Contação de histórias na Geografia: contribuições da educação popular para o ensino da história e cultura afro-brasileira
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Revista de educação popular (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/34649 |
Resumo: | Geography is the science that studies the relations between society and nature and can contribute a lot with the teaching on afro-brazilian history and culture, whose purpose is to highlight the historical, social and economic importance of africans and afro-descendants in the formation of Brazil as a nation. Geography is used of different categories of analysis, being they the space, which encompasses the territory, the region, the landscape and the place, and all of them have interface with History, with Social Sciences, with Arts, with Economy and Politics, because events leave their marks in place, organize, and differentiate themselves in territories. And since the teaching on afro-brazilian history and culture has the purpose of renewing citizenship, since it allows the knowledge of another memory of Brazil, Geography can use as a didactic resource the storytelling based on afro-brazilian literature, rich in texts that present black as an important social agent, with traditions, technologies and knowledge, Replete with elements that refer to the geographical categories of analysis. As a pedagogical activity, storytelling allows the teaching of literature, both formal and informal, in a playful way, focusing on different contents of Geography, in an interdisciplinary way, thus contributing to the application of Law 10639/2003, allowing society to broaden its knowledge about Importance of afro-brazilians in the process of socio-cultural formation in Brazil. |
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Contação de histórias na Geografia: contribuições da educação popular para o ensino da história e cultura afro-brasileiraLei 10.639/2003LiteraturaCidadaniaLaw 10.639/2003LiteratureCitizenshipGeography is the science that studies the relations between society and nature and can contribute a lot with the teaching on afro-brazilian history and culture, whose purpose is to highlight the historical, social and economic importance of africans and afro-descendants in the formation of Brazil as a nation. Geography is used of different categories of analysis, being they the space, which encompasses the territory, the region, the landscape and the place, and all of them have interface with History, with Social Sciences, with Arts, with Economy and Politics, because events leave their marks in place, organize, and differentiate themselves in territories. And since the teaching on afro-brazilian history and culture has the purpose of renewing citizenship, since it allows the knowledge of another memory of Brazil, Geography can use as a didactic resource the storytelling based on afro-brazilian literature, rich in texts that present black as an important social agent, with traditions, technologies and knowledge, Replete with elements that refer to the geographical categories of analysis. As a pedagogical activity, storytelling allows the teaching of literature, both formal and informal, in a playful way, focusing on different contents of Geography, in an interdisciplinary way, thus contributing to the application of Law 10639/2003, allowing society to broaden its knowledge about Importance of afro-brazilians in the process of socio-cultural formation in Brazil.A Geografia é a ciência que estuda as relações entre a sociedade e a natureza e pode contribuir muito com o ensino sobre a história e a cultura afro-brasileira, cuja finalidade é evidenciar a importância histórica, social e econômica dos africanos e afrodescendentes na formação do Brasil como nação. A Geografia se utiliza de diferentes categorias de análise, sendo elas o espaço, que engloba o território, a região, a paisagem, e o lugar, e todas elas têm interface com a História, com as Ciências Sociais, com as Artes, com a Economia e a Política, pois os eventos deixam suas marcas no lugar, se organizam e se diferenciam em territórios. E como o ensino sobre a história e a cultura afro-brasileira tem o intuito de renovar a cidadania, pois permite o conhecimento de uma outra memória do Brasil, a Geografia pode usar como recurso didático a contação de histórias com base na literatura afro-brasileira, rica em textos que apresentam o negro como importante agente social, com tradições, tecnologias e conhecimento, repleta de elementos que remetem às categorias geográficas de análise. Como atividade pedagógica, a contação de histórias permite ensinar a literatura, formal e informal, de forma lúdica, enfocando diferentes conteúdos da Geografia, de forma interdisciplinar, contribuindo assim para a aplicação da Lei 10.639/2003, permitindo que a sociedade amplie seu conhecimento sobre a grande importância dos afro-brasileiros no processo de formação sociocultural do Brasil.Universidade Federal de Uberlândia2017-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/3464910.14393/rep-v16n12017_art05Revista de Educação Popular; v. 16 n. 1 (2017): Revista de Educação Popular; 63-711982-76601678-5622reponame:Revista de educação popular (Online)instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/34649/pdfCopyright (c) 2017 Adriany de Avila Melo Sampaio, João Paulo Bernardo Ramos, Fernanda Lamanes Gomeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Ramos, João Paulo Bernardo Gomes, Fernanda Lamanesde Avila Melo Sampaio, Adriany2023-03-27T13:32:30Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34649Revistahttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpopPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/oairevistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br1678-56221982-7660opendoar:2023-03-27T13:32:30Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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