AESTHETIC OF CONSUMPTION FROM ADVERTISING ECOSYSTEM
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4873 |
Resumo: | The search for "aesthetic consumption" integrates the studies of GESC3 based on BIP - Advertising Images Bank - BIP of the USP and aims to understand the aesthetic recurrence of the manifestations of products / brands, such as advertisements, shop windows, etc., guided by the understanding of meeting points (DI NALLO, 1999) and evidence that we are living the "media spreadable" (Jenkins, Ford & Green, 2013). To understand what are the aesthetic trends and why are embodied in certain ways, we seek references on consumer rituals (McCRACKEN, 2003), and the relationship between aesthetics and society (LIPOVETSKY & SERROY, 2013). The methodology consisted online creative call, semiotic analysis of advertising campaigns and ethnographic study. The reconciliation of theoretical reflection and empirical research has allowed us to unveil six conceptual axes that aesthetically express consumption. |
id |
UFT-8_7a4335cfadf758ab89795cb36bac9d05 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4873 |
network_acronym_str |
UFT-8 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
AESTHETIC OF CONSUMPTION FROM ADVERTISING ECOSYSTEMESTÉTICAS DEL CONSUMO A PARTIR DEL ECOSISTEMA PUBLICITÁRIOESTÉTICAS DO CONSUMO A PARTIR DO ECOSSISTEMA PUBLICITÁRIOaestheticsconsumptionadvertising ecosystemmediatrendsaestheticsconsumptionadvertising ecosystemmediatrendsEstéticaConsumoecosistema publicitáriomédios de comunicacióntendenciasEstéticaConsumoecosistema publicitáriomédios de comunicacióntendenciasconsumoecossistema publicitárioestéticatendênciasmídiaEcossistema publicitárioConsumotendênciasestéticaMídiaThe search for "aesthetic consumption" integrates the studies of GESC3 based on BIP - Advertising Images Bank - BIP of the USP and aims to understand the aesthetic recurrence of the manifestations of products / brands, such as advertisements, shop windows, etc., guided by the understanding of meeting points (DI NALLO, 1999) and evidence that we are living the "media spreadable" (Jenkins, Ford & Green, 2013). To understand what are the aesthetic trends and why are embodied in certain ways, we seek references on consumer rituals (McCRACKEN, 2003), and the relationship between aesthetics and society (LIPOVETSKY & SERROY, 2013). The methodology consisted online creative call, semiotic analysis of advertising campaigns and ethnographic study. The reconciliation of theoretical reflection and empirical research has allowed us to unveil six conceptual axes that aesthetically express consumption.La investigación "estéticas del consumo" integra los estudios del GESC3 pautados en el BIP - Banco de Imágenes Publicitarias de la USP y tiene como objetivo entender las recurrencias estéticas de las manifestaciones de productos / marcas, como anuncios publicitarios, vitrinas, etc., pautados en el entendimiento de los productos (DI NALLO, 1999) y en la evidencia de que estamos viviendo los "spreadable media" (Jenkins, Ford & Green, 2013). Para entender cuáles son las tendencias estéticas y porque se corporifican de ciertas maneras, buscamos referencias sobre los rituales de consumo (MCCRACKEN, 2003), y las relaciones entre estética y sociedad (LIPOVETSKY & SERROY, 2013). La metodología fue compuesta por llamada creativa online, análisis semiótico de piezas publicitarias y estudio etnográfico. La conciliación de la reflexión teórica e investigación empírica, nos ha permitido desentrañar seis ejes conceptuales que expresan estéticamente el consumo.A pesquisa “estéticas do consumo” integra os estudos do GESC3 pautados no BIP – Banco de Imagens Publicitárias da USP e tem como objetivo entender as recorrências estéticas das manifestações de produtos/marcas, como anúncios publicitários, vitrines, etc., pautados no entendimento dos meeting points (DI NALLO, 1999) e na evidência de que estamos vivendo a “spreadable media” (Jenkins, Ford & Green, 2013). Para entender quais são as tendências estéticas e porque se corporificam de determinadas maneiras, buscamos referências sobre os rituais de consumo (MCCRACKEN, 2003), e as relações entre estética e sociedade (LIPOVETSKY & SERROY, 2013). A metodologia foi composta por chamada criativa online, análise semiótica de peças publicitárias e estudo etnográfico. A conciliação da reflexão teórica e pesquisa empírica, nos permitiu desvendar seis eixos conceituais que expressam esteticamente o consumo.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/487310.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p788Observatory Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 788-812Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 788-812Observatoire Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 788-812Revista Observatório ; v. 4 n. