Extensão universitária na educação de jovens e adultos no contexto prisional: uma proposta educativa dialógica
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de educação popular (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/42631 |
Resumo: | The present text aims to present some reflections on the methodological perspectives of the “University Extension Project Education of Youth and Adults (EJA)” in the prison context. It is a project linked to the Federal University of Paraíba (UFPB), which included about eighty educators who work in the prison units of the state of Paraíba, Brazil. It is an educational proposal based on the horizontality of decisions and dialogue as a founding principle for the organization, systematization and (re) orientation of the process of construction of the knowledge of the individuals involved. It was decided to problematize and present this experience from the perspective of authors who discuss popular education (FREIRE, 1981, 1997, 2011a, 2011b), education of youth and adults in prisons (IRELAND, 2011; MAEYER, 2011; MUÑOZ, 2011) and university extension (FREIRE, 1983; MELO NETO, 2012). The methodological approach is based on a qualitative approach, with a descriptive case study. The participatory observation and documentary analysis (report of the meetings) were adopted as a methodological procedure and have, as research subjects, teachers and penitentiary agents of youth and adults education participating in the aforementioned extension project, as well as the teachers/researchers of the same project. In this extensionist action, they were considered the interests, the educational and human needs of the actors who make daily life in prison. |
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Extensão universitária na educação de jovens e adultos no contexto prisional: uma proposta educativa dialógicaEducação de Jovens e Adultos em PrisõesDiálogoExtensão UniversitáriaYouth and Adults Education in PrisonsDialogueUniversity ExtensionThe present text aims to present some reflections on the methodological perspectives of the “University Extension Project Education of Youth and Adults (EJA)” in the prison context. It is a project linked to the Federal University of Paraíba (UFPB), which included about eighty educators who work in the prison units of the state of Paraíba, Brazil. It is an educational proposal based on the horizontality of decisions and dialogue as a founding principle for the organization, systematization and (re) orientation of the process of construction of the knowledge of the individuals involved. It was decided to problematize and present this experience from the perspective of authors who discuss popular education (FREIRE, 1981, 1997, 2011a, 2011b), education of youth and adults in prisons (IRELAND, 2011; MAEYER, 2011; MUÑOZ, 2011) and university extension (FREIRE, 1983; MELO NETO, 2012). The methodological approach is based on a qualitative approach, with a descriptive case study. The participatory observation and documentary analysis (report of the meetings) were adopted as a methodological procedure and have, as research subjects, teachers and penitentiary agents of youth and adults education participating in the aforementioned extension project, as well as the teachers/researchers of the same project. In this extensionist action, they were considered the interests, the educational and human needs of the actors who make daily life in prison.O presente texto tem como objetivo apresentar algumas reflexões acerca das perspectivas metodológicas do "Projeto de Extensão Universitária Educação de Jovens e Adultos (EJA) no contexto prisional". Trata-se de um projeto vinculado à Universidade Federal da Paraíba (UFPB), que abrangeu cerca de 80 (oitenta) educadores que atuam nas unidades prisionais do estado. É uma proposta educativa pautada na horizontalidade das decisões e no diálogo como princípio fundante para a organização, sistematização e (re)orientação da condução do processo de construção do conhecimento dos sujeitos envolvidos. Optou-se por problematizar e apresentar essa experiência a partir de autores que discutem educação popular (FREIRE, 1981, 1997, 2011a, 2011b), EJA em prisões (IRELAND, 2011; MAEYER, 2011; MUÑOZ, 2011) e extensão universitária (FREIRE, 1983; MELO NETO, 2012). O percurso metodológico baseia-se numa abordagem qualitativa, com estudo de caso de cunho descritivo. Adotaram-se como procedimentos metodológicos a observação participante e a análise documental (relatório dos encontros), e têm-se como sujeitos da pesquisa, professores e agentes penitenciários da educação de jovens e adultos participantes do mencionado projeto, assim como os professores/pesquisadores. Nessa ação extensionista, consideraram-se os interesses, as necessidades educacionais e humanas dos atores que fazem o cotidiano na prisão.Universidade Federal de Uberlândia2019-01-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/4263110.14393/rep-v17n32018-art09Revista de Educação Popular; v. 17 n. 3 (2018): Revista de Educação Popular; 129-1421982-76601678-5622reponame:Revista de educação popular (Online)instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/42631/pdfCopyright (c) 2019 MARIA LIGIA ISIDIO ALVES, JUCILENE NASCIMENTO DIAS, SEVERINO BEZERRA DA SILVAhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Maria Lígia Isídio Dias, Jucilene NascimentoSilva, Severino Bezerra da2023-03-22T16:52:01Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/42631Revistahttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpopPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/oairevistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br1678-56221982-7660opendoar:2023-03-22T16:52:01Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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