MAPPING OF STUDIES ON TEACHER TRAINING IN THE CONTEXT OF THE BOLOGNA PROCESS IN PORTUGAL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4246 |
Resumo: | Considering the changes that have occurred in European higher education with the implementation of the Bologna Process (PB) whose actions have a direct impact on teacher action and teacher training, this article aims to map the research carried out in Portugal on teacher education in the context of PB with a view to understanding the implications that a reform in higher education of this magnitude can impact the teaching work of teachers. The methodology used was a systematic review using a research in the Scientific Repositories of Open Access of Portugal (RCAAP) that aggregates metadata from the main university and research institutions of that country. The results show that the studies on the impacts of PB on teacher education are still incipient and that given the scale of the changes in several aspects that involve the teaching profession, there is a need for more research and studies aimed at investigating and proposing improvements for teachers problems raised. |
id |
UFT-8_5f991d86aeebbec07945f4faec3c0e23 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4246 |
network_acronym_str |
UFT-8 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
MAPPING OF STUDIES ON TEACHER TRAINING IN THE CONTEXT OF THE BOLOGNA PROCESS IN PORTUGALMAPA DE LOS ESTUDIOS SOBRE LA FORMACIÓN DE PROFESORES EM EL ÁMBITO DEL PROCESO DE BOLONIA EM PORTUGALMAPEAMENTO DOS ESTUDOS SOBRE A FORMAÇÃO DE PROFESSORES NO ÂMBITO DO PROCESSO DE BOLONHA EM PORTUGALTeacher trainingProcess of BolognaHigher educationTeacher trainingProcess of BolognaHigher educationFormación de profesoresProceso de BoloniaEnseñanza superiorFormación de profesoresProceso de BoloniaEnseñanza superiorFormação de professoresProcesso de BolonhaEnsino SuperiorFormação de professoresProcesso de BolonhaEnsino SuperiorConsidering the changes that have occurred in European higher education with the implementation of the Bologna Process (PB) whose actions have a direct impact on teacher action and teacher training, this article aims to map the research carried out in Portugal on teacher education in the context of PB with a view to understanding the implications that a reform in higher education of this magnitude can impact the teaching work of teachers. The methodology used was a systematic review using a research in the Scientific Repositories of Open Access of Portugal (RCAAP) that aggregates metadata from the main university and research institutions of that country. The results show that the studies on the impacts of PB on teacher education are still incipient and that given the scale of the changes in several aspects that involve the teaching profession, there is a need for more research and studies aimed at investigating and proposing improvements for teachers problems raised.Considerando que los cambios ocurridos en la educación superior europea con la implementación del Proceso de Bolonia (PB) cuyas acciones impactan directamente en la acción docente y en la formación del profesor, este artículo tiene el objetivo de mapear las investigaciones realizadas en Portugal sobre la formación de profesores en el contexto del PB con miras a comprender las implicaciones que una reforma en la enseñanza superior de esta amplitud puede impactar en el trabajo docente de los profesores. La metodología utilizada fue revisión sistemática utilizando investigación en los Repositorios Científicos de Acceso abierto de Portugal (RCAAP) que agrega metadatos de las principales instituciones universitarias y de investigación de aquel país. Los resultados demuestran que los estudios sobre los impactos del PB sobre la formación docente todavía son incipientes y que dada la dimensión de los cambios en diversos aspectos que envuelven la profesión docente, existe la necesidad de más investigaciones y estudios que busquen investigar y proponer mejoras para los jóvenes problemas planteados.Considerando as mudanças ocorridas na educação superior europeia com a implementação do Processo de Bolonha (PB) cujas ações impactam diretamente na ação docente e na formação do professor, este artigo tem o objetivo de mapear as pesquisas realizadas em Portugal sobre a formação de professores no contexto do PB com vista a compreender as implicâncias que uma reforma no ensino superior desta amplitude pode impactar nos trabalho docente dos professores. A metodologia utilizada foi revisão sistemática utilizando pesquisa nos Repositórios Científicos de Acesso aberto de Portugal (RCAAP) que agrega metadados das principais instituições universitárias e de pesquisa daquele país. Os resultados demonstram que os estudos sobre os impactos do PB sobre a formação docente ainda são incipientes e que, dada a dimensão das mudanças em diversos aspectos que envolvem a profissão docente, existe a necessidade de mais pesquisas e estudos que visem investigar e propor melhorias para os problemas levantados.Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/zipapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/424610.20873/uft.2447-4266.2017v3n6p248Observatory Journal; Vol. 3 No. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 248-273Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 248-273Observatoire Journal; Vol. 3 No. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 248-273Revista Observatório ; v. 3 n. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 248-2732447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n6reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4246/11659https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4246/11673https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4246/11702https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4246/11731https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4246/11760https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4246/11789https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4246/12554Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Elaine JesusSilva, Bento Duarte daSilva, Raiane da Silveira da2022-03-04T13:16:45Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4246Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:16:45Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
