NARRATIVAS QUALIRAS E TEATRALIDADES: : possibilidades artístico-pedagógicas na formação docente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Fernando Augusto
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Concilio, Vicente
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Rascunhos
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/70171
Resumo: This article proposes a dialogue between artistic-pedagogical proposals with reading and theatricality and qualira literature. Qualira is a pejorative term, typical from São Luís - MA, that names effeminate homosexuals (which here is resignified as an act of resistance). The experiment took place in 2019, during workshop for teachers from multiple areas of knowledge. The goals were to investigate the power of metaphor in literature with qualira themes, in addition to proposing the approximation of the participants to the Northeastern vocabulary in interlocution with the practices of reading and theatricality. Based on these assumptions, authors such as Jackson Sá-Silva (2012) and Alderico Almeida (2022), Carmen Bobes (2004) and Heloise Vidor (2016, 2020) supported the work. The data were collected and analyzed from photographic, oral and written records of participants of the workshop. Keywords: theatre pedagogy, qualira, reading and theatricality, theater teaching.
id UFU-3_1517c265d1edcff32dd2d0d8e2472e54
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/70171
network_acronym_str UFU-3
network_name_str Rascunhos
repository_id_str
spelling NARRATIVAS QUALIRAS E TEATRALIDADES: : possibilidades artístico-pedagógicas na formação docenteThis article proposes a dialogue between artistic-pedagogical proposals with reading and theatricality and qualira literature. Qualira is a pejorative term, typical from São Luís - MA, that names effeminate homosexuals (which here is resignified as an act of resistance). The experiment took place in 2019, during workshop for teachers from multiple areas of knowledge. The goals were to investigate the power of metaphor in literature with qualira themes, in addition to proposing the approximation of the participants to the Northeastern vocabulary in interlocution with the practices of reading and theatricality. Based on these assumptions, authors such as Jackson Sá-Silva (2012) and Alderico Almeida (2022), Carmen Bobes (2004) and Heloise Vidor (2016, 2020) supported the work. The data were collected and analyzed from photographic, oral and written records of participants of the workshop. Keywords: theatre pedagogy, qualira, reading and theatricality, theater teaching.Este artículo propone un diálogo entre propuestas artístico-pedagógicas con lectura y teatralidad y narrativas qualiras, término peyorativo propio de São Luís - MA para nombrar a los homosexuales afeminados (que aquí se resignifica como un acto de resistencia). La experiencia fue mediada en 2019, durante un taller teórico-práctico propuesto para docentes de educación básica de múltiples áreas del conocimiento. Los objetivos fueron investigar el poder de la metáfora en libros literarios de temática qualira, además de proponer la aproximación de los participantes al vocabulario del nordeste brasileño en diálogo con las prácticas de lectura y teatralidad. Con base en estos supuestos, se utilizaron autores como Jackson Sá-Silva (2012) y Alderico Almeida (2022); Carmen Bobes (2004) y Heloise Vidor (2016, 2020). Los datos fueron recopilados y analizados a partir de registros fotográficos, orales (grabados) y escritos de los participantes del taller. Palabras clave: pedagogía de las artes escénicas, qualira, lectura y teatralidad, enseñanza del teatro.Este artigo propõe um diálogo entre as propostas artístico-pedagógicas com a leitura e teatralidade e as narrativas qualiras, termo pejorativo típico de São Luís – MA para nomear homossexuais afeminados (o qual aqui é ressignificado como ato de resistência). A experiência foi mediada no ano de 2019, durante uma oficina teórico-prática proposta para docentes da educação básica das múltiplas áreas do conhecimento. Os objetivos foram investigar a potência da metáfora nos livros literários com temáticas qualiras, além de propor a aproximação dos/as participantes desse vocábulo nordestino em interlocução com as práticas de leitura e teatralidade. Partindo desses pressupostos, foram utilizados (as) autores (as) como Jackson Sá-Silva (2012) e