Unit Female Prison of Palmas: Participatory Class Council

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aguiar, Adriana da Costa Pereira
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Santos, Jocyléia Santana dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6948
Resumo: The study aimed at analyzing how the class council happens in the Palmas female prison teaching unit. The Thematic Oral History method was used with semi-structured interviews. The study is presented in response to three specific objectives: to draw a brief history of female prison education in Tocantins; to know the educational work inside the female prison; narrating the interviewees' statements. It is concluded, through the analysis of the documents and the voices of the deponents, that a participatory class council happens, however, it must fulfill certain criteria within the prison system, since there is no participation of the student family. The class council is efficient and brings improvement to the pedagogical practice of those involved, being an efficient pedagogical instrument.
id UFT-8_db74aa6cc1606f7117e68e54e35dc51a
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/6948
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling Unit Female Prison of Palmas: Participatory Class CouncilUnidad Prisión Femenina de Palmas: Consejo de clase participativoUNIDADE PRISIONAL FEMININA DE PALMAS: Conselho de Classe ParticipativoConselho de classe Participativo. Educação Prisional. História Oral.Conselho de classe participativo em unidade prisionalThe study aimed at analyzing how the class council happens in the Palmas female prison teaching unit. The Thematic Oral History method was used with semi-structured interviews. The study is presented in response to three specific objectives: to draw a brief history of female prison education in Tocantins; to know the educational work inside the female prison; narrating the interviewees' statements. It is concluded, through the analysis of the documents and the voices of the deponents, that a participatory class council happens, however, it must fulfill certain criteria within the prison system, since there is no participation of the student family. The class council is efficient and brings improvement to the pedagogical practice of those involved, being an efficient pedagogical instrument.El estudio objetivó analizar cómo sucede el consejo de clase en la unidad de enseñanza prisional femenina de Palmas. Se utilizó el método de la Historia Oral Temática con entrevistas semiestructuradas. El estudio se presenta respondiendo a tres objetivos específicos, siendo: trazar un breve recorrido histórico de la educación prisional femenina en Tocantins; conocer el trabajo educativo dentro de la prisión femenina; narrar los testimonios de las entrevistadas. Se concluye, por medio del análisis de los documentos y por las voces de las deposiciones, que ocurre un consejo de clase participativo, sin embargo, necesita cumplir algunos criterios dentro del sistema penitenciario, pues no hay participación de la familia de los estudiantes. El consejo de clase se muestra eficiente y trae mejoras para la práctica pedagógica de las involucradas, siendo un instrumento pedagógico eficiente.O estudo objetivou analisar como acontece o conselho de classe na unidade de ensino prisional feminino de Palmas. Utilizou-se o método da História Oral Temática com entrevistas semiestruturadas. O estudo se apresenta respondendo a três objetivos específicos, sendo: traçar um breve percurso histórico da educação prisional feminina no Tocantins; conhecer o trabalho educacional dentro da prisão feminina; narrar os depoimentos das entrevistadas. Conclui-se, por meio da análise dos documentos e pelas vozes das depoentes, que acontece um conselho de classe participativo, no entanto, precisa cumprir alguns critérios dentro do sistema prisional, pois não há participação da família das estudantes. O conselho de classe mostra-se eficiente e traz melhoria para a prática pedagógica das envolvidas, sendo um instrumento pedagógico eficiente.Universidade Federal do Tocantins - UFT2019-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/694810.20873/uft.2447-4266.2019v5n5p937Observatory Journal; Vol. 5 No. 5 (2019): v. 5 n. 5 (2019): Tecnologias ciberculturais e Educação Empreendedora Ago (2019); 937-961Observatorio Magazine; Vol. 5 Núm. 5 (2019): v. 5 n. 5 (2019): Tecnologias ciberculturais e Educação Empreendedora Ago (2019); 937-961Observatoire Journal; Vol. 5 No. 5 (2019): v. 5 n. 5 (2019): Tecnologias ciberculturais e Educação Empreendedora Ago (2019); 937-961Revista Observatório ; v. 5 n. 5 (2019): v. 5 n. 5 (2019): Tecnologias ciberculturais e Educação Empreendedora Ago (2019); 937-9612447-426610.20873/uft.2447-4266.2019v5n5reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6948/16287Copyright (c) 2019 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessAguiar, Adriana da Costa Pereira Santos, Jocyléia Santana dos2022-03-04T13:04:47Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/6948Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:04:47Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv Unit Female Prison of Palmas: Participatory Class Council
Unidad Prisión Femenina de Palmas: Consejo de clase participativo
UNIDADE PRISIONAL FEMININA DE PALMAS: Conselho de Classe Participativo
title Unit Female Prison of Palmas: Participatory Class Council
spellingShingle Unit Female Prison of Palmas: Participatory Class Council
Aguiar, Adriana da Costa Pereira
Conselho de classe Participativo. Educação Prisional. História Oral.
Conselho de classe participativo em unidade prisional
title_short Unit Female Prison of Palmas: Participatory Class Council
title_full Unit Female Prison of Palmas: Participatory Class Council
title_fullStr Unit Female Prison of Palmas: Participatory Class Council
title_full_unstemmed Unit Female Prison of Palmas: Participatory Class Council
title_sort Unit Female Prison of Palmas: Participatory Class Council
author Aguiar, Adriana da Costa Pereira
author_facet Aguiar, Adriana da Costa Pereira
Santos, Jocyléia Santana dos
author_role author
author2 Santos, Jocyléia Santana dos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Aguiar, Adriana da Costa Pereira
Santos, Jocyléia Santana dos
dc.subject.por.fl_str_mv Conselho de classe Participativo. Educação Prisional. História Oral.
Conselho de classe participativo em unidade prisional
topic Conselho de classe Participativo. Educação Prisional. História Oral.
Conselho de classe participativo em unidade prisional
description The study aimed at analyzing how the class council happens in the Palmas female prison teaching unit. The Thematic Oral History method was used with semi-structured interviews. The study is presented in response to three specific objectives: to draw a brief history of female prison education in Tocantins; to know the educational work inside the female prison; narrating the interviewees' statements. It is concluded, through the analysis of the documents and the voices of the deponents, that a participatory class council happens, however, it must fulfill certain criteria within the prison system, since there is no participation of the student family. The class council is efficient and brings improvement to the pedagogical practice of those involved, being an efficient pedagogical instrument.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6948
10.20873/uft.2447-4266.2019v5n5p937
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6948
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2019v5n5p937
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6948/16287
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 5 No. 5 (2019): v. 5 n. 5 (2019): Tecnologias ciberculturais e Educação Empreendedora Ago (2019); 937-961
Observatorio Magazine; Vol. 5 Núm. 5 (2019): v. 5 n. 5 (2019): Tecnologias ciberculturais e Educação Empreendedora Ago (2019); 937-961
Observatoire Journal; Vol. 5 No. 5 (2019): v. 5 n. 5 (2019): Tecnologias ciberculturais e Educação Empreendedora Ago (2019); 937-961
Revista Observatório ; v. 5 n. 5 (2019): v. 5 n. 5 (2019): Tecnologias ciberculturais e Educação Empreendedora Ago (2019); 937-961
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2019v5n5
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1797174756140646400