NARRATIVAS QUALIRAS E TEATRALIDADES: : possibilidades artístico-pedagógicas na formação docente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Rascunhos |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/70171 |
Resumo: | This article proposes a dialogue between artistic-pedagogical proposals with reading and theatricality and qualira literature. Qualira is a pejorative term, typical from São Luís - MA, that names effeminate homosexuals (which here is resignified as an act of resistance). The experiment took place in 2019, during workshop for teachers from multiple areas of knowledge. The goals were to investigate the power of metaphor in literature with qualira themes, in addition to proposing the approximation of the participants to the Northeastern vocabulary in interlocution with the practices of reading and theatricality. Based on these assumptions, authors such as Jackson Sá-Silva (2012) and Alderico Almeida (2022), Carmen Bobes (2004) and Heloise Vidor (2016, 2020) supported the work. The data were collected and analyzed from photographic, oral and written records of participants of the workshop. Keywords: theatre pedagogy, qualira, reading and theatricality, theater teaching. |
id |
UFU-3_1517c265d1edcff32dd2d0d8e2472e54 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/70171 |
network_acronym_str |
UFU-3 |
network_name_str |
Rascunhos |
repository_id_str |
|
spelling |
NARRATIVAS QUALIRAS E TEATRALIDADES: : possibilidades artístico-pedagógicas na formação docenteThis article proposes a dialogue between artistic-pedagogical proposals with reading and theatricality and qualira literature. Qualira is a pejorative term, typical from São Luís - MA, that names effeminate homosexuals (which here is resignified as an act of resistance). The experiment took place in 2019, during workshop for teachers from multiple areas of knowledge. The goals were to investigate the power of metaphor in literature with qualira themes, in addition to proposing the approximation of the participants to the Northeastern vocabulary in interlocution with the practices of reading and theatricality. Based on these assumptions, authors such as Jackson Sá-Silva (2012) and Alderico Almeida (2022), Carmen Bobes (2004) and Heloise Vidor (2016, 2020) supported the work. The data were collected and analyzed from photographic, oral and written records of participants of the workshop. Keywords: theatre pedagogy, qualira, reading and theatricality, theater teaching.Este artículo propone un diálogo entre propuestas artístico-pedagógicas con lectura y teatralidad y narrativas qualiras, término peyorativo propio de São Luís - MA para nombrar a los homosexuales afeminados (que aquí se resignifica como un acto de resistencia). La experiencia fue mediada en 2019, durante un taller teórico-práctico propuesto para docentes de educación básica de múltiples áreas del conocimiento. Los objetivos fueron investigar el poder de la metáfora en libros literarios de temática qualira, además de proponer la aproximación de los participantes al vocabulario del nordeste brasileño en diálogo con las prácticas de lectura y teatralidad. Con base en estos supuestos, se utilizaron autores como Jackson Sá-Silva (2012) y Alderico Almeida (2022); Carmen Bobes (2004) y Heloise Vidor (2016, 2020). Los datos fueron recopilados y analizados a partir de registros fotográficos, orales (grabados) y escritos de los participantes del taller. Palabras clave: pedagogía de las artes escénicas, qualira, lectura y teatralidad, enseñanza del teatro.Este artigo propõe um diálogo entre as propostas artístico-pedagógicas com a leitura e teatralidade e as narrativas qualiras, termo pejorativo típico de São Luís – MA para nomear homossexuais afeminados (o qual aqui é ressignificado como ato de resistência). A experiência foi mediada no ano de 2019, durante uma oficina teórico-prática proposta para docentes da educação básica das múltiplas áreas do conhecimento. Os objetivos foram investigar a potência da metáfora nos livros literários com temáticas qualiras, além de propor a aproximação dos/as participantes desse vocábulo nordestino em interlocução com as práticas de leitura e teatralidade. Partindo desses pressupostos, foram utilizados (as) autores (as) como Jackson Sá-Silva (2012) e Alderico Almeida (2022), Carmen Bobes (2004) e Heloise Vidor (2016, 2020). Os dados foram