THE CHALLENGES OF ENVIRONMENTAL HEALTH ON THE SCIENCE CURRICULUM ON THE LAST YEARS OF ELEMENTARY EDUCATION, IN THE STATE OF TOCANTINS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Suarte , Letícia Brito de Oliveira
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Lagares Ferreira Silva , Kellen, Simone Seibert , Carla
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/14983
Resumo: Environmental Health is an area of knowledge that goes through many curricular components, especially in the Natural Sciences, an important field to develop it. It should be related to the teachers' preparation to work in a critical way with a bias towards scientific literacy. This study aimed to evaluate the challenges faced by teachers in the area of Natural Sciences to implement Environmental Health in the Final Years of Elementary School, in the state of Tocantins. A quantitative and qualitative research identified a high percentage of young teachers, with higher prevalence to teach expository lessons and little appropriation of scientific literacy. Although the teachers indicated little difficulty in working with the themes of Environmental Health, they reported the need for continued education.
id UFT-8_e3d240ef7ea0059a1f0a59a0f1f01a8c
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/14983
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling THE CHALLENGES OF ENVIRONMENTAL HEALTH ON THE SCIENCE CURRICULUM ON THE LAST YEARS OF ELEMENTARY EDUCATION, IN THE STATE OF TOCANTINSLOS DESAFÍOS DE LA SALUD AMBIENTAL EN EL CURRÍCULO DE CIENCIAS EN LOS ÚLTIMOS AÑOS DE LA ESCUELA PRIMARIA EN EL ESTADO DE TOCANTINS OS DESAFIOS DA SAÚDE AMBIENTAL NO CURRÍCULO DE CIÊNCIAS DO ENSINO FUNDAMENTAL ANOS FINAIS, NO ESTADO DO TOCANTINSLetramento científicoProfessorFormação continuadaLetramento científicoProfessorFormação continuadaScientific literacyTeacherContinuing educationScientific literacyTeacherContinuing educationAlfabetización científicaProfesorEducación continuaAlfabetización científicaProfesorEducación continuaEnvironmental Health is an area of knowledge that goes through many curricular components, especially in the Natural Sciences, an important field to develop it. It should be related to the teachers' preparation to work in a critical way with a bias towards scientific literacy. This study aimed to evaluate the challenges faced by teachers in the area of Natural Sciences to implement Environmental Health in the Final Years of Elementary School, in the state of Tocantins. A quantitative and qualitative research identified a high percentage of young teachers, with higher prevalence to teach expository lessons and little appropriation of scientific literacy. Although the teachers indicated little difficulty in working with the themes of Environmental Health, they reported the need for continued education.La Salud Ambiental es un área de conocimiento que pasa por muchos componentes curriculares, especialmente en Ciencias Naturales, campo destacado para desarrollarla. Debe estar relacionado con la preparación de los docentes para trabajar críticamente con sesgo hacia la alfabetización científica. Este estudio se propuso evaluar los desafíos del personal docente del área de Ciencias Naturales para implementar la Salud Ambiental en los Últimos Años de la Enseñanza Fundamental, en el estado de Tocantins. Con base en la investigación cuantitativa y cualitativa, se identificó un alto porcentaje de profesores jóvenes, con mayor prevalencia de la docencia magistral y poca apropiación de la alfabetización científica. Aunque los profesores señalaron poca dificultad para trabajar con los temas de Salud Ambiental, relataron la necesidad de educación continua.A Saúde Ambiental é uma área do conhecimento que transita por muitos componentes curriculares, principalmente nas Ciências da Natureza, campo de destaque para desenvolvê-la. Deve estar relacionada com preparo dos professores para trabalhar de forma crítica com viés para o letramento científico. Este estudo propôs avaliar os desafios do corpo docente da área de Ciências da Natureza para implementar a Saúde Ambiental no Ensino Fundamental Anos Finais, no estado do Tocantins. A partir de pesquisa quantitativa e qualitativa, identificou-se alto percentual de professores jovens, com maior prevalência a ministrar aulas expositivas e pouca apropriação do letramento científico. Apesar de os docentes indicarem pouca dificuldade para trabalhar com as temáticas da Saúde Ambiental, relataram a necessidade de formação continuada.  Universidade Federal do Tocantins - UFT2022-10-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1498310.20873/uft.2447-4266.2022v8n1a5enObservatory Journal; Vol. 8 No. 1 (2022): Communication, Education and Technologies /Comunicação, Educação e Tecnologias (2022); a5enObservatorio Magazine; Vol. 8 Núm. 1 (2022): Communication, Education and Technologies /Comunicação, Educação e Tecnologias (2022); a5enObservatoire Journal; Vol. 8 No. 1 (2022): Communication, Education and Technologies /Comunicação, Educação e Tecnologias (2022); a5enRevista Observatório ; v. 8 n. 1 (2022): Communication, Education and Technologies /Comunicação, Educação e Tecnologias (2022); a5en2447-426610.20873/uft.2447-4266.2022v8n1reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/14983/20511https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/14983/20512Copyright (c) 2022 Revista Observatório http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSuarte , Letícia Brito de OliveiraLagares Ferreira Silva , KellenSimone Seibert , Carla2022-10-12T14:46:10Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/14983Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-10-12T14:46:10Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE CHALLENGES OF ENVIRONMENTAL HEALTH ON THE SCIENCE CURRICULUM ON THE LAST YEARS OF ELEMENTARY EDUCATION, IN THE STATE OF TOCANTINS
