On the questions that we can ask visual archives: for public history, communication and teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Fabiana Bruce
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3231
Resumo: Previous experiences with photographic archives and collections dating from the mid-twentieth century have led me to think about the images that the subjects, the institutions and the epochs shared in their day-to-day discourse. They can be accessed not only in collections, but also on the internet, in exhibitions, in the cinema, in the classroom and in other spaces of coexistence, seen from a platform such as pubiic History. Through the questions that we ask them, it is possible to distinguish how they become present in our daiiy lives. It is possible to reconstitute paths and examine, in the present, echoes of those values that appear visuaiiy. configure the visibility presented. On thinking about images, we carry out montages. The aim of this essay is therefore to expose fragments that are part of the visual culture in Recife. As a reflective platform, the arguments identify and relate some of these fragments.
id UFT-8_7314324066510997bf58c89428c0aa69
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3231
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling On the questions that we can ask visual archives: for public history, communication and teachingAcerca de las preguntas que podemos hacer a los archivos visuales: por una historia pública, comunicación y enseñanza.SOBRE AS PERGUNTAS QUE PODEMOS FAZER AOS ARQUIVOS VISUAIS: por uma história pública, comunicação e ensinoPhotographic archives and collectionspubiic HistorycommunicationteachingPhotographic archives and collectionpublic Historycommunication,teachingArchivos y colecciones fotográficasla historia públicalacomunicaciónla comunicácionla enseñanzaArchivos y colecciones fotográficashistoria públicala comunicaciónla enseñanzaArquivos e coleções fotográficasHistória públicacomunicaçãoensinoHistória públicaArquivos e coleções fotográficascomunicaçãoensinoPrevious experiences with photographic archives and collections dating from the mid-twentieth century have led me to think about the images that the subjects, the institutions and the epochs shared in their day-to-day discourse. They can be accessed not only in collections, but also on the internet, in exhibitions, in the cinema, in the classroom and in other spaces of coexistence, seen from a platform such as pubiic History. Through the questions that we ask them, it is possible to distinguish how they become present in our daiiy lives. It is possible to reconstitute paths and examine, in the present, echoes of those values that appear visuaiiy. configure the visibility presented. On thinking about images, we carry out montages. The aim of this essay is therefore to expose fragments that are part of the visual culture in Recife. As a reflective platform, the arguments identify and relate some of these fragments.Experiências previas com los archivos y colecciones fotográficas que datan de mediados dei S. XX, me llevaran a pensar em las imágenes que los sujetos, lasinstituciones y la sepocascompartenen sus discursos cotidianos. Estas imágenes pueden accederse no sola menteen acervos, sino también em la internet, enexposiciones, enel cine, enclases y otrosespacios de la vida cotidiana, vistos a partir de una plataforma como la Historia publica. A través de las preguntas que leshacemos es posible distinguir como están presentes ennuestra vida diaria. Es posible reconstruir caminos y tomar, enel presente.  Experiências anteriores com arquivos e coleções fotográficas datadas de meados do século XX, me levaram a pensar nas imagens que os sujeitos, as instituições e as épocas compartilham em suas falas cotidianas. Elas podem ser acessadas não somente em acervos, também na internet, em exposições, no cinema, na sala de aula e em outros espaços de convivência, vistos de uma plataforma como a História pública. Através das perguntas que lhes fazemos é possível distinguir como elas ficam presentes em nosso cotidiano. É possível reconstituir percursos e perscrutar, no presente, ecos daqueles valores que aparecem visualmente. Com isso, o objetivo deste ensaio é expor fragmentos que fazem parte da cultura visual no Recife. Como plataforma reflexiva, os argumentos identificam e relatam alguns desses fragmentos.Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/323110.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p219Observatory Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 219-240Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 2 (2017): Por una Historia Pública: comunicación Y ensenanza; 219-240Observatoire Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 219-240Revista Observatório ; v. 3 n. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 219-2402447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n2reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3231/9611https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3231/10065https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3231/10066https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3231/10067https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3231/10068https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3231/10069Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Fabiana Bruce2022-03-04T13:22:08Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3231Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:22:08Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv On the questions that we can ask visual archives: for public history, communication and teaching
Acerca de las preguntas que podemos hacer a los archivos visuales: por una historia pública, comunicación y enseñanza.
SOBRE AS PERGUNTAS QUE PODEMOS FAZER AOS ARQUIVOS VISUAIS: por uma história pública, comunicação e ensino
title On the questions that we can ask visual archives: for public history, communication and teaching
spellingShingle On the questions that we can ask visual archives: for public history, communication and teaching
Silva, Fabiana Bruce
Photographic archives and collections
pubiic History
communication
teaching
Photographic archives and collection
public History
communication,
teaching
Archivos y colecciones fotográficas
la historia pública
lacomunicación
la comunicácion
la enseñanza
Archivos y colecciones fotográficas
historia pública
la comunicación
la enseñanza
Arquivos e coleções fotográficas
História pública
comunicação
ensino
História pública
Arquivos e coleções fotográficas
comunicação
ensino
title_short On the questions that we can ask visual archives: for public history, communication and teaching
title_full On the questions that we can ask visual archives: for public history, communication and teaching
title_fullStr On the questions that we can ask visual archives: for public history, communication and teaching
title_full_unstemmed On the questions that we can ask visual archives: for public history, communication and teaching
title_sort On the questions that we can ask visual archives: for public history, communication and teaching
author Silva, Fabiana Bruce
author_facet Silva, Fabiana Bruce
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Fabiana Bruce
dc.subject.por.fl_str_mv Photographic archives and collections
pubiic History
communication
teaching
Photographic archives and collection
public History
communication,
teaching
Archivos y colecciones fotográficas
la historia pública
lacomunicación
la comunicácion
la enseñanza
Archivos y colecciones fotográficas
historia pública
la comunicación
la enseñanza
Arquivos e coleções fotográficas
História pública
comunicação
ensino
História pública
Arquivos e coleções fotográficas
comunicação
ensino
topic Photographic archives and collections
pubiic History
communication
teaching
Photographic archives and collection
public History
communication,
teaching
Archivos y colecciones fotográficas
la historia pública
lacomunicación
la comunicácion
la enseñanza
Archivos y colecciones fotográficas
historia pública
la comunicación
la enseñanza
Arquivos e coleções fotográficas
História pública
comunicação
ensino
História pública
Arquivos e coleções fotográficas
comunicação
ensino
description Previous experiences with photographic archives and collections dating from the mid-twentieth century have led me to think about the images that the subjects, the institutions and the epochs shared in their day-to-day discourse. They can be accessed not only in collections, but also on the internet, in exhibitions, in the cinema, in the classroom and in other spaces of coexistence, seen from a platform such as pubiic History. Through the questions that we ask them, it is possible to distinguish how they become present in our daiiy lives. It is possible to reconstitute paths and examine, in the present, echoes of those values that appear visuaiiy. configure the visibility presented. On thinking about images, we carry out montages. The aim of this essay is therefore to expose fragments that are part of the visual culture in Recife. As a reflective platform, the arguments identify and relate some of these fragments.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3231
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p219
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3231
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p219
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3231/9611
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3231/10065
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3231/10066
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3231/10067
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3231/10068
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3231/10069
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 219-240
Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 2 (2017): Por una Historia Pública: comunicación Y ensenanza; 219-240
Observatoire Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 219-240
Revista Observatório ; v. 3 n. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 219-240
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1797174752803028992