O público e o privado em relação : a privatização da educação na rede estadual do Rio Grande do Sul
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de educação popular (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/44149 |
Resumo: | The redefinitions of the role of the state, driven by the diagnosis of the crisis of the state, change the boundaries between public and private and materialize public policies that propose processes of privatization of education. As Peroni (2015a) discusses, privatizing does not mean merely changing the ownership of institutions, but involves varied strategies and processes with profound implications for education. In this article, one of the strategies for the privatization of education in the state network of Rio Grande do Sul is analyzed: the Better School Program: Better Society, which encourages individuals and corporations to donate, renovate and expand institutions in the network, disregarding the State. As research materials are the documents (Law, Decree and Ordinance) that clarify the operation of the project, journalistic materials made available on the electronic portal of the Education Department, in addition to the page of the Program, which contains data on its operation, and such data will be confronted with the theoretical-methodological framework that bases the research by means of a bibliographical-documentary research. |
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O público e o privado em relação : a privatização da educação na rede estadual do Rio Grande do SulPolíticas EducacionaisRelação Público-PrivadoPrograma Escola MelhorSociedade MelhorEducational PoliciesPublic-Private RelationshipBetter School ProgramBetter SocietyThe redefinitions of the role of the state, driven by the diagnosis of the crisis of the state, change the boundaries between public and private and materialize public policies that propose processes of privatization of education. As Peroni (2015a) discusses, privatizing does not mean merely changing the ownership of institutions, but involves varied strategies and processes with profound implications for education. In this article, one of the strategies for the privatization of education in the state network of Rio Grande do Sul is analyzed: the Better School Program: Better Society, which encourages individuals and corporations to donate, renovate and expand institutions in the network, disregarding the State. As research materials are the documents (Law, Decree and Ordinance) that clarify the operation of the project, journalistic materials made available on the electronic portal of the Education Department, in addition to the page of the Program, which contains data on its operation, and such data will be confronted with the theoretical-methodological framework that bases the research by means of a bibliographical-documentary research.As redefinições do papel do Estado, impulsionadas pelo diagnóstico de crise do Estado, alteram as fronteiras entre o público e o privado e materializam políticas públicas que propõem processos de privatização da educação. Como discute Peroni (2015a), privatizar não significa unicamente alterar a propriedade das instituições, mas envolve estratégias e processos variados com profundas implicações para educação. Neste artigo, analisa-se uma das estratégias de privatização da educação na rede estadual do Rio Grande do Sul: o Programa Escola Melhor: Sociedade Melhor, que incentiva pessoas físicas e jurídicas a fazerem doações, reformas e ampliações em instituições da rede, desresponsabilizando o Estado. Como materiais de investigação estão os documentos (Lei, Decreto e Portaria) que esclarecem o funcionamento do projeto, matérias jornalísticas disponibilizadas no portal eletrônico da Secretaria de Educação, além da página do Programa, em que constam dados sobre seu funcionamento, sendo que tais dados serão confrontados com o referencial teórico-metodológico que embasa o estudo por meio de uma pesquisa bibliográfico-documental. Universidade Federal de Uberlândia2019-01-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/4414910.14393/rep-v17n32018-art06Revista de Educação Popular; v. 17 n. 3 (2018): Revista de Educação Popular; 88-1021982-76601678-5622reponame:Revista de educação popular (Online)instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/44149/pdfCopyright (c) 2019 Renata Cecilia Estormovskihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessEstormovski, Renata Cecilia2023-03-22T16:49:03Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/44149Revistahttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpopPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/oairevistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br1678-56221982-7660opendoar:2023-03-22T16:49:03Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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