MULTIMODAL DIGITAL GAMES AND RPG: Environmental awareness experiencies using game-based educational resources
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4069 |
Resumo: | This work presents the experiencies using a multimodal digital game and a Role-playing game's application in a thematic envolving students in the sustainable use of water and water resources. The project involved students from the final years from the public Elementary school, and students from the private High School, both in the Vale do Rio dos Sinos region. The results show that learning from the applied pedagogical practice involving interactions in the multimodal digital game, improved students' understanding of their own environmental awareness and stimulating collaboration. |
id |
UFT-8_903f15bd3e36ab1caca0b5dc995d6f40 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4069 |
network_acronym_str |
UFT-8 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
MULTIMODAL DIGITAL GAMES AND RPG: Environmental awareness experiencies using game-based educational resourcesJUEGOS DIGITALES MULTIMODALES Y RPG: Experiencias en el desarrollo de la conciencia ambiental a partir de recursos educativos lúdicosJOGOS DIGITAIS MULTIMODAIS E RPG: Experiências no desenvolvimento da consciência ambiental a partir de recursos educacionais lúdicosDigital gamesmultimodalityRole-playing gamespedagogical practicesDigital gamesmultimodalityRole-playing gamespedagogical practicesJuegos digitalesMultimodalidadRole-playing gamesPrácticas pedagógicasJuegos digitalesMultimodalidadRole-playing gamesPrácticas pedagógicasJogos digitaismultimodalidadeRole-playing gamespráticas pedagógicasjogos digitaismultimodalidadeRole-playing gamespráticas pedagógicasThis work presents the experiencies using a multimodal digital game and a Role-playing game's application in a thematic envolving students in the sustainable use of water and water resources. The project involved students from the final years from the public Elementary school, and students from the private High School, both in the Vale do Rio dos Sinos region. The results show that learning from the applied pedagogical practice involving interactions in the multimodal digital game, improved students' understanding of their own environmental awareness and stimulating collaboration.Este trabajo presenta o desarrollo y aplicación de un juego digital multimodal y de un RPG na motivación y compromiso de alumnos para el uso sostenible del agua y de los recursos hídricos. El proyecto involucró a alumnos de los años finales de la Enseñanza Fundamental y Enseñanza Media de una escuela privada y de una escuela pública de la región del Valle del Río de los Sinos. Los resultados obtenidos demuestran que el aprendizaje a partir de la práctica pedagógica aplicada involucrando dispositivos móviles, así como las interacciones en el juego digital multimodal, mejoraron la comprensión de los alumnos en su propia conciencia ambiental, estimulando la colaboración y ayudando en la comprensión de conceptos clave que Involucra el tema.Este trabalho apresenta experiências com o desenvolvimento e aplicação de um jogo digital multimodal e de um RPG (Role-playing game) na motivação e engajamento de alunos para o uso sustentável da água e dos recursos hídricos. O projeto envolveu alunos dos anos finais do Ensino Fundamental e Ensino Médio de uma escola privada e de uma escola pública da região do Vale do Rio dos Sinos. Os resultados obtidos demonstram que a aprendizagem a partir da prática pedagógica aplicada envolvendo dispositivos móveis, bem como as interações no jogo digital multimodal, melhorou a compreensão dos alunos quanto a sua própria consciência ambiental, estimulando a colaboração e auxiliando na compreensão de conceitos-chave que envolve o tema.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/x-gzipapplication/zipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/406910.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p201Observatory Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 201-228Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 201-228Observatoire Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 201-228Revista Observatório ; v. 4 n. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 201-2282447-4266reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4069/13305https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4069/13342https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4069/13362https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4069/13380https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4069/13398https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4069/13503Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerrari Barbosa, Débora NiceMartins, Rosemari LorenzJunior, Norberto Khun2022-03-04T13:11:27Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4069Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:11:27Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
MULTIMODAL DIGITAL GAMES AND RPG: Environmental awareness experiencies using game-based educational resources JUEGOS DIGITALES MULTIMODALES Y RPG: Experiencias en el desarrollo de la conciencia ambiental a partir de recursos educativos lúdicos JOGOS DIGITAIS MULTIMODAIS E RPG: Experiências no desenvolvimento da consciência ambiental a partir de recursos educacionais lúdicos |
title |
MULTIMODAL DIGITAL GAMES AND RPG: Environmental awareness experiencies using game-based educational resources |
spellingShingle |
MULTIMODAL DIGITAL GAMES AND RPG: Environmental awareness experiencies using game-based educational resources Ferrari Barbosa, Débora Nice Digital games multimodality Role-playing games pedagogical practices Digital games multimodality Role-playing games pedagogical practices Juegos digitales Multimodalidad Role-playing games Prácticas pedagógicas Juegos digitales Multimodalidad Role-playing games Prácticas pedagógicas Jogos digitais multimodalidade Role-playing games práticas pedagógicas jogos digitais multimodalidade Role-playing games práticas pedagógicas |
title_short |
MULTIMODAL DIGITAL GAMES AND RPG: Environmental awareness experiencies using game-based educational resources |
title_full |
MULTIMODAL DIGITAL GAMES AND RPG: Environmental awareness experiencies using game-based educational resources |
title_fullStr |
MULTIMODAL DIGITAL GAMES AND RPG: Environmental awareness experiencies using game-based educational resources |
title_full_unstemmed |
MULTIMODAL DIGITAL GAMES AND RPG: Environmental awareness experiencies using game-based educational resources |
title_sort |
MULTIMODAL DIGITAL GAMES AND RPG: Environmental awareness experiencies using game-based educational resources |
author |
Ferrari Barbosa, Débora Nice |
author_facet |
Ferrari Barbosa, Débora Nice Martins, Rosemari Lorenz Junior, Norberto Khun |
author_role |
author |
author2 |
Martins, Rosemari Lorenz Junior, Norberto Khun |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferrari Barbosa, Débora Nice Martins, Rosemari Lorenz Junior, Norberto Khun |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Digital games multimodality Role-playing games pedagogical practices Digital games multimodality Role-playing games pedagogical practices Juegos digitales Multimodalidad Role-playing games Prácticas pedagógicas Juegos digitales Multimodalidad Role-playing games Prácticas pedagógicas Jogos digitais multimodalidade Role-playing games práticas pedagógicas jogos digitais multimodalidade Role-playing games práticas pedagógicas |
topic |
Digital games multimodality Role-playing games pedagogical practices Digital games multimodality Role-playing games pedagogical practices Juegos digitales Multimodalidad Role-playing games Prácticas pedagógicas Juegos digitales Multimodalidad Role-playing games Prácticas pedagógicas Jogos digitais multimodalidade Role-playing games práticas pedagógicas jogos digitais multimodalidade Role-playing games práticas pedagógicas |
description |
This work presents the experiencies using a multimodal digital game and a Role-playing game's application in a thematic envolving students in the sustainable use of water and water resources. The project involved students from the final years from the public Elementary school, and students from the private High School, both in the Vale do Rio dos Sinos region. The results show that learning from the applied pedagogical practice involving interactions in the multimodal digital game, improved students' understanding of their own environmental awareness and stimulating collaboration. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4069 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p201 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4069 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p201 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4069/13305 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4069/13342 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4069/13362 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4069/13380 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4069/13398 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4069/13503 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/x-gzip application/zip application/zip |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 201-228 Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 201-228 Observatoire Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 201-228 Revista Observatório ; v. 4 n. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 201-228 2447-4266 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br|| |
_version_ |
1797174753945976832 |