A casa de sementes mãe Zenilda e o fortalecimento da agricultura ancestral Xukuru
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Campo - Território |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/campoterritorio/article/view/60275 |
Resumo: | The Xukuru indigenous people live in the Serra do Ororubá, municipalities of Pesqueira and Poção, in the rough of Pernambuco. According to reports by Xukuru leaders, especially Cacique Xikão, murdered in 1998 by farmers, Xukuru is the name of a bird of the forest; ororubá comes from the ubá and / or ororubá tree. The combination of the two names formed Xukuru do Ororubá, which means the Indian's respect for nature. The records of contact with the colonizers date from the 16th century, with the Xukuru ancestors receiving the lands in the 19th century for their participation in the Paraguayan War. Since then, there have been struggles and conflicts between Xukuru and invaders of their lands, cattle ranchers (SILVA, 2008). After many struggles, the Xukuru, under the leadership of Xikão, started a series of retakes of their territory in the late 1980s, only in 2001 to achieve the title and definitive demarcation. |
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A casa de sementes mãe Zenilda e o fortalecimento da agricultura ancestral XukuruThe Xukuru indigenous people live in the Serra do Ororubá, municipalities of Pesqueira and Poção, in the rough of Pernambuco. According to reports by Xukuru leaders, especially Cacique Xikão, murdered in 1998 by farmers, Xukuru is the name of a bird of the forest; ororubá comes from the ubá and / or ororubá tree. The combination of the two names formed Xukuru do Ororubá, which means the Indian's respect for nature. The records of contact with the colonizers date from the 16th century, with the Xukuru ancestors receiving the lands in the 19th century for their participation in the Paraguayan War. Since then, there have been struggles and conflicts between Xukuru and invaders of their lands, cattle ranchers (SILVA, 2008). After many struggles, the Xukuru, under the leadership of Xikão, started a series of retakes of their territory in the late 1980s, only in 2001 to achieve the title and definitive demarcation.El pueblo indígena Xukuru vive en la Serra do Ororubá, municipios de Pesqueira y Poção, en el agreste de Pernambuco. Según los informes de los líderes de Xukuru, especialmente el Cacique Xikão, asesinado en 1998 por terratenientes, Xukuru es el nombre de un ave del bosque; ororubá proviene del árbol ubá y / o ororubá. La combinación de los dos nombres formó Xukuru do Ororubá, que significa el respeto del indio por la naturaleza. Los registros de contacto con los colonizadores datan del siglo XVI, recibiendo los antepasados Xukuru las tierras en el siglo XIX por su participación en la Guerra del Paraguay. Desde entonces, ha habido luchas y conflictos entre Xukuru e invasores de sus tierras, ganaderos (SILVA, 2008). Después de muchas luchas, el Xukuru, bajo el liderazgo de Xikão, inició una serie de retomas de su territorio a fines de la década de 1980, pra solo en 2001 lograr el título y la demarcación definitiva.Os indígenas Xukuru vivem na Serra do Ororubá, municípios de Pesqueira e Poção, no agreste pernambucano. Segundo relatos de lideranças Xukuru, especialmente do Cacique Xikão, assassinado em 1998 pelos fazendeiros, Xukuru é nome de pássaro da mata; ororubá vem da árvore ubá e/ou ororubá. A junção dos dois nomes formou Xukuru do Ororubá, que significa o respeito do índio pela natureza. Os registros de contato com os colonizadores datam do século XVI, tendo no século XIX, os antepassados Xukuru recebido as terras por sua participação da Guerra do Paraguai. Desde então se sucederam lutas e conflitos entre Xukuru e invasores de suas terras, fazendeiros de gado (SILVA, 2008). Após muitas pelejas, os Xukuru sob a liderança de Xikão, iniciaram uma série de retomadas de seu território em fins da década de 1980, para só em 2001 conseguirem a titulação e demarcação definitiva.EDUFU2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/campoterritorio/article/view/6027510.14393/RCT153905Revista Campo-Território; v. 15 n. 39 Dez. (2020): Edição especial: SINGA 2019; 69 - 831809-6271reponame:Campo - Territórioinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/campoterritorio/article/view/60275/31767Copyright (c) 2021 Revista Campo-Territórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Marli Gondim de Ordônio, Iran Neves 2021-06-07T19:59:41Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60275Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/campoterritorioPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/campoterritorio/oaijcleps@ufu.br || campoterritorio@ig.ufu.br1809-62711809-6271opendoar:2021-06-07T19:59:41Campo - Território - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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