O USO DA COMUNICAÇÃO VISUAL NA GEOGRAFIA: A ILUSTRAÇÃO NOS AMBIENTES ESCOLAR, ACADÊMICO E PROFISSIONAL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Caminhos de Geografia |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/50777 |
Resumo: | Contemporary society, more than in any other historical moment, exponentially uses the most varied images as communication medium. The article proposes to discuss the didactic-scientific illustration - in drawings, profiles, blocks diagrams and schemes - as forms of visual expression of Geography, being able to assist the teacher during the teaching of his classes and consequent transmission of program content; besides doing that the student, researcher, professional in the area can use and / or create graphic representations in their daily activities. In this context, there are two discursive universes with distinct but complementary characteristics: visual communication, characterized by nonverbal image and lower degree of abstraction from reality (use of iconic, figurative drawing) and verbal language (writing, text), which together are established as an important didactic resource in the teaching-learning process. However, emphasizes that the educational system treats the illustration with ignorance, which leads disinterest on the subject. In the end, some examples are reported about the development and use of illustration in environments with greater or lesser technological support, that is, since analogical (handmade) until digital (made in software) representations. |
id |
UFU-16_d7e8fe101e7f2541e2c1ff3ea51d2235 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/50777 |
network_acronym_str |
UFU-16 |
network_name_str |
Caminhos de Geografia |
repository_id_str |
|
spelling |
O USO DA COMUNICAÇÃO VISUAL NA GEOGRAFIA: A ILUSTRAÇÃO NOS AMBIENTES ESCOLAR, ACADÊMICO E PROFISSIONAL IlustraçãoComunicaçãoRecurso didáticoEnsino de GeografiaIllustrationCommunicationDidactic resourceGeography teachingContemporary society, more than in any other historical moment, exponentially uses the most varied images as communication medium. The article proposes to discuss the didactic-scientific illustration - in drawings, profiles, blocks diagrams and schemes - as forms of visual expression of Geography, being able to assist the teacher during the teaching of his classes and consequent transmission of program content; besides doing that the student, researcher, professional in the area can use and / or create graphic representations in their daily activities. In this context, there are two discursive universes with distinct but complementary characteristics: visual communication, characterized by nonverbal image and lower degree of abstraction from reality (use of iconic, figurative drawing) and verbal language (writing, text), which together are established as an important didactic resource in the teaching-learning process. However, emphasizes that the educational system treats the illustration with ignorance, which leads disinterest on the subject. In the end, some examples are reported about the development and use of illustration in environments with greater or lesser technological support, that is, since analogical (handmade) until digital (made in software) representations.A sociedade contemporânea, mais do que em qualquer outro momento histórico, utiliza exponencialmente as mais variadas imagens como meio de comunicação. O artigo se propõe a discutir a ilustração didático-científica - em desenhos, perfis, blocos diagramas e esquemas - como formas de expressão visual da Geografia, podendo auxiliar o professor durante a ministração de suas aulas e consequente transmissão do conteúdo programático; além de fazer com que o estudante, pesquisador, profissional da área possa utilizar e/ou criar representações gráficas em suas atividades cotidianas. Neste contexto, discorre-se sobre dois universos discursivos com características distintas, porém complementares: a comunicação visual, caracterizada pela imagem não verbal e menor grau de abstração da realidade (uso do desenho icônico, figurativo) e a linguagem verbal (escrita, texto), que juntas se estabelecem como um importante recurso didático no processo de ensino-aprendizagem. No entanto, ressalta-se que o sistema educacional trata a ilustração com desconhecimento, levando assim, o desinteresse pelo tema. Ao final, relatam-se alguns exemplos quanto ao desenvolvimento e uso da ilustração em ambientes com maior ou menor aporte tecnológico, ou seja, desde representações analógicas (feitas a mão) até as digitais (realizadas em softwares).EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia2020-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/5077710.14393/RCG217550777Caminhos