EDUCATIONAL PRATICE IN GEOGRAPHY: BUILDING AN ALTERNATIVE CURVIMETER

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Erico Anderson de
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Oliveira, Rosália Caldas S. de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Caminhos de Geografia
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/16030
Resumo: The use of the curvimeter came from the necessity of evaluating the distance of a road course on a map during classroom exercises. Since such a device is quite expensive, a reel used to mark fabrics was bought in a retail store. A full rotation of the reel was also measured in order to calculate its circumference. The reel, transformed into a curvimeter, could then be used to measure curvilinear paths like any regular ruler. At that point, the students started a series of experiments and comparisons using an actual standard curvimeter to evaluate the degree of accuracy of the reel-madecurvimeter.
id UFU-16_72efd7e5a03bbfdb948a7d984c9a6579
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/16030
network_acronym_str UFU-16
network_name_str Caminhos de Geografia
repository_id_str
spelling EDUCATIONAL PRATICE IN GEOGRAPHY: BUILDING AN ALTERNATIVE CURVIMETERPRÁTICA PEDAGÓGICA EM GEOGRAFIA: CONSTRUINDO UM CURVÍMETRO ALTERNATIVOCurvímetro EscalaCartografiaMediçãoCurvimeterCartographyScaleMeasurementThe use of the curvimeter came from the necessity of evaluating the distance of a road course on a map during classroom exercises. Since such a device is quite expensive, a reel used to mark fabrics was bought in a retail store. A full rotation of the reel was also measured in order to calculate its circumference. The reel, transformed into a curvimeter, could then be used to measure curvilinear paths like any regular ruler. At that point, the students started a series of experiments and comparisons using an actual standard curvimeter to evaluate the degree of accuracy of the reel-madecurvimeter.O emprego do curvímetro surgiu da necessidade de se avaliar a distância de um percurso rodoviário em um mapa durante um exercício em sala de aula. Como o aparelho é relativamente caro para a compra, para tanto, comprou-se uma carretilha para marcar tecido, em loja de aviamentos. Mediu-se uma volta completa da carretilha para se calcular a sua circunferência. A carretilha transformada em curvímetro passou a ser capaz de medir percursos curvilíneos como uma régua comum. A partir daí os alunos efetuaram experimentações e comparações com um curvímetro padrão para avaliarem o grau de precisão do curvímetro de carretilha.EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia2010-09-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/1603010.14393/RCG113516030Caminhos de Geografia; Vol. 11 No. 35 (2010): Setembro ; 81-90 Caminhos de Geografia; Vol. 11 Núm. 35 (2010): Setembro ; 81-90 Caminhos de Geografia; v. 11 n. 35 (2010): Setembro ; 81-90 1678-6343reponame:Caminhos de Geografiainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/16030/9034Copyright (c) 2010 Erico Anderson de Oliveira, Rosália Caldas S. de Oliveirahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Erico Anderson deOliveira, Rosália Caldas S. de2022-11-10T17:59:41Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/16030Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/indexPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/oaiflaviasantosgeo@gmail.com1678-63431678-6343opendoar:2022-11-10T17:59:41Caminhos de Geografia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCATIONAL PRATICE IN GEOGRAPHY: BUILDING AN ALTERNATIVE CURVIMETER
PRÁTICA PEDAGÓGICA EM GEOGRAFIA: CONSTRUINDO UM CURVÍMETRO ALTERNATIVO
title EDUCATIONAL PRATICE IN GEOGRAPHY: BUILDING AN ALTERNATIVE CURVIMETER
spellingShingle EDUCATIONAL PRATICE IN GEOGRAPHY: BUILDING AN ALTERNATIVE CURVIMETER
Oliveira, Erico Anderson de
Curvímetro
Escala
Cartografia
Medição
Curvimeter
Cartography
Scale
Measurement
title_short EDUCATIONAL PRATICE IN GEOGRAPHY: BUILDING AN ALTERNATIVE CURVIMETER
title_full EDUCATIONAL PRATICE IN GEOGRAPHY: BUILDING AN ALTERNATIVE CURVIMETER
title_fullStr EDUCATIONAL PRATICE IN GEOGRAPHY: BUILDING AN ALTERNATIVE CURVIMETER
title_full_unstemmed EDUCATIONAL PRATICE IN GEOGRAPHY: BUILDING AN ALTERNATIVE CURVIMETER
title_sort EDUCATIONAL PRATICE IN GEOGRAPHY: BUILDING AN ALTERNATIVE CURVIMETER
author Oliveira, Erico Anderson de
author_facet Oliveira, Erico Anderson de
Oliveira, Rosália Caldas S. de
author_role author
author2 Oliveira, Rosália Caldas S. de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Erico Anderson de
Oliveira, Rosália Caldas S. de
dc.subject.por.fl_str_mv Curvímetro
Escala
Cartografia
Medição
Curvimeter
Cartography
Scale
Measurement
topic Curvímetro
Escala
Cartografia
Medição
Curvimeter
Cartography
Scale
Measurement
description The use of the curvimeter came from the necessity of evaluating the distance of a road course on a map during classroom exercises. Since such a device is quite expensive, a reel used to mark fabrics was bought in a retail store. A full rotation of the reel was also measured in order to calculate its circumference. The reel, transformed into a curvimeter, could then be used to measure curvilinear paths like any regular ruler. At that point, the students started a series of experiments and comparisons using an actual standard curvimeter to evaluate the degree of accuracy of the reel-madecurvimeter.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-09-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/16030
10.14393/RCG113516030
url https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/16030
identifier_str_mv 10.14393/RCG113516030
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/16030/9034
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2010 Erico Anderson de Oliveira, Rosália Caldas S. de Oliveira
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2010 Erico Anderson de Oliveira, Rosália Caldas S. de Oliveira
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Caminhos de Geografia; Vol. 11 No. 35 (2010): Setembro ; 81-90
Caminhos de Geografia; Vol. 11 Núm. 35 (2010): Setembro ; 81-90
Caminhos de Geografia; v. 11 n. 35 (2010): Setembro ; 81-90
1678-6343
reponame:Caminhos de Geografia
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Caminhos de Geografia
collection Caminhos de Geografia
repository.name.fl_str_mv Caminhos de Geografia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv flaviasantosgeo@gmail.com
_version_ 1797067012816502784