The neoliberal advance in education through the selection notices of teaching, research and extension projects at the Federal Institute Catarinense – Sombrio Advanced Campus

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gama, Dalvana Silva da
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Severo, Rita Cristine Basso Soares
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65309
Resumo:   This article is part of a professional master's dissertation and has as objective: to analyze the neoliberal advance in education through the selection notices of teaching, research and extension projects at the Federal Institute Catarinense – Sombrio Advanced. This research sought theoretical support in the field of Cultural Studies, in a qualitative approach of document analysis. As a result, the finding of a growing advance of neoliberal rationality in the public notices, based on the way in which the definitions of entrepreneurship and innovation appear in the proposals.
id UFU-4_19a0fc68a57697d4aaaa2b012c10030e
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/65309
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling The neoliberal advance in education through the selection notices of teaching, research and extension projects at the Federal Institute Catarinense – Sombrio Advanced CampusEl avance neoliberal en las convocatorias de selección de proyectos de docencia, investigación y extensión en el Instituto Federal Catarinense O avanço neoliberal nos editais de seleção de projetos de ensino, pesquisa e extensão no Instituto Federal Catarinense Estudos culturaisInstitutos FederaisNeoliberalismoCultural StudiesFederal InstitutesNeoliberalismEstudios culturalesInstitutos FederalesNeoliberalismo  This article is part of a professional master's dissertation and has as objective: to analyze the neoliberal advance in education through the selection notices of teaching, research and extension projects at the Federal Institute Catarinense – Sombrio Advanced. This research sought theoretical support in the field of Cultural Studies, in a qualitative approach of document analysis. As a result, the finding of a growing advance of neoliberal rationality in the public notices, based on the way in which the definitions of entrepreneurship and innovation appear in the proposals.Este artículo forma parte de una tesis de maestría profesional y tiene como objetivo: analizar el avance neoliberal en la educación a través de las convocatorias de selección de proyectos de docencia, investigación y extensión en el Instituto Federal Catarinense – Campus Avanzado Sombrio. Esta investigación buscó apoyo teórico en el campo de los Estudios Culturales, en un enfoque cualitativo de análisis documental. Teniendo como resultados la constatación de un avance creciente de la racionalidad neoliberal en los avisos públicos, a partir de la forma en que aparecen en las propuestas las definiciones de emprendimiento e innovación.    Este artigo é parte de uma dissertação de mestrado profissional e tem como objetivo: analisar o avanço neoliberal na educação por meio dos editais de seleção de projetos de ensino, pesquisa e extensão no Instituto Federal Catarinense – Campus Avançado Sombrio. Esta pesquisa buscou aporte teórico no campo dos Estudos Culturais, em uma abordagem qualitativa de análise documental. Tendo como resultados a constatação de um crescente avanço da racionalidade neoliberal nos editais, a partir da forma como as definições de empreendedorismo e inovação aparecem nas propostas.Universidade Federal de Uberlândia2022-12-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6530910.14393/REPOD-v12n1a2023-65309Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 514-530Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 514-530Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 514-530Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 514-5302238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65309/35152Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGama, Dalvana Silva daSevero, Rita Cristine Basso Soares2023-01-27T16:11:38Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/65309Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-01-27T16:11:38Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv The neoliberal advance in education through the selection notices of teaching, research and extension projects at the Federal Institute Catarinense – Sombrio Advanced Campus
El avance neoliberal en las convocatorias de selección de proyectos de docencia, investigación y extensión en el Instituto Federal Catarinense
O avanço neoliberal nos editais de seleção de projetos de ensino, pesquisa e extensão no Instituto Federal Catarinense
title The neoliberal advance in education through the selection notices of teaching, research and extension projects at the Federal Institute Catarinense – Sombrio Advanced Campus
spellingShingle The neoliberal advance in education through the selection notices of teaching, research and extension projects at the Federal Institute Catarinense – Sombrio Advanced Campus
Gama, Dalvana Silva da
Estudos culturais
Institutos Federais
Neoliberalismo
Cultural Studies
Federal Institutes
Neoliberalism
Estudios culturales
Institutos Federales
Neoliberalismo
title_short The neoliberal advance in education through the selection notices of teaching, research and extension projects at the Federal Institute Catarinense – Sombrio Advanced Campus
title_full The neoliberal advance in education through the selection notices of teaching, research and extension projects at the Federal Institute Catarinense – Sombrio Advanced Campus
title_fullStr The neoliberal advance in education through the selection notices of teaching, research and extension projects at the Federal Institute Catarinense – Sombrio Advanced Campus
title_full_unstemmed The neoliberal advance in education through the selection notices of teaching, research and extension projects at the Federal Institute Catarinense – Sombrio Advanced Campus
title_sort The neoliberal advance in education through the selection notices of teaching, research and extension projects at the Federal Institute Catarinense – Sombrio Advanced Campus
author Gama, Dalvana Silva da
author_facet Gama, Dalvana Silva da
Severo, Rita Cristine Basso Soares
author_role author
author2 Severo, Rita Cristine Basso Soares
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gama, Dalvana Silva da
Severo, Rita Cristine Basso Soares
dc.subject.por.fl_str_mv Estudos culturais
Institutos Federais
Neoliberalismo
Cultural Studies
Federal Institutes
Neoliberalism
Estudios culturales
Institutos Federales
Neoliberalismo
topic Estudos culturais
Institutos Federais
Neoliberalismo
Cultural Studies
Federal Institutes
Neoliberalism
Estudios culturales
Institutos Federales
Neoliberalismo
description   This article is part of a professional master's dissertation and has as objective: to analyze the neoliberal advance in education through the selection notices of teaching, research and extension projects at the Federal Institute Catarinense – Sombrio Advanced. This research sought theoretical support in the field of Cultural Studies, in a qualitative approach of document analysis. As a result, the finding of a growing advance of neoliberal rationality in the public notices, based on the way in which the definitions of entrepreneurship and innovation appear in the proposals.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65309
10.14393/REPOD-v12n1a2023-65309
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65309
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v12n1a2023-65309
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65309/35152
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 514-530
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 514-530
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 514-530
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 514-530
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943957531066368