de Geografia; Vol. 21 No. 75 (2020): Junho; 117-136Caminhos de Geografia; Vol. 21 Núm. 75 (2020): Junho; 117-136Caminhos de Geografia; v. 21 n. 75 (2020): Junho; 117-1361678-6343reponame:Caminhos de Geografiainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/50777/29011Copyright (c) 2020 Sérgio Ricardo Fioriinfo:eu-repo/semantics/openAccessFiori, Sérgio Ricardo Willian Alves de Lucena, Rodolpho2020-06-17T19:06:58Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/50777Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/indexPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/oaiflaviasantosgeo@gmail.com1678-63431678-6343opendoar:2020-06-17T19:06:58Caminhos de Geografia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O USO DA COMUNICAÇÃO VISUAL NA GEOGRAFIA: A ILUSTRAÇÃO NOS AMBIENTES ESCOLAR, ACADÊMICO E PROFISSIONAL |
title |
O USO DA COMUNICAÇÃO VISUAL NA GEOGRAFIA: A ILUSTRAÇÃO NOS AMBIENTES ESCOLAR, ACADÊMICO E PROFISSIONAL |
spellingShingle |
O USO DA COMUNICAÇÃO VISUAL NA GEOGRAFIA: A ILUSTRAÇÃO NOS AMBIENTES ESCOLAR, ACADÊMICO E PROFISSIONAL Fiori, Sérgio Ricardo Ilustração Comunicação Recurso didático Ensino de Geografia Illustration Communication Didactic resource Geography teaching |
title_short |
O USO DA COMUNICAÇÃO VISUAL NA GEOGRAFIA: A ILUSTRAÇÃO NOS AMBIENTES ESCOLAR, ACADÊMICO E PROFISSIONAL |
title_full |
O USO DA COMUNICAÇÃO VISUAL NA GEOGRAFIA: A ILUSTRAÇÃO NOS AMBIENTES ESCOLAR, ACADÊMICO E PROFISSIONAL |
title_fullStr |
O USO DA COMUNICAÇÃO VISUAL NA GEOGRAFIA: A ILUSTRAÇÃO NOS AMBIENTES ESCOLAR, ACADÊMICO E PROFISSIONAL |
title_full_unstemmed |
O USO DA COMUNICAÇÃO VISUAL NA GEOGRAFIA: A ILUSTRAÇÃO NOS AMBIENTES ESCOLAR, ACADÊMICO E PROFISSIONAL |
title_sort |
O USO DA COMUNICAÇÃO VISUAL NA GEOGRAFIA: A ILUSTRAÇÃO NOS AMBIENTES ESCOLAR, ACADÊMICO E PROFISSIONAL |
author |
Fiori, Sérgio Ricardo |
author_facet |
Fiori, Sérgio Ricardo Willian Alves de Lucena, Rodolpho |
author_role |
author |
author2 |
Willian Alves de Lucena, Rodolpho |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fiori, Sérgio Ricardo Willian Alves de Lucena, Rodolpho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ilustração Comunicação Recurso didático Ensino de Geografia Illustration Communication Didactic resource Geography teaching |
topic |
Ilustração Comunicação Recurso didático Ensino de Geografia Illustration Communication Didactic resource Geography teaching |
description |
Contemporary society, more than in any other historical moment, exponentially uses the most varied images as communication medium. The article proposes to discuss the didactic-scientific illustration - in drawings, profiles, blocks diagrams and schemes - as forms of visual expression of Geography, being able to assist the teacher during the teaching of his classes and consequent transmission of program content; besides doing that the student, researcher, professional in the area can use and / or create graphic representations in their daily activities. In this context, there are two discursive universes with distinct but complementary characteristics: visual communication, characterized by nonverbal image and lower degree of abstraction from reality (use of iconic, figurative drawing) and verbal language (writing, text), which together are established as an important didactic resource in the teaching-learning process. However, emphasizes that the educational system treats the illustration with ignorance, which leads disinterest on the subject. In the end, some examples are reported about the development and use of illustration in environments with greater or lesser technological support, that is, since analogical (handmade) until digital (made in software) representations. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/50777 10.14393/RCG217550777 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/50777 |
identifier_str_mv |
10.14393/RCG217550777 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/50777/29011 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Sérgio Ricardo Fiori info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Sérgio Ricardo Fiori |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Caminhos de Geografia; Vol. 21 No. 75 (2020): Junho; 117-136 Caminhos de Geografia; Vol. 21 Núm. 75 (2020): Junho; 117-136 Caminhos de Geografia; v. 21 n. 75 (2020): Junho; 117-136 1678-6343 reponame:Caminhos de Geografia instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Caminhos de Geografia |
collection |
Caminhos de Geografia |
repository.name.fl_str_mv |
Caminhos de Geografia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
flaviasantosgeo@gmail.com |
_version_ |
1797067017220521984 |