The São Paulo Federal Institute’s core curricula for integrated secondary education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Marta Senghi
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Abreu, Claudia Barcelos de Moura
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65394
Resumo: This study presents and discusses the genesis of the Core Curricula for Integrated (secondary-and-professional) Education courses offered by the São Paulo Federal Institute, underscoring the opposing ideals of education and society that permeated the process. By means of a document analysis comprising bibliographic research and statements issued by academia representatives, we show that the curricula debate was concomitant to and often influenced by the national secondary education reform. Presently, it is imperative to lay bare the nefarious effects of said reform on the working class, to reinforce that education is a social right, and to defend an integrated secondary education model based on and aiming at human emancipation.
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spelling The São Paulo Federal Institute’s core curricula for integrated secondary education Currículos de referencia para la secundaria integrada en el IFSPCurrículos de referência para o ensino médio integrado no IFSP Educação ProfissionalEnsino médio integradoCurrículo de referênciaProfessional EducationIntegrated Secondary EducationCore curriculumFormación profesionalEnseñanza secundariaCurrículo de referenciaThis study presents and discusses the genesis of the Core Curricula for Integrated (secondary-and-professional) Education courses offered by the São Paulo Federal Institute, underscoring the opposing ideals of education and society that permeated the process. By means of a document analysis comprising bibliographic research and statements issued by academia representatives, we show that the curricula debate was concomitant to and often influenced by the national secondary education reform. Presently, it is imperative to lay bare the nefarious effects of said reform on the working class, to reinforce that education is a social right, and to defend an integrated secondary education model based on and aiming at human emancipation.Resumen: El artículo presenta elementos de la construcción de currículos de referencia para los cursos de enseñanza secundaria integrados a la formación profesional en el Instituto Federal de Educación de São Paulo como un proceso importante y plagado de disputas entre diferentes concepciones de educación y sociedad. Buscamos demostrar por medio del análisis de documentos, manifestaciones de la comunidad académica y investigaciones bibliográficas, que la discusión sobre los currículos se dio en forma paralela –y a veces tergiversada – a la reforma de la enseñanza secundaria.  El momento actual exige transparencia sobre los efectos nocivos que esta reforma de la enseñanza secundaria representa para la clase trabajadora, siendo necesario reafirmar la educación como un derecho social, y asimismo la defensa de la enseñanza secundaria integrada desde la perspectiva de la emancipación humana.O artigo apresenta elementos da construção dos currículos de referência para os cursos de ensino médio integrado à educação profissional do Instituto Federal de Educação de São Paulo como processo importante e crivado por disputas entre diferentes concepções de educação e de sociedade. Procuramos demonstrar, por meio de análise documental, manifestação da comunidade acadêmica e pesquisa bibliográfica, que a discussão sobre os currículos aconteceu em paralelo – e por vezes atravessada – pela reforma do ensino médio. O atual momento exige clareza sobre os efeitos deletérios que a reforma do Ensino médio representa para a classe trabalhadora, tornando necessário reafirmar a educação como direito social e a defesa do ensino médio integrado na perspectiva da emancipação humana.Universidade Federal de Uberlândia2022-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6539410.14393/REPOD-v11n2a2022-65394Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 725-742Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 725-742Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 725-742Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 725-7422238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65394/33706Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Marta SenghiAbreu, Claudia Barcelos de Moura2022-09-15T20:21:03Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/65394Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:21:03Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
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