Pesquisa participativa com mulheres assentadas : possibilidades a partir da educação popular em saúde

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teixeira, Iraí Maria de Campos
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Oliveira, Maria Waldenez, Stofel, Natália Sevilha
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de educação popular (Online)
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/44980
Resumo: In this article we present some theoretical and methodological reflections from participant research with women in settlements. It carried out 24 field trips, among them, 14 participant observations, 9 interviews and a conversation circle. In the first meetings we talked about the progress we would make to the previous research. We decided that the way they plan, organize, act and evaluate themselves when practicing health care would be an important object of this study because their results can improve their actions and also support other groups in learning from their actions. We believe in the importance of learning from the ways of being, knowing and doing of peasant women whose health care practices contribute to overcoming the inequalities and challenges imposed on them, to maintain their material and symbolic survival, and to an effective health promotion of the rural population. With this work, it is hoped to strengthen the health care actions carried out by these women through a dialogical process of research construction, which will bring more visibility to their actions in academic, political and social environments.
id UFU-13_624c3f9dc7e5cb60aed3ab6279062c70
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/44980
network_acronym_str UFU-13
network_name_str Revista de educação popular (Online)
repository_id_str
spelling Pesquisa participativa com mulheres assentadas : possibilidades a partir da educação popular em saúdeMulheresRelações de GêneroCuidadoEducação e SaúdeMetodologia CientíficaWomenEducation and HealthMethodologyIn this article we present some theoretical and methodological reflections from participant research with women in settlements. It carried out 24 field trips, among them, 14 participant observations, 9 interviews and a conversation circle. In the first meetings we talked about the progress we would make to the previous research. We decided that the way they plan, organize, act and evaluate themselves when practicing health care would be an important object of this study because their results can improve their actions and also support other groups in learning from their actions. We believe in the importance of learning from the ways of being, knowing and doing of peasant women whose health care practices contribute to overcoming the inequalities and challenges imposed on them, to maintain their material and symbolic survival, and to an effective health promotion of the rural population. With this work, it is hoped to strengthen the health care actions carried out by these women through a dialogical process of research construction, which will bring more visibility to their actions in academic, political and social environments.Neste artigo apresentamos algumas reflexões teóricas e metodológicas oriundas de pesquisa participante com mulheres assentadas. Foram realizadas 24 idas a campo, dentre elas, 14 observações participantes, 9 entrevistas e uma roda de conversa. Nos primeiros encontros, conversamos sobre o andamento que daríamos à pesquisa anterior. Decidimos que a forma como planejam, se organizam, agem e se avaliam ao praticarem os cuidados à saúde seria um importante objeto desse estudo porque seus resultados possibilitam melhorar suas ações e também servirão de suporte para que outros grupos possam aprender com suas ações. Acreditamos na importá‚ncia de aprendermos com as formas de ser, de saber e de fazer das mulheres camponesas, cujas práticas de cuidado ဠsaúde contribuem para a superação das desigualdades e desafios que lhes são impostos, para manutenção de sua sobrevivé‚ncia material e simbólica e para uma efetiva promoção da saúde da população do campo. Com esse trabalho, espera-se fortalecer as ações de cuidado ဠsaúde realizadas por essas mulheres a partir de um processo dialógico de construção de pesquisa, que trarၠmais visibilidade às suas ações nos meios acadé‚micos, políticos e sociais.Universidade Federal de Uberlândia2019-01-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/4498010.14393/rep-v17n32018-art04Revista de Educação Popular; v. 17 n. 3 (2018): Revista de Educação Popular; 55-711982-76601678-5622reponame:Revista de educação popular (Online)instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/44980/pdfCopyright (c) 2019 Iraí Maria de Campos Teixeira, Maria Waldenez Oliveira, Natália Sevilha Stofelhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Teixeira, Iraí Maria de Campos Oliveira, Maria Waldenez Stofel, Natália Sevilha2023-03-22T16:42:56Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/44980Revistahttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpopPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/oairevistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br1678-56221982-7660opendoar:2023-03-22T16:42:56Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Pesquisa participativa com mulheres assentadas : possibilidades a partir da educação popular em saúde
title Pesquisa participativa com mulheres assentadas : possibilidades a partir da educação popular em saúde
spellingShingle Pesquisa participativa com mulheres assentadas : possibilidades a partir da educação popular em saúde
Teixeira, Iraí Maria de Campos
Mulheres
Relações de Gênero
Cuidado
Educação e Saúde
Metodologia Científica
Women
Education and Health
Methodology
title_short Pesquisa participativa com mulheres assentadas : possibilidades a partir da educação popular em saúde
title_full Pesquisa participativa com mulheres assentadas : possibilidades a partir da educação popular em saúde
title_fullStr Pesquisa participativa com mulheres assentadas : possibilidades a partir da educação popular em saúde
title_full_unstemmed Pesquisa participativa com mulheres assentadas : possibilidades a partir da educação popular em saúde
title_sort Pesquisa participativa com mulheres assentadas : possibilidades a partir da educação popular em saúde
author Teixeira, Iraí Maria de Campos
author_facet Teixeira, Iraí Maria de Campos
Oliveira, Maria Waldenez
Stofel, Natália Sevilha
author_role author
author2 Oliveira, Maria Waldenez
Stofel, Natália Sevilha
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Teixeira, Iraí Maria de Campos
Oliveira, Maria Waldenez
Stofel, Natália Sevilha
dc.subject.por.fl_str_mv Mulheres
Relações de Gênero
Cuidado
Educação e Saúde
Metodologia Científica
Women
Education and Health
Methodology
topic Mulheres
Relações de Gênero
Cuidado
Educação e Saúde
Metodologia Científica
Women
Education and Health
Methodology
description In this article we present some theoretical and methodological reflections from participant research with women in settlements. It carried out 24 field trips, among them, 14 participant observations, 9 interviews and a conversation circle. In the first meetings we talked about the progress we would make to the previous research. We decided that the way they plan, organize, act and evaluate themselves when practicing health care would be an important object of this study because their results can improve their actions and also support other groups in learning from their actions. We believe in the importance of learning from the ways of being, knowing and doing of peasant women whose health care practices contribute to overcoming the inequalities and challenges imposed on them, to maintain their material and symbolic survival, and to an effective health promotion of the rural population. With this work, it is hoped to strengthen the health care actions carried out by these women through a dialogical process of research construction, which will bring more visibility to their actions in academic, political and social environments.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/44980
10.14393/rep-v17n32018-art04
url https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/44980
identifier_str_mv 10.14393/rep-v17n32018-art04
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/44980/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Iraí Maria de Campos Teixeira, Maria Waldenez Oliveira, Natália Sevilha Stofel
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Iraí Maria de Campos Teixeira, Maria Waldenez Oliveira, Natália Sevilha Stofel
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Popular; v. 17 n. 3 (2018): Revista de Educação Popular; 55-71
1982-7660
1678-5622
reponame:Revista de educação popular (Online)
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista de educação popular (Online)
collection Revista de educação popular (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br
_version_ 1797068897947484160