O PERFIL DO PROFESSOR DE GEOGRAFIA NO BRASIL: ENTRE O PROFISSIONALISMO E A PRECARIZAÇÃO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Caminhos de Geografia |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/45988 |
Resumo: | In this paper, we present and discuss the profile of geography teachers in Brazil. For the construction of the analysis, we used the microdata of the School Census of 2017, identifying the teachers with and without a degree in geography who taught classes of this discipline in elementary and secondary education in 2017. The data were tabulate from different variables and spatialized, allowing a better understanding of the geographical distribution of teachers in the national territory. The analysis shows that 51% of geography teachers do not have a full degree in the area, in violation of Brazilian educational legislation. In addition, it indicates that we are still far from achieving the training and work conditions necessary for the professionalization process of teaching in geography in the country. These data also alert to the risk of the current set of educational reforms, especially the reform of secondary education that can contribute to the legitimacy of the precariousness of training and teaching work in Brazil, with possible impacts on quality and the right to education the country. |
id |
UFU-16_a0e462cd90fa78f46986952eceffdce5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45988 |
network_acronym_str |
UFU-16 |
network_name_str |
Caminhos de Geografia |
repository_id_str |
|
spelling |
O PERFIL DO PROFESSOR DE GEOGRAFIA NO BRASIL: ENTRE O PROFISSIONALISMO E A PRECARIZAÇÃOFormação DocenteEnsino de GeografiaReformas EducacionaisTeacher TrainingGeography TeachingEducational ReformsIn this paper, we present and discuss the profile of geography teachers in Brazil. For the construction of the analysis, we used the microdata of the School Census of 2017, identifying the teachers with and without a degree in geography who taught classes of this discipline in elementary and secondary education in 2017. The data were tabulate from different variables and spatialized, allowing a better understanding of the geographical distribution of teachers in the national territory. The analysis shows that 51% of geography teachers do not have a full degree in the area, in violation of Brazilian educational legislation. In addition, it indicates that we are still far from achieving the training and work conditions necessary for the professionalization process of teaching in geography in the country. These data also alert to the risk of the current set of educational reforms, especially the reform of secondary education that can contribute to the legitimacy of the precariousness of training and teaching work in Brazil, with possible impacts on quality and the right to education the country.Neste trabalho, apresentamos e discutimos o perfil dos professores de geografia no Brasil. Para a construção da análise, utilizamos os microdados do Censo Escolar de 2017, identificando os docentes com e sem licenciatura em geografia que ministraram aulas desta disciplina no ensino fundamental e médio no referido ano. Os dados foram tabulados a partir de diferentes variáveis e espacializados, permitindo uma melhor compreensão da distribuição geográfica dos docentes no território nacional. A análise aponta que 51% dos docentes de Geografia não possuem licenciatura plena na área, descumprindo a legislação educacional brasileira. Além disso, indica que ainda estamos distantes de alcançar as condições de formação e de trabalho necessárias ao processo de profissionalização da docência em Geografia no país. Tais dados alertam também para o risco do atual conjunto de reforma educacionais, em especial, a reforma do Ensino Médio que podem contribuir para a legitimação da precariedade da formação e do trabalho docente no Brasil, com possíveis impactos sobre a qualidade e o direito à educação pública no país.EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia2019-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/4598810.14393/RCG207145988Caminhos de Geografia; Vol. 20 No. 71 (2019): Setembro; 420-438Caminhos de Geografia; Vol. 20 Núm. 71 (2019): Setembro; 420-438Caminhos de Geografia; v. 20 