Digital genres and literacy: proposals with comics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva, Ananias Agostinho
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Domínios de Lingu@gem
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/47588
Resumo: This paper seeks to reflect on the teaching of text production in literacy based on work with digital textual genres. Specifically, it attempts to demonstrate how comic-book genres, transmuted or produced in digital software, can be worked on as objects of language teaching and learning in literacy classes. For this, it finds support in notion of genre by Bakhtin (1992, 2006), in the discussion about the genres of comic books by Mendonça (2005), Vergueiro (2009, 2014) and Ramos (2009), besides studies by Koch ( 1998), Marcuschi (2008) and Silva (2018) dealing with the teaching of text production. Methodologically, this is a research which approach is qualitative, with descriptive bias. Finally, the productivity of proposals with the gender discussed is emphasized.
id UFU-12_c11b3c47307cedfb4f33576171b47ce5
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47588
network_acronym_str UFU-12
network_name_str Domínios de Lingu@gem
repository_id_str
spelling Digital genres and literacy: proposals with comicsGêneros digitais e alfabetização: propostas com as histórias em quadrinhoAlfabetizaçãoHistórias em quadrinhosGêneros digitaisComic booksLiteracyDigital genresThis paper seeks to reflect on the teaching of text production in literacy based on work with digital textual genres. Specifically, it attempts to demonstrate how comic-book genres, transmuted or produced in digital software, can be worked on as objects of language teaching and learning in literacy classes. For this, it finds support in notion of genre by Bakhtin (1992, 2006), in the discussion about the genres of comic books by Mendonça (2005), Vergueiro (2009, 2014) and Ramos (2009), besides studies by Koch ( 1998), Marcuschi (2008) and Silva (2018) dealing with the teaching of text production. Methodologically, this is a research which approach is qualitative, with descriptive bias. Finally, the productivity of proposals with the gender discussed is emphasized.Este trabalho busca refletir acerca do ensino da produção de textos na alfabetização com base no trabalho com gêneros textuais digitais. Em específico, tenta demonstrar como gêneros do tipo história em quadrinhos, transmutados ou produzidos em softwares digitais, podem ser trabalhados como objetos de ensino e de aprendizagem da língua em turmas de alunos em fase de alfabetização. Para isso, encontra respaldo na noção de gênero de Bakhtin (1992, 2006), na discussão acerca dos gêneros da história em quadrinhos de Mendonça (2005), Vergueiro (2009, 2014) e Ramos (2009), além de estudos de Koch (1998), Marcuschi (2008) e Silva (2018) que tratam do ensino de produção de textos.  Metodologicamente, trata-se de uma pesquisa cuja abordagem é qualitativa, com viés descritivo. Por fim, enfatiza-se a produtividade de propostas com o gênero discutido.PP/UFU2020-04-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/4758810.14393/DL43-v14n3a2020-2Domínios de Lingu@gem; Vol. 14 No. 3 (2020): Athematic issue; 763-789Domínios de Lingu@gem; Vol. 14 Núm. 3 (2020): Número atemático; 763-789Domínios de Lingu@gem; v. 14 n. 3 (2020): Número atemático; 763-7891980-5799reponame:Domínios de Lingu@geminstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/47588/28625Copyright (c) 2020 Ananias Agostinho da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Ananias Agostinho2020-07-06T13:26:53Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47588Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagemPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/oairevistadominios@ileel.ufu.br||1980-57991980-5799opendoar:2020-07-06T13:26:53Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Digital genres and literacy: proposals with comics
Gêneros digitais e alfabetização: propostas com as histórias em quadrinho
title Digital genres and literacy: proposals with comics
spellingShingle Digital genres and literacy: proposals with comics
da Silva, Ananias Agostinho
Alfabetização
Histórias em quadrinhos
Gêneros digitais
Comic books
Literacy
Digital genres
title_short Digital genres and literacy: proposals with comics
title_full Digital genres and literacy: proposals with comics
title_fullStr Digital genres and literacy: proposals with comics
title_full_unstemmed Digital genres and literacy: proposals with comics
title_sort Digital genres and literacy: proposals with comics
author da Silva, Ananias Agostinho
author_facet da Silva, Ananias Agostinho
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva, Ananias Agostinho
dc.subject.por.fl_str_mv Alfabetização
Histórias em quadrinhos
Gêneros digitais
Comic books
Literacy
Digital genres
topic Alfabetização
Histórias em quadrinhos
Gêneros digitais
Comic books
Literacy
Digital genres
description This paper seeks to reflect on the teaching of text production in literacy based on work with digital textual genres. Specifically, it attempts to demonstrate how comic-book genres, transmuted or produced in digital software, can be worked on as objects of language teaching and learning in literacy classes. For this, it finds support in notion of genre by Bakhtin (1992, 2006), in the discussion about the genres of comic books by Mendonça (2005), Vergueiro (2009, 2014) and Ramos (2009), besides studies by Koch ( 1998), Marcuschi (2008) and Silva (2018) dealing with the teaching of text production. Methodologically, this is a research which approach is qualitative, with descriptive bias. Finally, the productivity of proposals with the gender discussed is emphasized.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/47588
10.14393/DL43-v14n3a2020-2
url https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/47588
identifier_str_mv 10.14393/DL43-v14n3a2020-2
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/47588/28625
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Ananias Agostinho da Silva
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Ananias Agostinho da Silva
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv PP/UFU
publisher.none.fl_str_mv PP/UFU
dc.source.none.fl_str_mv Domínios de Lingu@gem; Vol. 14 No. 3 (2020): Athematic issue; 763-789
Domínios de Lingu@gem; Vol. 14 Núm. 3 (2020): Número atemático; 763-789
Domínios de Lingu@gem; v. 14 n. 3 (2020): Número atemático; 763-789
1980-5799
reponame:Domínios de Lingu@gem
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Domínios de Lingu@gem
collection Domínios de Lingu@gem
repository.name.fl_str_mv Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistadominios@ileel.ufu.br||
_version_ 1797067717118787584