Integrative and complementary practices in the health courses of public universities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Morais, Maria do Socorro Trindade
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva, Beatriz Brasileiro de Macedo, Forte, Franklin Delano Soares, Alencar , João Pedro Pedreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de educação popular (Online)
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/67311
Resumo: Teaching in Complementary and Alternative Medicine (CAM) has been gradually introduced in undergraduate courses in the health area. This article assesses the offer of teaching CAM in undergraduate health courses through an exploratory documentary study of 17 undergraduate courses in the area of Health in two public Higher Education Institutions (HEI) in the Northeast of Brazil. The course, the offer, the disciplines, the workload and the therapeutic modality of the taught CAM were characterized. In the HEI, 30 disciplines were observed, twelve mandatory subjects and 18 optional subjects were listed, with 17 subjects with a workload of 30-32 hours. The most offered modalities are Phytotherapy, Homeopathy and Acupuncture/Traditional Chinese Medicine and the courses with the greatest availability of subjects were Nursing, Physiotherapy and Pharmacy. It is concluded that the inclusion of teaching CAM in health courses in the two HEI, although comprehensive, is fragmented and isolated in specific subjects, mainly in the optional format, leaving many students without knowledge of CAM, their theoretical assumptions and therapeutic practices.
id UFU-13_b176db4fb57d8476ac60dc21d51f41e8
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67311
network_acronym_str UFU-13
network_name_str Revista de educação popular (Online)
repository_id_str
spelling Integrative and complementary practices in the health courses of public universities As práticas integrativas e complementares nos cursos da saúde de universidades públicasComplementary TherapiesHealth PromotionUnified Health SystemHigher EducationPráticas ComplementaresPromoção da SaúdeSistema Único de SaúdeEducação SuperiorTeaching in Complementary and Alternative Medicine (CAM) has been gradually introduced in undergraduate courses in the health area. This article assesses the offer of teaching CAM in undergraduate health courses through an exploratory documentary study of 17 undergraduate courses in the area of Health in two public Higher Education Institutions (HEI) in the Northeast of Brazil. The course, the offer, the disciplines, the workload and the therapeutic modality of the taught CAM were characterized. In the HEI, 30 disciplines were observed, twelve mandatory subjects and 18 optional subjects were listed, with 17 subjects with a workload of 30-32 hours. The most offered modalities are Phytotherapy, Homeopathy and Acupuncture/Traditional Chinese Medicine and the courses with the greatest availability of subjects were Nursing, Physiotherapy and Pharmacy. It is concluded that the inclusion of teaching CAM in health courses in the two HEI, although comprehensive, is fragmented and isolated in specific subjects, mainly in the optional format, leaving many students without knowledge of CAM, their theoretical assumptions and therapeutic practices.O ensino em Práticas Integrativas e Complementares (PICS) vem sendo, aos poucos, introduzido em cursos de graduação da área da saúde. O presente artigo avalia a oferta de ensino em PICS na graduação dos referidos cursos por meio de um estudo documental exploratório de 17 cursos de graduação da área da saúde de duas Instituições de Ensino Superior (IES) públicas do Nordeste do Brasil. Foi realizada a análise dos projetos pedagógicos, ementários e matrizes curriculares nas páginas eletrônicas das IES e caracterizou-se o curso, a oferta, as disciplinas, a carga horária e a modalidade terapêutica das PICS ensinadas. Nas IES, observaram-se 30 disciplinas, 12 obrigatórias e 18 optativas, sendo 17 com carga horária de 30-32 horas. As modalidades mais ofertadas são Fitoterapia, Homeopatia e Acupuntura/Medicina Tradicional Chinesa, e os cursos com maior disponibilidade de disciplinas foram Enfermagem, Fisioterapia e Farmácia. Conclui-se que a inserção do ensino em PICS nos cursos da saúde nas duas IES, embora abrangente, é fragmentada e isolada em disciplinas pontuais, principalmente, no formato optativo, deixando muitos estudantes sem o conhecimento das PICS, seus pressupostos teóricos e práticas terapêuticas. O ensino em Práticas Integrativas e Complementares (PICS) vem sendo, aos poucos, introduzido em cursos de graduação da área da saúde. O presente artigo avalia a oferta de ensino em PICS na graduação dos referidos cursos por meio de um estudo documental exploratório de 17 cursos de graduação da área da saúde de duas Instituições de Ensino Superior (IES) públicas do Nordeste do Brasil. Foi realizada a análise dos projetos pedagógicos, ementários e matrizes curriculares nas páginas eletrônicas das IES e caracterizou-se o curso, a oferta, as disciplinas, a carga horária e a modalidade terapêutica das PICS ensinadas. Nas IES, observaram-se 30 disciplinas, 12 obrigatórias e 18 optativas, sendo 17 com carga horária de 30-32 horas. As modalidades mais ofertadas são Fitoterapia, Homeopatia