Programa ComCultura: construindo uma gestão pública de cultura na Universidade Federal do Triângulo Mineiro
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de educação popular (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/45122 |
Resumo: | The National Policy of University Extension (2012) points to the need to prioritize actions aimed at the development, production and cultural and artistic valorization as important for the affirmation of national identities and their regional manifestations. Based on this premise, the present analysis aims to present the process of implementing a public management of culture at the Cultural Center of the Federal University of the Triângulo Mineiro (UFTM),State of Minas Gerais, Brazil, and, based on the experience, carry out reflections of a practical and theoretical nature pointing out ways for the narrowing of the relations between popular art and culture and the aspects of formation proper to the activity of higher education institutions in Brazil. From a qualitative research, constructed from an online questionnaire with open and closed questions, we present a “cultural mapping” carried out in two moments, in a period of twelve months, with technical administrative servers, teachers, and students. Thus, we discuss the data of this consultation as an empirical basis to evaluate the structuring projects and propose unfolding of the cultural actions, in extension context, aiming at a more open university to the production, fruition and formation from a point of view of a culture policy that values the diversity and the intercultural dialogues. |
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Programa ComCultura: construindo uma gestão pública de cultura na Universidade Federal do Triângulo MineiroGestão de CulturaExtensão UniversitáriaPolítica CulturalCulture ManagementUniversity ExtensionCultural PolicyThe National Policy of University Extension (2012) points to the need to prioritize actions aimed at the development, production and cultural and artistic valorization as important for the affirmation of national identities and their regional manifestations. Based on this premise, the present analysis aims to present the process of implementing a public management of culture at the Cultural Center of the Federal University of the Triângulo Mineiro (UFTM),State of Minas Gerais, Brazil, and, based on the experience, carry out reflections of a practical and theoretical nature pointing out ways for the narrowing of the relations between popular art and culture and the aspects of formation proper to the activity of higher education institutions in Brazil. From a qualitative research, constructed from an online questionnaire with open and closed questions, we present a “cultural mapping” carried out in two moments, in a period of twelve months, with technical administrative servers, teachers, and students. Thus, we discuss the data of this consultation as an empirical basis to evaluate the structuring projects and propose unfolding of the cultural actions, in extension context, aiming at a more open university to the production, fruition and formation from a point of view of a culture policy that values the diversity and the intercultural dialogues.A Política Nacional de Extensão Universitária (2012) aponta para a necessidade de priorizar ações voltadas para o desenvolvimento, produção e valorização cultural e artística como importantes para afirmação de identidades nacionais e de suas manifestações regionais. Partindo desta premissa, a presente análise tem o objetivo de apresentar o processo de implementação de uma gestão pública de cultura no Centro Cultural da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM) e, a partir da experiência, realizar reflexões de cunho prático-teórico, apontando caminhos para o estreitamento das relações entre arte e cultura populares e os aspectos da formação próprios da atividade fim das instituições de ensino superior no Brasil. A partir de uma investigação qualitativa, construída de um questionário online com questões abertas e fechadas, apresentamos um “mapeamento cultural” realizado em dois momentos, em um intervalo de doze meses, com servidores técnico-administrativos, professores e alunos. Assim, discutimos os dados dessa consulta como base empírica para avaliar os projetos estruturantes e propor desdobramentos das ações culturais extensionistas, visando uma universidade mais aberta à produção, fruição e formação desde um ponto de vista de uma política de cultura que valorize a diversidade e os diálogos interculturais.Universidade Federal de Uberlândia2019-06-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/4512210.14393/rep-v0n02019-45122Revista de Educação Popular; 2019: Edição Especial "Políticas de Cultura nas Universidades"; 43-581982-76601678-5622reponame:Revista de educação popular (Online)instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/45122/26109Copyright (c) 2019 Danilo Seithi Kato, Nilva Lúcia Lombardi Sales, Fernanda Coutinho Sabino Scoralickhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKato, Danilo SeithiSales, Nilva Lúcia Lombardi Scoralick, Fernanda Coutinho Sabino 2023-03-22T16:34:49Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45122Revistahttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpopPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/oairevistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br1678-56221982-7660opendoar:2023-03-22T16:34:49Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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