Sexist double standard in media: how Marcela Temer and Dilma Rousseff (PT) are portrayed in Veja Magazine and IstoÉ Magazine
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3133 |
Resumo: | This paper aims to show how Brazilian media portrays women in politics. Articles about two public female figures published by Brazilian weekly news magazines, Veja and IstoÉ, were analyzed. While Veja tried to show the Second Lady Marcela Temer as a “beautiful, demure housewife”, IstoÉ portrayed the President of the Republic, Dilma Rousseff, as hysterical, intemperate, and published the headline “The nervous explosions of the President”. Both editions were published in the context of Dilma Rousseff (PT) impeachment trial. Between April and August 2016, the lower chamber voted for impeachment and the Senate voted to begin the trial, resulting in Rousseff’s suspension. Using the Political Economy of Communication as theoretical reference, this paper shows the patriarchal, misogynist and prejudiced character of the magazines, which reproduce sexist ideas. |
id |
UFT-8_91f275b5de66d951fff7c45a69c8d61a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3133 |
network_acronym_str |
UFT-8 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
Sexist double standard in media: how Marcela Temer and Dilma Rousseff (PT) are portrayed in Veja Magazine and IstoÉ MagazineLas dos caras del sexismo midiático: cómo Marcela Temer e Dilma Rousseff son retratadas por las revistas Veja e IstoÉAS DUAS FACES DO SEXISMO NA MÍDIA: como Marcela Temer e Dilma Rousseff (PT) são retratadas pela Veja e IstoÉMediaPolitical Economy of CommunicationsDilma RouseffMarcela TemerSexismMediaEconomia Política de la ComunicaciónDilma RouseffMarcela TemerSexismoDilma RouseffEconomia Política da ComunicaçãoMídiaMarcela TemerSexismoMídiaDilma RouseffEconomia Política da ComunicaçãoMarcela TemerSexismoThis paper aims to show how Brazilian media portrays women in politics. Articles about two public female figures published by Brazilian weekly news magazines, Veja and IstoÉ, were analyzed. While Veja tried to show the Second Lady Marcela Temer as a “beautiful, demure housewife”, IstoÉ portrayed the President of the Republic, Dilma Rousseff, as hysterical, intemperate, and published the headline “The nervous explosions of the President”. Both editions were published in the context of Dilma Rousseff (PT) impeachment trial. Between April and August 2016, the lower chamber voted for impeachment and the Senate voted to begin the trial, resulting in Rousseff’s suspension. Using the Political Economy of Communication as theoretical reference, this paper shows the patriarchal, misogynist and prejudiced character of the magazines, which reproduce sexist ideas.La forma que los medios de comunicación brasileños retratan las mujeres en la política es una de las aportaciones de este artículo, que analiza los temas de portada de dos revistas semanales, Veja y IstoÉ: mientras la primera publicación intenta mostrar una vice-primera-dama como "hermosa, recatada y el hogar", el segundo periódico aporta una presidenta de la República, Dilma Rousseff, histérica, destemplada, cuyo titular de la capa es "Las explosiones nerviosas de la presidente ". Ambas ediciones datan de antes de la votación de destitución de la presidenta Dilma Rousseff (PT), votada en el Congreso en el més de abril de 2016 y el Senado en mayo y agosto del mismo año. Utilizando referentes teóricos de la economía política de la comunicación, este trabajo muestra el carácter patriarcal, misógino y de prejuicios de las revistas, reproduciendo los valores de formaciones ideológicas sexistas.A forma como a mídia brasileira retrata a mulher no campo político é um dos aportes deste artigo, que analisa as reportagens de duas revistas semanais, a Veja e a IstoÉ: enquanto a primeira tenta mostrar uma vice-primeira-dama, Marcela Temer, como “bela, recatada e do lar”, a segunda traz uma presidenta da República, Dilma Rousseff, histérica, destemperada, cuja manchete de capa é “As explosões nervosas da presidente”. As duas edições são veiculadas no contexto da votação do impeachment da presidenta Dilma Rousseff (PT), votado na Câmara Federal em abril de 2016 e, no Senado, em maio e em agosto do mesmo ano. Utilizando como referenciais teóricos a Economia Política da Comunicação, o trabalho mostra o caráter patriarcal, misógino e preconceituoso das publicações, que reproduzem valores consoantes a formações ideológicas sexistas.Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/313310.20873/uft.2447-4266.2017v3n1p58Observatory Journal; Vol. 3 No. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 58-83Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 58-83Observatoire Journal; Vol. 3 No. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 58-83Revista Observatório ; v. 3 n. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 58-832447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n1reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3133/9579https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3133/10016https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3133/10017https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3133/10018https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3133/10019https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3133/10020Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessVeloso, Ana Maria ConceiçãoVasconcelos, Fabíola Mendonça deFerreira, Laís2022-03-04T13:22:37Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3133Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:22:37Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sexist double standard in media: how Marcela Temer and Dilma Rousseff (PT) are portrayed in Veja Magazine and IstoÉ Magazine Las dos caras del sexismo midiático: cómo Marcela Temer e Dilma Rousseff son retratadas por las revistas Veja e IstoÉ AS DUAS FACES DO SEXISMO NA MÍDIA: como Marcela Temer e Dilma Rousseff (PT) são retratadas pela Veja e IstoÉ |
