HEALTH SIMULATOR: a case study simulator for the health area
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4147 |
Resumo: | This paper presents the development of a health simulator case study called Health Simulator. A theoretical contribution supports the development. The simulator was designed with a robust structure that allows specialists to insert specific knowledge of each area of health in a formalism called the Bayesian network. Case studies are written in a easy system to manipulate by professionals who aren’t from the field of computing, and are automatically transformed into a serious game for students. In the execution of the game the students are accompanied by an agent who recommends contents and new cases of study, reinforcing and / or instigating the student to learn. |
id |
UFT-8_c490cd591f23f8f347ae80bdb580cdf8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4147 |
network_acronym_str |
UFT-8 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
HEALTH SIMULATOR: a case study simulator for the health areaHEALTH SIMULATOR: un simulador de casos de estúdio para el área de la saludHEALTH SIMULATOR: um simulador de casos de estudo para a área da saúdeHealth SimulatorSimulatorCase studiesTeaching in HealthSimulador de SaludSimuladorCasos de estudioEnsino en la SaúdeHealth SimulatorSimuladorCasos de estudoEnsino na SaúdeHealth SimulatorSimuladorCasos de estudoEnsino na SaúdeThis paper presents the development of a health simulator case study called Health Simulator. A theoretical contribution supports the development. The simulator was designed with a robust structure that allows specialists to insert specific knowledge of each area of health in a formalism called the Bayesian network. Case studies are written in a easy system to manipulate by professionals who aren’t from the field of computing, and are automatically transformed into a serious game for students. In the execution of the game the students are accompanied by an agent who recommends contents and new cases of study, reinforcing and / or instigating the student to learn.Este artículo presenta el desarrollo de un simulador de casos de estudio en salud denominado Health Simulator. El desarrollo se basa en un aporte teórico. El simulador fue concebido con una estructura robusta que permite a especialistas insertar conocimientos específicos de cada área de la salud en un formalismo denominado red bayesiana. Los casos de estudio se escriben en un sistema de fácil manipulación por profesionales que no son del área de la computación, siendo transformados, de forma automática en un juego serio para los alumnos. En la ejecución del juego los alumnos van acompañados de un agente que recomiende contenidos y nuevos casos de estudio, reforzando y / o instigando al alumno a aprender.Este artigo apresenta o desenvolvimento de um simulador de casos de estudo em saúde denominado Health Simulator. Um aporte teórico embasa o desenvolvimento. O simulador foi concebido com uma estrutura robusta que permite a especialistas inserir conhecimentos específicos de cada área da saúde em um formalismo denominado rede bayesiana. Os casos de estudo são escritos em um sistema de fácil manipulação por profissionais que não são da área da computação, sendo transformados, de forma automática em um jogo sério para os alunos. Na execução do jogo os alunos são acompanhados de um agente que recomenda conteúdos e novos casos de estudo, reforçando e/ou instigando o aluno a aprender.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/zipapplication/epub+zipapplication/octet-streamhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/414710.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p283Observatory Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 283-306Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 283-306Observatoire Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 283-306Revista Observatório ; v. 4 n. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 283-3062447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n3reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4147/13069https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4147/13528https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4147/13537https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4147/13553https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4147/13122https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4147/13145Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessBez, Marta RoseclerMello, BlandaPinheiro, DiegoStahnke, Fernando RafaelBarros, Paulo Ricardo2022-03-04T13:12:19Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4147Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:12:19Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
HEALTH SIMULATOR: a case study simulator for the health area HEALTH SIMULATOR: un simulador de casos de estúdio para el área de la salud HEALTH SIMULATOR: um simulador de casos de estudo para a área da saúde |
title |
HEALTH SIMULATOR: a case study simulator for the health area |
spellingShingle |
HEALTH SIMULATOR: a case study simulator for the health area Bez, Marta Rosecler Health Simulator Simulator Case studies Teaching in Health Simulador de Salud Simulador Casos de estudio Ensino en la Saúde Health Simulator Simulador Casos de estudo Ensino na Saúde Health Simulator Simulador Casos de estudo Ensino na Saúde |
title_short |
HEALTH SIMULATOR: a case study simulator for the health area |
title_full |
HEALTH SIMULATOR: a case study simulator for the health area |
title_fullStr |
HEALTH SIMULATOR: a case study simulator for the health area |
title_full_unstemmed |
HEALTH SIMULATOR: a case study simulator for the health area |
title_sort |
HEALTH SIMULATOR: a case study simulator for the health area |
author |
Bez, Marta Rosecler |
author_facet |
Bez, Marta Rosecler Mello, Blanda Pinheiro, Diego Stahnke, Fernando Rafael Barros, Paulo Ricardo |
author_role |
author |
author2 |
Mello, Blanda Pinheiro, Diego Stahnke, Fernando Rafael Barros, Paulo Ricardo |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bez, Marta Rosecler Mello, Blanda Pinheiro, Diego Stahnke, Fernando Rafael Barros, Paulo Ricardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Health Simulator Simulator Case studies Teaching in Health Simulador de Salud Simulador Casos de estudio Ensino en la Saúde Health Simulator Simulador Casos de estudo Ensino na Saúde Health Simulator Simulador Casos de estudo Ensino na Saúde |
topic |
Health Simulator Simulator Case studies Teaching in Health Simulador de Salud Simulador Casos de estudio Ensino en la Saúde Health Simulator Simulador Casos de estudo Ensino na Saúde Health Simulator Simulador Casos de estudo Ensino na Saúde |
description |
This paper presents the development of a health simulator case study called Health Simulator. A theoretical contribution supports the development. The simulator was designed with a robust structure that allows specialists to insert specific knowledge of each area of health in a formalism called the Bayesian network. Case studies are written in a easy system to manipulate by professionals who aren’t from the field of computing, and are automatically transformed into a serious game for students. In the execution of the game the students are accompanied by an agent who recommends contents and new cases of study, reinforcing and / or instigating the student to learn. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-04-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4147 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p283 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4147 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p283 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4147/13069 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4147/13528 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4147/13537 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4147/13553 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4147/13122 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4147/13145 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/zip application/epub+zip application/octet-stream |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 283-306 Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 283-306 Observatoire Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 283-306 Revista Observatório ; v. 4 n. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 283-306 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br|| |
_version_ |
1797174754028814336 |