LITERACY PRACTICES INSIDE QUILOMBOLA’’S COMMUNITIES: a discursive, social and critical perspective of speech

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Vera Aparecida de Lucas
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Santos, Edinei Carvalho dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5618
Resumo: This research aims to analyze literacy practices inside a quilombola context, starting from a micro (classroom) to a macro (community) context. Ultimately, it also searches to comprehend the interrelation of practices processed between both contexts. The contributions of Sociolinguistics (Antunes, 2008; Bagno, 2002, 2007; Bortoni-Ricardo, 2005) and Literacy Studies (Kleiman, 1995; Rojo, 2009; Soares, 2003; Street, 2007, 2008; Street e Street, 2004; Tfouni, 2006), among others, have been adopted as references. The results show that literacy is used by the sample group, in its daily life, in different ways, based on the several conceptions of reading and writing, and speech, as well as in accordance with the different usages of literacies, which are materialized in different social contexts of the community. In addition, the study emphasizes the necessity of linking practices processed in school with the multiple literacies present in the community context.    
id UFT-8_c8fa8ddd0de12fe017f1ad03a416b5f4
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5618
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling LITERACY PRACTICES INSIDE QUILOMBOLA’’S COMMUNITIES: a discursive, social and critical perspective of speechPRÁCTICAS LETRADAS EN CON-TEXTO QUILOMBOLA: una pers-pectiva social, crítica y discursiva del lenguajePRÁTICAS DE LETRAMENTO EM CONTEXTO QUILOMBOLA: uma perspectiva social, crítica e discursiva da linguagemLiteraciesQuilombola contextSpeechSchoolLiteraciesQuilombola contextSpeechSchoolLiteracidadesContexto QuilombolaLenguajeEscuelaLiteracidadesContexto QuilombolaLenguajeEscuelaLetramentosContexto QuilombolaLinguagemEscolaLetramentosContexto QuilombolaLinguagemEscolaThis research aims to analyze literacy practices inside a quilombola context, starting from a micro (classroom) to a macro (community) context. Ultimately, it also searches to comprehend the interrelation of practices processed between both contexts. The contributions of Sociolinguistics (Antunes, 2008; Bagno, 2002, 2007; Bortoni-Ricardo, 2005) and Literacy Studies (Kleiman, 1995; Rojo, 2009; Soares, 2003; Street, 2007, 2008; Street e Street, 2004; Tfouni, 2006), among others, have been adopted as references. The results show that literacy is used by the sample group, in its daily life, in different ways, based on the several conceptions of reading and writing, and speech, as well as in accordance with the different usages of literacies, which are materialized in different social contexts of the community. In addition, the study emphasizes the necessity of linking practices processed in school with the multiple literacies present in the community context.    Esta investigación busca analizar prácticas letradas en un contexto quilombola, partiendo de un contexto micro, el aula, para un contexto macro, la comunidad, buscando comprender, en última instancia, la interrelación de las prácticas procesadas en esos dos contextos. Como referencia para el análisis, adoptamos las contribuciones de la Sociolingüística (Antunes, 2008, Bagno, 2002, 2007, Bortoni-Ricardo, 2005) y de los Estudios de la Literacidad (Kleiman, 1995; Rojo, 2009; Soares, 2003; Street, 2007, 2008; Street y Street, 2004, Tfouni, 2006), entre otros. Los resultados de la investigación subrayan que la forma en que el grupo colaborador utiliza la literacidad en su vida diaria varía según las diferentes concepciones de lectura y escritura y de lenguaje, así como de acuerdo con los diferentes usos de las literacidades que se materializan en los diferentes ámbitos sociales de la comunidad.    Esta pesquisa busca analisar práticas de letramento em um contexto quilombola, partindo de um contexto micro, a sala de aula, para um contexto macro, a comunidade, buscando compreender, em última instância, a inter-relação das práticas processadas nesses dois contextos. Como referência para a análise, adotamos as contribuições da Sociolinguística (Antunes, 2008; Bagno, 2002, 2007; Bortoni-Ricardo, 2005) e dos Estudos do Letramento (Kleiman, 1995; Rojo, 2009; Soares, 2003; Street, 2007, 2008; Street e Street, 2004; Tfouni, 2006), entre outros. Os resultados da pesquisa relevam que a forma como o grupo colaborador utiliza o letramento em sua vida diária varia conforme as diferentes concepções de leitura e escrita e de linguagem, bem como de acordo com os diferentes usos dos letramentos que se materializam nos diferentes domínios sociais da comunidade.     Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/561810.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p69Observatory Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 69-94Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 69-94Observatoire Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 69-94Revista Observatório ; v. 4 n. