WHAT DO THE COMMUNITY MANAGER AND THE SOCIAL MIDIA EDITOR DO IN TWO REFERENCE VEHICLES: ciberjournalism or marketing?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3261 |
Resumo: | With the increased possibility of interactivity from the Web 2.0, journalists were challenged to reinvent themselves as professionals in face of the need for answers to an audience that interacts with vehicles. The objective of this article is to think about these new functions that meet attributions from both journalism and marketing fields, changing journalistic routines and leading to important questions about the values that govern journalists in news selection, verification and editing processes after the advent of social networks. The work is the result of a research, in an ethnographic perspective, carried out in the Diario de Pernambuco, the oldest newspaper in circulation in Latin America, and in the Spanish La Vanguardia. |
id |
UFT-8_484db34beee300726c5dc89b4d7cf015 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3261 |
network_acronym_str |
UFT-8 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
WHAT DO THE COMMUNITY MANAGER AND THE SOCIAL MIDIA EDITOR DO IN TWO REFERENCE VEHICLES: ciberjournalism or marketing?? QUÉ EL COMMUNITY MANAGER Y EL EDITOR DE MIDIAS SOCIALES HACEN EN DOS VEHÍCULOS DE REFERÉNCIA: ciberperiodismo o marketing?O QUE FAZEM O COMMUNITY MANAGER E O EDITOR DE MÍDIAS SOCIAIS EM DOIS VEÍCULOS DE REFERÊNCIA: ciberjornalismo ou marketing?JournalismJournalistDiario de Pernambucola VanguardiaAudiencePeriodismoPeriodistaDiario de Pernambucola VanguardiaAudienciaJornalismoJornalistaAudiênciaDiário de PernambucoLa VanguardiaJornalismoJornalistaAudiênciaWith the increased possibility of interactivity from the Web 2.0, journalists were challenged to reinvent themselves as professionals in face of the need for answers to an audience that interacts with vehicles. The objective of this article is to think about these new functions that meet attributions from both journalism and marketing fields, changing journalistic routines and leading to important questions about the values that govern journalists in news selection, verification and editing processes after the advent of social networks. The work is the result of a research, in an ethnographic perspective, carried out in the Diario de Pernambuco, the oldest newspaper in circulation in Latin America, and in the Spanish La Vanguardia.Con el aumento de la posibilidad de interactividad, desde la Web 2.0, los periodistas se enfrentan al reto de reinventarse a sí mismos como profesionales frente a la necesidad de respuestas a una audiencia que interactúa con los vehículos. El objetivo de este artículo es reflexionar sobre estas nuevas funciones que cumplen las tareas del campo periodístico y del marketing, cambiando la rutina periodística y que conduce a importantes preguntas acerca de cuáles son los valores que guían a los periodistas en los processos de selección, verificación y edición después de la creación de las redes sociales. El trabajo es el resultado de un estudio etnográfico, realizado en el Diario de Pernambuco, el periódico más antiguo en circulación en América Latina, y en español La Vanguardia.Com a maior possibilidade de interatividade, a partir da Web 2.0, os jornalistas foram desafiados a reinventar-se como profissionais ante a necessidade de respostas para uma audiência que dialoga com os veículos. O objetivo do artigo é refletir sobre essas novas funções que reúnem atribuições do campo jornalístico e do marketing, mudando a rotina jornalística e levando a questionamentos importantes sobre quais são os valores que norteiam os jornalistas nos processos de seleção, apuração e edição pós redes sociais. O trabalho é fruto de uma pesquisa, de cunho etnográfico, realizada no Diario de Pernambuco, mais antigo jornal em circulação da América Latina, e no espanhol La Vanguardia.Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/326110.20873/uft.2447-4266.2017v3n3p327Observatory Journal; Vol. 3 No. 3 (2017): V. 3 N. 3 (2017) Tecnologia e Narrativas Digitais - Edição Especial 1, Maio 2017; 327-345Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 3 (2017): V. 3 N. 3 (2017) Tecnologia e Narrativas Digitais - Edição Especial 1, Maio 2017; 327-345Observatoire Journal; Vol. 3 No. 3 (2017): V. 3 N. 3 (2017) Tecnologia e Narrativas Digitais - Edição Especial 1, Maio 2017; 327-345Revista Observatório ; v. 3 n. 3 (2017): V. 3 N. 3 (2017) Tecnologia e Narrativas Digitais - Edição Especial 1, Maio 2017; 327-3452447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n3reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3261/9677https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3261/10373https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3261/10374https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3261/10377https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3261/10379https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3261/10382Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessMesquita, Giovana Borges2022-03-04T13:20:53Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3261Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:20:53Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
