Cursinho Prepara Trans: possibilidade de articulação entre gênero e educação popular
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de educação popular (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/43050 |
Resumo: | From the experience with the “Cursinho Prepara Trans” project, this article aims to discuss the gender-sexuality diversity question in the scope of popular education. The project aims to prepare transsexuals, transvestites, lesbians, bisexuals and gays (LGBT) to take the National Exam for Certification of Youth and Adults Skills (ENCCEJA), National High School Exam (ENEM) and others admissive exams for universities. The experience from the project made possible to discuss the necessities of diversity and prejudice discussion beyond the social transformation at popular practices. The dialogue perspective was discussed, and also the antirracist educations and feminist pedagogy to conclude that social inclusion and permanence in formal and informal educative spaces is basilar for this spaces. |
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Cursinho Prepara Trans: possibilidade de articulação entre gênero e educação popularEducação popularLGBTgênerotransexualidadeações afirmativasPopular EducationLGBTGenderTransexualityAffirmative ActionFrom the experience with the “Cursinho Prepara Trans” project, this article aims to discuss the gender-sexuality diversity question in the scope of popular education. The project aims to prepare transsexuals, transvestites, lesbians, bisexuals and gays (LGBT) to take the National Exam for Certification of Youth and Adults Skills (ENCCEJA), National High School Exam (ENEM) and others admissive exams for universities. The experience from the project made possible to discuss the necessities of diversity and prejudice discussion beyond the social transformation at popular practices. The dialogue perspective was discussed, and also the antirracist educations and feminist pedagogy to conclude that social inclusion and permanence in formal and informal educative spaces is basilar for this spaces.A partir da experiência vivida no projeto denominado "Cursinho Prepara Trans", este texto tem como objetivo discutir a questão da diversidade sexual e de gênero no âmbito da educação popular. O projeto tem como objetivo preparar transexuais, travestis, lésbicas, bissexuais e gays (LGBT) para o Exame Nacional para Certificação de Competências de Jovens e Adultos (ENCCEJA), Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) e outros vestibulares. Com a experiência vivenciada em tal projeto foi possível discutir como, na prática popular, se faz necessário ter como norte as questões da diversidade e do preconceito além da conscientização e da transformação da realidade. Discutem-se, aqui, as perspectivas do diálogo, bem como da educação antirracista e da pedagogia feminista. Conclui-se que a inclusão e permanência de LGBT nos espaços educativos formais e informais se torna fundamental nos mais variados espaços.Universidade Federal de Uberlândia2019-01-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/4305010.14393/rep-v17n32018-rel01Revista de Educação Popular; v. 17 n. 3 (2018): Revista de Educação Popular; 183-1941982-76601678-5622reponame:Revista de educação popular (Online)instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/43050/pdfCopyright (c) 2019 Gustavo de Aguiar Campos, Mariana Cunha Pereirahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCampos, Gustavo de AguiarPereira, Mariana Cunha 2023-03-22T16:56:03Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/43050Revistahttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpopPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/oairevistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br1678-56221982-7660opendoar:2023-03-22T16:56:03Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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