MOBILE LEARNING IN ROLE PLAYING GAME PRACTICES AT A CONTEXT OF NON-FORMAL EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferrari Barbosa, Débora Nice
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Bez, Maria Rosangela, Dos Santos, Paulo Ricardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4082
Resumo: This article shows how pedagogical practices using mobile technologies can contribute to the literacy processes of children and adolescents in oncological treatment. The research, developed at a cancer support institution, used practices envolving Role Playing Games and reading, writing, and logical reasoning activities. The practicies were based by using apps and other mobile devices resources, as  tablets, and the results shows that the students increased their learning according research goals.
id UFT-8_64328c53e80f9f6aff81e2e4b9657ad1
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4082
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling MOBILE LEARNING IN ROLE PLAYING GAME PRACTICES AT A CONTEXT OF NON-FORMAL EDUCATIONAPRENDIZAJE MÓVIL EN PRÁCTICAS DE ROLE PLAYING GAME EN CONTEXTO NO-FORMAL DE ENSINOAPRENDIZAGEM COM MOBILIDADE EM PRÁTICAS DE ROLE PLAYING GAME EM CONTEXTO NÃO-FORMAL DE ENSINOmobile learningrole playing gamelinguistic developmentliteracyaprendizaje móvilrole playing gamedesarrolo linguísticoletramientoaprendizagem com mobilidaderole playing gamedesenvolvimento linguísticoletramentoaprendizagem com mobilidaderole playing gamedesenvolvimento linguísticoletramentoThis article shows how pedagogical practices using mobile technologies can contribute to the literacy processes of children and adolescents in oncological treatment. The research, developed at a cancer support institution, used practices envolving Role Playing Games and reading, writing, and logical reasoning activities. The practicies were based by using apps and other mobile devices resources, as  tablets, and the results shows that the students increased their learning according research goals.El presente artículo pretende demostrar cómo prácticas pedagógicas con uso de tecnologías móviles pueden contribuir a los procesos de letra, alfabetización y en los déficit de aprendizaje de niños y adolescentes en tratamiento oncológico en un contexto no formal de enseñanza. La investigación, desarrollada en una institución de apoyo al niño con cáncer, contempló talleres que involucra juegos temáticos de Role Playing Game y actividades de lectura, escritura y raciocinio lógico utilizando aplicaciones y recursos de dispositivos móviles tablets. Los resultados apuntaron a las contribuciones en el desarrollo de los déficit de aprendizaje y lingüístico, así como en la enseñanza orientada al literal como práctica social.O presente artigo visa demonstrar como práticas pedagógicas com uso de tecnologias móveis podem contribuir para os processos de letramento, alfabetização e nos déficits de aprendizagem de crianças e adolescentes em tratamento oncológico em um contexto não-formal de ensino. A pesquisa, desenvolvida em uma instituição de apoio à criança com câncer, contemplou oficinas envolvendo jogos temáticos de Role Playing Game e atividades de leitura, escrita e raciocínio lógico utilizando aplicativos e recursos de dispositivos móveis tablets. Os resultados apontaram contribuições no desenvolvimento dos déficits de aprendizagem e linguístico, bem como no ensino voltado ao letramento como prática social.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/octet-streamapplication/epub+zipapplication/octet-streamhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/408210.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p540Observatory Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 540-570Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 540-570Observatoire Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 540-570Revista Observatório ; v. 4 n. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 540-5702447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n3reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4082/13079https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4082/13569https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4082/13585https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4082/13601https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4082/13132https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4082/13135Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerrari Barbosa, Débora NiceBez, Maria RosangelaDos Santos, Paulo Ricardo2022-03-04T13:12:27Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4082Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:12:27Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv MOBILE LEARNING IN ROLE PLAYING GAME PRACTICES AT A CONTEXT OF NON-FORMAL EDUCATION
APRENDIZAJE MÓVIL EN PRÁCTICAS DE ROLE PLAYING GAME EN CONTEXTO NO-FORMAL DE ENSINO
APRENDIZAGEM COM MOBILIDADE EM PRÁTICAS DE ROLE PLAYING GAME EM CONTEXTO NÃO-FORMAL DE ENSINO
title MOBILE LEARNING IN ROLE PLAYING GAME PRACTICES AT A CONTEXT OF NON-FORMAL EDUCATION
spellingShingle MOBILE LEARNING IN ROLE PLAYING GAME PRACTICES AT A CONTEXT OF NON-FORMAL EDUCATION
Ferrari Barbosa, Débora Nice
mobile learning
role playing game
linguistic development
literacy
aprendizaje móvil
role playing game
desarrolo linguístico
letramiento
aprendizagem com mobilidade
role playing game
desenvolvimento linguístico
letramento
aprendizagem com mobilidade
role playing game
desenvolvimento linguístico
letramento
title_short MOBILE LEARNING IN ROLE PLAYING GAME PRACTICES AT A CONTEXT OF NON-FORMAL EDUCATION
title_full MOBILE LEARNING IN ROLE PLAYING GAME PRACTICES AT A CONTEXT OF NON-FORMAL EDUCATION
title_fullStr MOBILE LEARNING IN ROLE PLAYING GAME PRACTICES AT A CONTEXT OF NON-FORMAL EDUCATION
title_full_unstemmed MOBILE LEARNING IN ROLE PLAYING GAME PRACTICES AT A CONTEXT OF NON-FORMAL EDUCATION
title_sort MOBILE LEARNING IN ROLE PLAYING GAME PRACTICES AT A CONTEXT OF NON-FORMAL EDUCATION
author Ferrari Barbosa, Débora Nice
author_facet Ferrari Barbosa, Débora Nice
Bez, Maria Rosangela
Dos Santos, Paulo Ricardo
author_role author
author2 Bez, Maria Rosangela
Dos Santos, Paulo Ricardo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferrari Barbosa, Débora Nice
Bez, Maria Rosangela
Dos Santos, Paulo Ricardo
dc.subject.por.fl_str_mv mobile learning
role playing game
linguistic development
literacy
aprendizaje móvil
role playing game
desarrolo linguístico
letramiento
aprendizagem com mobilidade
role playing game
desenvolvimento linguístico
letramento
aprendizagem com mobilidade
role playing game
desenvolvimento linguístico
letramento
topic mobile learning
role playing game
linguistic development
literacy
aprendizaje móvil
role playing game
desarrolo linguístico
letramiento
aprendizagem com mobilidade
role playing game
desenvolvimento linguístico
letramento
aprendizagem com mobilidade
role playing game
desenvolvimento linguístico
letramento
description This article shows how pedagogical practices using mobile technologies can contribute to the literacy processes of children and adolescents in oncological treatment. The research, developed at a cancer support institution, used practices envolving Role Playing Games and reading, writing, and logical reasoning activities. The practicies were based by using apps and other mobile devices resources, as  tablets, and the results shows that the students increased their learning according research goals.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4082
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p540
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4082
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p540
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4082/13079
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4082/13569
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4082/13585
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4082/13601
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4082/13132
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4082/13135
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/octet-stream
application/epub+zip
application/octet-stream
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 540-570
Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 540-570
Observatoire Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 540-570
Revista Observatório ; v. 4 n. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 540-570
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1797174753965899776