The teacher and the specialized pedagogical assistant: their (re)actions when faced with a student with special needs
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/45392 |
Resumo: | This study analyses the practices of teachers and the assistant teacher specialized in the schooling of students with special needs. It was based on observations and semi-structured interviews, signaling aspects concerning the educational rela- tionship, mediational instruments and the schooling physical space of a student with a disability. The analyses pointed out the need to rethink the role of the specialized teacher so that they can act supporting the teacher and not only in the care of students with special needs. We conclude that in the (re)actions of the teachers it is possible to observe a predominance of the conception that the schooling of these students is the task of the specialized teacher, revealing that the teachers did not embrace all the students as theirs. |
id |
UFU-4_25f3c56cd88b0705e676250807ce0bfb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45392 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
The teacher and the specialized pedagogical assistant: their (re)actions when faced with a student with special needsEl profesor director y el asistente pedagógico especializado: sus (re) acciones hacia el alumno con discapacidadLe spécialiste regent professeur et auxiliaires de l'enseignement : l'étudiant avant l'action handicapéeO professor regente e o auxiliar pedagógico especializado: suas (re)ações diante do estudante com deficiênciaProfessores RegentesProfessores EspecializadosEstudante com DeficiênciaTeachersSpecialized TezchersStudent with special needsEnseignants délégués syndicauxDes enseignants spécialisés´Étudiant handicapéMaestros regentesProfesores EspecializadosEstudiante con discapacidadThis study analyses the practices of teachers and the assistant teacher specialized in the schooling of students with special needs. It was based on observations and semi-structured interviews, signaling aspects concerning the educational rela- tionship, mediational instruments and the schooling physical space of a student with a disability. The analyses pointed out the need to rethink the role of the specialized teacher so that they can act supporting the teacher and not only in the care of students with special needs. We conclude that in the (re)actions of the teachers it is possible to observe a predominance of the conception that the schooling of these students is the task of the specialized teacher, revealing that the teachers did not embrace all the students as theirs. Este estudio analiza el desempeño de los maestros directores y el maestro especializado en la escolarización de estudiantes con discapacidades. Se basó en observaciones y entrevistas semiestructuradas, aspectos puntuables de la relación educativa, instrumentos de mediación y espacio físico de escolarización de un estudiante con discapacidad. Los análisis señalaron la necesidad de repensar el papel del maestro especializado para actuar como apoyo al maestro director y no solo en el cuidado de los estudiantes con discapacidades. Concluimos que en las (re) acciones de los maestros predominan las concepciones de que la escolarización de estos estudiantes pertenece al maestro especializado, revelando que ellos no asumieron como sus estudiantes todos.Cette étude analyse la performance des enseignants spécialisés dans l'éducation des élèves handicapés. Cette étude porte sur des observations et des entretiens semi-structurés, les aspects de la relation éducative, des outils de médiation et de l'espace physique de la scolarité d'un élève handicapé. L'analyses a soulignées la nécessité de repenser le rôle de l'enseignant spécialiste pour servir de support à l'enseignant titulaire, non seulement au un apui spécifique a l'élève handicapé. Nous concluons que les dans action et la reaction des enseignants, prédominent la conception que dans la scolarité de ces étudiants, il réléve de l'enseignant spécialisé la tache de s'ocuper des élèves handicapés. Este estudo analisa a atuação de professores regentes e do professor especializado na escolarização de estudantes com deficiência. Pautou-se em observações e entrevistas semiestruturadas, pontuando aspectos da relação educativa, instrumentos de mediação e espaço físico de escolarização de um estudante com deficiência. As análises apontaram a necessidade de se repensar o papel do professor especializado para atuar como apoio ao professor regente, e não apenas no atendimento ao estudante com deficiência. Concluímos que nas (re)ações dos professores predominam concepções de que a escolarização desses estudantes compete ao professor especializado, revelando que não assumiram como seus todos os estudantes. Universidade Federal de Uberlândia2016-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/4539210.14393/REPOD-v5n2a2016-45392Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 5 No. 2 (2016); 225-240Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 5 Núm. 2 (2016); 225-240Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 5 No. 2 (2016); 225-240Revista Educação e Políticas em Debate; v. 5 n. 2 (2016); 225-2402238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/45392/24193Copyright (c) 2016 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNeres, Celi CorrêaFranco, Lucimar de Lima2022-12-06T18:13:40Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45392Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-12-06T18:13:40Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The teacher and the specialized pedagogical assistant: their (re)actions when faced with a student with special needs El profesor director y el asistente pedagógico especializado: sus (re) acciones hacia el alumno con discapacidad Le spécialiste regent professeur et auxiliaires de l'enseignement : l'étudiant avant l'action handicapée O professor regente e o auxiliar pedagógico especializado: suas (re)ações diante do estudante com deficiência |
title |
The teacher and the specialized pedagogical assistant: their (re)actions when faced with a student with special needs |
spellingShingle |
The teacher and the specialized pedagogical assistant: their (re)actions when faced with a student with special needs Neres, Celi Corrêa Professores Regentes Professores Especializados Estudante com Deficiência Teachers Specialized Tezchers Student with special needs Enseignants délégués syndicaux Des enseignants spécialisés ´Étudiant handicapé Maestros regentes Profesores Especializados Estudiante con discapacidad |
title_short |
The teacher and the specialized pedagogical assistant: their (re)actions when faced with a student with special needs |
title_full |
The teacher and the specialized pedagogical assistant: their (re)actions when faced with a student with special needs |
title_fullStr |
The teacher and the specialized pedagogical assistant: their (re)actions when faced with a student with special needs |
title_full_unstemmed |
The teacher and the specialized pedagogical assistant: their (re)actions when faced with a student with special needs |
title_sort |
The teacher and the specialized pedagogical assistant: their (re)actions when faced with a student with special needs |
author |
Neres, Celi Corrêa |
author_facet |
Neres, Celi Corrêa Franco, Lucimar de Lima |
author_role |
author |
author2 |
Franco, Lucimar de Lima |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Neres, Celi Corrêa Franco, Lucimar de Lima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Professores Regentes Professores Especializados Estudante com Deficiência Teachers Specialized Tezchers Student with special needs Enseignants délégués syndicaux Des enseignants spécialisés ´Étudiant handicapé Maestros regentes Profesores Especializados Estudiante con discapacidad |
topic |
Professores Regentes Professores Especializados Estudante com Deficiência Teachers Specialized Tezchers Student with special needs Enseignants délégués syndicaux Des enseignants spécialisés ´Étudiant handicapé Maestros regentes Profesores Especializados Estudiante con discapacidad |
description |
This study analyses the practices of teachers and the assistant teacher specialized in the schooling of students with special needs. It was based on observations and semi-structured interviews, signaling aspects concerning the educational rela- tionship, mediational instruments and the schooling physical space of a student with a disability. The analyses pointed out the need to rethink the role of the specialized teacher so that they can act supporting the teacher and not only in the care of students with special needs. We conclude that in the (re)actions of the teachers it is possible to observe a predominance of the conception that the schooling of these students is the task of the specialized teacher, revealing that the teachers did not embrace all the students as theirs. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/45392 10.14393/REPOD-v5n2a2016-45392 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/45392 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v5n2a2016-45392 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/45392/24193 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 5 No. 2 (2016); 225-240 Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 5 Núm. 2 (2016); 225-240 Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 5 No. 2 (2016); 225-240 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 5 n. 2 (2016); 225-240 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943958173843456 |