Atuação da sala de recursos no processo de ensino aprendizagem da Geografia para alunos surdos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, Jean Volnei
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Laranja, Ruth Elias de Paula
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de educação popular (Online)
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/36543
Resumo: The purpose of this article is to present the contribution of hearing-impaired resource rooms concerning the teaching-learning process of geography for deaf students. Initially, the history of special education in Brazil will be presented, as well as the assignments of the resource room, the necessary requirement for teachers who intend to work with this segment of education and the main laws and reflections on the inclusion of deaf students in school. A suggestion of an activity developed with deaf students in the hearing-impaired resource room at CEF 08 of Gama city will be presented in connection with the teaching and learning of Brazilian regions and their respective states using action-research as a methodology. From the use of the components mentioned previously, it is intended to promote a more meaningful and interesting learning for deaf students, seeking to associate visual and communication aspects in Brazilian Sign Language (Libras), during the development of geography classes.
id UFU-13_03ddfd1a9f3a5e51a1e733f34c0e893b
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/36543
network_acronym_str UFU-13
network_name_str Revista de educação popular (Online)
repository_id_str
spelling Atuação da sala de recursos no processo de ensino aprendizagem da Geografia para alunos surdosGeografiaSurdosSala de RecursosInclusãoEnsino-AprendizagemResource RoomTeaching-learningGeographyDeafInclusionThe purpose of this article is to present the contribution of hearing-impaired resource rooms concerning the teaching-learning process of geography for deaf students. Initially, the history of special education in Brazil will be presented, as well as the assignments of the resource room, the necessary requirement for teachers who intend to work with this segment of education and the main laws and reflections on the inclusion of deaf students in school. A suggestion of an activity developed with deaf students in the hearing-impaired resource room at CEF 08 of Gama city will be presented in connection with the teaching and learning of Brazilian regions and their respective states using action-research as a methodology. From the use of the components mentioned previously, it is intended to promote a more meaningful and interesting learning for deaf students, seeking to associate visual and communication aspects in Brazilian Sign Language (Libras), during the development of geography classes.O presente texto tem por objetivo apresentar a contribuição da sala de recursos de deficientes auditivos no que se refere ao processo de ensino-aprendizagem de Geografia para alunos surdos. Inicialmente, será retratado o histórico da educação especial no Brasil, as atribuições da sala de recursos, os requisitos necessários para os professores que pretendem atuar com esse segmento de ensino e as principais leis e reflexões sobre a inclusão escolar do aluno surdo. Será apresentada sugestão de atividade desenvolvida com alunos surdos na sala de recursos de deficiência auditiva do CEF 08 do Gama, Distrito Federal, referente ao processo de ensino-aprendizagem das regiões brasileiras e seus respectivos estados, utilizando a pesquisa-ação como metodologia. A partir da utilização dos elementos citados anteriormente, pretende-se promover uma aprendizagem mais significativa e interessante para alunos surdos, procurando associar aspectos visuais e de comunicação em Libras durante o desenvolvimento da aula de Geografia. Universidade Federal de Uberlândia2017-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/3654310.14393/rep-v16n12017_rel01Revista de Educação Popular; v. 16 n. 1 (2017): Revista de Educação Popular; 129-1391982-76601678-5622reponame:Revista de educação popular (Online)instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/36543/pdfCopyright (c) 2017 Os autoreshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Fernandes, Jean Volnei Laranja, Ruth Elias de Paula2023-03-27T13:37:58Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/36543Revistahttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpopPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/oairevistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br1678-56221982-7660opendoar:2023-03-27T13:37:58Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Atuação da sala de recursos no processo de ensino aprendizagem da Geografia para alunos surdos
title Atuação da sala de recursos no processo de ensino aprendizagem da Geografia para alunos surdos
spellingShingle Atuação da sala de recursos no processo de ensino aprendizagem da Geografia para alunos surdos
Fernandes, Jean Volnei
Geografia
Surdos
Sala de Recursos
Inclusão
Ensino-Aprendizagem
Resource Room
Teaching-learning
Geography
Deaf
Inclusion
title_short Atuação da sala de recursos no processo de ensino aprendizagem da Geografia para alunos surdos
title_full Atuação da sala de recursos no processo de ensino aprendizagem da Geografia para alunos surdos
title_fullStr Atuação da sala de recursos no processo de ensino aprendizagem da Geografia para alunos surdos
title_full_unstemmed Atuação da sala de recursos no processo de ensino aprendizagem da Geografia para alunos surdos
title_sort Atuação da sala de recursos no processo de ensino aprendizagem da Geografia para alunos surdos
author Fernandes, Jean Volnei
author_facet Fernandes, Jean Volnei
Laranja, Ruth Elias de Paula
author_role author
author2 Laranja, Ruth Elias de Paula
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes, Jean Volnei
Laranja, Ruth Elias de Paula
dc.subject.por.fl_str_mv Geografia
Surdos
Sala de Recursos
Inclusão
Ensino-Aprendizagem
Resource Room
Teaching-learning
Geography
Deaf
Inclusion
topic Geografia
Surdos
Sala de Recursos
Inclusão
Ensino-Aprendizagem
Resource Room
Teaching-learning
Geography
Deaf
Inclusion
description The purpose of this article is to present the contribution of hearing-impaired resource rooms concerning the teaching-learning process of geography for deaf students. Initially, the history of special education in Brazil will be presented, as well as the assignments of the resource room, the necessary requirement for teachers who intend to work with this segment of education and the main laws and reflections on the inclusion of deaf students in school. A suggestion of an activity developed with deaf students in the hearing-impaired resource room at CEF 08 of Gama city will be presented in connection with the teaching and learning of Brazilian regions and their respective states using action-research as a methodology. From the use of the components mentioned previously, it is intended to promote a more meaningful and interesting learning for deaf students, seeking to associate visual and communication aspects in Brazilian Sign Language (Libras), during the development of geography classes.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-06-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/36543
10.14393/rep-v16n12017_rel01
url https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/36543
identifier_str_mv 10.14393/rep-v16n12017_rel01
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/36543/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Os autores
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Os autores
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Popular; v. 16 n. 1 (2017): Revista de Educação Popular; 129-139
1982-7660
1678-5622
reponame:Revista de educação popular (Online)
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista de educação popular (Online)
collection Revista de educação popular (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br
_version_ 1797068897831092224