EDUCATIONAL PRATICE IN GEOGRAPHY: BUILDING AN ALTERNATIVE CURVIMETER
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Caminhos de Geografia |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/16030 |
Resumo: | The use of the curvimeter came from the necessity of evaluating the distance of a road course on a map during classroom exercises. Since such a device is quite expensive, a reel used to mark fabrics was bought in a retail store. A full rotation of the reel was also measured in order to calculate its circumference. The reel, transformed into a curvimeter, could then be used to measure curvilinear paths like any regular ruler. At that point, the students started a series of experiments and comparisons using an actual standard curvimeter to evaluate the degree of accuracy of the reel-madecurvimeter. |
id |
UFU-16_72efd7e5a03bbfdb948a7d984c9a6579 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/16030 |
network_acronym_str |
UFU-16 |
network_name_str |
Caminhos de Geografia |
repository_id_str |
|
spelling |
EDUCATIONAL PRATICE IN GEOGRAPHY: BUILDING AN ALTERNATIVE CURVIMETERPRÁTICA PEDAGÓGICA EM GEOGRAFIA: CONSTRUINDO UM CURVÍMETRO ALTERNATIVOCurvímetro EscalaCartografiaMediçãoCurvimeterCartographyScaleMeasurementThe use of the curvimeter came from the necessity of evaluating the distance of a road course on a map during classroom exercises. Since such a device is quite expensive, a reel used to mark fabrics was bought in a retail store. A full rotation of the reel was also measured in order to calculate its circumference. The reel, transformed into a curvimeter, could then be used to measure curvilinear paths like any regular ruler. At that point, the students started a series of experiments and comparisons using an actual standard curvimeter to evaluate the degree of accuracy of the reel-madecurvimeter.O emprego do curvímetro surgiu da necessidade de se avaliar a distância de um percurso rodoviário em um mapa durante um exercício em sala de aula. Como o aparelho é relativamente caro para a compra, para tanto, comprou-se uma carretilha para marcar tecido, em loja de aviamentos. Mediu-se uma volta completa da carretilha para se calcular a sua circunferência. A carretilha transformada em curvímetro passou a ser capaz de medir percursos curvilíneos como uma régua comum. A partir daí os alunos efetuaram experimentações e comparações com um curvímetro padrão para avaliarem o grau de precisão do curvímetro de carretilha.EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia2010-09-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/1603010.14393/RCG113516030Caminhos de Geografia; Vol. 11 No. 35 (2010): Setembro ; 81-90 Caminhos de Geografia; Vol. 11 Núm. 35 (2010): Setembro ; 81-90 Caminhos de Geografia; v. 11 n. 35 (2010): Setembro ; 81-90 1678-6343reponame:Caminhos de Geografiainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/16030/9034Copyright (c) 2010 Erico Anderson de Oliveira, Rosália Caldas S. de Oliveirahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Erico Anderson deOliveira, Rosália Caldas S. de2022-11-10T17:59:41Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/16030Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/indexPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/oaiflaviasantosgeo@gmail.com1678-63431678-6343opendoar:2022-11-10T17:59:41Caminhos de Geografia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EDUCATIONAL PRATICE IN GEOGRAPHY: BUILDING AN ALTERNATIVE CURVIMETER PRÁTICA PEDAGÓGICA EM GEOGRAFIA: CONSTRUINDO UM CURVÍMETRO ALTERNATIVO |
title |
EDUCATIONAL PRATICE IN GEOGRAPHY: BUILDING AN ALTERNATIVE CURVIMETER |
spellingShingle |
EDUCATIONAL PRATICE IN GEOGRAPHY: BUILDING AN ALTERNATIVE CURVIMETER Oliveira, Erico Anderson de Curvímetro Escala Cartografia Medição Curvimeter Cartography Scale Measurement |
title_short |
EDUCATIONAL PRATICE IN GEOGRAPHY: BUILDING AN ALTERNATIVE CURVIMETER |
title_full |
EDUCATIONAL PRATICE IN GEOGRAPHY: BUILDING AN ALTERNATIVE CURVIMETER |
title_fullStr |
EDUCATIONAL PRATICE IN GEOGRAPHY: BUILDING AN ALTERNATIVE CURVIMETER |
title_full_unstemmed |
EDUCATIONAL PRATICE IN GEOGRAPHY: BUILDING AN ALTERNATIVE CURVIMETER |
title_sort |
EDUCATIONAL PRATICE IN GEOGRAPHY: BUILDING AN ALTERNATIVE CURVIMETER |
author |
Oliveira, Erico Anderson de |
author_facet |
Oliveira, Erico Anderson de Oliveira, Rosália Caldas S. de |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Rosália Caldas S. de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Erico Anderson de Oliveira, Rosália Caldas S. de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Curvímetro Escala Cartografia Medição Curvimeter Cartography Scale Measurement |
topic |
Curvímetro Escala Cartografia Medição Curvimeter Cartography Scale Measurement |
description |
The use of the curvimeter came from the necessity of evaluating the distance of a road course on a map during classroom exercises. Since such a device is quite expensive, a reel used to mark fabrics was bought in a retail store. A full rotation of the reel was also measured in order to calculate its circumference. The reel, transformed into a curvimeter, could then be used to measure curvilinear paths like any regular ruler. At that point, the students started a series of experiments and comparisons using an actual standard curvimeter to evaluate the degree of accuracy of the reel-madecurvimeter. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-09-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/16030 10.14393/RCG113516030 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/16030 |
identifier_str_mv |
10.14393/RCG113516030 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/16030/9034 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2010 Erico Anderson de Oliveira, Rosália Caldas S. de Oliveira http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2010 Erico Anderson de Oliveira, Rosália Caldas S. de Oliveira http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Caminhos de Geografia; Vol. 11 No. 35 (2010): Setembro ; 81-90 Caminhos de Geografia; Vol. 11 Núm. 35 (2010): Setembro ; 81-90 Caminhos de Geografia; v. 11 n. 35 (2010): Setembro ; 81-90 1678-6343 reponame:Caminhos de Geografia instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Caminhos de Geografia |
collection |
Caminhos de Geografia |
repository.name.fl_str_mv |
Caminhos de Geografia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
flaviasantosgeo@gmail.com |
_version_ |
1797067012816502784 |