STIMULATING COMPUTATIONAL THINKING WITH THE LOGICANDO PROJECT

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Mercedes Matte da
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Miorelli, Sandra Teresinha, Kologeski, Anelise Lemke
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4080
Resumo: The purpose of this project is to offer playful workshops for final students of the Elementary School in order to work and develop computational thinking through the use of multiple Information and Communication Technology tools, stimulating students' logical reasoning. In this way, we intend to contribute to a better learning of these students, as well as work with the development of skills and competences to solve daily problems, addressing various subjects related to the most diverse areas of knowledge during workshops.  
id UFT-8_635b67c9627da055d814e43413bd465b
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4080
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling STIMULATING COMPUTATIONAL THINKING WITH THE LOGICANDO PROJECTESTIMULANDO EL PENSAMIENTO COMPUTACIONAL COM EL PROYECTO LOGICANDOESTIMULANDO O PENSAMENTO COMPUTACIONAL COM O PROJETO LOGICANDOLogicando ProjectComputational ThinkingLogical ReasoningLogicando ProjecComputational ThinkingLogical Reasoning`Proyecto LogicandoPensamiento ComputacionalRazonamiento LógicoProyecto LogicandoPensamiento ComputacionalRazonamiento LógicoProjeto LogicandoPensamento ComputacionalRaciocínio LógicoProjeto LogicandoPensamento ComputacionalRaciocínio LógicoThe purpose of this project is to offer playful workshops for final students of the Elementary School in order to work and develop computational thinking through the use of multiple Information and Communication Technology tools, stimulating students' logical reasoning. In this way, we intend to contribute to a better learning of these students, as well as work with the development of skills and competences to solve daily problems, addressing various subjects related to the most diverse areas of knowledge during workshops.  Este proyecto tiene por finalidad ofrecer talleres lúdicos para los alumnos de las series finales de la Enseñanza Fundamental, a fin de trabajar y desarrollar el pensamiento computacional a través del uso de múltiples herramientas de la Tecnología de la Información e Comunicación, estimulando el razonamiento lógico de los estudiantes. De esta forma, pretendemos contribuir a un mejor aprendizaje de estos alumnos, así como trabajar con el desarrollo de habilidades y competencias para la resolución de problemas cotidianos, abordando diversos temas relacionados con las más diversificadas áreas del conocimiento durante los talleres.  Este projeto tem por finalidade oferecer oficinas lúdicas para os alunos de 8º e 9º anos do Ensino Fundamental, a fim de trabalhar e desenvolver o pensamento computacional através do uso de múltiplas ferramentas da Tecnologia da Informação e Comunicação (TIC), estimulando o raciocínio lógico dos estudantes. Desta forma, pretendemos contribuir para um melhor aprendizado desses alunos, bem como trabalhar com o desenvolvimento de habilidades e competências para a resolução de problemas do cotidiano, abordando diversos assuntos relacionados com as mais diversificadas áreas do conhecimento durante as oficinas. Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfapplication/zipapplication/epub+zipapplication/octet-streamhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/408010.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p206Observatory Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 206-238Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 206-238Observatoire Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 206-238Revista Observatório ; v. 4 n. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 206-2382447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n3reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4080/13067https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4080/13526https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4080/13539https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4080/13555https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4080/13120https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4080/13147Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Mercedes Matte daMiorelli, Sandra TeresinhaKologeski, Anelise Lemke2022-03-04T13:12:28Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4080Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:12:28Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv STIMULATING COMPUTATIONAL THINKING WITH THE LOGICANDO PROJECT
ESTIMULANDO EL PENSAMIENTO COMPUTACIONAL COM EL PROYECTO LOGICANDO
ESTIMULANDO O PENSAMENTO COMPUTACIONAL COM O PROJETO LOGICANDO
title STIMULATING COMPUTATIONAL THINKING WITH THE LOGICANDO PROJECT
spellingShingle STIMULATING COMPUTATIONAL THINKING WITH THE LOGICANDO PROJECT
Silva, Mercedes Matte da
Logicando Project
Computational Thinking
Logical Reasoning
Logicando Projec
Computational Thinking
Logical Reasoning
`Proyecto Logicando
Pensamiento Computacional
Razonamiento Lógico
Proyecto Logicando
Pensamiento Computacional
Razonamiento Lógico
Projeto Logicando
Pensamento Computacional
Raciocínio Lógico
Projeto Logicando
Pensamento Computacional
Raciocínio Lógico
title_short STIMULATING COMPUTATIONAL THINKING WITH THE LOGICANDO PROJECT
title_full STIMULATING COMPUTATIONAL THINKING WITH THE LOGICANDO PROJECT
title_fullStr STIMULATING COMPUTATIONAL THINKING WITH THE LOGICANDO PROJECT
title_full_unstemmed STIMULATING COMPUTATIONAL THINKING WITH THE LOGICANDO PROJECT
title_sort STIMULATING COMPUTATIONAL THINKING WITH THE LOGICANDO PROJECT
author Silva, Mercedes Matte da
author_facet Silva, Mercedes Matte da
Miorelli, Sandra Teresinha
Kologeski, Anelise Lemke
author_role author
author2 Miorelli, Sandra Teresinha
Kologeski, Anelise Lemke
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Mercedes Matte da
Miorelli, Sandra Teresinha
Kologeski, Anelise Lemke
dc.subject.por.fl_str_mv Logicando Project
Computational Thinking
Logical Reasoning
Logicando Projec
Computational Thinking
Logical Reasoning
`Proyecto Logicando
Pensamiento Computacional
Razonamiento Lógico
Proyecto Logicando
Pensamiento Computacional
Razonamiento Lógico
Projeto Logicando
Pensamento Computacional
Raciocínio Lógico
Projeto Logicando
Pensamento Computacional
Raciocínio Lógico
topic Logicando Project
Computational Thinking
Logical Reasoning
Logicando Projec
Computational Thinking
Logical Reasoning
`Proyecto Logicando
Pensamiento Computacional
Razonamiento Lógico
Proyecto Logicando
Pensamiento Computacional
Razonamiento Lógico
Projeto Logicando
Pensamento Computacional
Raciocínio Lógico
Projeto Logicando
Pensamento Computacional
Raciocínio Lógico
description The purpose of this project is to offer playful workshops for final students of the Elementary School in order to work and develop computational thinking through the use of multiple Information and Communication Technology tools, stimulating students' logical reasoning. In this way, we intend to contribute to a better learning of these students, as well as work with the development of skills and competences to solve daily problems, addressing various subjects related to the most diverse areas of knowledge during workshops.  
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4080
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p206
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4080
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p206
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4080/13067
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4080/13526
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4080/13539
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4080/13555
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4080/13120
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4080/13147
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
application/epub+zip
application/octet-stream
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 206-238
Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 206-238
Observatoire Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 206-238
Revista Observatório ; v. 4 n. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 206-238
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1797174753963802624