The teacher and the specialized pedagogical assistant: their (re)actions when faced with a student with special needs

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neres, Celi Corrêa
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Franco, Lucimar de Lima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/45392
Resumo: This study analyses the practices of teachers and the assistant teacher specialized in the schooling of students with special needs. It was based on observations and semi-structured interviews, signaling aspects concerning the educational rela- tionship, mediational instruments and the schooling physical space of a student with a disability. The analyses pointed out the need to rethink the role of the specialized teacher so that they can act supporting the teacher and not only in the care of students with special needs. We conclude that in the (re)actions of the teachers it is possible to observe a predominance of the conception that the schooling of these students is the task of the specialized teacher, revealing that the teachers did not embrace all the students as theirs.  
id UFU-4_25f3c56cd88b0705e676250807ce0bfb
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45392
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling The teacher and the specialized pedagogical assistant: their (re)actions when faced with a student with special needsEl profesor director y el asistente pedagógico especializado: sus (re) acciones hacia el alumno con discapacidadLe spécialiste regent professeur et auxiliaires de l'enseignement : l'étudiant avant l'action handicapéeO professor regente e o auxiliar pedagógico especializado: suas (re)ações diante do estudante com deficiênciaProfessores RegentesProfessores EspecializadosEstudante com DeficiênciaTeachersSpecialized TezchersStudent with special needsEnseignants délégués syndicauxDes enseignants spécialisés´Étudiant handicapéMaestros regentesProfesores EspecializadosEstudiante con discapacidadThis study analyses the practices of teachers and the assistant teacher specialized in the schooling of students with special needs. It was based on observations and semi-structured interviews, signaling aspects concerning the educational rela- tionship, mediational instruments and the schooling physical space of a student with a disability. The analyses pointed out the need to rethink the role of the specialized teacher so that they can act supporting the teacher and not only in the care of students with special needs. We conclude that in the (re)actions of the teachers it is possible to observe a predominance of the conception that the schooling of these students is the task of the specialized teacher, revealing that the teachers did not embrace all the students as theirs.  Este estudio analiza el desempeño de los maestros directores y el maestro especializado en la escolarización de estudiantes con discapacidades. Se basó en observaciones y entrevistas semiestructuradas, aspectos puntuables de la relación educativa, instrumentos de mediación y espacio físico de escolarización de un estudiante con discapacidad. Los análisis señalaron la necesidad de repensar el papel del maestro especializado para actuar como apoyo al maestro director y no solo en el cuidado de los estudiantes con discapacidades. Concluimos que en las (re) acciones de los maestros predominan las concepciones de que la escolarización de estos estudiantes pertenece al maestro especializado, revelando que ellos no asumieron como sus estudiantes todos.Cette étude analyse la performance des enseignants spécialisés dans l'éducation des élèves handicapés. Cette étude porte sur des observations et des entretiens semi-structurés, les aspects de la relation éducative, des outils de médiation et de l'espace physique de la scolarité d'un élève handicapé. L'analyses a soulignées la nécessité de repenser le rôle de l'enseignant spécialiste pour servir de support à l'enseignant titulaire, non seulement au un apui spécifique a l'élève handicapé. Nous concluons que les dans action et la reaction des enseignants, prédominent la conception que dans la scolarité de ces étudiants, il réléve de l'enseignant spécialisé la tache de s'ocuper des élèves handicapés.  Este estudo analisa a atuação de professores regentes e do professor especializado na escolarização de estudantes com deficiência. Pautou-se em observações e entrevistas semiestruturadas, pontuando aspectos da relação educativa, instrumentos de mediação e espaço físico de escolarização de um estudante com deficiência. As análises apontaram a necessidade de se repensar o papel do professor especializado para atuar como apoio ao professor regente, e não apenas no atendimento ao estudante com deficiência. Concluímos que nas (re)ações dos professores predominam concepções de que a escolarização desses estudantes compete ao professor especializado, revelando que não assumiram como seus todos os estudantes.      Universidade Federal de Uberlândia2016-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/4539210.14393/REPOD-v5n2a2016-45392Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 5 No. 2 (2016); 225-240Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 5 Núm. 2 (2016); 225-240Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 5 No. 2 (2016); 225-240Revista Educação e Políticas em Debate; v. 5 n. 2 (2016); 225-2402238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/45392/24193Copyright (c) 2016 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNeres, Celi CorrêaFranco, Lucimar de Lima2022-12-06T18:13:40Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45392Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-12-06T18:13:40Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv The teacher and the specialized pedagogical assistant: their (re)actions when faced with a student with special needs
El profesor director y el asistente pedagógico especializado: sus (re) acciones hacia el alumno con discapacidad
Le spécialiste regent professeur et auxiliaires de l'enseignement : l'étudiant avant l'action handicapée
O professor regente e o auxiliar pedagógico especializado: suas (re)ações diante do estudante com deficiência
title The teacher and the specialized pedagogical assistant: their (re)actions when faced with a student with special needs
spellingShingle The teacher and the specialized pedagogical assistant: their (re)actions when faced with a student with special needs
Neres, Celi Corrêa
Professores Regentes
Professores Especializados
Estudante com Deficiência
Teachers
Specialized Tezchers
Student with special needs
Enseignants délégués syndicaux
Des enseignants spécialisés
´Étudiant handicapé
Maestros regentes
Profesores Especializados
Estudiante con discapacidad
title_short The teacher and the specialized pedagogical assistant: their (re)actions when faced with a student with special needs
title_full The teacher and the specialized pedagogical assistant: their (re)actions when faced with a student with special needs
title_fullStr The teacher and the specialized pedagogical assistant: their (re)actions when faced with a student with special needs
title_full_unstemmed The teacher and the specialized pedagogical assistant: their (re)actions when faced with a student with special needs
title_sort The teacher and the specialized pedagogical assistant: their (re)actions when faced with a student with special needs
author Neres, Celi Corrêa
author_facet Neres, Celi Corrêa
Franco, Lucimar de Lima
author_role author
author2 Franco, Lucimar de Lima
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Neres, Celi Corrêa
Franco, Lucimar de Lima
dc.subject.por.fl_str_mv Professores Regentes
Professores Especializados
Estudante com Deficiência
Teachers
Specialized Tezchers
Student with special needs
Enseignants délégués syndicaux
Des enseignants spécialisés
´Étudiant handicapé
Maestros regentes
Profesores Especializados
Estudiante con discapacidad
topic Professores Regentes
Professores Especializados
Estudante com Deficiência
Teachers
Specialized Tezchers
Student with special needs
Enseignants délégués syndicaux
Des enseignants spécialisés
´Étudiant handicapé
Maestros regentes
Profesores Especializados
Estudiante con discapacidad
description This study analyses the practices of teachers and the assistant teacher specialized in the schooling of students with special needs. It was based on observations and semi-structured interviews, signaling aspects concerning the educational rela- tionship, mediational instruments and the schooling physical space of a student with a disability. The analyses pointed out the need to rethink the role of the specialized teacher so that they can act supporting the teacher and not only in the care of students with special needs. We conclude that in the (re)actions of the teachers it is possible to observe a predominance of the conception that the schooling of these students is the task of the specialized teacher, revealing that the teachers did not embrace all the students as theirs.  
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/45392
10.14393/REPOD-v5n2a2016-45392
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/45392
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v5n2a2016-45392
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/45392/24193
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 5 No. 2 (2016); 225-240
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 5 Núm. 2 (2016); 225-240
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 5 No. 2 (2016); 225-240
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 5 n. 2 (2016); 225-240
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943958173843456