Field Education: approaches and trends in Science Teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47536 |
Resumo: | This article presents a reflection about the articulation of the themes of Field Education and Science Teaching from an analysis of articles published in the Scielo platform. It is part of a doctoral research in progress, whose focus includes Sciences Teaching, Curricular Practices, Training and Field Education. It aims to analyze the articles of the Scielo platform from the perspective of science teaching and teacher training for the field. A qualitative methodological approach of a bibliographic character was used to understand the selected articles through content analysis. The study points to the need to expand research involving field education and the teaching of science in a multidisciplinary perspective. |
id |
UFU-4_3b8216fd6f29a3afdc9b744403374c18 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47536 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Field Education: approaches and trends in Science TeachingEducation sur le terrain: approches et tendances de L'enseignement des SciencesEducação do Campo: abordagens e tendências no Ensino de CiênciasEducação do CampoFormação de professoresEnsino de CiênciasField EducationSearchScience TeachingL'éducation sur le terrainFormation des enseignantsEnseignement des sciencesThis article presents a reflection about the articulation of the themes of Field Education and Science Teaching from an analysis of articles published in the Scielo platform. It is part of a doctoral research in progress, whose focus includes Sciences Teaching, Curricular Practices, Training and Field Education. It aims to analyze the articles of the Scielo platform from the perspective of science teaching and teacher training for the field. A qualitative methodological approach of a bibliographic character was used to understand the selected articles through content analysis. The study points to the need to expand research involving field education and the teaching of science in a multidisciplinary perspective. Cet article présente une réflexion sur l'articulation des thèmes de l'enseignement sur le terrain et de l'enseignement des sciences à partir d'une analyse d'articles publiés sur la plateforme Scielo. Il s’inscrit dans le cadre d’une thèse de doctorat en cours portant notamment sur l’enseignement des sciences, la pratique des programmes d’études, la formation et l’enseignement sur le terrain. Il vise à analyser les articles de la plateforme Scielo du point de vue de l’enseignement des sciences et de la formation des enseignants sur le terrain. Nous avons utilisé une approche méthodologique qualitative du caractère bibliographique cherchant à comprendre les articles sélectionnés à travers une analyse de contenu. L'étude souligne la nécessité d'élargir la recherche impliquant une formation sur le terrain et l'enseignement des sciences dans une perspective multidisciplinaire. Este artigo apresenta uma reflexão sobre a articulação dos temas Educação do Campo e Ensino de Ciências a partir de uma análise de artigos publicados na plataforma Scielo. É parte de pesquisa de doutorado em andamento, cujo foco contempla o Ensino de Ciências, Práticas curriculares, Formação e Educação do Campo. Tem como objetivo analisar os artigos da plataforma Scielo na perspectiva do ensino de ciências e da formação de professores para o campo. Utilizou-se uma abordagem metodológica qualitativa de caráter bibliográfico buscando compreender os artigos selecionados através da análise de conteúdo. O estudo aponta para a necessidade de ampliar pesquisas que envolvam a educação do campo e o ensino de ciências na perspectiva multidisciplinar. Universidade Federal de Uberlândia2018-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/4753610.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-15Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 550-562Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 3 (2018); 550-562Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 550-562Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 3 (2018); 550-5622238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47536/25682Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessPaz, Fábio Soares daUstra, Sandro Rogério Vargas2022-07-21T14:12:28Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47536Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-07-21T14:12:28Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Field Education: approaches and trends in Science Teaching Education sur le terrain: approches et tendances de L'enseignement des Sciences Educação do Campo: abordagens e tendências no Ensino de Ciências |
title |
Field Education: approaches and trends in Science Teaching |
spellingShingle |
Field Education: approaches and trends in Science Teaching Paz, Fábio Soares da Educação do Campo Formação de professores Ensino de Ciências Field Education Search Science Teaching L'éducation sur le terrain Formation des enseignants Enseignement des sciences |
title_short |
Field Education: approaches and trends in Science Teaching |
title_full |
Field Education: approaches and trends in Science Teaching |
title_fullStr |
Field Education: approaches and trends in Science Teaching |
title_full_unstemmed |
Field Education: approaches and trends in Science Teaching |
title_sort |
Field Education: approaches and trends in Science Teaching |
author |
Paz, Fábio Soares da |
author_facet |
Paz, Fábio Soares da Ustra, Sandro Rogério Vargas |
author_role |
author |
author2 |
Ustra, Sandro Rogério Vargas |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paz, Fábio Soares da Ustra, Sandro Rogério Vargas |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação do Campo Formação de professores Ensino de Ciências Field Education Search Science Teaching L'éducation sur le terrain Formation des enseignants Enseignement des sciences |
topic |
Educação do Campo Formação de professores Ensino de Ciências Field Education Search Science Teaching L'éducation sur le terrain Formation des enseignants Enseignement des sciences |
description |
This article presents a reflection about the articulation of the themes of Field Education and Science Teaching from an analysis of articles published in the Scielo platform. It is part of a doctoral research in progress, whose focus includes Sciences Teaching, Curricular Practices, Training and Field Education. It aims to analyze the articles of the Scielo platform from the perspective of science teaching and teacher training for the field. A qualitative methodological approach of a bibliographic character was used to understand the selected articles through content analysis. The study points to the need to expand research involving field education and the teaching of science in a multidisciplinary perspective. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47536 10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-15 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47536 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-15 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47536/25682 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 550-562 Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 3 (2018); 550-562 Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 550-562 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 3 (2018); 550-562 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943958831300608 |