HEALTH SIMULATOR: a case study simulator for the health area

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bez, Marta Rosecler
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Mello, Blanda, Pinheiro, Diego, Stahnke, Fernando Rafael, Barros, Paulo Ricardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4147
Resumo: This paper presents the development of a health simulator case study called Health Simulator. A theoretical contribution supports the development. The simulator was designed with a robust structure that allows specialists to insert specific knowledge of each area of health in a formalism called the Bayesian network. Case studies are written in a easy system to manipulate by professionals who aren’t from the field of computing, and are automatically transformed into a serious game for students. In the execution of the game the students are accompanied by an agent who recommends contents and new cases of study, reinforcing and / or instigating the student to learn.
id UFT-8_c490cd591f23f8f347ae80bdb580cdf8
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4147
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling HEALTH SIMULATOR: a case study simulator for the health areaHEALTH SIMULATOR: un simulador de casos de estúdio para el área de la saludHEALTH SIMULATOR: um simulador de casos de estudo para a área da saúdeHealth SimulatorSimulatorCase studiesTeaching in HealthSimulador de SaludSimuladorCasos de estudioEnsino en la SaúdeHealth SimulatorSimuladorCasos de estudoEnsino na SaúdeHealth SimulatorSimuladorCasos de estudoEnsino na SaúdeThis paper presents the development of a health simulator case study called Health Simulator. A theoretical contribution supports the development. The simulator was designed with a robust structure that allows specialists to insert specific knowledge of each area of health in a formalism called the Bayesian network. Case studies are written in a easy system to manipulate by professionals who aren’t from the field of computing, and are automatically transformed into a serious game for students. In the execution of the game the students are accompanied by an agent who recommends contents and new cases of study, reinforcing and / or instigating the student to learn.Este artículo presenta el desarrollo de un simulador de casos de estudio en salud denominado Health Simulator. El desarrollo se basa en un aporte teórico. El simulador fue concebido con una estructura robusta que permite a especialistas insertar conocimientos específicos de cada área de la salud en un formalismo denominado red bayesiana. Los casos de estudio se escriben en un sistema de fácil manipulación por profesionales que no son del área de la computación, siendo transformados, de forma automática en un juego serio para los alumnos. En la ejecución del juego los alumnos van acompañados de un agente que recomiende contenidos y nuevos casos de estudio, reforzando y / o instigando al alumno a aprender.Este artigo apresenta o desenvolvimento de um simulador de casos de estudo em saúde denominado Health Simulator. Um aporte teórico embasa o desenvolvimento. O simulador foi concebido com uma estrutura robusta que permite a especialistas inserir conhecimentos específicos de cada área da saúde em um formalismo denominado rede bayesiana. Os casos de estudo são escritos em um sistema de fácil manipulação por profissionais que não são da área da computação, sendo transformados, de forma automática em um jogo sério para os alunos. Na execução do jogo os alunos são acompanhados de um agente que recomenda conteúdos e novos casos de estudo, reforçando e/ou instigando o aluno a aprender.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/zipapplication/epub+zipapplication/octet-streamhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/414710.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p283Observatory Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 283-306Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 283-306Observatoire Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 283-306Revista Observatório ; v. 4 n. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 283-3062447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n3reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4147/13069https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4147/13528https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4147/13537https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4147/13553https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4147/13122https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4147/13145Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessBez, Marta RoseclerMello, BlandaPinheiro, DiegoStahnke, Fernando RafaelBarros, Paulo Ricardo2022-03-04T13:12:19Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4147Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:12:19Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv HEALTH SIMULATOR: a case study simulator for the health area
HEALTH SIMULATOR: un simulador de casos de estúdio para el área de la salud
HEALTH SIMULATOR: um simulador de casos de estudo para a área da saúde
title HEALTH SIMULATOR: a case study simulator for the health area
spellingShingle HEALTH SIMULATOR: a case study simulator for the health area
Bez, Marta Rosecler
Health Simulator
Simulator
Case studies
Teaching in Health
Simulador de Salud
Simulador
Casos de estudio
Ensino en la Saúde
Health Simulator
Simulador
Casos de estudo
Ensino na Saúde
Health Simulator
Simulador
Casos de estudo
Ensino na Saúde
title_short HEALTH SIMULATOR: a case study simulator for the health area
title_full HEALTH SIMULATOR: a case study simulator for the health area
title_fullStr HEALTH SIMULATOR: a case study simulator for the health area
title_full_unstemmed HEALTH SIMULATOR: a case study simulator for the health area
title_sort HEALTH SIMULATOR: a case study simulator for the health area
author Bez, Marta Rosecler
author_facet Bez, Marta Rosecler
Mello, Blanda
Pinheiro, Diego
Stahnke, Fernando Rafael
Barros, Paulo Ricardo
author_role author
author2 Mello, Blanda
Pinheiro, Diego
Stahnke, Fernando Rafael
Barros, Paulo Ricardo
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bez, Marta Rosecler
Mello, Blanda
Pinheiro, Diego
Stahnke, Fernando Rafael
Barros, Paulo Ricardo
dc.subject.por.fl_str_mv Health Simulator
Simulator
Case studies
Teaching in Health
Simulador de Salud
Simulador
Casos de estudio
Ensino en la Saúde
Health Simulator
Simulador
Casos de estudo
Ensino na Saúde
Health Simulator
Simulador
Casos de estudo
Ensino na Saúde
topic Health Simulator
Simulator
Case studies
Teaching in Health
Simulador de Salud
Simulador
Casos de estudio
Ensino en la Saúde
Health Simulator
Simulador
Casos de estudo
Ensino na Saúde
Health Simulator
Simulador
Casos de estudo
Ensino na Saúde
description This paper presents the development of a health simulator case study called Health Simulator. A theoretical contribution supports the development. The simulator was designed with a robust structure that allows specialists to insert specific knowledge of each area of health in a formalism called the Bayesian network. Case studies are written in a easy system to manipulate by professionals who aren’t from the field of computing, and are automatically transformed into a serious game for students. In the execution of the game the students are accompanied by an agent who recommends contents and new cases of study, reinforcing and / or instigating the student to learn.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4147
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p283
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4147
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p283
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4147/13069
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4147/13528
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4147/13537
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4147/13553
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4147/13122
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4147/13145
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
application/epub+zip
application/octet-stream
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 283-306
Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 283-306
Observatoire Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 283-306
Revista Observatório ; v. 4 n. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 283-306
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1797174754028814336