O PERFIL DO PROFESSOR DE GEOGRAFIA NO BRASIL: ENTRE O PROFISSIONALISMO E A PRECARIZAÇÃO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Girotto, Eduardo Donizeti
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Mormul, Najla Mehana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Caminhos de Geografia
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/45988
Resumo: In this paper, we present and discuss the profile of geography teachers in Brazil. For the construction of the analysis, we used the microdata of the School Census of 2017, identifying the teachers with and without a degree in geography who taught classes of this discipline in elementary and secondary education in 2017. The data were tabulate from different variables and spatialized, allowing a better understanding of the geographical distribution of teachers in the national territory. The analysis shows that 51% of geography teachers do not have a full degree in the area, in violation of Brazilian educational legislation. In addition, it indicates that we are still far from achieving the training and work conditions necessary for the professionalization process of teaching in geography in the country. These data also alert to the risk of the current set of educational reforms, especially the reform of secondary education that can contribute to the legitimacy of the precariousness of training and teaching work in Brazil, with possible impacts on quality and the right to education the country.
id UFU-16_a0e462cd90fa78f46986952eceffdce5
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45988
network_acronym_str UFU-16
network_name_str Caminhos de Geografia
repository_id_str
spelling O PERFIL DO PROFESSOR DE GEOGRAFIA NO BRASIL: ENTRE O PROFISSIONALISMO E A PRECARIZAÇÃOFormação DocenteEnsino de GeografiaReformas EducacionaisTeacher TrainingGeography TeachingEducational ReformsIn this paper, we present and discuss the profile of geography teachers in Brazil. For the construction of the analysis, we used the microdata of the School Census of 2017, identifying the teachers with and without a degree in geography who taught classes of this discipline in elementary and secondary education in 2017. The data were tabulate from different variables and spatialized, allowing a better understanding of the geographical distribution of teachers in the national territory. The analysis shows that 51% of geography teachers do not have a full degree in the area, in violation of Brazilian educational legislation. In addition, it indicates that we are still far from achieving the training and work conditions necessary for the professionalization process of teaching in geography in the country. These data also alert to the risk of the current set of educational reforms, especially the reform of secondary education that can contribute to the legitimacy of the precariousness of training and teaching work in Brazil, with possible impacts on quality and the right to education the country.Neste trabalho, apresentamos e discutimos o perfil dos professores de geografia no Brasil. Para a construção da análise, utilizamos os microdados do Censo Escolar de 2017, identificando os docentes com e sem licenciatura em geografia que ministraram aulas desta disciplina no ensino fundamental e médio no referido ano. Os dados foram tabulados a partir de diferentes variáveis e espacializados, permitindo uma melhor compreensão da distribuição geográfica dos docentes no território nacional. A análise aponta que 51% dos docentes de Geografia não possuem licenciatura plena na área, descumprindo a legislação educacional brasileira. Além disso, indica que ainda estamos distantes de alcançar as condições de formação e de trabalho necessárias ao processo de profissionalização da docência em Geografia no país. Tais dados alertam também para o risco do atual conjunto de reforma educacionais, em especial, a reforma do Ensino Médio que podem contribuir para a legitimação da precariedade da formação e do trabalho docente no Brasil, com possíveis impactos sobre a qualidade e o direito à educação pública no país.EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia2019-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/4598810.14393/RCG207145988Caminhos de Geografia; Vol. 20 No. 71 (2019): Setembro; 420-438Caminhos de Geografia; Vol. 20 Núm. 71 (2019): Setembro; 420-438Caminhos de Geografia; v. 20 n. 71 (2019): Setembro; 420-4381678-6343reponame:Caminhos de Geografiainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/45988/26783Copyright (c) 2019 Eduardo Donizeti Girotto, Najla Mehana Mormulinfo:eu-repo/semantics/openAccessGirotto, Eduardo DonizetiMormul, Najla Mehana2019-09-05T11:23:59Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45988Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/indexPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/oaiflaviasantosgeo@gmail.com1678-63431678-6343opendoar:2019-09-05T11:23:59Caminhos de Geografia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv O PERFIL DO PROFESSOR DE GEOGRAFIA NO BRASIL: ENTRE O PROFISSIONALISMO E A PRECARIZAÇÃO
title O PERFIL DO PROFESSOR DE GEOGRAFIA NO BRASIL: ENTRE O PROFISSIONALISMO E A PRECARIZAÇÃO
spellingShingle O PERFIL DO PROFESSOR DE GEOGRAFIA NO BRASIL: ENTRE O PROFISSIONALISMO E A PRECARIZAÇÃO
Girotto, Eduardo Donizeti
Formação Docente
Ensino de Geografia
Reformas Educacionais
Teacher Training
Geography Teaching
Educational Reforms
title_short O PERFIL DO PROFESSOR DE GEOGRAFIA NO BRASIL: ENTRE O PROFISSIONALISMO E A PRECARIZAÇÃO
title_full O PERFIL DO PROFESSOR DE GEOGRAFIA NO BRASIL: ENTRE O PROFISSIONALISMO E A PRECARIZAÇÃO
title_fullStr O PERFIL DO PROFESSOR DE GEOGRAFIA NO BRASIL: ENTRE O PROFISSIONALISMO E A PRECARIZAÇÃO
title_full_unstemmed O PERFIL DO PROFESSOR DE GEOGRAFIA NO BRASIL: ENTRE O PROFISSIONALISMO E A PRECARIZAÇÃO
title_sort O PERFIL DO PROFESSOR DE GEOGRAFIA NO BRASIL: ENTRE O PROFISSIONALISMO E A PRECARIZAÇÃO
author Girotto, Eduardo Donizeti
author_facet Girotto, Eduardo Donizeti
Mormul, Najla Mehana
author_role author
author2 Mormul, Najla Mehana
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Girotto, Eduardo Donizeti
Mormul, Najla Mehana
dc.subject.por.fl_str_mv Formação Docente
Ensino de Geografia
Reformas Educacionais
Teacher Training
Geography Teaching
Educational Reforms
topic Formação Docente
Ensino de Geografia
Reformas Educacionais
Teacher Training
Geography Teaching
Educational Reforms
description In this paper, we present and discuss the profile of geography teachers in Brazil. For the construction of the analysis, we used the microdata of the School Census of 2017, identifying the teachers with and without a degree in geography who taught classes of this discipline in elementary and secondary education in 2017. The data were tabulate from different variables and spatialized, allowing a better understanding of the geographical distribution of teachers in the national territory. The analysis shows that 51% of geography teachers do not have a full degree in the area, in violation of Brazilian educational legislation. In addition, it indicates that we are still far from achieving the training and work conditions necessary for the professionalization process of teaching in geography in the country. These data also alert to the risk of the current set of educational reforms, especially the reform of secondary education that can contribute to the legitimacy of the precariousness of training and teaching work in Brazil, with possible impacts on quality and the right to education the country.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/45988
10.14393/RCG207145988
url https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/45988
identifier_str_mv 10.14393/RCG207145988
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/45988/26783
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Eduardo Donizeti Girotto, Najla Mehana Mormul
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Eduardo Donizeti Girotto, Najla Mehana Mormul
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Caminhos de Geografia; Vol. 20 No. 71 (2019): Setembro; 420-438
Caminhos de Geografia; Vol. 20 Núm. 71 (2019): Setembro; 420-438
Caminhos de Geografia; v. 20 n. 71 (2019): Setembro; 420-438
1678-6343
reponame:Caminhos de Geografia
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Caminhos de Geografia
collection Caminhos de Geografia
repository.name.fl_str_mv Caminhos de Geografia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv flaviasantosgeo@gmail.com
_version_ 1797067017021292544