The São Paulo Federal Institute’s core curricula for integrated secondary education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65394 |
Resumo: | This study presents and discusses the genesis of the Core Curricula for Integrated (secondary-and-professional) Education courses offered by the São Paulo Federal Institute, underscoring the opposing ideals of education and society that permeated the process. By means of a document analysis comprising bibliographic research and statements issued by academia representatives, we show that the curricula debate was concomitant to and often influenced by the national secondary education reform. Presently, it is imperative to lay bare the nefarious effects of said reform on the working class, to reinforce that education is a social right, and to defend an integrated secondary education model based on and aiming at human emancipation. |
id |
UFU-4_135ad61b847aa3098b41a50c9a13089a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/65394 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
The São Paulo Federal Institute’s core curricula for integrated secondary education Currículos de referencia para la secundaria integrada en el IFSPCurrículos de referência para o ensino médio integrado no IFSP Educação ProfissionalEnsino médio integradoCurrículo de referênciaProfessional EducationIntegrated Secondary EducationCore curriculumFormación profesionalEnseñanza secundariaCurrículo de referenciaThis study presents and discusses the genesis of the Core Curricula for Integrated (secondary-and-professional) Education courses offered by the São Paulo Federal Institute, underscoring the opposing ideals of education and society that permeated the process. By means of a document analysis comprising bibliographic research and statements issued by academia representatives, we show that the curricula debate was concomitant to and often influenced by the national secondary education reform. Presently, it is imperative to lay bare the nefarious effects of said reform on the working class, to reinforce that education is a social right, and to defend an integrated secondary education model based on and aiming at human emancipation.Resumen: El artículo presenta elementos de la construcción de currículos de referencia para los cursos de enseñanza secundaria integrados a la formación profesional en el Instituto Federal de Educación de São Paulo como un proceso importante y plagado de disputas entre diferentes concepciones de educación y sociedad. Buscamos demostrar por medio del análisis de documentos, manifestaciones de la comunidad académica y investigaciones bibliográficas, que la discusión sobre los currículos se dio en forma paralela –y a veces tergiversada – a la reforma de la enseñanza secundaria. El momento actual exige transparencia sobre los efectos nocivos que esta reforma de la enseñanza secundaria representa para la clase trabajadora, siendo necesario reafirmar la educación como un derecho social, y asimismo la defensa de la enseñanza secundaria integrada desde la perspectiva de la emancipación humana.O artigo apresenta elementos da construção dos currículos de referência para os cursos de ensino médio integrado à educação profissional do Instituto Federal de Educação de São Paulo como processo importante e crivado por disputas entre diferentes concepções de educação e de sociedade. Procuramos demonstrar, por meio de análise documental, manifestação da comunidade acadêmica e pesquisa bibliográfica, que a discussão sobre os currículos aconteceu em paralelo – e por vezes atravessada – pela reforma do ensino médio. O atual momento exige clareza sobre os efeitos deletérios que a reforma do Ensino médio representa para a classe trabalhadora, tornando necessário reafirmar a educação como direito social e a defesa do ensino médio integrado na perspectiva da emancipação humana.Universidade Federal de Uberlândia2022-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6539410.14393/REPOD-v11n2a2022-65394Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 725-742Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 725-742Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 725-742Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 725-7422238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65394/33706Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Marta SenghiAbreu, Claudia Barcelos de Moura2022-09-15T20:21:03Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/65394Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:21:03Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The São Paulo Federal Institute’s core curricula for integrated secondary education Currículos de referencia para la secundaria integrada en el IFSP Currículos de referência para o ensino médio integrado no IFSP |
title |
The São Paulo Federal Institute’s core curricula for integrated secondary education |
spellingShingle |
The São Paulo Federal Institute’s core curricula for integrated secondary education Soares, Marta Senghi Educação Profissional Ensino médio integrado Currículo de referência Professional Education Integrated Secondary Education Core curriculum Formación profesional Enseñanza secundaria Currículo de referencia |
title_short |
The São Paulo Federal Institute’s core curricula for integrated secondary education |
title_full |
The São Paulo Federal Institute’s core curricula for integrated secondary education |
title_fullStr |
The São Paulo Federal Institute’s core curricula for integrated secondary education |
title_full_unstemmed |
The São Paulo Federal Institute’s core curricula for integrated secondary education |
title_sort |
The São Paulo Federal Institute’s core curricula for integrated secondary education |
author |
Soares, Marta Senghi |
author_facet |
Soares, Marta Senghi Abreu, Claudia Barcelos de Moura |
author_role |
author |
author2 |
Abreu, Claudia Barcelos de Moura |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Marta Senghi Abreu, Claudia Barcelos de Moura |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Profissional Ensino médio integrado Currículo de referência Professional Education Integrated Secondary Education Core curriculum Formación profesional Enseñanza secundaria Currículo de referencia |
topic |
Educação Profissional Ensino médio integrado Currículo de referência Professional Education Integrated Secondary Education Core curriculum Formación profesional Enseñanza secundaria Currículo de referencia |
description |
This study presents and discusses the genesis of the Core Curricula for Integrated (secondary-and-professional) Education courses offered by the São Paulo Federal Institute, underscoring the opposing ideals of education and society that permeated the process. By means of a document analysis comprising bibliographic research and statements issued by academia representatives, we show that the curricula debate was concomitant to and often influenced by the national secondary education reform. Presently, it is imperative to lay bare the nefarious effects of said reform on the working class, to reinforce that education is a social right, and to defend an integrated secondary education model based on and aiming at human emancipation. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65394 10.14393/REPOD-v11n2a2022-65394 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65394 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v11n2a2022-65394 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65394/33706 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 725-742 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 725-742 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 725-742 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 725-742 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943960754388992 |