MAPPING OF STUDIES ON TEACHER TRAINING IN THE CONTEXT OF THE BOLOGNA PROCESS IN PORTUGAL MAPA DE LOS ESTUDIOS SOBRE LA FORMACIÓN DE PROFESORES EM EL ÁMBITO DEL PROCESO DE BOLONIA EM PORTUGAL MAPEAMENTO DOS ESTUDOS SOBRE A FORMAÇÃO DE PROFESSORES NO ÂMBITO DO PROCESSO DE BOLONHA EM PORTUGAL |
title |
MAPPING OF STUDIES ON TEACHER TRAINING IN THE CONTEXT OF THE BOLOGNA PROCESS IN PORTUGAL |
spellingShingle |
MAPPING OF STUDIES ON TEACHER TRAINING IN THE CONTEXT OF THE BOLOGNA PROCESS IN PORTUGAL Alves, Elaine Jesus Teacher training Process of Bologna Higher education Teacher training Process of Bologna Higher education Formación de profesores Proceso de Bolonia Enseñanza superior Formación de profesores Proceso de Bolonia Enseñanza superior Formação de professores Processo de Bolonha Ensino Superior Formação de professores Processo de Bolonha Ensino Superior |
title_short |
MAPPING OF STUDIES ON TEACHER TRAINING IN THE CONTEXT OF THE BOLOGNA PROCESS IN PORTUGAL |
title_full |
MAPPING OF STUDIES ON TEACHER TRAINING IN THE CONTEXT OF THE BOLOGNA PROCESS IN PORTUGAL |
title_fullStr |
MAPPING OF STUDIES ON TEACHER TRAINING IN THE CONTEXT OF THE BOLOGNA PROCESS IN PORTUGAL |
title_full_unstemmed |
MAPPING OF STUDIES ON TEACHER TRAINING IN THE CONTEXT OF THE BOLOGNA PROCESS IN PORTUGAL |
title_sort |
MAPPING OF STUDIES ON TEACHER TRAINING IN THE CONTEXT OF THE BOLOGNA PROCESS IN PORTUGAL |
author |
Alves, Elaine Jesus |
author_facet |
Alves, Elaine Jesus Silva, Bento Duarte da Silva, Raiane da Silveira da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Bento Duarte da Silva, Raiane da Silveira da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Elaine Jesus Silva, Bento Duarte da Silva, Raiane da Silveira da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher training Process of Bologna Higher education Teacher training Process of Bologna Higher education Formación de profesores Proceso de Bolonia Enseñanza superior Formación de profesores Proceso de Bolonia Enseñanza superior Formação de professores Processo de Bolonha Ensino Superior Formação de professores Processo de Bolonha Ensino Superior |
topic |
Teacher training Process of Bologna Higher education Teacher training Process of Bologna Higher education Formación de profesores Proceso de Bolonia Enseñanza superior Formación de profesores Proceso de Bolonia Enseñanza superior Formação de professores Processo de Bolonha Ensino Superior Formação de professores Processo de Bolonha Ensino Superior |
description |
Considering the changes that have occurred in European higher education with the implementation of the Bologna Process (PB) whose actions have a direct impact on teacher action and teacher training, this article aims to map the research carried out in Portugal on teacher education in the context of PB with a view to understanding the implications that a reform in higher education of this magnitude can impact the teaching work of teachers. The methodology used was a systematic review using a research in the Scientific Repositories of Open Access of Portugal (RCAAP) that aggregates metadata from the main university and research institutions of that country. The results show that the studies on the impacts of PB on teacher education are still incipient and that given the scale of the changes in several aspects that involve the teaching profession, there is a need for more research and studies aimed at investigating and proposing improvements for teachers problems raised. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4246 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n6p248 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4246 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n6p248 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4246/11659 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4246/11673 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4246/11702 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4246/11731 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4246/11760 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4246/11789 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4246/12554 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/zip application/x-gzip application/zip application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 3 No. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 248-273 Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 248-273 Observatoire Journal; Vol. 3 No. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 248-273 Revista Observatório ; v. 3 n. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 248-273 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n6 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br|| |
_version_ |
1797174754078097408 |