AESTHETIC OF CONSUMPTION FROM ADVERTISING ECOSYSTEM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Perez, Clotilde
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4873
Resumo: The search for "aesthetic consumption" integrates the studies of GESC3 based on BIP -  Advertising Images Bank - BIP of the USP and aims to understand the aesthetic recurrence of the manifestations of products / brands, such as advertisements, shop windows, etc., guided by the understanding of meeting points (DI NALLO, 1999) and evidence that we are living the "media spreadable" (Jenkins, Ford & Green, 2013). To understand what are the aesthetic trends and why are embodied in certain ways, we seek references on consumer rituals (McCRACKEN, 2003), and the relationship between aesthetics and society (LIPOVETSKY & SERROY, 2013). The methodology consisted online creative call, semiotic analysis of advertising campaigns and ethnographic study. The reconciliation of theoretical reflection and empirical research has allowed us to unveil six conceptual axes that aesthetically express consumption.
id UFT-8_7a4335cfadf758ab89795cb36bac9d05
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4873
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling AESTHETIC OF CONSUMPTION FROM ADVERTISING ECOSYSTEMESTÉTICAS DEL CONSUMO A PARTIR DEL ECOSISTEMA PUBLICITÁRIOESTÉTICAS DO CONSUMO A PARTIR DO ECOSSISTEMA PUBLICITÁRIOaestheticsconsumptionadvertising ecosystemmediatrendsaestheticsconsumptionadvertising ecosystemmediatrendsEstéticaConsumoecosistema publicitáriomédios de comunicacióntendenciasEstéticaConsumoecosistema publicitáriomédios de comunicacióntendenciasconsumoecossistema publicitárioestéticatendênciasmídiaEcossistema publicitárioConsumotendênciasestéticaMídiaThe search for "aesthetic consumption" integrates the studies of GESC3 based on BIP -  Advertising Images Bank - BIP of the USP and aims to understand the aesthetic recurrence of the manifestations of products / brands, such as advertisements, shop windows, etc., guided by the understanding of meeting points (DI NALLO, 1999) and evidence that we are living the "media spreadable" (Jenkins, Ford & Green, 2013). To understand what are the aesthetic trends and why are embodied in certain ways, we seek references on consumer rituals (McCRACKEN, 2003), and the relationship between aesthetics and society (LIPOVETSKY & SERROY, 2013). The methodology consisted online creative call, semiotic analysis of advertising campaigns and ethnographic study. The reconciliation of theoretical reflection and empirical research has allowed us to unveil six conceptual axes that aesthetically express consumption.La investigación "estéticas del consumo" integra los estudios del GESC3 pautados en el BIP - Banco de Imágenes Publicitarias de la USP y tiene como objetivo entender las recurrencias estéticas de las manifestaciones de productos / marcas, como anuncios publicitarios, vitrinas, etc., pautados en el entendimiento de los productos (DI NALLO, 1999) y en la evidencia de que estamos viviendo los "spreadable media" (Jenkins, Ford & Green, 2013). Para entender cuáles son las tendencias estéticas y porque se corporifican de ciertas maneras, buscamos referencias sobre los rituales de consumo (MCCRACKEN, 2003), y las relaciones entre estética y sociedad (LIPOVETSKY & SERROY, 2013). La metodología fue compuesta por llamada creativa online, análisis semiótico de piezas publicitarias y estudio etnográfico. La conciliación de la reflexión teórica e investigación empírica, nos ha permitido desentrañar seis ejes conceptuales que expresan estéticamente el consumo.A pesquisa “estéticas do consumo” integra os estudos do GESC3 pautados no BIP – Banco de Imagens Publicitárias da USP e tem como objetivo entender as recorrências estéticas das manifestações de produtos/marcas, como anúncios publicitários, vitrines, etc., pautados no entendimento dos meeting points (DI NALLO, 1999) e na evidência de que estamos vivendo a “spreadable media” (Jenkins, Ford & Green, 2013).  Para entender quais são as tendências estéticas e porque se corporificam de determinadas maneiras, buscamos referências sobre os rituais de consumo (MCCRACKEN, 2003), e as relações entre estética e sociedade (LIPOVETSKY & SERROY, 2013). A metodologia foi composta por chamada criativa online, análise semiótica de peças publicitárias e estudo etnográfico. A conciliação da reflexão teórica e pesquisa empírica, nos permitiu desvendar seis eixos conceituais que expressam esteticamente o consumo.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/487310.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p788Observatory Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 788-812Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 788-812Observatoire Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 788-812Revista Observatório ; v. 4 n. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 788-8122447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n5reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4873/13723https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4873/13884https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4873/13902https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4873/13913https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4873/13924https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4873/13935Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessPerez, Clotilde2022-03-04T13:10:15Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4873Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:10:15Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv AESTHETIC OF CONSUMPTION FROM ADVERTISING ECOSYSTEM
ESTÉTICAS DEL CONSUMO A PARTIR DEL ECOSISTEMA PUBLICITÁRIO
ESTÉTICAS DO CONSUMO A PARTIR DO ECOSSISTEMA PUBLICITÁRIO
title AESTHETIC OF CONSUMPTION FROM ADVERTISING ECOSYSTEM
spellingShingle AESTHETIC OF CONSUMPTION FROM ADVERTISING ECOSYSTEM
Perez, Clotilde
aesthetics
consumption
advertising ecosystem
media
trends
aesthetics
consumption
advertising ecosystem
media
trends
Estética
Consumo
ecosistema publicitário
médios de comunicación
tendencias
Estética
Consumo
ecosistema publicitário
médios de comunicación
tendencias
consumo
ecossistema publicitário
estética
tendências
mídia
Ecossistema publicitário
Consumo
tendências
estética
Mídia
title_short AESTHETIC OF CONSUMPTION FROM ADVERTISING ECOSYSTEM
title_full AESTHETIC OF CONSUMPTION FROM ADVERTISING ECOSYSTEM
title_fullStr AESTHETIC OF CONSUMPTION FROM ADVERTISING ECOSYSTEM
title_full_unstemmed AESTHETIC OF CONSUMPTION FROM ADVERTISING ECOSYSTEM
title_sort AESTHETIC OF CONSUMPTION FROM ADVERTISING ECOSYSTEM
author Perez, Clotilde
author_facet Perez, Clotilde
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Perez, Clotilde
dc.subject.por.fl_str_mv aesthetics
consumption
advertising ecosystem
media
trends
aesthetics
consumption
advertising ecosystem
media
trends
Estética
Consumo
ecosistema publicitário
médios de comunicación
tendencias
Estética
Consumo
ecosistema publicitário
médios de comunicación
tendencias
consumo
ecossistema publicitário
estética
tendências
mídia
Ecossistema publicitário
Consumo
tendências
estética
Mídia
topic aesthetics
consumption
advertising ecosystem
media
trends
aesthetics
consumption
advertising ecosystem
media
trends
Estética
Consumo
ecosistema publicitário
médios de comunicación
tendencias
Estética
Consumo
ecosistema publicitário
médios de comunicación
tendencias
consumo
ecossistema publicitário
estética
tendências
mídia
Ecossistema publicitário
Consumo
tendências
estética
Mídia
description The search for "aesthetic consumption" integrates the studies of GESC3 based on BIP -  Advertising Images Bank - BIP of the USP and aims to understand the aesthetic recurrence of the manifestations of products / brands, such as advertisements, shop windows, etc., guided by the understanding of meeting points (DI NALLO, 1999) and evidence that we are living the "media spreadable" (Jenkins, Ford & Green, 2013). To understand what are the aesthetic trends and why are embodied in certain ways, we seek references on consumer rituals (McCRACKEN, 2003), and the relationship between aesthetics and society (LIPOVETSKY & SERROY, 2013). The methodology consisted online creative call, semiotic analysis of advertising campaigns and ethnographic study. The reconciliation of theoretical reflection and empirical research has allowed us to unveil six conceptual axes that aesthetically express consumption.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4873
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p788
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4873
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p788
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4873/13723
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4873/13884
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4873/13902
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4873/13913
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4873/13924
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4873/13935
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 788-812
Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 788-812
Observatoire Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 788-812
Revista Observatório ; v. 4 n. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 788-812
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1797174754669494272