LITERACY PRACTICES INSIDE QUILOMBOLA’’S COMMUNITIES: a discursive, social and critical perspective of speech
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5618 |
Resumo: | This research aims to analyze literacy practices inside a quilombola context, starting from a micro (classroom) to a macro (community) context. Ultimately, it also searches to comprehend the interrelation of practices processed between both contexts. The contributions of Sociolinguistics (Antunes, 2008; Bagno, 2002, 2007; Bortoni-Ricardo, 2005) and Literacy Studies (Kleiman, 1995; Rojo, 2009; Soares, 2003; Street, 2007, 2008; Street e Street, 2004; Tfouni, 2006), among others, have been adopted as references. The results show that literacy is used by the sample group, in its daily life, in different ways, based on the several conceptions of reading and writing, and speech, as well as in accordance with the different usages of literacies, which are materialized in different social contexts of the community. In addition, the study emphasizes the necessity of linking practices processed in school with the multiple literacies present in the community context. |
id |
UFT-8_c8fa8ddd0de12fe017f1ad03a416b5f4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5618 |
network_acronym_str |
UFT-8 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
LITERACY PRACTICES INSIDE QUILOMBOLA’’S COMMUNITIES: a discursive, social and critical perspective of speechPRÁCTICAS LETRADAS EN CON-TEXTO QUILOMBOLA: una pers-pectiva social, crítica y discursiva del lenguajePRÁTICAS DE LETRAMENTO EM CONTEXTO QUILOMBOLA: uma perspectiva social, crítica e discursiva da linguagemLiteraciesQuilombola contextSpeechSchoolLiteraciesQuilombola contextSpeechSchoolLiteracidadesContexto QuilombolaLenguajeEscuelaLiteracidadesContexto QuilombolaLenguajeEscuelaLetramentosContexto QuilombolaLinguagemEscolaLetramentosContexto QuilombolaLinguagemEscolaThis research aims to analyze literacy practices inside a quilombola context, starting from a micro (classroom) to a macro (community) context. Ultimately, it also searches to comprehend the interrelation of practices processed between both contexts. The contributions of Sociolinguistics (Antunes, 2008; Bagno, 2002, 2007; Bortoni-Ricardo, 2005) and Literacy Studies (Kleiman, 1995; Rojo, 2009; Soares, 2003; Street, 2007, 2008; Street e Street, 2004; Tfouni, 2006), among others, have been adopted as references. The results show that literacy is used by the sample group, in its daily life, in different ways, based on the several conceptions of reading and writing, and speech, as well as in accordance with the different usages of literacies, which are materialized in different social contexts of the community. In addition, the study emphasizes the necessity of linking practices processed in school with the multiple literacies present in the community context. Esta investigación busca analizar prácticas letradas en un contexto quilombola, partiendo de un contexto micro, el aula, para un contexto macro, la comunidad, buscando comprender, en última instancia, la interrelación de las prácticas procesadas en esos dos contextos. Como referencia para el análisis, adoptamos las contribuciones de la Sociolingüística (Antunes, 2008, Bagno, 2002, 2007, Bortoni-Ricardo, 2005) y de los Estudios de la Literacidad (Kleiman, 1995; Rojo, 2009; Soares, 2003; Street, 2007, 2008; Street y Street, 2004, Tfouni, 2006), entre otros. Los resultados de la investigación subrayan que la forma en que el grupo colaborador utiliza la literacidad en su vida diaria varía según las diferentes concepciones de lectura y escritura y de lenguaje, así como de acuerdo con los diferentes usos de las literacidades que se materializan en los diferentes ámbitos sociales de la comunidad. Esta pesquisa busca analisar práticas de letramento em um contexto quilombola, partindo de um contexto micro, a sala de aula, para um contexto macro, a comunidade, buscando compreender, em última instância, a inter-relação das práticas processadas nesses dois contextos. Como referência para a análise, adotamos as contribuições da Sociolinguística (Antunes, 2008; Bagno, 2002, 2007; Bortoni-Ricardo, 2005) e dos Estudos do Letramento (Kleiman, 1995; Rojo, 2009; Soares, 2003; Street, 2007, 2008; Street e Street, 2004; Tfouni, 2006), entre outros. Os resultados da pesquisa relevam que a forma como o grupo colaborador utiliza o letramento em sua vida diária varia conforme as diferentes concepções de leitura e escrita e de linguagem, bem como de acordo com os diferentes usos dos letramentos que se materializam nos diferentes domínios sociais da comunidade. Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/561810.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p69Observatory Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 69-94Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 69-94Observatoire Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 69-94Revista Observatório ; v. 4 n. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 69-942447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n5reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5618/13694https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5618/13736https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5618/13753https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5618/13760https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5618/13772https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5618/13789Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Vera Aparecida de LucasSantos, Edinei Carvalho dos2022-03-04T13:10:04Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5618Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:10:04Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
