Intercomprehension grammar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Domínios de Lingu@gem |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/62088 |
Resumo: | This article intends to discuss the relationship between language and grammar in the context of the plural approaches, and more precisely the intercomprehension didactics. The thesis defended in this text suggests that teaching grammar through the work with different foreign languages in parallel can provide a more meaningful language learning. When analyzing grammatical exercises in intercomprehension teaching materials, we conclude that the intercomprehension didactics allows for a more conscious and contextualized pedagogical practice of grammar, which not only values the student's linguistic repertoire, but also mobilizes their knowledge to support the learning of new or additional foreign languages. This brief reflexive exercise concludes with a discussion of the pedagogical potential of adopting a plurilingual approach to teaching foreign languages. In this sense, some thoughts on the benefits and also the challenges that the didactics of intercomprehension brings to the work of FL teachers are presented. |
id |
UFU-12_48c3fc0ce08f2046c131cb5e55c2ec6a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/62088 |
network_acronym_str |
UFU-12 |
network_name_str |
Domínios de Lingu@gem |
repository_id_str |
|
spelling |
Intercomprehension grammarGramática da IntercompreensãoIntercompreensãoGramáticaDidáticaLínguas EstrangeirasIntercomprehensionGrammarDidacticsForeign languagesThis article intends to discuss the relationship between language and grammar in the context of the plural approaches, and more precisely the intercomprehension didactics. The thesis defended in this text suggests that teaching grammar through the work with different foreign languages in parallel can provide a more meaningful language learning. When analyzing grammatical exercises in intercomprehension teaching materials, we conclude that the intercomprehension didactics allows for a more conscious and contextualized pedagogical practice of grammar, which not only values the student's linguistic repertoire, but also mobilizes their knowledge to support the learning of new or additional foreign languages. This brief reflexive exercise concludes with a discussion of the pedagogical potential of adopting a plurilingual approach to teaching foreign languages. In this sense, some thoughts on the benefits and also the challenges that the didactics of intercomprehension brings to the work of FL teachers are presented.O presente artigo pretende refletir sobre a relação entre língua e gramática no âmbito das abordagens plurais, e mais precisamente da didática da intercompreensão. A tese que se defende neste texto sugere que o ensino de gramática através do trabalho com diferentes línguas estrangeiras em paralelo pode proporcionar uma aprendizagem de línguas mais significativa. Ao se analisar exercícios gramaticais em materiais didáticos de intercompreensão, chega-se à conclusão que a didática da intercompreensão permite uma prática pedagógica da gramática mais consciente e contextualizada, que não só valoriza o repertório linguístico do(a) estudante, como também mobiliza seus conhecimentos prévios para apoiar a aprendizagem da(s) nova(s) línguas estrangeiras ou adicionais. Esta breve reflexão é concluída com uma discussão sobre o potencial pedagógico da adoção de uma abordagem plurilíngue para o ensino de línguas estrangeiras. São apresentadas, nesse sentido, algumas reflexões sobre os benefícios e também os desafios que a didática da intercompreensão aporta para o trabalho de professores e professoras de LE.PP/UFU2022-01-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/6208810.14393/DL50-v16n2a2022-8Domínios de Lingu@gem; Vol. 16 No. 2 (2022): Estudos sobre a relação entre gramática e língua: diversidade, unidade e métodos; 589-618Domínios de Lingu@gem; Vol. 16 Núm. 2 (2022): Estudos sobre a relação entre gramática e língua: diversidade, unidade e métodos; 589-618Domínios de Lingu@gem; v. 16 n. 2 (2022): Estudos sobre a relação entre gramática e língua: diversidade, unidade e métodos; 589-6181980-5799reponame:Domínios de Lingu@geminstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/62088/33213https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/62088/35162Copyright (c) 2006 Valdilena Ramméhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRammé, Valdilena2022-12-02T19:31:02Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/62088Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagemPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/oairevistadominios@ileel.ufu.br||1980-57991980-5799opendoar:2022-12-02T19:31:02Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Intercomprehension grammar Gramática da Intercompreensão |
title |
Intercomprehension grammar |
spellingShingle |
Intercomprehension grammar Rammé, Valdilena Intercompreensão Gramática Didática Línguas Estrangeiras Intercomprehension Grammar Didactics Foreign languages |
title_short |
Intercomprehension grammar |
title_full |
Intercomprehension grammar |
title_fullStr |
Intercomprehension grammar |
title_full_unstemmed |
Intercomprehension grammar |
title_sort |
Intercomprehension grammar |
author |
Rammé, Valdilena |
author_facet |
Rammé, Valdilena |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rammé, Valdilena |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Intercompreensão Gramática Didática Línguas Estrangeiras Intercomprehension Grammar Didactics Foreign languages |
topic |
Intercompreensão Gramática Didática Línguas Estrangeiras Intercomprehension Grammar Didactics Foreign languages |
description |
This article intends to discuss the relationship between language and grammar in the context of the plural approaches, and more precisely the intercomprehension didactics. The thesis defended in this text suggests that teaching grammar through the work with different foreign languages in parallel can provide a more meaningful language learning. When analyzing grammatical exercises in intercomprehension teaching materials, we conclude that the intercomprehension didactics allows for a more conscious and contextualized pedagogical practice of grammar, which not only values the student's linguistic repertoire, but also mobilizes their knowledge to support the learning of new or additional foreign languages. This brief reflexive exercise concludes with a discussion of the pedagogical potential of adopting a plurilingual approach to teaching foreign languages. In this sense, some thoughts on the benefits and also the challenges that the didactics of intercomprehension brings to the work of FL teachers are presented. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-01-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/62088 10.14393/DL50-v16n2a2022-8 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/62088 |
identifier_str_mv |
10.14393/DL50-v16n2a2022-8 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/62088/33213 https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/62088/35162 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2006 Valdilena Rammé http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2006 Valdilena Rammé http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
PP/UFU |
publisher.none.fl_str_mv |
PP/UFU |
dc.source.none.fl_str_mv |
Domínios de Lingu@gem; Vol. 16 No. 2 (2022): Estudos sobre a relação entre gramática e língua: diversidade, unidade e métodos; 589-618 Domínios de Lingu@gem; Vol. 16 Núm. 2 (2022): Estudos sobre a relação entre gramática e língua: diversidade, unidade e métodos; 589-618 Domínios de Lingu@gem; v. 16 n. 2 (2022): Estudos sobre a relação entre gramática e língua: diversidade, unidade e métodos; 589-618 1980-5799 reponame:Domínios de Lingu@gem instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Domínios de Lingu@gem |
collection |
Domínios de Lingu@gem |
repository.name.fl_str_mv |
Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadominios@ileel.ufu.br|| |
_version_ |
1797067717677678592 |