WHAT DO THE COMMUNITY MANAGER AND THE SOCIAL MIDIA EDITOR DO IN TWO REFERENCE VEHICLES: ciberjournalism or marketing? ? QUÉ EL COMMUNITY MANAGER Y EL EDITOR DE MIDIAS SOCIALES HACEN EN DOS VEHÍCULOS DE REFERÉNCIA: ciberperiodismo o marketing? O QUE FAZEM O COMMUNITY MANAGER E O EDITOR DE MÍDIAS SOCIAIS EM DOIS VEÍCULOS DE REFERÊNCIA: ciberjornalismo ou marketing? |
title |
WHAT DO THE COMMUNITY MANAGER AND THE SOCIAL MIDIA EDITOR DO IN TWO REFERENCE VEHICLES: ciberjournalism or marketing? |
spellingShingle |
WHAT DO THE COMMUNITY MANAGER AND THE SOCIAL MIDIA EDITOR DO IN TWO REFERENCE VEHICLES: ciberjournalism or marketing? Mesquita, Giovana Borges Journalism Journalist Diario de Pernambuco la Vanguardia Audience Periodismo Periodista Diario de Pernambuco la Vanguardia Audiencia Jornalismo Jornalista Audiência Diário de Pernambuco La Vanguardia Jornalismo Jornalista Audiência |
title_short |
WHAT DO THE COMMUNITY MANAGER AND THE SOCIAL MIDIA EDITOR DO IN TWO REFERENCE VEHICLES: ciberjournalism or marketing? |
title_full |
WHAT DO THE COMMUNITY MANAGER AND THE SOCIAL MIDIA EDITOR DO IN TWO REFERENCE VEHICLES: ciberjournalism or marketing? |
title_fullStr |
WHAT DO THE COMMUNITY MANAGER AND THE SOCIAL MIDIA EDITOR DO IN TWO REFERENCE VEHICLES: ciberjournalism or marketing? |
title_full_unstemmed |
WHAT DO THE COMMUNITY MANAGER AND THE SOCIAL MIDIA EDITOR DO IN TWO REFERENCE VEHICLES: ciberjournalism or marketing? |
title_sort |
WHAT DO THE COMMUNITY MANAGER AND THE SOCIAL MIDIA EDITOR DO IN TWO REFERENCE VEHICLES: ciberjournalism or marketing? |
author |
Mesquita, Giovana Borges |
author_facet |
Mesquita, Giovana Borges |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mesquita, Giovana Borges |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Journalism Journalist Diario de Pernambuco la Vanguardia Audience Periodismo Periodista Diario de Pernambuco la Vanguardia Audiencia Jornalismo Jornalista Audiência Diário de Pernambuco La Vanguardia Jornalismo Jornalista Audiência |
topic |
Journalism Journalist Diario de Pernambuco la Vanguardia Audience Periodismo Periodista Diario de Pernambuco la Vanguardia Audiencia Jornalismo Jornalista Audiência Diário de Pernambuco La Vanguardia Jornalismo Jornalista Audiência |
description |
With the increased possibility of interactivity from the Web 2.0, journalists were challenged to reinvent themselves as professionals in face of the need for answers to an audience that interacts with vehicles. The objective of this article is to think about these new functions that meet attributions from both journalism and marketing fields, changing journalistic routines and leading to important questions about the values that govern journalists in news selection, verification and editing processes after the advent of social networks. The work is the result of a research, in an ethnographic perspective, carried out in the Diario de Pernambuco, the oldest newspaper in circulation in Latin America, and in the Spanish La Vanguardia. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-05-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3261 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n3p327 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3261 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n3p327 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3261/9677 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3261/10373 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3261/10374 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3261/10377 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3261/10379 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3261/10382 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/zip application/x-gzip application/zip |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 3 No. 3 (2017): V. 3 N. 3 (2017) Tecnologia e Narrativas Digitais - Edição Especial 1, Maio 2017; 327-345 Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 3 (2017): V. 3 N. 3 (2017) Tecnologia e Narrativas Digitais - Edição Especial 1, Maio 2017; 327-345 Observatoire Journal; Vol. 3 No. 3 (2017): V. 3 N. 3 (2017) Tecnologia e Narrativas Digitais - Edição Especial 1, Maio 2017; 327-345 Revista Observatório ; v. 3 n. 3 (2017): V. 3 N. 3 (2017) Tecnologia e Narrativas Digitais - Edição Especial 1, Maio 2017; 327-345 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n3 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br|| |
_version_ |
1797174752814563328 |