title |
Sexist double standard in media: how Marcela Temer and Dilma Rousseff (PT) are portrayed in Veja Magazine and IstoÉ Magazine |
spellingShingle |
Sexist double standard in media: how Marcela Temer and Dilma Rousseff (PT) are portrayed in Veja Magazine and IstoÉ Magazine Veloso, Ana Maria Conceição Media Political Economy of Communications Dilma Rouseff Marcela Temer Sexism Media Economia Política de la Comunicación Dilma Rouseff Marcela Temer Sexismo Dilma Rouseff Economia Política da Comunicação Mídia Marcela Temer Sexismo Mídia Dilma Rouseff Economia Política da Comunicação Marcela Temer Sexismo |
title_short |
Sexist double standard in media: how Marcela Temer and Dilma Rousseff (PT) are portrayed in Veja Magazine and IstoÉ Magazine |
title_full |
Sexist double standard in media: how Marcela Temer and Dilma Rousseff (PT) are portrayed in Veja Magazine and IstoÉ Magazine |
title_fullStr |
Sexist double standard in media: how Marcela Temer and Dilma Rousseff (PT) are portrayed in Veja Magazine and IstoÉ Magazine |
title_full_unstemmed |
Sexist double standard in media: how Marcela Temer and Dilma Rousseff (PT) are portrayed in Veja Magazine and IstoÉ Magazine |
title_sort |
Sexist double standard in media: how Marcela Temer and Dilma Rousseff (PT) are portrayed in Veja Magazine and IstoÉ Magazine |
author |
Veloso, Ana Maria Conceição |
author_facet |
Veloso, Ana Maria Conceição Vasconcelos, Fabíola Mendonça de Ferreira, Laís |
author_role |
author |
author2 |
Vasconcelos, Fabíola Mendonça de Ferreira, Laís |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Veloso, Ana Maria Conceição Vasconcelos, Fabíola Mendonça de Ferreira, Laís |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Media Political Economy of Communications Dilma Rouseff Marcela Temer Sexism Media Economia Política de la Comunicación Dilma Rouseff Marcela Temer Sexismo Dilma Rouseff Economia Política da Comunicação Mídia Marcela Temer Sexismo Mídia Dilma Rouseff Economia Política da Comunicação Marcela Temer Sexismo |
topic |
Media Political Economy of Communications Dilma Rouseff Marcela Temer Sexism Media Economia Política de la Comunicación Dilma Rouseff Marcela Temer Sexismo Dilma Rouseff Economia Política da Comunicação Mídia Marcela Temer Sexismo Mídia Dilma Rouseff Economia Política da Comunicação Marcela Temer Sexismo |
description |
This paper aims to show how Brazilian media portrays women in politics. Articles about two public female figures published by Brazilian weekly news magazines, Veja and IstoÉ, were analyzed. While Veja tried to show the Second Lady Marcela Temer as a “beautiful, demure housewife”, IstoÉ portrayed the President of the Republic, Dilma Rousseff, as hysterical, intemperate, and published the headline “The nervous explosions of the President”. Both editions were published in the context of Dilma Rousseff (PT) impeachment trial. Between April and August 2016, the lower chamber voted for impeachment and the Senate voted to begin the trial, resulting in Rousseff’s suspension. Using the Political Economy of Communication as theoretical reference, this paper shows the patriarchal, misogynist and prejudiced character of the magazines, which reproduce sexist ideas. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-03-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3133 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n1p58 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3133 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n1p58 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3133/9579 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3133/10016 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3133/10017 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3133/10018 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3133/10019 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3133/10020 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/zip application/x-gzip application/zip |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 3 No. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 58-83 Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 58-83 Observatoire Journal; Vol. 3 No. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 58-83 Revista Observatório ; v. 3 n. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 58-83 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n1 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br|| |
_version_ |
1797174752757940224 |