The paths and the ways: : an insight into transdisciplinarity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gibbs, Paul
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação e Filosofia
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/56406
Resumo: The paths and the ways: an insight into transdisciplinarity Abstract: This is a short study of how the notion of thinking that Heidegger developed in his writing, in the Conversation on a Country Path about Thinking (2010a), can be read through a consideration of a Chinese Taoist text Tao Te Ching  (Laozi) and the Confucian, though a Taoist inspired text, by Zisi, the Zhongyong, to illuminate the essential nature of openness in transdisciplinarity and the restrictions of disciplinarity of knowing taken as the  ritual and rules of methodology. This approach offers a way to understand unconcealment in the onto-cosmology of the harmony of all Being and of personal cultivation which is essential to the ontology of Heidegger. I then suggest how this might be offered in what could be called a transdisciplinary pedagogy. Key words: Heidegger. Confucianism. Taoism. Transdisciplinarity. Harmony. Os caminhos e os meios: uma visão da transdisciplinaridade Resumo: Este é um breve estudo sobre como a noção de pensamento que Heidegger desenvolveu em seus escritos, em Conversation on a Country Path about Thinking [Uma Conversa no Caminho do Campo sobre o Pensar] (2010a), pode ser lida através da consideração de um texto taoísta chinês Tao Te Ching (Laozi) e de um texto confucionista, embora inspirado por taoístas, de Zisi, o Zhongyong [A Doutrina do Meio], para iluminar a natureza essencial da abertura na transdisciplinaridade e as restrições da disciplinaridade do conhecimento a serem tomadas como ritual e regras da metodologia. Essa abordagem oferece uma maneira de entender a desocultação na ontocosmologia da harmonia de todo o Ser e do cultivo pessoal, essencial à ontologia de Heidegger. Sugiro então como isso pode ser oferecido no que poderia ser chamado de pedagogia transdisciplinar. Palavras-chave: Heidegger. Confucionismo. Taoísmo. Transdisciplinaridade. Harmonia. Los caminos y los medios: una visión de la transdisciplinariedad Resumen: Este es un breve estudio de cómo la noción de pensamiento que desarrolló Heidegger en sus escritos, Conversación sobre un camino rural sobre el pensamiento (2010a), puede leerse mediante la consideración de un texto chino taoísta Tao Te Ching (Laozi) y un texto confuciano, aunque inspirado por los taoístas de Zisi, el Zhongyong [La Doctrina del Medio], para iluminar la naturaleza esencial de la apertura en la transdisciplinariedad y las limitaciones de la disciplina del conocimiento a tomado como ritual y reglas de metodología. Este enfoque ofrece una forma de entender la falta de cultivación de la ontocosmología de la armonía de todo Ser y el cultivo personal, esencial para la ontología de Heidegger. Luego sugiero cómo se podría ofrecer esto en lo que podría llamarse pedagogía transdisciplinaria. Palabras clave: Heidegger. Confuciano. Taoísmo. Transdisciplinariedad. Armonía. Data de registro: 30/07/2020 Data de aceite: 21/10/2020
id UFU-2_f6d0b00f020d3a93c75524c46f442cd0
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/56406
network_acronym_str UFU-2
network_name_str Educação e Filosofia
repository_id_str
spelling The paths and the ways: : an insight into transdisciplinarityHeideggerConfucianismTaoismTransdisciplinarityHarmonyThe paths and the ways: an insight into transdisciplinarity Abstract: This is a short study of how the notion of thinking that Heidegger developed in his writing, in the Conversation on a Country Path about Thinking (2010a), can be read through a consideration of a Chinese Taoist text Tao Te Ching  (Laozi) and the Confucian, though a Taoist inspired text, by Zisi, the Zhongyong, to illuminate the essential nature of openness in transdisciplinarity and the restrictions of disciplinarity of knowing taken as the  ritual and rules of methodology. This approach offers a way to understand unconcealment in the onto-cosmology of the harmony of all Being and of personal cultivation which is essential to the ontology of Heidegger. I then suggest how this might be offered in what could be called a transdisciplinary pedagogy. Key words: Heidegger. Confucianism. Taoism. Transdisciplinarity. Harmony. Os caminhos e os meios: uma visão da transdisciplinaridade Resumo: Este é um breve estudo sobre como a noção de pensamento que Heidegger desenvolveu em seus escritos, em Conversation on a Country Path about Thinking [Uma Conversa no Caminho do Campo sobre o Pensar] (2010a), pode ser lida através da consideração de um texto taoísta chinês Tao Te Ching (Laozi) e de um texto confucionista, embora inspirado por taoístas, de Zisi, o Zhongyong [A Doutrina do Meio], para iluminar a natureza essencial da abertura na transdisciplinaridade e as restrições da disciplinaridade do conhecimento a serem tomadas como ritual e regras da metodologia. Essa abordagem oferece uma maneira de entender a desocultação na ontocosmologia da harmonia de todo o Ser e do cultivo pessoal, essencial à ontologia de Heidegger. Sugiro então como isso pode ser oferecido no que poderia ser chamado de pedagogia transdisciplinar. Palavras-chave: Heidegger. Confucionismo. Taoísmo. Transdisciplinaridade. Harmonia. Los caminos y los medios: una visión de la transdisciplinariedad Resumen: Este es un breve estudio de cómo la noción de pensamiento que desarrolló Heidegger en sus escritos, Conversación sobre un camino rural sobre el pensamiento (2010a), puede leerse mediante la consideración de un texto chino taoísta Tao Te Ching (Laozi) y un texto confuciano, aunque inspirado por los taoístas de Zisi, el Zhongyong [La Doctrina del Medio], para iluminar la naturaleza esencial de la apertura en la transdisciplinariedad y las limitaciones de la disciplina del conocimiento a tomado como ritual y reglas de metodología. Este enfoque ofrece una forma de entender la