Where the body begins, where the other ends: touching politics and ways of educating
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Rascunhos |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/65273 |
Resumo: | The article maps different ways of touching and their forces from experiences in a specific somatics called Biodanza, discussing the touch policies and their importance to the educational act. Analyzing the thinking of the creator of this somatic approach and the experiences lived by people who experienced it for the first time, the text indicates the production of some personal representations as an effect of the encounters that take place through the touch. Otherwise, there are some instigations to the adaptability, responsiveness and agency of bodies that lead us to think about the creation of touching possibilities as an opportunity to produce other ways of educating, more attentive to the collective construction of sharing and spaces of communal production of bonding and conviviality. |
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Where the body begins, where the other ends: touching politics and ways of educatingDonde empieza el cuerpo, donde acaba el otro: políticas del toque y formas de educarOnde começa o corpo, onde termina o outro : políticas do toque e modos de educarThe article maps different ways of touching and their forces from experiences in a specific somatics called Biodanza, discussing the touch policies and their importance to the educational act. Analyzing the thinking of the creator of this somatic approach and the experiences lived by people who experienced it for the first time, the text indicates the production of some personal representations as an effect of the encounters that take place through the touch. Otherwise, there are some instigations to the adaptability, responsiveness and agency of bodies that lead us to think about the creation of touching possibilities as an opportunity to produce other ways of educating, more attentive to the collective construction of sharing and spaces of communal production of bonding and conviviality.El artículo mapea diferentes formas de tocar y sus fuerzas desde una práctica específica de educación somática, la Biodanza, discutiendo lo que llama políticas del tocar y su importancia para el gesto educativo. Al analizar el pensamiento del creador de eso enfoque somático y las experiencias vividas por personas que lo experimentaron por la primera vez, el texto indica, como efecto de los encuentros que se dan mediante el tocar, el fortalecimiento de algunas representaciones personales pero, principalmente, ciertas incitaciones a la adaptabilidad, receptividad y agencia de los cuerpos que nos hacen pensar en la creación de posibilidades de tocar como oportunidad para producir otras formas de educar, más atentas a la construcción colectiva del compartir y de espacios de producción comunitaria de vínculo y convivencia.O artigo mapeia diferentes modos de tocar e suas forças a partir de uma prática de educação somática específica, a Biodanza, discutindo o que chama de políticas de toque e sua importância ao gesto educativo. Ao colocar em análise o pensamento do criador dessa abordagem somática e as experiências vivenciadas por pessoas que a experimentaram pela primeira vez, o texto indicia, como efeito dos encontros que se dão pelo toque, o fortalecimento de algumas representações pessoais mas, principalmente, incitações à adaptabilidade, responsividade e agenciamento de corpos que fazem pensar na criação de possibilidades de tocar como oportunidade de produção de outros modos de educar, mais atentos à construção coletiva de partilhas e de espaços de produção comunal de vínculo e convívio.Portal de Periódicos da UFU2023-01-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/6527310.14393/issn2358-3703.v10n2a2022-07Rascunhos - Caminos da la Investigación en Artes Escénicas; Vol. 9 Núm. 3 (2022): Dossiê: Corporalidades na Educação; 121-145Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas; v. 9 n. 3 (2022): Dossiê: Corporalidades na Educação; 121-1452358-3703reponame:Rascunhosinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/65273/35355Copyright (c) 2022 Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicasinfo:eu-repo/semantics/openAccessBocchetti, André2023-11-13T13:05:00Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/65273Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/rascunhosPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/oai||rascunhos.geac@gmail.com2358-37032358-3703opendoar:2023-11-13T13:05Rascunhos - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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