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 69-942447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n5reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5618/13694https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5618/13736https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5618/13753https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5618/13760https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5618/13772https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5618/13789Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Vera Aparecida de LucasSantos, Edinei Carvalho dos2022-03-04T13:10:04Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5618Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:10:04Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv LITERACY PRACTICES INSIDE QUILOMBOLA’’S COMMUNITIES: a discursive, social and critical perspective of speech
PRÁCTICAS LETRADAS EN CON-TEXTO QUILOMBOLA: una pers-pectiva social, crítica y discursiva del lenguaje
PRÁTICAS DE LETRAMENTO EM CONTEXTO QUILOMBOLA: uma perspectiva social, crítica e discursiva da linguagem
title LITERACY PRACTICES INSIDE QUILOMBOLA’’S COMMUNITIES: a discursive, social and critical perspective of speech
spellingShingle LITERACY PRACTICES INSIDE QUILOMBOLA’’S COMMUNITIES: a discursive, social and critical perspective of speech
Freitas, Vera Aparecida de Lucas
Literacies
Quilombola context
Speech
School
Literacies
Quilombola context
Speech
School
Literacidades
Contexto Quilombola
Lenguaje
Escuela
Literacidades
Contexto Quilombola
Lenguaje
Escuela
Letramentos
Contexto Quilombola
Linguagem
Escola
Letramentos
Contexto Quilombola
Linguagem
Escola
title_short LITERACY PRACTICES INSIDE QUILOMBOLA’’S COMMUNITIES: a discursive, social and critical perspective of speech
title_full LITERACY PRACTICES INSIDE QUILOMBOLA’’S COMMUNITIES: a discursive, social and critical perspective of speech
title_fullStr LITERACY PRACTICES INSIDE QUILOMBOLA’’S COMMUNITIES: a discursive, social and critical perspective of speech
title_full_unstemmed LITERACY PRACTICES INSIDE QUILOMBOLA’’S COMMUNITIES: a discursive, social and critical perspective of speech
title_sort LITERACY PRACTICES INSIDE QUILOMBOLA’’S COMMUNITIES: a discursive, social and critical perspective of speech
author Freitas, Vera Aparecida de Lucas
author_facet Freitas, Vera Aparecida de Lucas
Santos, Edinei Carvalho dos
author_role author
author2 Santos, Edinei Carvalho dos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Vera Aparecida de Lucas
Santos, Edinei Carvalho dos
dc.subject.por.fl_str_mv Literacies
Quilombola context
Speech
School
Literacies
Quilombola context
Speech
School
Literacidades
Contexto Quilombola
Lenguaje
Escuela
Literacidades
Contexto Quilombola
Lenguaje
Escuela
Letramentos
Contexto Quilombola
Linguagem
Escola
Letramentos
Contexto Quilombola
Linguagem
Escola
topic Literacies
Quilombola context
Speech
School
Literacies
Quilombola context
Speech
School
Literacidades
Contexto Quilombola
Lenguaje
Escuela
Literacidades
Contexto Quilombola
Lenguaje
Escuela
Letramentos
Contexto Quilombola
Linguagem
Escola
Letramentos
Contexto Quilombola
Linguagem
Escola
description This research aims to analyze literacy practices inside a quilombola context, starting from a micro (classroom) to a macro (community) context. Ultimately, it also searches to comprehend the interrelation of practices processed between both contexts. The contributions of Sociolinguistics (Antunes, 2008; Bagno, 2002, 2007; Bortoni-Ricardo, 2005) and Literacy Studies (Kleiman, 1995; Rojo, 2009; Soares, 2003; Street, 2007, 2008; Street e Street, 2004; Tfouni, 2006), among others, have been adopted as references. The results show that literacy is used by the sample group, in its daily life, in different ways, based on the several conceptions of reading and writing, and speech, as well as in accordance with the different usages of literacies, which are materialized in different social contexts of the community. In addition, the study emphasizes the necessity of linking practices processed in school with the multiple literacies present in the community context.    
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5618
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p69
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5618
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p69
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5618/13694
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5618/13736
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5618/13753
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5618/13760
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5618/13772
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5618/13789
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 69-94
Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 69-94
Observatoire Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 69-94
Revista Observatório ; v. 4 n. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 69-94
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1797174755311222784