Pesquisa participativa com mulheres assentadas : possibilidades a partir da educação popular em saúde
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de educação popular (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/44980 |
Resumo: | In this article we present some theoretical and methodological reflections from participant research with women in settlements. It carried out 24 field trips, among them, 14 participant observations, 9 interviews and a conversation circle. In the first meetings we talked about the progress we would make to the previous research. We decided that the way they plan, organize, act and evaluate themselves when practicing health care would be an important object of this study because their results can improve their actions and also support other groups in learning from their actions. We believe in the importance of learning from the ways of being, knowing and doing of peasant women whose health care practices contribute to overcoming the inequalities and challenges imposed on them, to maintain their material and symbolic survival, and to an effective health promotion of the rural population. With this work, it is hoped to strengthen the health care actions carried out by these women through a dialogical process of research construction, which will bring more visibility to their actions in academic, political and social environments. |
id |
UFU-13_624c3f9dc7e5cb60aed3ab6279062c70 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/44980 |
network_acronym_str |
UFU-13 |
network_name_str |
Revista de educação popular (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Pesquisa participativa com mulheres assentadas : possibilidades a partir da educação popular em saúdeMulheresRelações de GêneroCuidadoEducação e SaúdeMetodologia CientíficaWomenEducation and HealthMethodologyIn this article we present some theoretical and methodological reflections from participant research with women in settlements. It carried out 24 field trips, among them, 14 participant observations, 9 interviews and a conversation circle. In the first meetings we talked about the progress we would make to the previous research. We decided that the way they plan, organize, act and evaluate themselves when practicing health care would be an important object of this study because their results can improve their actions and also support other groups in learning from their actions. We believe in the importance of learning from the ways of being, knowing and doing of peasant women whose health care practices contribute to overcoming the inequalities and challenges imposed on them, to maintain their material and symbolic survival, and to an effective health promotion of the rural population. With this work, it is hoped to strengthen the health care actions carried out by these women through a dialogical process of research construction, which will bring more visibility to their actions in academic, political and social environments.Neste artigo apresentamos algumas reflexões teóricas e metodológicas oriundas de pesquisa participante com mulheres assentadas. Foram realizadas 24 idas a campo, dentre elas, 14 observações participantes, 9 entrevistas e uma roda de conversa. Nos primeiros encontros, conversamos sobre o andamento que daríamos à pesquisa anterior. Decidimos que a forma como planejam, se organizam, agem e se avaliam ao praticarem os cuidados à saúde seria um importante objeto desse estudo porque seus resultados possibilitam melhorar suas ações e também servirão de suporte para que outros grupos possam aprender com suas ações. Acreditamos na importá‚ncia de aprendermos com as formas de ser, de saber e de fazer das mulheres camponesas, cujas práticas de cuidado ဠsaúde contribuem para a superação das desigualdades e desafios que lhes são impostos, para manutenção de sua sobrevivé‚ncia material e simbólica e para uma efetiva promoção da saúde da população do campo. Com esse trabalho, espera-se fortalecer as ações de cuidado ဠsaúde realizadas por essas mulheres a partir de um processo dialógico de construção de pesquisa, que trará mais visibilidade às suas ações nos meios acadé‚micos, políticos e sociais.Universidade Federal de Uberlândia2019-01-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/4498010.14393/rep-v17n32018-art04Revista de Educação Popular; v. 17 n. 3 (2018): Revista de Educação Popular; 55-711982-76601678-5622reponame:Revista de educação popular (Online)instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/44980/pdfCopyright (c) 2019 Iraí Maria de Campos Teixeira, Maria Waldenez Oliveira, Natália Sevilha Stofelhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Teixeira, Iraí Maria de Campos Oliveira, Maria Waldenez Stofel, Natália Sevilha2023-03-22T16:42:56Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/44980Revistahttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpopPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/oairevistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br1678-56221982-7660opendoar:2023-03-22T16:42:56Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pesquisa participativa com mulheres assentadas : possibilidades a partir da educação popular em saúde |
title |
Pesquisa participativa com mulheres assentadas : possibilidades a partir da educação popular em saúde |
spellingShingle |
Pesquisa participativa com mulheres assentadas : possibilidades a partir da educação popular em saúde Teixeira, Iraí Maria de Campos Mulheres Relações de Gênero Cuidado Educação e Saúde Metodologia Científica Women Education and Health Methodology |
title_short |
Pesquisa participativa com mulheres assentadas : possibilidades a partir da educação popular em saúde |
title_full |
Pesquisa participativa com mulheres assentadas : possibilidades a partir da educação popular em saúde |
title_fullStr |
Pesquisa participativa com mulheres assentadas : possibilidades a partir da educação popular em saúde |
title_full_unstemmed |
Pesquisa participativa com mulheres assentadas : possibilidades a partir da educação popular em saúde |
title_sort |
Pesquisa participativa com mulheres assentadas : possibilidades a partir da educação popular em saúde |
author |
Teixeira, Iraí Maria de Campos |
author_facet |
Teixeira, Iraí Maria de Campos Oliveira, Maria Waldenez Stofel, Natália Sevilha |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Maria Waldenez Stofel, Natália Sevilha |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Teixeira, Iraí Maria de Campos Oliveira, Maria Waldenez Stofel, Natália Sevilha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mulheres Relações de Gênero Cuidado Educação e Saúde Metodologia Científica Women Education and Health Methodology |
topic |
Mulheres Relações de Gênero Cuidado Educação e Saúde Metodologia Científica Women Education and Health Methodology |
description |
In this article we present some theoretical and methodological reflections from participant research with women in settlements. It carried out 24 field trips, among them, 14 participant observations, 9 interviews and a conversation circle. In the first meetings we talked about the progress we would make to the previous research. We decided that the way they plan, organize, act and evaluate themselves when practicing health care would be an important object of this study because their results can improve their actions and also support other groups in learning from their actions. We believe in the importance of learning from the ways of being, knowing and doing of peasant women whose health care practices contribute to overcoming the inequalities and challenges imposed on them, to maintain their material and symbolic survival, and to an effective health promotion of the rural population. With this work, it is hoped to strengthen the health care actions carried out by these women through a dialogical process of research construction, which will bring more visibility to their actions in academic, political and social environments. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-01-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/44980 10.14393/rep-v17n32018-art04 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/44980 |
identifier_str_mv |
10.14393/rep-v17n32018-art04 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/44980/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Iraí Maria de Campos Teixeira, Maria Waldenez Oliveira, Natália Sevilha Stofel https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Iraí Maria de Campos Teixeira, Maria Waldenez Oliveira, Natália Sevilha Stofel https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Popular; v. 17 n. 3 (2018): Revista de Educação Popular; 55-71 1982-7660 1678-5622 reponame:Revista de educação popular (Online) instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista de educação popular (Online) |
collection |
Revista de educação popular (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br |
_version_ |
1797068897947484160 |