LOS DESAFÍOS DE LA SALUD AMBIENTAL EN EL CURRÍCULO DE CIENCIAS EN LOS ÚLTIMOS AÑOS DE LA ESCUELA PRIMARIA EN EL ESTADO DE TOCANTINS
OS DESAFIOS DA SAÚDE AMBIENTAL NO CURRÍCULO DE CIÊNCIAS DO ENSINO FUNDAMENTAL ANOS FINAIS, NO ESTADO DO TOCANTINS
title THE CHALLENGES OF ENVIRONMENTAL HEALTH ON THE SCIENCE CURRICULUM ON THE LAST YEARS OF ELEMENTARY EDUCATION, IN THE STATE OF TOCANTINS
spellingShingle THE CHALLENGES OF ENVIRONMENTAL HEALTH ON THE SCIENCE CURRICULUM ON THE LAST YEARS OF ELEMENTARY EDUCATION, IN THE STATE OF TOCANTINS
Suarte , Letícia Brito de Oliveira
Letramento científico
Professor
Formação continuada
Letramento científico
Professor
Formação continuada
Scientific literacy
Teacher
Continuing education
Scientific literacy
Teacher
Continuing education
Alfabetización científica
Profesor
Educación continua
Alfabetización científica
Profesor
Educación continua
title_short THE CHALLENGES OF ENVIRONMENTAL HEALTH ON THE SCIENCE CURRICULUM ON THE LAST YEARS OF ELEMENTARY EDUCATION, IN THE STATE OF TOCANTINS
title_full THE CHALLENGES OF ENVIRONMENTAL HEALTH ON THE SCIENCE CURRICULUM ON THE LAST YEARS OF ELEMENTARY EDUCATION, IN THE STATE OF TOCANTINS
title_fullStr THE CHALLENGES OF ENVIRONMENTAL HEALTH ON THE SCIENCE CURRICULUM ON THE LAST YEARS OF ELEMENTARY EDUCATION, IN THE STATE OF TOCANTINS
title_full_unstemmed THE CHALLENGES OF ENVIRONMENTAL HEALTH ON THE SCIENCE CURRICULUM ON THE LAST YEARS OF ELEMENTARY EDUCATION, IN THE STATE OF TOCANTINS
title_sort THE CHALLENGES OF ENVIRONMENTAL HEALTH ON THE SCIENCE CURRICULUM ON THE LAST YEARS OF ELEMENTARY EDUCATION, IN THE STATE OF TOCANTINS
author Suarte , Letícia Brito de Oliveira
author_facet Suarte , Letícia Brito de Oliveira
Lagares Ferreira Silva , Kellen
Simone Seibert , Carla
author_role author
author2 Lagares Ferreira Silva , Kellen
Simone Seibert , Carla
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Suarte , Letícia Brito de Oliveira
Lagares Ferreira Silva , Kellen
Simone Seibert , Carla
dc.subject.por.fl_str_mv Letramento científico
Professor
Formação continuada
Letramento científico
Professor
Formação continuada
Scientific literacy
Teacher
Continuing education
Scientific literacy
Teacher
Continuing education
Alfabetización científica
Profesor
Educación continua
Alfabetización científica
Profesor
Educación continua
topic Letramento científico
Professor
Formação continuada
Letramento científico
Professor
Formação continuada
Scientific literacy
Teacher
Continuing education
Scientific literacy
Teacher
Continuing education
Alfabetización científica
Profesor
Educación continua
Alfabetización científica
Profesor
Educación continua
description Environmental Health is an area of knowledge that goes through many curricular components, especially in the Natural Sciences, an important field to develop it. It should be related to the teachers' preparation to work in a critical way with a bias towards scientific literacy. This study aimed to evaluate the challenges faced by teachers in the area of Natural Sciences to implement Environmental Health in the Final Years of Elementary School, in the state of Tocantins. A quantitative and qualitative research identified a high percentage of young teachers, with higher prevalence to teach expository lessons and little appropriation of scientific literacy. Although the teachers indicated little difficulty in working with the themes of Environmental Health, they reported the need for continued education.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/14983
10.20873/uft.2447-4266.2022v8n1a5en
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/14983
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2022v8n1a5en
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/14983/20511
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/14983/20512
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Observatório
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Observatório
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 8 No. 1 (2022): Communication, Education and Technologies /Comunicação, Educação e Tecnologias (2022); a5en
Observatorio Magazine; Vol. 8 Núm. 1 (2022): Communication, Education and Technologies /Comunicação, Educação e Tecnologias (2022); a5en
Observatoire Journal; Vol. 8 No. 1 (2022): Communication, Education and Technologies /Comunicação, Educação e Tecnologias (2022); a5en
Revista Observatório ; v. 8 n. 1 (2022): Communication, Education and Technologies /Comunicação, Educação e Tecnologias (2022); a5en
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2022v8n1
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1797174758430736384