Intercomprehension grammar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rammé, Valdilena
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Domínios de Lingu@gem
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/62088
Resumo: This article intends to discuss the relationship between language and grammar in the context of the plural approaches, and more precisely the intercomprehension didactics. The thesis defended in this text suggests that teaching grammar through the work with different foreign languages ​​in parallel can provide a more meaningful language learning. When analyzing grammatical exercises in intercomprehension teaching materials, we conclude that the intercomprehension didactics allows for a more conscious and contextualized pedagogical practice of grammar, which not only values ​​the student's linguistic repertoire, but also mobilizes their knowledge to support the learning of new or additional foreign languages. This brief reflexive exercise concludes with a discussion of the pedagogical potential of adopting a plurilingual approach to teaching foreign languages. In this sense, some thoughts on the benefits and also the challenges that the didactics of intercomprehension brings to the work of FL teachers are presented.
id UFU-12_48c3fc0ce08f2046c131cb5e55c2ec6a
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/62088
network_acronym_str UFU-12
network_name_str Domínios de Lingu@gem
repository_id_str
spelling Intercomprehension grammarGramática da IntercompreensãoIntercompreensãoGramáticaDidáticaLínguas EstrangeirasIntercomprehensionGrammarDidacticsForeign languagesThis article intends to discuss the relationship between language and grammar in the context of the plural approaches, and more precisely the intercomprehension didactics. The thesis defended in this text suggests that teaching grammar through the work with different foreign languages ​​in parallel can provide a more meaningful language learning. When analyzing grammatical exercises in intercomprehension teaching materials, we conclude that the intercomprehension didactics allows for a more conscious and contextualized pedagogical practice of grammar, which not only values ​​the student's linguistic repertoire, but also mobilizes their knowledge to support the learning of new or additional foreign languages. This brief reflexive exercise concludes with a discussion of the pedagogical potential of adopting a plurilingual approach to teaching foreign languages. In this sense, some thoughts on the benefits and also the challenges that the didactics of intercomprehension brings to the work of FL teachers are presented.O presente artigo pretende refletir sobre a relação entre língua e gramática no âmbito das abordagens plurais, e mais precisamente da didática da intercompreensão. A tese que se defende neste texto sugere que o ensino de gramática através do trabalho com diferentes línguas estrangeiras em paralelo pode proporcionar uma aprendizagem de línguas mais significativa. Ao se analisar exercícios gramaticais em materiais didáticos de intercompreensão, chega-se à conclusão que a didática da intercompreensão permite uma prática pedagógica da gramática mais consciente e contextualizada, que não só valoriza o repertório linguístico do(a) estudante, como também mobiliza seus conhecimentos prévios para apoiar a aprendizagem da(s) nova(s) línguas estrangeiras ou adicionais. Esta breve reflexão é concluída com uma discussão sobre o potencial pedagógico da adoção de uma abordagem plurilíngue para o ensino de línguas estrangeiras. São apresentadas, nesse sentido, algumas reflexões sobre os benefícios e também os desafios que a didática da intercompreensão aporta para o trabalho de professores e professoras de LE.PP/UFU2022-01-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/6208810.14393/DL50-v16n2a2022-8Domínios de Lingu@gem; Vol. 16 No. 2 (2022): Estudos sobre a relação entre gramática e língua: diversidade, unidade e métodos; 589-618Domínios de Lingu@gem; Vol. 16 Núm. 2 (2022): Estudos sobre a relação entre gramática e língua: diversidade, unidade e métodos; 589-618Domínios de Lingu@gem; v. 16 n. 2 (2022): Estudos sobre a relação entre gramática e língua: diversidade, unidade e métodos; 589-6181980-5799reponame:Domínios de Lingu@geminstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/62088/33213https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/62088/35162Copyright (c) 2006 Valdilena Ramméhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRammé, Valdilena2022-12-02T19:31:02Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/62088Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagemPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/oairevistadominios@ileel.ufu.br||1980-57991980-5799opendoar:2022-12-02T19:31:02Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Intercomprehension grammar
Gramática da Intercompreensão
title Intercomprehension grammar
spellingShingle Intercomprehension grammar
Rammé, Valdilena
Intercompreensão
Gramática
Didática
Línguas Estrangeiras
Intercomprehension
Grammar
Didactics
Foreign languages
title_short Intercomprehension grammar
title_full Intercomprehension grammar
title_fullStr Intercomprehension grammar
title_full_unstemmed Intercomprehension grammar
title_sort Intercomprehension grammar
author Rammé, Valdilena
author_facet Rammé, Valdilena
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rammé, Valdilena
dc.subject.por.fl_str_mv Intercompreensão
Gramática
Didática
Línguas Estrangeiras
Intercomprehension
Grammar
Didactics
Foreign languages
topic Intercompreensão
Gramática
Didática
Línguas Estrangeiras
Intercomprehension
Grammar
Didactics
Foreign languages
description This article intends to discuss the relationship between language and grammar in the context of the plural approaches, and more precisely the intercomprehension didactics. The thesis defended in this text suggests that teaching grammar through the work with different foreign languages ​​in parallel can provide a more meaningful language learning. When analyzing grammatical exercises in intercomprehension teaching materials, we conclude that the intercomprehension didactics allows for a more conscious and contextualized pedagogical practice of grammar, which not only values ​​the student's linguistic repertoire, but also mobilizes their knowledge to support the learning of new or additional foreign languages. This brief reflexive exercise concludes with a discussion of the pedagogical potential of adopting a plurilingual approach to teaching foreign languages. In this sense, some thoughts on the benefits and also the challenges that the didactics of intercomprehension brings to the work of FL teachers are presented.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/62088
10.14393/DL50-v16n2a2022-8
url https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/62088
identifier_str_mv 10.14393/DL50-v16n2a2022-8
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/62088/33213
https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/62088/35162
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2006 Valdilena Rammé
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2006 Valdilena Rammé
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv PP/UFU
publisher.none.fl_str_mv PP/UFU
dc.source.none.fl_str_mv Domínios de Lingu@gem; Vol. 16 No. 2 (2022): Estudos sobre a relação entre gramática e língua: diversidade, unidade e métodos; 589-618
Domínios de Lingu@gem; Vol. 16 Núm. 2 (2022): Estudos sobre a relação entre gramática e língua: diversidade, unidade e métodos; 589-618
Domínios de Lingu@gem; v. 16 n. 2 (2022): Estudos sobre a relação entre gramática e língua: diversidade, unidade e métodos; 589-618
1980-5799
reponame:Domínios de Lingu@gem
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Domínios de Lingu@gem
collection Domínios de Lingu@gem
repository.name.fl_str_mv Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistadominios@ileel.ufu.br||
_version_ 1797067717677678592