MOBILE LEARNING IN ROLE PLAYING GAME PRACTICES AT A CONTEXT OF NON-FORMAL EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4082 |
Resumo: | This article shows how pedagogical practices using mobile technologies can contribute to the literacy processes of children and adolescents in oncological treatment. The research, developed at a cancer support institution, used practices envolving Role Playing Games and reading, writing, and logical reasoning activities. The practicies were based by using apps and other mobile devices resources, as tablets, and the results shows that the students increased their learning according research goals. |
id |
UFT-8_64328c53e80f9f6aff81e2e4b9657ad1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4082 |
network_acronym_str |
UFT-8 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
MOBILE LEARNING IN ROLE PLAYING GAME PRACTICES AT A CONTEXT OF NON-FORMAL EDUCATIONAPRENDIZAJE MÓVIL EN PRÁCTICAS DE ROLE PLAYING GAME EN CONTEXTO NO-FORMAL DE ENSINOAPRENDIZAGEM COM MOBILIDADE EM PRÁTICAS DE ROLE PLAYING GAME EM CONTEXTO NÃO-FORMAL DE ENSINOmobile learningrole playing gamelinguistic developmentliteracyaprendizaje móvilrole playing gamedesarrolo linguísticoletramientoaprendizagem com mobilidaderole playing gamedesenvolvimento linguísticoletramentoaprendizagem com mobilidaderole playing gamedesenvolvimento linguísticoletramentoThis article shows how pedagogical practices using mobile technologies can contribute to the literacy processes of children and adolescents in oncological treatment. The research, developed at a cancer support institution, used practices envolving Role Playing Games and reading, writing, and logical reasoning activities. The practicies were based by using apps and other mobile devices resources, as tablets, and the results shows that the students increased their learning according research goals.El presente artículo pretende demostrar cómo prácticas pedagógicas con uso de tecnologías móviles pueden contribuir a los procesos de letra, alfabetización y en los déficit de aprendizaje de niños y adolescentes en tratamiento oncológico en un contexto no formal de enseñanza. La investigación, desarrollada en una institución de apoyo al niño con cáncer, contempló talleres que involucra juegos temáticos de Role Playing Game y actividades de lectura, escritura y raciocinio lógico utilizando aplicaciones y recursos de dispositivos móviles tablets. Los resultados apuntaron a las contribuciones en el desarrollo de los déficit de aprendizaje y lingüístico, así como en la enseñanza orientada al literal como práctica social.O presente artigo visa demonstrar como práticas pedagógicas com uso de tecnologias móveis podem contribuir para os processos de letramento, alfabetização e nos déficits de aprendizagem de crianças e adolescentes em tratamento oncológico em um contexto não-formal de ensino. A pesquisa, desenvolvida em uma instituição de apoio à criança com câncer, contemplou oficinas envolvendo jogos temáticos de Role Playing Game e atividades de leitura, escrita e raciocínio lógico utilizando aplicativos e recursos de dispositivos móveis tablets. Os resultados apontaram contribuições no desenvolvimento dos déficits de aprendizagem e linguístico, bem como no ensino voltado ao letramento como prática social.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/octet-streamapplication/epub+zipapplication/octet-streamhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/408210.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p540Observatory Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 540-570Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 540-570Observatoire Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 540-570Revista Observatório ; v. 4 n. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 540-5702447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n3reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4082/13079https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4082/13569https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4082/13585https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4082/13601https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4082/13132https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4082/13135Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerrari Barbosa, Débora NiceBez, Maria RosangelaDos Santos, Paulo Ricardo2022-03-04T13:12:27Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4082Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:12:27Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
MOBILE LEARNING IN ROLE PLAYING GAME PRACTICES AT A CONTEXT OF NON-FORMAL EDUCATION APRENDIZAJE MÓVIL EN PRÁCTICAS DE ROLE PLAYING GAME EN CONTEXTO NO-FORMAL DE ENSINO APRENDIZAGEM COM MOBILIDADE EM PRÁTICAS DE ROLE PLAYING GAME EM CONTEXTO NÃO-FORMAL DE ENSINO |
title |
MOBILE LEARNING IN ROLE PLAYING GAME PRACTICES AT A CONTEXT OF NON-FORMAL EDUCATION |
spellingShingle |
MOBILE LEARNING IN ROLE PLAYING GAME PRACTICES AT A CONTEXT OF NON-FORMAL EDUCATION Ferrari Barbosa, Débora Nice mobile learning role playing game linguistic development literacy aprendizaje móvil role playing game desarrolo linguístico letramiento aprendizagem com mobilidade role playing game desenvolvimento linguístico letramento aprendizagem com mobilidade role playing game desenvolvimento linguístico letramento |
title_short |
MOBILE LEARNING IN ROLE PLAYING GAME PRACTICES AT A CONTEXT OF NON-FORMAL EDUCATION |
title_full |
MOBILE LEARNING IN ROLE PLAYING GAME PRACTICES AT A CONTEXT OF NON-FORMAL EDUCATION |
title_fullStr |
MOBILE LEARNING IN ROLE PLAYING GAME PRACTICES AT A CONTEXT OF NON-FORMAL EDUCATION |
title_full_unstemmed |
MOBILE LEARNING IN ROLE PLAYING GAME PRACTICES AT A CONTEXT OF NON-FORMAL EDUCATION |
title_sort |
MOBILE LEARNING IN ROLE PLAYING GAME PRACTICES AT A CONTEXT OF NON-FORMAL EDUCATION |
author |
Ferrari Barbosa, Débora Nice |
author_facet |
Ferrari Barbosa, Débora Nice Bez, Maria Rosangela Dos Santos, Paulo Ricardo |
author_role |
author |
author2 |
Bez, Maria Rosangela Dos Santos, Paulo Ricardo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferrari Barbosa, Débora Nice Bez, Maria Rosangela Dos Santos, Paulo Ricardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
mobile learning role playing game linguistic development literacy aprendizaje móvil role playing game desarrolo linguístico letramiento aprendizagem com mobilidade role playing game desenvolvimento linguístico letramento aprendizagem com mobilidade role playing game desenvolvimento linguístico letramento |
topic |
mobile learning role playing game linguistic development literacy aprendizaje móvil role playing game desarrolo linguístico letramiento aprendizagem com mobilidade role playing game desenvolvimento linguístico letramento aprendizagem com mobilidade role playing game desenvolvimento linguístico letramento |
description |
This article shows how pedagogical practices using mobile technologies can contribute to the literacy processes of children and adolescents in oncological treatment. The research, developed at a cancer support institution, used practices envolving Role Playing Games and reading, writing, and logical reasoning activities. The practicies were based by using apps and other mobile devices resources, as tablets, and the results shows that the students increased their learning according research goals. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-04-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4082 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p540 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4082 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p540 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4082/13079 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4082/13569 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4082/13585 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4082/13601 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4082/13132 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4082/13135 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/octet-stream application/epub+zip application/octet-stream |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 540-570 Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 540-570 Observatoire Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 540-570 Revista Observatório ; v. 4 n. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 540-570 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br|| |
_version_ |
1797174753965899776 |