in the educational process is presented in a timid manner, and governments of the various spheres and educational institutions should seek means capable of implementing the existing public policies that contemplate this public
id UFT-8_30a0db7c58f16b4da7e17766aa6f486b
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/10903
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling EDUCAÇÃO, ENVELHECIMENTO E CONTEMPORANEIDADEIdoso; Ensino Superior; Extensão; Processo Educacional; Envelhecimento.Educação e envelhecimentoOld man; University education; Extension; Educational Process; Aging.The present study aimed to understand the contemporary educational context in the middle of the aging process. Using a research based on the literature review, collecting data in publications using descriptors in the following electronic databases: LILACS (Latin American and Caribbean Literature in Health Sciences), SCIELO (Scientific Electronic Library Online) and Scholar (Academic Google). From the studies analyzed, it was noted that the participation of the elderly in the educational process is presented in a timid manner, and governments of the various spheres and educational institutions should seek means capable of implementing the existing public policies that contemplate this publicEl presente estudio tuvo como objetivo comprender el contexto educativo contemporáneo en medio del proceso de envejecimiento. Utilizando una investigación basada en la revisión de la literatura, recolectando datos en publicaciones utilizando descriptores en las siguientes bases de datos electrónicas: LILACS (Literatura Latinoamericana y del Caribe en Ciencias de la Salud), SCIELO (Biblioteca Electrónica Científica en Línea) y Scholar (Google Scholar). A partir de los estudios analizados, se observó que la participación de las personas mayores en el proceso educativo se presenta de manera tímida, y los gobiernos de los distintos ámbitos e instituciones educativas deben buscar medios capaces de implementar las políticas públicas existentes que contemplan a este público.O presente estudo objetivou compreender o contexto educacional contemporâneo em meio ao processo de envelhecimento. Utilizando-se de uma pesquisa com base na revisão de literatura, coletando dados em publicações com uso de descritores nas seguintes bases eletrônicas: LILACS (Literatura Latino-americana e do Caribe em Ciências da Saúde), SCIELO (Scientific Eletronic Library Online) e Scholar (Google Acadêmico). A partir dos estudos analisados, notou-se que a participação de idosos no processo educacional se apresenta de maneira tímida, devendo governantes das variadas esferas e instituições de ensino buscar meios capazes de efetivar as políticas públicas já existentes que contemplam este público.Universidade Federal do Tocantins - UFT2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1090310.20873/uft.2447-4266.2023v9n1a38ptObservatory Journal; Vol. 9 No. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a38ptObservatorio Magazine; Vol. 9 Núm. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a38ptObservatoire Journal; Vol. 9 No. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a38ptRevista Observatório ; v. 9 n. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a38pt2447-426610.20873/10.20873/uft.2447-4266.2023v9n1reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10903/22073https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10903/22074Copyright (c) 2023 Revista Observatório http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantana Alves Leite, FernandaSantana Alves Leite , Tailana Alcântara, Wiara Rosa RiosLauro Martins, Jose2024-01-01T00:20:09Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/10903Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2024-01-01T00:20:09Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCAÇÃO, ENVELHECIMENTO E CONTEMPORANEIDADE
title EDUCAÇÃO, ENVELHECIMENTO E CONTEMPORANEIDADE
spellingShingle EDUCAÇÃO, ENVELHECIMENTO E CONTEMPORANEIDADE
Santana Alves Leite, Fernanda
Idoso; Ensino Superior; Extensão; Processo Educacional; Envelhecimento.
Educação e envelhecimento
Old man; University education; Extension; Educational Process; Aging.
title_short EDUCAÇÃO, ENVELHECIMENTO E CONTEMPORANEIDADE
title_full EDUCAÇÃO, ENVELHECIMENTO E CONTEMPORANEIDADE
title_fullStr EDUCAÇÃO, ENVELHECIMENTO E CONTEMPORANEIDADE
title_full_unstemmed EDUCAÇÃO, ENVELHECIMENTO E CONTEMPORANEIDADE
title_sort EDUCAÇÃO, ENVELHECIMENTO E CONTEMPORANEIDADE
author Santana Alves Leite, Fernanda
author_facet Santana Alves Leite, Fernanda
Santana Alves Leite , Tailana
Alcântara, Wiara Rosa Rios
Lauro Martins, Jose
author_role author
author2 Santana Alves Leite , Tailana
Alcântara, Wiara Rosa Rios
Lauro Martins, Jose
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santana Alves Leite, Fernanda
Santana Alves Leite , Tailana
Alcântara, Wiara Rosa Rios
Lauro Martins, Jose
dc.subject.por.fl_str_mv Idoso; Ensino Superior; Extensão; Processo Educacional; Envelhecimento.
Educação e envelhecimento
Old man; University education; Extension; Educational Process; Aging.
topic Idoso; Ensino Superior; Extensão; Processo Educacional; Envelhecimento.
Educação e envelhecimento
Old man; University education; Extension; Educational Process; Aging.
description The present study aimed to understand the contemporary educational context in the middle of the aging process. Using a research based on the literature review, collecting data in publications using descriptors in the following electronic databases: LILACS (Latin American and Caribbean Literature in Health Sciences), SCIELO (Scientific Electronic Library Online) and Scholar (Academic Google). From the studies analyzed, it was noted that the participation of the elderly in the educational process is presented in a timid manner, and governments of the various spheres and educational institutions should seek means capable of implementing the existing public policies that contemplate this public
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10903
10.20873/uft.2447-4266.2023v9n1a38pt
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10903
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2023v9n1a38pt
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10903/22073
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10903/22074
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Observatório
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Observatório
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 9 No. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a38pt
Observatorio Magazine; Vol. 9 Núm. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a38pt
Observatoire Journal; Vol. 9 No. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a38pt
Revista Observatório ; v. 9 n. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a38pt
2447-4266
10.20873/10.20873/uft.2447-4266.2023v9n1
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1797174751170396160