Alderico Almeida (2022), Carmen Bobes (2004) e Heloise Vidor (2016, 2020). Os dados foram coletados e analisados a partir de registro fotográfico, oral (gravado) e escrito de participantes da oficina. Palavras-chave: pedagogia das artes cênicas, qualira, leitura e teatralidade, ensino do teatro.Portal de Periódicos da UFU2023-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/7017110.14393/issn2358-3703.v10n2a2023-07Rascunhos - Caminos da la Investigación en Artes Escénicas; Vol. 10 Núm. 02 (2023): Pedagogia das Artes Cênicas: outras epistemologias #1; 124-144Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas; v. 10 n. 02 (2023): Pedagogia das Artes Cênicas: outras epistemologias #1; 124-1442358-3703reponame:Rascunhosinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/70171/37428Copyright (c) 2023 Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicasinfo:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Fernando AugustoConcilio, Vicente2023-12-30T17:28:10Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/70171Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/rascunhosPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/oai||rascunhos.geac@gmail.com2358-37032358-3703opendoar:2023-12-30T17:28:10Rascunhos - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv NARRATIVAS QUALIRAS E TEATRALIDADES: : possibilidades artístico-pedagógicas na formação docente
title NARRATIVAS QUALIRAS E TEATRALIDADES: : possibilidades artístico-pedagógicas na formação docente
spellingShingle NARRATIVAS QUALIRAS E TEATRALIDADES: : possibilidades artístico-pedagógicas na formação docente
Nascimento, Fernando Augusto
title_short NARRATIVAS QUALIRAS E TEATRALIDADES: : possibilidades artístico-pedagógicas na formação docente
title_full NARRATIVAS QUALIRAS E TEATRALIDADES: : possibilidades artístico-pedagógicas na formação docente
title_fullStr NARRATIVAS QUALIRAS E TEATRALIDADES: : possibilidades artístico-pedagógicas na formação docente
title_full_unstemmed NARRATIVAS QUALIRAS E TEATRALIDADES: : possibilidades artístico-pedagógicas na formação docente
title_sort NARRATIVAS QUALIRAS E TEATRALIDADES: : possibilidades artístico-pedagógicas na formação docente
author Nascimento, Fernando Augusto
author_facet Nascimento, Fernando Augusto
Concilio, Vicente
author_role author
author2 Concilio, Vicente
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Fernando Augusto
Concilio, Vicente
description This article proposes a dialogue between artistic-pedagogical proposals with reading and theatricality and qualira literature. Qualira is a pejorative term, typical from São Luís - MA, that names effeminate homosexuals (which here is resignified as an act of resistance). The experiment took place in 2019, during workshop for teachers from multiple areas of knowledge. The goals were to investigate the power of metaphor in literature with qualira themes, in addition to proposing the approximation of the participants to the Northeastern vocabulary in interlocution with the practices of reading and theatricality. Based on these assumptions, authors such as Jackson Sá-Silva (2012) and Alderico Almeida (2022), Carmen Bobes (2004) and Heloise Vidor (2016, 2020) supported the work. The data were collected and analyzed from photographic, oral and written records of participants of the workshop. Keywords: theatre pedagogy, qualira, reading and theatricality, theater teaching.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/70171
10.14393/issn2358-3703.v10n2a2023-07
url https://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/70171
identifier_str_mv 10.14393/issn2358-3703.v10n2a2023-07
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/70171/37428
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Portal de Periódicos da UFU
publisher.none.fl_str_mv Portal de Periódicos da UFU
dc.source.none.fl_str_mv Rascunhos - Caminos da la Investigación en Artes Escénicas; Vol. 10 Núm. 02 (2023): Pedagogia das Artes Cênicas: outras epistemologias #1; 124-144
Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas; v. 10 n. 02 (2023): Pedagogia das Artes Cênicas: outras epistemologias #1; 124-144
2358-3703
reponame:Rascunhos
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Rascunhos
collection Rascunhos
repository.name.fl_str_mv Rascunhos - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||rascunhos.geac@gmail.com
_version_ 1800213263440412672