Digital genres and literacy: proposals with comics
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Domínios de Lingu@gem |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/47588 |
Resumo: | This paper seeks to reflect on the teaching of text production in literacy based on work with digital textual genres. Specifically, it attempts to demonstrate how comic-book genres, transmuted or produced in digital software, can be worked on as objects of language teaching and learning in literacy classes. For this, it finds support in notion of genre by Bakhtin (1992, 2006), in the discussion about the genres of comic books by Mendonça (2005), Vergueiro (2009, 2014) and Ramos (2009), besides studies by Koch ( 1998), Marcuschi (2008) and Silva (2018) dealing with the teaching of text production. Methodologically, this is a research which approach is qualitative, with descriptive bias. Finally, the productivity of proposals with the gender discussed is emphasized. |
id |
UFU-12_c11b3c47307cedfb4f33576171b47ce5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47588 |
network_acronym_str |
UFU-12 |
network_name_str |
Domínios de Lingu@gem |
repository_id_str |
|
spelling |
Digital genres and literacy: proposals with comicsGêneros digitais e alfabetização: propostas com as histórias em quadrinhoAlfabetizaçãoHistórias em quadrinhosGêneros digitaisComic booksLiteracyDigital genresThis paper seeks to reflect on the teaching of text production in literacy based on work with digital textual genres. Specifically, it attempts to demonstrate how comic-book genres, transmuted or produced in digital software, can be worked on as objects of language teaching and learning in literacy classes. For this, it finds support in notion of genre by Bakhtin (1992, 2006), in the discussion about the genres of comic books by Mendonça (2005), Vergueiro (2009, 2014) and Ramos (2009), besides studies by Koch ( 1998), Marcuschi (2008) and Silva (2018) dealing with the teaching of text production. Methodologically, this is a research which approach is qualitative, with descriptive bias. Finally, the productivity of proposals with the gender discussed is emphasized.Este trabalho busca refletir acerca do ensino da produção de textos na alfabetização com base no trabalho com gêneros textuais digitais. Em específico, tenta demonstrar como gêneros do tipo história em quadrinhos, transmutados ou produzidos em softwares digitais, podem ser trabalhados como objetos de ensino e de aprendizagem da língua em turmas de alunos em fase de alfabetização. Para isso, encontra respaldo na noção de gênero de Bakhtin (1992, 2006), na discussão acerca dos gêneros da história em quadrinhos de Mendonça (2005), Vergueiro (2009, 2014) e Ramos (2009), além de estudos de Koch (1998), Marcuschi (2008) e Silva (2018) que tratam do ensino de produção de textos. Metodologicamente, trata-se de uma pesquisa cuja abordagem é qualitativa, com viés descritivo. Por fim, enfatiza-se a produtividade de propostas com o gênero discutido.PP/UFU2020-04-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/4758810.14393/DL43-v14n3a2020-2Domínios de Lingu@gem; Vol. 14 No. 3 (2020): Athematic issue; 763-789Domínios de Lingu@gem; Vol. 14 Núm. 3 (2020): Número atemático; 763-789Domínios de Lingu@gem; v. 14 n. 3 (2020): Número atemático; 763-7891980-5799reponame:Domínios de Lingu@geminstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/47588/28625Copyright (c) 2020 Ananias Agostinho da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Ananias Agostinho2020-07-06T13:26:53Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47588Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagemPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/oairevistadominios@ileel.ufu.br||1980-57991980-5799opendoar:2020-07-06T13:26:53Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Digital genres and literacy: proposals with comics Gêneros digitais e alfabetização: propostas com as histórias em quadrinho |
title |
Digital genres and literacy: proposals with comics |
spellingShingle |
Digital genres and literacy: proposals with comics da Silva, Ananias Agostinho Alfabetização Histórias em quadrinhos Gêneros digitais Comic books Literacy Digital genres |
title_short |
Digital genres and literacy: proposals with comics |
title_full |
Digital genres and literacy: proposals with comics |
title_fullStr |
Digital genres and literacy: proposals with comics |
title_full_unstemmed |
Digital genres and literacy: proposals with comics |
title_sort |
Digital genres and literacy: proposals with comics |
author |
da Silva, Ananias Agostinho |
author_facet |
da Silva, Ananias Agostinho |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Silva, Ananias Agostinho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alfabetização Histórias em quadrinhos Gêneros digitais Comic books Literacy Digital genres |
topic |
Alfabetização Histórias em quadrinhos Gêneros digitais Comic books Literacy Digital genres |
description |
This paper seeks to reflect on the teaching of text production in literacy based on work with digital textual genres. Specifically, it attempts to demonstrate how comic-book genres, transmuted or produced in digital software, can be worked on as objects of language teaching and learning in literacy classes. For this, it finds support in notion of genre by Bakhtin (1992, 2006), in the discussion about the genres of comic books by Mendonça (2005), Vergueiro (2009, 2014) and Ramos (2009), besides studies by Koch ( 1998), Marcuschi (2008) and Silva (2018) dealing with the teaching of text production. Methodologically, this is a research which approach is qualitative, with descriptive bias. Finally, the productivity of proposals with the gender discussed is emphasized. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/47588 10.14393/DL43-v14n3a2020-2 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/47588 |
identifier_str_mv |
10.14393/DL43-v14n3a2020-2 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/47588/28625 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Ananias Agostinho da Silva info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Ananias Agostinho da Silva |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
PP/UFU |
publisher.none.fl_str_mv |
PP/UFU |
dc.source.none.fl_str_mv |
Domínios de Lingu@gem; Vol. 14 No. 3 (2020): Athematic issue; 763-789 Domínios de Lingu@gem; Vol. 14 Núm. 3 (2020): Número atemático; 763-789 Domínios de Lingu@gem; v. 14 n. 3 (2020): Número atemático; 763-789 1980-5799 reponame:Domínios de Lingu@gem instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Domínios de Lingu@gem |
collection |
Domínios de Lingu@gem |
repository.name.fl_str_mv |
Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadominios@ileel.ufu.br|| |
_version_ |
1797067717118787584 |