falta de cultivación de la ontocosmología de la armonía de todo Ser y el cultivo personal, esencial para la ontología de Heidegger. Luego sugiero cómo se podría ofrecer esto en lo que podría llamarse pedagogía transdisciplinaria. Palabras clave: Heidegger. Confuciano. Taoísmo. Transdisciplinariedad. Armonía. Data de registro: 30/07/2020 Data de aceite: 21/10/2020EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia2020-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdftext/xmlhttps://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/5640610.14393/REVEDFIL.v33n69a2019-56406Educação e Filosofia; v. 33 n. 69 (2019): v.33 n.69 set./dez. 2019; 1295-13221982-596X0102-6801reponame:Educação e Filosofiainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/56406/30794https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/56406/35825Copyright (c) 2019 Paul Gibbshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGibbs, Paul2023-03-21T16:16:36Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/56406Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofiaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/oai||revedfil@ufu.br1982-596X0102-6801opendoar:2023-03-21T16:16:36Educação e Filosofia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv The paths and the ways: : an insight into transdisciplinarity
title The paths and the ways: : an insight into transdisciplinarity
spellingShingle The paths and the ways: : an insight into transdisciplinarity
Gibbs, Paul
Heidegger
Confucianism
Taoism
Transdisciplinarity
Harmony
title_short The paths and the ways: : an insight into transdisciplinarity
title_full The paths and the ways: : an insight into transdisciplinarity
title_fullStr The paths and the ways: : an insight into transdisciplinarity
title_full_unstemmed The paths and the ways: : an insight into transdisciplinarity
title_sort The paths and the ways: : an insight into transdisciplinarity
author Gibbs, Paul
author_facet Gibbs, Paul
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gibbs, Paul
dc.subject.por.fl_str_mv Heidegger
Confucianism
Taoism
Transdisciplinarity
Harmony
topic Heidegger
Confucianism
Taoism
Transdisciplinarity
Harmony
description The paths and the ways: an insight into transdisciplinarity Abstract: This is a short study of how the notion of thinking that Heidegger developed in his writing, in the Conversation on a Country Path about Thinking (2010a), can be read through a consideration of a Chinese Taoist text Tao Te Ching  (Laozi) and the Confucian, though a Taoist inspired text, by Zisi, the Zhongyong, to illuminate the essential nature of openness in transdisciplinarity and the restrictions of disciplinarity of knowing taken as the  ritual and rules of methodology. This approach offers a way to understand unconcealment in the onto-cosmology of the harmony of all Being and of personal cultivation which is essential to the ontology of Heidegger. I then suggest how this might be offered in what could be called a transdisciplinary pedagogy. Key words: Heidegger. Confucianism. Taoism. Transdisciplinarity. Harmony. Os caminhos e os meios: uma visão da transdisciplinaridade Resumo: Este é um breve estudo sobre como a noção de pensamento que Heidegger desenvolveu em seus escritos, em Conversation on a Country Path about Thinking [Uma Conversa no Caminho do Campo sobre o Pensar] (2010a), pode ser lida através da consideração de um texto taoísta chinês Tao Te Ching (Laozi) e de um texto confucionista, embora inspirado por taoístas, de Zisi, o Zhongyong [A Doutrina do Meio], para iluminar a natureza essencial da abertura na transdisciplinaridade e as restrições da disciplinaridade do conhecimento a serem tomadas como ritual e regras da metodologia. Essa abordagem oferece uma maneira de entender a desocultação na ontocosmologia da harmonia de todo o Ser e do cultivo pessoal, essencial à ontologia de Heidegger. Sugiro então como isso pode ser oferecido no que poderia ser chamado de pedagogia transdisciplinar. Palavras-chave: Heidegger. Confucionismo. Taoísmo. Transdisciplinaridade. Harmonia. Los caminos y los medios: una visión de la transdisciplinariedad Resumen: Este es un breve estudio de cómo la noción de pensamiento que desarrolló Heidegger en sus escritos, Conversación sobre un camino rural sobre el pensamiento (2010a), puede leerse mediante la consideración de un texto chino taoísta Tao Te Ching (Laozi) y un texto confuciano, aunque inspirado por los taoístas de Zisi, el Zhongyong [La Doctrina del Medio], para iluminar la naturaleza esencial de la apertura en la transdisciplinariedad y las limitaciones de la disciplina del conocimiento a tomado como ritual y reglas de metodología. Este enfoque ofrece una forma de entender la falta de cultivación de la ontocosmología de la armonía de todo Ser y el cultivo personal, esencial para la ontología de Heidegger. Luego sugiero cómo se podría ofrecer esto en lo que podría llamarse pedagogía transdisciplinaria. Palabras clave: Heidegger. Confuciano. Taoísmo. Transdisciplinariedad. Armonía. Data de registro: 30/07/2020 Data de aceite: 21/10/2020
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/56406
10.14393/REVEDFIL.v33n69a2019-56406
url https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/56406
identifier_str_mv 10.14393/REVEDFIL.v33n69a2019-56406
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/56406/30794
https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/56406/35825
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Paul Gibbs
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Paul Gibbs
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Educação e Filosofia; v. 33 n. 69 (2019): v.33 n.69 set./dez. 2019; 1295-1322
1982-596X
0102-6801
reponame:Educação e Filosofia
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Educação e Filosofia
collection Educação e Filosofia
repository.name.fl_str_mv Educação e Filosofia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||revedfil@ufu.br
_version_ 1792207234012282880