LITERACY PRACTICES INSIDE QUILOMBOLA’’S COMMUNITIES: a discursive, social and critical perspective of speech PRÁCTICAS LETRADAS EN CON-TEXTO QUILOMBOLA: una pers-pectiva social, crítica y discursiva del lenguaje PRÁTICAS DE LETRAMENTO EM CONTEXTO QUILOMBOLA: uma perspectiva social, crítica e discursiva da linguagem |
title |
LITERACY PRACTICES INSIDE QUILOMBOLA’’S COMMUNITIES: a discursive, social and critical perspective of speech |
spellingShingle |
LITERACY PRACTICES INSIDE QUILOMBOLA’’S COMMUNITIES: a discursive, social and critical perspective of speech Freitas, Vera Aparecida de Lucas Literacies Quilombola context Speech School Literacies Quilombola context Speech School Literacidades Contexto Quilombola Lenguaje Escuela Literacidades Contexto Quilombola Lenguaje Escuela Letramentos Contexto Quilombola Linguagem Escola Letramentos Contexto Quilombola Linguagem Escola |
title_short |
LITERACY PRACTICES INSIDE QUILOMBOLA’’S COMMUNITIES: a discursive, social and critical perspective of speech |
title_full |
LITERACY PRACTICES INSIDE QUILOMBOLA’’S COMMUNITIES: a discursive, social and critical perspective of speech |
title_fullStr |
LITERACY PRACTICES INSIDE QUILOMBOLA’’S COMMUNITIES: a discursive, social and critical perspective of speech |
title_full_unstemmed |
LITERACY PRACTICES INSIDE QUILOMBOLA’’S COMMUNITIES: a discursive, social and critical perspective of speech |
title_sort |
LITERACY PRACTICES INSIDE QUILOMBOLA’’S COMMUNITIES: a discursive, social and critical perspective of speech |
author |
Freitas, Vera Aparecida de Lucas |
author_facet |
Freitas, Vera Aparecida de Lucas Santos, Edinei Carvalho dos |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Edinei Carvalho dos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freitas, Vera Aparecida de Lucas Santos, Edinei Carvalho dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literacies Quilombola context Speech School Literacies Quilombola context Speech School Literacidades Contexto Quilombola Lenguaje Escuela Literacidades Contexto Quilombola Lenguaje Escuela Letramentos Contexto Quilombola Linguagem Escola Letramentos Contexto Quilombola Linguagem Escola |
topic |
Literacies Quilombola context Speech School Literacies Quilombola context Speech School Literacidades Contexto Quilombola Lenguaje Escuela Literacidades Contexto Quilombola Lenguaje Escuela Letramentos Contexto Quilombola Linguagem Escola Letramentos Contexto Quilombola Linguagem Escola |
description |
This research aims to analyze literacy practices inside a quilombola context, starting from a micro (classroom) to a macro (community) context. Ultimately, it also searches to comprehend the interrelation of practices processed between both contexts. The contributions of Sociolinguistics (Antunes, 2008; Bagno, 2002, 2007; Bortoni-Ricardo, 2005) and Literacy Studies (Kleiman, 1995; Rojo, 2009; Soares, 2003; Street, 2007, 2008; Street e Street, 2004; Tfouni, 2006), among others, have been adopted as references. The results show that literacy is used by the sample group, in its daily life, in different ways, based on the several conceptions of reading and writing, and speech, as well as in accordance with the different usages of literacies, which are materialized in different social contexts of the community. In addition, the study emphasizes the necessity of linking practices processed in school with the multiple literacies present in the community context. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5618 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p69 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5618 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p69 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5618/13694 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5618/13736 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5618/13753 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5618/13760 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5618/13772 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5618/13789 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/zip application/x-gzip application/zip |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 69-94 Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 69-94 Observatoire Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 69-94 Revista Observatório ; v. 4 n. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 69-94 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br|| |
_version_ |
1797174755311222784 |