e Acupuntura/Medicina Tradicional Chinesa, e os cursos com maior disponibilidade de disciplinas foram Enfermagem, Fisioterapia e Farmácia. Conclui-se que a inserção do ensino em PICS nos cursos da saúde nas duas IES, embora abrangente, é fragmentada e isolada em disciplinas pontuais, principalmente, no formato optativo, deixando muitos estudantes sem o conhecimento das PICS, seus pressupostos teóricos e práticas terapêuticas.Universidade Federal de Uberlândia2022-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/6731110.14393/REP-2022-67311Revista de Educação Popular; Edição Especial "Extensão Popular: o legado de Paulo Freire nas práticas extensionistas" (ISSN 1982-7660); 117-1341982-76601678-5622reponame:Revista de educação popular (Online)instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/67311/34927Copyright (c) 2022 Maria do Socorro Trindade Morais, Beatriz Brasileiro de Macedo Silva, Franklin Delano Soares Forte, João Pedro Pedreira Alencar https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMorais, Maria do Socorro TrindadeSilva, Beatriz Brasileiro de MacedoForte, Franklin Delano SoaresAlencar , João Pedro Pedreira2022-11-11T21:26:34Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67311Revistahttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpopPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/oairevistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br1678-56221982-7660opendoar:2022-11-11T21:26:34Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Integrative and complementary practices in the health courses of public universities
As práticas integrativas e complementares nos cursos da saúde de universidades públicas
title Integrative and complementary practices in the health courses of public universities
spellingShingle Integrative and complementary practices in the health courses of public universities
Morais, Maria do Socorro Trindade
Complementary Therapies
Health Promotion
Unified Health System
Higher Education
Práticas Complementares
Promoção da Saúde
Sistema Único de Saúde
Educação Superior
title_short Integrative and complementary practices in the health courses of public universities
title_full Integrative and complementary practices in the health courses of public universities
title_fullStr Integrative and complementary practices in the health courses of public universities
title_full_unstemmed Integrative and complementary practices in the health courses of public universities
title_sort Integrative and complementary practices in the health courses of public universities
author Morais, Maria do Socorro Trindade
author_facet Morais, Maria do Socorro Trindade
Silva, Beatriz Brasileiro de Macedo
Forte, Franklin Delano Soares
Alencar , João Pedro Pedreira
author_role author
author2 Silva, Beatriz Brasileiro de Macedo
Forte, Franklin Delano Soares
Alencar , João Pedro Pedreira
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Morais, Maria do Socorro Trindade
Silva, Beatriz Brasileiro de Macedo
Forte, Franklin Delano Soares
Alencar , João Pedro Pedreira
dc.subject.por.fl_str_mv Complementary Therapies
Health Promotion
Unified Health System
Higher Education
Práticas Complementares
Promoção da Saúde
Sistema Único de Saúde
Educação Superior
topic Complementary Therapies
Health Promotion
Unified Health System
Higher Education
Práticas Complementares
Promoção da Saúde
Sistema Único de Saúde
Educação Superior
description Teaching in Complementary and Alternative Medicine (CAM) has been gradually introduced in undergraduate courses in the health area. This article assesses the offer of teaching CAM in undergraduate health courses through an exploratory documentary study of 17 undergraduate courses in the area of Health in two public Higher Education Institutions (HEI) in the Northeast of Brazil. The course, the offer, the disciplines, the workload and the therapeutic modality of the taught CAM were characterized. In the HEI, 30 disciplines were observed, twelve mandatory subjects and 18 optional subjects were listed, with 17 subjects with a workload of 30-32 hours. The most offered modalities are Phytotherapy, Homeopathy and Acupuncture/Traditional Chinese Medicine and the courses with the greatest availability of subjects were Nursing, Physiotherapy and Pharmacy. It is concluded that the inclusion of teaching CAM in health courses in the two HEI, although comprehensive, is fragmented and isolated in specific subjects, mainly in the optional format, leaving many students without knowledge of CAM, their theoretical assumptions and therapeutic practices.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/67311
10.14393/REP-2022-67311
url https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/67311
identifier_str_mv 10.14393/REP-2022-67311
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/67311/34927
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Popular; Edição Especial "Extensão Popular: o legado de Paulo Freire nas práticas extensionistas" (ISSN 1982-7660); 117-134
1982-7660
1678-5622
reponame:Revista de educação popular (Online)
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista de educação popular (Online)
collection Revista de educação popular (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br
_version_ 1797068901031346176