Contribuições da educação popular à pedagogia social: por uma educação emancipatória na Amazônia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de educação popular (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/38694 |
Resumo: | This article aims to discuss the meaning of social pedagogy, based on the political-pedagogical and epistemological contribution of popular education, as well as to reflect on the challenges of building an emancipatory social pedagogy in the Amazon region, focusing on the educational practice of the Núcleo de Educação Popular Paulo Freire, from the State University of Pará, with youth, adults and elderly people. It is a bibliographical research, with readings on theoretical frameworks of social pedagogy and popular education, as well as studies on the educational practices of NEP/UEPA. |
id |
UFU-13_f8bbf371c56ac420fd9ce705d424f025 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/38694 |
network_acronym_str |
UFU-13 |
network_name_str |
Revista de educação popular (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Contribuições da educação popular à pedagogia social: por uma educação emancipatória na AmazôniaPedagogia SocialEducação PopularNEP/UEPASocial PedagogyPopular EducationNEP/UEPAThis article aims to discuss the meaning of social pedagogy, based on the political-pedagogical and epistemological contribution of popular education, as well as to reflect on the challenges of building an emancipatory social pedagogy in the Amazon region, focusing on the educational practice of the Núcleo de Educação Popular Paulo Freire, from the State University of Pará, with youth, adults and elderly people. It is a bibliographical research, with readings on theoretical frameworks of social pedagogy and popular education, as well as studies on the educational practices of NEP/UEPA.Neste artigo objetiva-se debater o significado de pedagogia social, a partir do aporte político-pedagógico e epistemológico da educação popular, bem como refletir sobre os desafios da construção de uma pedagogia social emancipatória na Amazônia, tendo como foco de análise a prática educacional do Núcleo de Educação Popular Paulo Freire (NEP), da Universidade do Estado do Pará (UEPA), com jovens, adultos e idosos. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica, com leituras sobre marcos teóricos da pedagogia social e da educação popular, além de estudos realizados sobre as práticas educacionais do NEP/UEPA.Universidade Federal de Uberlândia2018-01-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/3869410.14393/rep-v16n32017-art02Revista de Educação Popular; v. 16 n. 3 (2017): Revista de Educação Popular; 21-351982-76601678-5622reponame:Revista de educação popular (Online)instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/38694/pdfCopyright (c) 2017 João Colares da Mota Netohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMota Neto, João Colares da Oliveira, Ivanilde Apoluceno de2023-03-27T12:13:01Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/38694Revistahttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpopPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/oairevistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br1678-56221982-7660opendoar:2023-03-27T12:13:01Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contribuições da educação popular à pedagogia social: por uma educação emancipatória na Amazônia |
title |
Contribuições da educação popular à pedagogia social: por uma educação emancipatória na Amazônia |
spellingShingle |
Contribuições da educação popular à pedagogia social: por uma educação emancipatória na Amazônia Mota Neto, João Colares da Pedagogia Social Educação Popular NEP/UEPA Social Pedagogy Popular Education NEP/UEPA |
title_short |
Contribuições da educação popular à pedagogia social: por uma educação emancipatória na Amazônia |
title_full |
Contribuições da educação popular à pedagogia social: por uma educação emancipatória na Amazônia |
title_fullStr |
Contribuições da educação popular à pedagogia social: por uma educação emancipatória na Amazônia |
title_full_unstemmed |
Contribuições da educação popular à pedagogia social: por uma educação emancipatória na Amazônia |
title_sort |
Contribuições da educação popular à pedagogia social: por uma educação emancipatória na Amazônia |
author |
Mota Neto, João Colares da |
author_facet |
Mota Neto, João Colares da Oliveira, Ivanilde Apoluceno de |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Ivanilde Apoluceno de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mota Neto, João Colares da Oliveira, Ivanilde Apoluceno de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogia Social Educação Popular NEP/UEPA Social Pedagogy Popular Education NEP/UEPA |
topic |
Pedagogia Social Educação Popular NEP/UEPA Social Pedagogy Popular Education NEP/UEPA |
description |
This article aims to discuss the meaning of social pedagogy, based on the political-pedagogical and epistemological contribution of popular education, as well as to reflect on the challenges of building an emancipatory social pedagogy in the Amazon region, focusing on the educational practice of the Núcleo de Educação Popular Paulo Freire, from the State University of Pará, with youth, adults and elderly people. It is a bibliographical research, with readings on theoretical frameworks of social pedagogy and popular education, as well as studies on the educational practices of NEP/UEPA. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-01-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/38694 10.14393/rep-v16n32017-art02 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/38694 |
identifier_str_mv |
10.14393/rep-v16n32017-art02 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/38694/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 João Colares da Mota Neto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 João Colares da Mota Neto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Popular; v. 16 n. 3 (2017): Revista de Educação Popular; 21-35 1982-7660 1678-5622 reponame:Revista de educação popular (Online) instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista de educação popular (Online) |
collection |
Revista de educação popular (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br |
_version_ |
1797068897862549504 |