coletados e analisados a partir de registro fotográfico, oral (gravado) e escrito de participantes da oficina. Palavras-chave: pedagogia das artes cênicas, qualira, leitura e teatralidade, ensino do teatro.Portal de Periódicos da UFU2023-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/7017110.14393/issn2358-3703.v10n2a2023-07Rascunhos - Caminos da la Investigación en Artes Escénicas; Vol. 10 Núm. 02 (2023): Pedagogia das Artes Cênicas: outras epistemologias #1; 124-144Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas; v. 10 n. 02 (2023): Pedagogia das Artes Cênicas: outras epistemologias #1; 124-1442358-3703reponame:Rascunhosinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/70171/37428Copyright (c) 2023 Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicasinfo:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Fernando AugustoConcilio, Vicente2023-12-30T17:28:10Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/70171Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/rascunhosPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/oai||rascunhos.geac@gmail.com2358-37032358-3703opendoar:2023-12-30T17:28:10Rascunhos - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
NARRATIVAS QUALIRAS E TEATRALIDADES: : possibilidades artístico-pedagógicas na formação docente |
title |
NARRATIVAS QUALIRAS E TEATRALIDADES: : possibilidades artístico-pedagógicas na formação docente |
spellingShingle |
NARRATIVAS QUALIRAS E TEATRALIDADES: : possibilidades artístico-pedagógicas na formação docente Nascimento, Fernando Augusto |
title_short |
NARRATIVAS QUALIRAS E TEATRALIDADES: : possibilidades artístico-pedagógicas na formação docente |
title_full |
NARRATIVAS QUALIRAS E TEATRALIDADES: : possibilidades artístico-pedagógicas na formação docente |
title_fullStr |
NARRATIVAS QUALIRAS E TEATRALIDADES: : possibilidades artístico-pedagógicas na formação docente |
title_full_unstemmed |
NARRATIVAS QUALIRAS E TEATRALIDADES: : possibilidades artístico-pedagógicas na formação docente |
title_sort |
NARRATIVAS QUALIRAS E TEATRALIDADES: : possibilidades artístico-pedagógicas na formação docente |
author |
Nascimento, Fernando Augusto |
author_facet |
Nascimento, Fernando Augusto Concilio, Vicente |
author_role |
author |
author2 |
Concilio, Vicente |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento, Fernando Augusto Concilio, Vicente |
description |
This article proposes a dialogue between artistic-pedagogical proposals with reading and theatricality and qualira literature. Qualira is a pejorative term, typical from São Luís - MA, that names effeminate homosexuals (which here is resignified as an act of resistance). The experiment took place in 2019, during workshop for teachers from multiple areas of knowledge. The goals were to investigate the power of metaphor in literature with qualira themes, in addition to proposing the approximation of the participants to the Northeastern vocabulary in interlocution with the practices of reading and theatricality. Based on these assumptions, authors such as Jackson Sá-Silva (2012) and Alderico Almeida (2022), Carmen Bobes (2004) and Heloise Vidor (2016, 2020) supported the work. The data were collected and analyzed from photographic, oral and written records of participants of the workshop. Keywords: theatre pedagogy, qualira, reading and theatricality, theater teaching. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/70171 10.14393/issn2358-3703.v10n2a2023-07 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/70171 |
identifier_str_mv |
10.14393/issn2358-3703.v10n2a2023-07 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/70171/37428 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Portal de Periódicos da UFU |
publisher.none.fl_str_mv |
Portal de Periódicos da UFU |
dc.source.none.fl_str_mv |
Rascunhos - Caminos da la Investigación en Artes Escénicas; Vol. 10 Núm. 02 (2023): Pedagogia das Artes Cênicas: outras epistemologias #1; 124-144 Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas; v. 10 n. 02 (2023): Pedagogia das Artes Cênicas: outras epistemologias #1; 124-144 2358-3703 reponame:Rascunhos instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Rascunhos |
collection |
Rascunhos |
repository.name.fl_str_mv |
Rascunhos - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rascunhos.geac@gmail.com |
_version_ |
1800213263440412672 |