n. 71 (2019): Setembro; 420-4381678-6343reponame:Caminhos de Geografiainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/45988/26783Copyright (c) 2019 Eduardo Donizeti Girotto, Najla Mehana Mormulinfo:eu-repo/semantics/openAccessGirotto, Eduardo DonizetiMormul, Najla Mehana2019-09-05T11:23:59Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45988Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/indexPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/oaiflaviasantosgeo@gmail.com1678-63431678-6343opendoar:2019-09-05T11:23:59Caminhos de Geografia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O PERFIL DO PROFESSOR DE GEOGRAFIA NO BRASIL: ENTRE O PROFISSIONALISMO E A PRECARIZAÇÃO |
title |
O PERFIL DO PROFESSOR DE GEOGRAFIA NO BRASIL: ENTRE O PROFISSIONALISMO E A PRECARIZAÇÃO |
spellingShingle |
O PERFIL DO PROFESSOR DE GEOGRAFIA NO BRASIL: ENTRE O PROFISSIONALISMO E A PRECARIZAÇÃO Girotto, Eduardo Donizeti Formação Docente Ensino de Geografia Reformas Educacionais Teacher Training Geography Teaching Educational Reforms |
title_short |
O PERFIL DO PROFESSOR DE GEOGRAFIA NO BRASIL: ENTRE O PROFISSIONALISMO E A PRECARIZAÇÃO |
title_full |
O PERFIL DO PROFESSOR DE GEOGRAFIA NO BRASIL: ENTRE O PROFISSIONALISMO E A PRECARIZAÇÃO |
title_fullStr |
O PERFIL DO PROFESSOR DE GEOGRAFIA NO BRASIL: ENTRE O PROFISSIONALISMO E A PRECARIZAÇÃO |
title_full_unstemmed |
O PERFIL DO PROFESSOR DE GEOGRAFIA NO BRASIL: ENTRE O PROFISSIONALISMO E A PRECARIZAÇÃO |
title_sort |
O PERFIL DO PROFESSOR DE GEOGRAFIA NO BRASIL: ENTRE O PROFISSIONALISMO E A PRECARIZAÇÃO |
author |
Girotto, Eduardo Donizeti |
author_facet |
Girotto, Eduardo Donizeti Mormul, Najla Mehana |
author_role |
author |
author2 |
Mormul, Najla Mehana |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Girotto, Eduardo Donizeti Mormul, Najla Mehana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação Docente Ensino de Geografia Reformas Educacionais Teacher Training Geography Teaching Educational Reforms |
topic |
Formação Docente Ensino de Geografia Reformas Educacionais Teacher Training Geography Teaching Educational Reforms |
description |
In this paper, we present and discuss the profile of geography teachers in Brazil. For the construction of the analysis, we used the microdata of the School Census of 2017, identifying the teachers with and without a degree in geography who taught classes of this discipline in elementary and secondary education in 2017. The data were tabulate from different variables and spatialized, allowing a better understanding of the geographical distribution of teachers in the national territory. The analysis shows that 51% of geography teachers do not have a full degree in the area, in violation of Brazilian educational legislation. In addition, it indicates that we are still far from achieving the training and work conditions necessary for the professionalization process of teaching in geography in the country. These data also alert to the risk of the current set of educational reforms, especially the reform of secondary education that can contribute to the legitimacy of the precariousness of training and teaching work in Brazil, with possible impacts on quality and the right to education the country. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/45988 10.14393/RCG207145988 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/45988 |
identifier_str_mv |
10.14393/RCG207145988 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/45988/26783 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Eduardo Donizeti Girotto, Najla Mehana Mormul info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Eduardo Donizeti Girotto, Najla Mehana Mormul |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Caminhos de Geografia; Vol. 20 No. 71 (2019): Setembro; 420-438 Caminhos de Geografia; Vol. 20 Núm. 71 (2019): Setembro; 420-438 Caminhos de Geografia; v. 20 n. 71 (2019): Setembro; 420-438 1678-6343 reponame:Caminhos de Geografia instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Caminhos de Geografia |
collection |
Caminhos de Geografia |
repository.name.fl_str_mv |
Caminhos de Geografia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
flaviasantosgeo@gmail.com |
_version_ |
1797067017021292544 |