Intercultural pedagogy as a teaching and learning approach of Portuguese as foreign language

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rotta, Alessandra Montera
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Domínios de Lingu@gem
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40346
Resumo: This article presents the theoretical concepts of intercultural pedagogy and its implications in teaching and learning of Portuguese as foreign language. The cultural approach, a well-known subject and currently taken into account by researchers in foreign language studies, has been revised and expanded to an intercultural approach. From the cultural to the intercultural, the pedagogy used in PLE teaching dynamics allows greater interaction between different cultures and cultural identities present in the classroom, being also added to the Brazilian culture and language itself. The development of an intercultural pedagogy is the study subject of this article, since it falls within the objectives of building a work that leads students and teachers to acquire new meanings of learning and teaching.
id UFU-12_d9cdbc54c42031026f6319369b7d5e99
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/40346
network_acronym_str UFU-12
network_name_str Domínios de Lingu@gem
repository_id_str
spelling Intercultural pedagogy as a teaching and learning approach of Portuguese as foreign language A pedagogia intercultural como proposta metodológica para o ensino e a aprendizagem do Português como Língua Estrangeira (PLE)Português Língua EstrangeiraPedagogia interculturalConsciência interculturalDiversidade culturalRelativismo culturalPortuguese as Foreign LanguageIntercultural pedagogyIntercultural conscienceCultural diversityCultural relativismThis article presents the theoretical concepts of intercultural pedagogy and its implications in teaching and learning of Portuguese as foreign language. The cultural approach, a well-known subject and currently taken into account by researchers in foreign language studies, has been revised and expanded to an intercultural approach. From the cultural to the intercultural, the pedagogy used in PLE teaching dynamics allows greater interaction between different cultures and cultural identities present in the classroom, being also added to the Brazilian culture and language itself. The development of an intercultural pedagogy is the study subject of this article, since it falls within the objectives of building a work that leads students and teachers to acquire new meanings of learning and teaching.Este artigo apresenta os conceitos teóricos da pedagogia intercultural e suas implicações no ensino e aprendizagem do Português Língua Estrangeira (PLE). A abordagem cultural, bastante presente no ensino e aprendizagem de línguas estrangeiras, tem sido revista e ampliada para uma abordagem intercultural, atualmente cada vez mais levada em conta pelos pesquisadores nos estudos em língua estrangeira. Do cultural ao intercultural, a pedagogia utilizada nas dinâmicas de ensino de PLE permite maior interação entre diferentes culturas e identidades culturais presentes em sala de aula, somadas à própria cultura e língua brasileira. O desenvolvimento de uma pedagogia intercultural é o objeto de estudo desse artigo, uma vez que ela se insere nos objetivos de construção de um trabalho que leva alunos e professores a adquirir novos significados de aprendizagem e de ensino.PP/UFU2018-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/4034610.14393/DL34-v12n2a2018-10Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 No. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 974-999Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 Núm. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 974-999Domínios de Lingu@gem; v. 12 n. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 974-9991980-5799reponame:Domínios de Lingu@geminstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40346/22374Copyright (c) 2018 Alessandra Montera Rottainfo:eu-repo/semantics/openAccessRotta, Alessandra Montera2019-05-09T19:27:04Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/40346Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagemPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/oairevistadominios@ileel.ufu.br||1980-57991980-5799opendoar:2019-05-09T19:27:04Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Intercultural pedagogy as a teaching and learning approach of Portuguese as foreign language
A pedagogia intercultural como proposta metodológica para o ensino e a aprendizagem do Português como Língua Estrangeira (PLE)
title Intercultural pedagogy as a teaching and learning approach of Portuguese as foreign language
spellingShingle Intercultural pedagogy as a teaching and learning approach of Portuguese as foreign language
Rotta, Alessandra Montera
Português Língua Estrangeira
Pedagogia intercultural
Consciência intercultural
Diversidade cultural
Relativismo cultural
Portuguese as Foreign Language
Intercultural pedagogy
Intercultural conscience
Cultural diversity
Cultural relativism
title_short Intercultural pedagogy as a teaching and learning approach of Portuguese as foreign language
title_full Intercultural pedagogy as a teaching and learning approach of Portuguese as foreign language
title_fullStr Intercultural pedagogy as a teaching and learning approach of Portuguese as foreign language
title_full_unstemmed Intercultural pedagogy as a teaching and learning approach of Portuguese as foreign language
title_sort Intercultural pedagogy as a teaching and learning approach of Portuguese as foreign language
author Rotta, Alessandra Montera
author_facet Rotta, Alessandra Montera
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rotta, Alessandra Montera
dc.subject.por.fl_str_mv Português Língua Estrangeira
Pedagogia intercultural
Consciência intercultural
Diversidade cultural
Relativismo cultural
Portuguese as Foreign Language
Intercultural pedagogy
Intercultural conscience
Cultural diversity
Cultural relativism
topic Português Língua Estrangeira
Pedagogia intercultural
Consciência intercultural
Diversidade cultural
Relativismo cultural
Portuguese as Foreign Language
Intercultural pedagogy
Intercultural conscience
Cultural diversity
Cultural relativism
description This article presents the theoretical concepts of intercultural pedagogy and its implications in teaching and learning of Portuguese as foreign language. The cultural approach, a well-known subject and currently taken into account by researchers in foreign language studies, has been revised and expanded to an intercultural approach. From the cultural to the intercultural, the pedagogy used in PLE teaching dynamics allows greater interaction between different cultures and cultural identities present in the classroom, being also added to the Brazilian culture and language itself. The development of an intercultural pedagogy is the study subject of this article, since it falls within the objectives of building a work that leads students and teachers to acquire new meanings of learning and teaching.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40346
10.14393/DL34-v12n2a2018-10
url https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40346
identifier_str_mv 10.14393/DL34-v12n2a2018-10
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40346/22374
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Alessandra Montera Rotta
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Alessandra Montera Rotta
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv PP/UFU
publisher.none.fl_str_mv PP/UFU
dc.source.none.fl_str_mv Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 No. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 974-999
Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 Núm. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 974-999
Domínios de Lingu@gem; v. 12 n. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 974-999
1980-5799
reponame:Domínios de Lingu@gem
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Domínios de Lingu@gem
collection Domínios de Lingu@gem
repository.name.fl_str_mv Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistadominios@ileel.ufu.br||
_version_ 1797067716157243392