Field Education: approaches and trends in Science Teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paz, Fábio Soares da
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Ustra, Sandro Rogério Vargas
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47536
Resumo: This article presents a reflection about the articulation of the themes of Field Education and Science Teaching from an analysis of articles published in the Scielo platform. It is part of a doctoral research in progress, whose focus includes Sciences Teaching, Curricular Practices, Training and Field Education. It aims to analyze the articles of the Scielo platform from the perspective of science teaching and teacher training for the field. A qualitative methodological approach of a bibliographic character was used to understand the selected articles through content analysis. The study points to the need to expand research involving field education and the teaching of science in a multidisciplinary perspective.  
id UFU-4_3b8216fd6f29a3afdc9b744403374c18
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47536
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Field Education: approaches and trends in Science TeachingEducation sur le terrain: approches et tendances de L'enseignement des SciencesEducação do Campo: abordagens e tendências no Ensino de CiênciasEducação do CampoFormação de professoresEnsino de CiênciasField EducationSearchScience TeachingL'éducation sur le terrainFormation des enseignantsEnseignement des sciencesThis article presents a reflection about the articulation of the themes of Field Education and Science Teaching from an analysis of articles published in the Scielo platform. It is part of a doctoral research in progress, whose focus includes Sciences Teaching, Curricular Practices, Training and Field Education. It aims to analyze the articles of the Scielo platform from the perspective of science teaching and teacher training for the field. A qualitative methodological approach of a bibliographic character was used to understand the selected articles through content analysis. The study points to the need to expand research involving field education and the teaching of science in a multidisciplinary perspective.  Cet article présente une réflexion sur l'articulation des thèmes de l'enseignement sur le terrain et de l'enseignement des sciences à partir d'une analyse d'articles publiés sur la plateforme Scielo. Il s’inscrit dans le cadre d’une thèse de doctorat en cours portant notamment sur l’enseignement des sciences, la pratique des programmes d’études, la formation et l’enseignement sur le terrain. Il vise à analyser les articles de la plateforme Scielo du point de vue de l’enseignement des sciences et de la formation des enseignants sur le terrain. Nous avons utilisé une approche méthodologique qualitative du caractère bibliographique cherchant à comprendre les articles sélectionnés à travers une analyse de contenu. L'étude souligne la nécessité d'élargir la recherche impliquant une formation sur le terrain et l'enseignement des sciences dans une perspective multidisciplinaire.   Este artigo apresenta uma reflexão sobre a articulação dos temas Educação do Campo e Ensino de Ciências a partir de uma análise de artigos publicados na plataforma Scielo. É parte de pesquisa de doutorado em andamento, cujo foco contempla o Ensino de Ciências, Práticas curriculares, Formação e Educação do Campo. Tem como objetivo analisar os artigos da plataforma Scielo na perspectiva do ensino de ciências e da formação de professores para o campo. Utilizou-se uma abordagem metodológica qualitativa de caráter bibliográfico buscando compreender os artigos selecionados através da análise de conteúdo. O estudo aponta para a necessidade de ampliar pesquisas que envolvam a educação do campo e o ensino de ciências na perspectiva multidisciplinar.  Universidade Federal de Uberlândia2018-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/4753610.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-15Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 550-562Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 3 (2018); 550-562Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 550-562Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 3 (2018); 550-5622238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47536/25682Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessPaz, Fábio Soares daUstra, Sandro Rogério Vargas2022-07-21T14:12:28Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47536Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-07-21T14:12:28Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Field Education: approaches and trends in Science Teaching
Education sur le terrain: approches et tendances de L'enseignement des Sciences
Educação do Campo: abordagens e tendências no Ensino de Ciências
title Field Education: approaches and trends in Science Teaching
spellingShingle Field Education: approaches and trends in Science Teaching
Paz, Fábio Soares da
Educação do Campo
Formação de professores
Ensino de Ciências
Field Education
Search
Science Teaching
L'éducation sur le terrain
Formation des enseignants
Enseignement des sciences
title_short Field Education: approaches and trends in Science Teaching
title_full Field Education: approaches and trends in Science Teaching
title_fullStr Field Education: approaches and trends in Science Teaching
title_full_unstemmed Field Education: approaches and trends in Science Teaching
title_sort Field Education: approaches and trends in Science Teaching
author Paz, Fábio Soares da
author_facet Paz, Fábio Soares da
Ustra, Sandro Rogério Vargas
author_role author
author2 Ustra, Sandro Rogério Vargas
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paz, Fábio Soares da
Ustra, Sandro Rogério Vargas
dc.subject.por.fl_str_mv Educação do Campo
Formação de professores
Ensino de Ciências
Field Education
Search
Science Teaching
L'éducation sur le terrain
Formation des enseignants
Enseignement des sciences
topic Educação do Campo
Formação de professores
Ensino de Ciências
Field Education
Search
Science Teaching
L'éducation sur le terrain
Formation des enseignants
Enseignement des sciences
description This article presents a reflection about the articulation of the themes of Field Education and Science Teaching from an analysis of articles published in the Scielo platform. It is part of a doctoral research in progress, whose focus includes Sciences Teaching, Curricular Practices, Training and Field Education. It aims to analyze the articles of the Scielo platform from the perspective of science teaching and teacher training for the field. A qualitative methodological approach of a bibliographic character was used to understand the selected articles through content analysis. The study points to the need to expand research involving field education and the teaching of science in a multidisciplinary perspective.  
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47536
10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-15
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47536
identifier_str_mv 10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-15
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47536/25682
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 550-562
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 3 (2018); 550-562
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 550-562
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 3 (2018); 550-562
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943958831300608