On the questions that we can ask visual archives: for public history, communication and teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3231 |
Resumo: | Previous experiences with photographic archives and collections dating from the mid-twentieth century have led me to think about the images that the subjects, the institutions and the epochs shared in their day-to-day discourse. They can be accessed not only in collections, but also on the internet, in exhibitions, in the cinema, in the classroom and in other spaces of coexistence, seen from a platform such as pubiic History. Through the questions that we ask them, it is possible to distinguish how they become present in our daiiy lives. It is possible to reconstitute paths and examine, in the present, echoes of those values that appear visuaiiy. configure the visibility presented. On thinking about images, we carry out montages. The aim of this essay is therefore to expose fragments that are part of the visual culture in Recife. As a reflective platform, the arguments identify and relate some of these fragments. |
id |
UFT-8_7314324066510997bf58c89428c0aa69 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3231 |
network_acronym_str |
UFT-8 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
On the questions that we can ask visual archives: for public history, communication and teachingAcerca de las preguntas que podemos hacer a los archivos visuales: por una historia pública, comunicación y enseñanza.SOBRE AS PERGUNTAS QUE PODEMOS FAZER AOS ARQUIVOS VISUAIS: por uma história pública, comunicação e ensinoPhotographic archives and collectionspubiic HistorycommunicationteachingPhotographic archives and collectionpublic Historycommunication,teachingArchivos y colecciones fotográficasla historia públicalacomunicaciónla comunicácionla enseñanzaArchivos y colecciones fotográficashistoria públicala comunicaciónla enseñanzaArquivos e coleções fotográficasHistória públicacomunicaçãoensinoHistória públicaArquivos e coleções fotográficascomunicaçãoensinoPrevious experiences with photographic archives and collections dating from the mid-twentieth century have led me to think about the images that the subjects, the institutions and the epochs shared in their day-to-day discourse. They can be accessed not only in collections, but also on the internet, in exhibitions, in the cinema, in the classroom and in other spaces of coexistence, seen from a platform such as pubiic History. Through the questions that we ask them, it is possible to distinguish how they become present in our daiiy lives. It is possible to reconstitute paths and examine, in the present, echoes of those values that appear visuaiiy. configure the visibility presented. On thinking about images, we carry out montages. The aim of this essay is therefore to expose fragments that are part of the visual culture in Recife. As a reflective platform, the arguments identify and relate some of these fragments.Experiências previas com los archivos y colecciones fotográficas que datan de mediados dei S. XX, me llevaran a pensar em las imágenes que los sujetos, lasinstituciones y la sepocascompartenen sus discursos cotidianos. Estas imágenes pueden accederse no sola menteen acervos, sino también em la internet, enexposiciones, enel cine, enclases y otrosespacios de la vida cotidiana, vistos a partir de una plataforma como la Historia publica. A través de las preguntas que leshacemos es posible distinguir como están presentes ennuestra vida diaria. Es posible reconstruir caminos y tomar, enel presente. Experiências anteriores com arquivos e coleções fotográficas datadas de meados do século XX, me levaram a pensar nas imagens que os sujeitos, as instituições e as épocas compartilham em suas falas cotidianas. Elas podem ser acessadas não somente em acervos, também na internet, em exposições, no cinema, na sala de aula e em outros espaços de convivência, vistos de uma plataforma como a História pública. Através das perguntas que lhes fazemos é possível distinguir como elas ficam presentes em nosso cotidiano. É possível reconstituir percursos e perscrutar, no presente, ecos daqueles valores que aparecem visualmente. Com isso, o objetivo deste ensaio é expor fragmentos que fazem parte da cultura visual no Recife. Como plataforma reflexiva, os argumentos identificam e relatam alguns desses fragmentos.Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/323110.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p219Observatory Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 219-240Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 2 (2017): Por una Historia Pública: comunicación Y ensenanza; 219-240Observatoire Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 219-240Revista Observatório ; v. 3 n. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 219-2402447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n2reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3231/9611https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3231/10065https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3231/10066https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3231/10067https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3231/10068https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3231/10069Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Fabiana Bruce2022-03-04T13:22:08Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3231Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:22:08Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
On the questions that we can ask visual archives: for public history, communication and teaching Acerca de las preguntas que podemos hacer a los archivos visuales: por una historia pública, comunicación y enseñanza. SOBRE AS PERGUNTAS QUE PODEMOS FAZER AOS ARQUIVOS VISUAIS: por uma história pública, comunicação e ensino |
title |
On the questions that we can ask visual archives: for public history, communication and teaching |
spellingShingle |
On the questions that we can ask visual archives: for public history, communication and teaching Silva, Fabiana Bruce Photographic archives and collections pubiic History communication teaching Photographic archives and collection public History communication, teaching Archivos y colecciones fotográficas la historia pública lacomunicación la comunicácion la enseñanza Archivos y colecciones fotográficas historia pública la comunicación la enseñanza Arquivos e coleções fotográficas História pública comunicação ensino História pública Arquivos e coleções fotográficas comunicação ensino |
title_short |
On the questions that we can ask visual archives: for public history, communication and teaching |
title_full |
On the questions that we can ask visual archives: for public history, communication and teaching |
title_fullStr |
On the questions that we can ask visual archives: for public history, communication and teaching |
title_full_unstemmed |
On the questions that we can ask visual archives: for public history, communication and teaching |
title_sort |
On the questions that we can ask visual archives: for public history, communication and teaching |
author |
Silva, Fabiana Bruce |
author_facet |
Silva, Fabiana Bruce |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Fabiana Bruce |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Photographic archives and collections pubiic History communication teaching Photographic archives and collection public History communication, teaching Archivos y colecciones fotográficas la historia pública lacomunicación la comunicácion la enseñanza Archivos y colecciones fotográficas historia pública la comunicación la enseñanza Arquivos e coleções fotográficas História pública comunicação ensino História pública Arquivos e coleções fotográficas comunicação ensino |
topic |
Photographic archives and collections pubiic History communication teaching Photographic archives and collection public History communication, teaching Archivos y colecciones fotográficas la historia pública lacomunicación la comunicácion la enseñanza Archivos y colecciones fotográficas historia pública la comunicación la enseñanza Arquivos e coleções fotográficas História pública comunicação ensino História pública Arquivos e coleções fotográficas comunicação ensino |
description |
Previous experiences with photographic archives and collections dating from the mid-twentieth century have led me to think about the images that the subjects, the institutions and the epochs shared in their day-to-day discourse. They can be accessed not only in collections, but also on the internet, in exhibitions, in the cinema, in the classroom and in other spaces of coexistence, seen from a platform such as pubiic History. Through the questions that we ask them, it is possible to distinguish how they become present in our daiiy lives. It is possible to reconstitute paths and examine, in the present, echoes of those values that appear visuaiiy. configure the visibility presented. On thinking about images, we carry out montages. The aim of this essay is therefore to expose fragments that are part of the visual culture in Recife. As a reflective platform, the arguments identify and relate some of these fragments. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3231 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p219 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3231 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p219 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3231/9611 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3231/10065 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3231/10066 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3231/10067 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3231/10068 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3231/10069 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/zip application/x-gzip application/zip |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 219-240 Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 2 (2017): Por una Historia Pública: comunicación Y ensenanza; 219-240 Observatoire Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 219-240 Revista Observatório ; v. 3 n. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 219-240 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br|| |
_version_ |
1797174752803028992 |