LEARN TO UNDERSTAND FOR A TRANSFORMATIVE LEARNING: an Epistemological look

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tomé, José Manuel Salum
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5636
Resumo: The present work corresponds to a reflection about several theories and approaches of the learning and their relevance in the training of social agents, reflection that emerges from the practice of the training, and attending to the fact that the meaning of what it implies to learn and how it is that is learned is not at the center of the discussion in universities in Latin America, which emphasizes more what to teach rather than how to teach.   KEYWORDS: Learning; unlearning; relearning and continuing education. 
id UFT-8_8e156745d5117e0ee56a7315bcbede62
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5636
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling LEARN TO UNDERSTAND FOR A TRANSFORMATIVE LEARNING: an Epistemological lookAPRENDER A DESAPRENDER PARA UN APRENDIZAJE TRANSFORMATIVO: una mirada EpistemológicaAPRENDER A DESAPRENDER PARA UMA APRENDIZAGEM TRANSFORMADORA: um olhar epistemológicoLearningunlearningrelearning and continuing educationLearningunlearningrelearning and continuing educationAprendizajedesaprenderreaprender y Educación permanenteAprendizajedesaprenderreaprender y Educación permanenteAprendizadodesaprendizadoreaprendizado e educação permanenteAprendizadodesaprendizadoreaprendizado e educação permanenteThe present work corresponds to a reflection about several theories and approaches of the learning and their relevance in the training of social agents, reflection that emerges from the practice of the training, and attending to the fact that the meaning of what it implies to learn and how it is that is learned is not at the center of the discussion in universities in Latin America, which emphasizes more what to teach rather than how to teach.   KEYWORDS: Learning; unlearning; relearning and continuing education. El presente trabajo corresponde a una reflexión acerca de varias teorías y enfoques del aprendizaje y su relevancia en la capacitación de agentes sociales, reflexión que emerge desde la práctica de la capacitación, y atendiendo al hecho que el sentido de qué implica aprender y cómo es que se aprende no está en el centro de la discusión en las universidades en América Latina, en las cuales se enfatiza más el qué enseñar antes que cómo enseñar.  O presente trabalho corresponde a uma reflexão sobre várias teorias e abordagens à aprendizagem e sua relevância na formação de agentes sociais, reflexão que emerge da prática da formação, e levando em conta o fato de que o significado do que significa aprender e como é isso O que se aprende não está no centro da discussão nas universidades da América Latina, em que se dá mais ênfase ao que ensinar do que a como ensinar.   PALAVRAS-CHAVE: Aprendizado; desaprendizado; reaprendizado e educação permanente.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/563610.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p900Observatory Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 900-922Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 900-922Observatoire Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 900-922Revista Observatório ; v. 4 n. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 900-9222447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n5reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5636/13728https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5636/13888https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5636/13898https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5636/13909https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5636/13920https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5636/13931Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessTomé, José Manuel Salum2022-03-04T13:09:53Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5636Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:09:53Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv LEARN TO UNDERSTAND FOR A TRANSFORMATIVE LEARNING: an Epistemological look
APRENDER A DESAPRENDER PARA UN APRENDIZAJE TRANSFORMATIVO: una mirada Epistemológica
APRENDER A DESAPRENDER PARA UMA APRENDIZAGEM TRANSFORMADORA: um olhar epistemológico
title LEARN TO UNDERSTAND FOR A TRANSFORMATIVE LEARNING: an Epistemological look
spellingShingle LEARN TO UNDERSTAND FOR A TRANSFORMATIVE LEARNING: an Epistemological look
Tomé, José Manuel Salum
Learning
unlearning
relearning and continuing education
Learning
unlearning
relearning and continuing education
Aprendizaje
desaprender
reaprender y Educación permanente
Aprendizaje
desaprender
reaprender y Educación permanente
Aprendizado
desaprendizado
reaprendizado e educação permanente
Aprendizado
desaprendizado
reaprendizado e educação permanente
title_short LEARN TO UNDERSTAND FOR A TRANSFORMATIVE LEARNING: an Epistemological look
title_full LEARN TO UNDERSTAND FOR A TRANSFORMATIVE LEARNING: an Epistemological look
title_fullStr LEARN TO UNDERSTAND FOR A TRANSFORMATIVE LEARNING: an Epistemological look
title_full_unstemmed LEARN TO UNDERSTAND FOR A TRANSFORMATIVE LEARNING: an Epistemological look
title_sort LEARN TO UNDERSTAND FOR A TRANSFORMATIVE LEARNING: an Epistemological look
author Tomé, José Manuel Salum
author_facet Tomé, José Manuel Salum
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tomé, José Manuel Salum
dc.subject.por.fl_str_mv Learning
unlearning
relearning and continuing education
Learning
unlearning
relearning and continuing education
Aprendizaje
desaprender
reaprender y Educación permanente
Aprendizaje
desaprender
reaprender y Educación permanente
Aprendizado
desaprendizado
reaprendizado e educação permanente
Aprendizado
desaprendizado
reaprendizado e educação permanente
topic Learning
unlearning
relearning and continuing education
Learning
unlearning
relearning and continuing education
Aprendizaje
desaprender
reaprender y Educación permanente
Aprendizaje
desaprender
reaprender y Educación permanente
Aprendizado
desaprendizado
reaprendizado e educação permanente
Aprendizado
desaprendizado
reaprendizado e educação permanente
description The present work corresponds to a reflection about several theories and approaches of the learning and their relevance in the training of social agents, reflection that emerges from the practice of the training, and attending to the fact that the meaning of what it implies to learn and how it is that is learned is not at the center of the discussion in universities in Latin America, which emphasizes more what to teach rather than how to teach.   KEYWORDS: Learning; unlearning; relearning and continuing education. 
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5636
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p900
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5636
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p900
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5636/13728
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5636/13888
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5636/13898
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5636/13909
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5636/13920
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5636/13931
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 900-922
Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 900-922
Observatoire Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 900-922
Revista Observatório ; v. 4 n. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 900-922
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1797174755345825792