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 788-8122447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n5reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4873/13723https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4873/13884https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4873/13902https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4873/13913https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4873/13924https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4873/13935Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessPerez, Clotilde2022-03-04T13:10:15Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4873Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:10:15Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
AESTHETIC OF CONSUMPTION FROM ADVERTISING ECOSYSTEM ESTÉTICAS DEL CONSUMO A PARTIR DEL ECOSISTEMA PUBLICITÁRIO ESTÉTICAS DO CONSUMO A PARTIR DO ECOSSISTEMA PUBLICITÁRIO |
title |
AESTHETIC OF CONSUMPTION FROM ADVERTISING ECOSYSTEM |
spellingShingle |
AESTHETIC OF CONSUMPTION FROM ADVERTISING ECOSYSTEM Perez, Clotilde aesthetics consumption advertising ecosystem media trends aesthetics consumption advertising ecosystem media trends Estética Consumo ecosistema publicitário médios de comunicación tendencias Estética Consumo ecosistema publicitário médios de comunicación tendencias consumo ecossistema publicitário estética tendências mídia Ecossistema publicitário Consumo tendências estética Mídia |
title_short |
AESTHETIC OF CONSUMPTION FROM ADVERTISING ECOSYSTEM |
title_full |
AESTHETIC OF CONSUMPTION FROM ADVERTISING ECOSYSTEM |
title_fullStr |
AESTHETIC OF CONSUMPTION FROM ADVERTISING ECOSYSTEM |
title_full_unstemmed |
AESTHETIC OF CONSUMPTION FROM ADVERTISING ECOSYSTEM |
title_sort |
AESTHETIC OF CONSUMPTION FROM ADVERTISING ECOSYSTEM |
author |
Perez, Clotilde |
author_facet |
Perez, Clotilde |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Perez, Clotilde |
dc.subject.por.fl_str_mv |
aesthetics consumption advertising ecosystem media trends aesthetics consumption advertising ecosystem media trends Estética Consumo ecosistema publicitário médios de comunicación tendencias Estética Consumo ecosistema publicitário médios de comunicación tendencias consumo ecossistema publicitário estética tendências mídia Ecossistema publicitário Consumo tendências estética Mídia |
topic |
aesthetics consumption advertising ecosystem media trends aesthetics consumption advertising ecosystem media trends Estética Consumo ecosistema publicitário médios de comunicación tendencias Estética Consumo ecosistema publicitário médios de comunicación tendencias consumo ecossistema publicitário estética tendências mídia Ecossistema publicitário Consumo tendências estética Mídia |
description |
The search for "aesthetic consumption" integrates the studies of GESC3 based on BIP - Advertising Images Bank - BIP of the USP and aims to understand the aesthetic recurrence of the manifestations of products / brands, such as advertisements, shop windows, etc., guided by the understanding of meeting points (DI NALLO, 1999) and evidence that we are living the "media spreadable" (Jenkins, Ford & Green, 2013). To understand what are the aesthetic trends and why are embodied in certain ways, we seek references on consumer rituals (McCRACKEN, 2003), and the relationship between aesthetics and society (LIPOVETSKY & SERROY, 2013). The methodology consisted online creative call, semiotic analysis of advertising campaigns and ethnographic study. The reconciliation of theoretical reflection and empirical research has allowed us to unveil six conceptual axes that aesthetically express consumption. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4873 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p788 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4873 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p788 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4873/13723 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4873/13884 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4873/13902 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4873/13913 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4873/13924 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4873/13935 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/zip application/x-gzip application/zip |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 788-812 Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 788-812 Observatoire Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 788-812 Revista Observatório ; v. 4 n. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 788-812 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br|| |
_version_ |
1797174754669494272 |