From the expectations to the learning rights: flunctuations in meanings in contemporary curricular politics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Destro, Denise de Souza
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Santos, Geniana dos, Oliveira, Ozerina Victor de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/48798
Resumo: This essay presents reflections on the expression "learning rights" in discursive practices in the contemporary curricular reform context. It problematizes the articulation that makes flunctuation in meanings about these rights (2012-2017) from the documents: Definition of Learning Expectations; Conceptual and methodological elements for definition of learning and development rigths in literacy cicle and the Resolution CNE/CP n. 2, december 22nd of 2017. We used the Discurse Theory from Enesto Laclau and the discursive perspective by Lopes, as theorical framework. As results, we point out the signification slipping between the years of 2011 and 2017, begining with the document bound to the moviment Everyone for Education (Todos pela Educação) and normatized by BNCC. The formative intentions presented inicialy slipped to educational intentions based on abilities and compenteces, resignifing the school function and its articulation with socials demands.  
id UFU-4_3d3d501fd788982f46d6edf0b88ccd04
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/48798
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling From the expectations to the learning rights: flunctuations in meanings in contemporary curricular politicsDes attentes aux droits d’apprentissage: flottements de sens dans les politiques curriculaires contemporainesDas expectativas aos direitos de aprendizagem: flutuações de sentidos nas políticas curriculares contemporâneasPerspectiva DiscursivaNormatividadeDireitos de aprendizagemDiscursive perspectiveNormativityLearning rightsPerspective discursiveNormativitéDroits d’apprentissageThis essay presents reflections on the expression "learning rights" in discursive practices in the contemporary curricular reform context. It problematizes the articulation that makes flunctuation in meanings about these rights (2012-2017) from the documents: Definition of Learning Expectations; Conceptual and methodological elements for definition of learning and development rigths in literacy cicle and the Resolution CNE/CP n. 2, december 22nd of 2017. We used the Discurse Theory from Enesto Laclau and the discursive perspective by Lopes, as theorical framework. As results, we point out the signification slipping between the years of 2011 and 2017, begining with the document bound to the moviment Everyone for Education (Todos pela Educação) and normatized by BNCC. The formative intentions presented inicialy slipped to educational intentions based on abilities and compenteces, resignifing the school function and its articulation with socials demands.  Ce travail présente des réflexions sur l’expression « droits d’apprentissage » retrouvée dans les pratiques discursives ayant trait aux réformes curriculaires contemporaines. Il problématise l’articulation ayant provoqué un flottement de sens concernant ces droits (2012 - 2017) à partir des documents: Définition des Attentes d’Apprentissage, Éléments Conceptuels et Méthodologiques pour la Définition des Droits d’Apprentissage et du Développement du Cycle d’Alphabétisation, et la Résolution CNE/CP Nº 2, du 22 décembre 2017. Notre cadre théorique est axé sur la Théorie du Discours d’Ernesto Laclau et sur la perspective discursive proposée par Lopes. Parmi nos résultats, nous soulignons le glissement de signification entre les années 2011 et 2017, amorcé par le document lié au mouvement Tous pour l’Éducation et normalisé par la BNCC (Base Nationale Commune Curriculaire). Les intentions formatrices présentées initialement ont dérivé vers des intentions éducatives réglées par des aptitudes et des compétences, ce qui resignifie la fonction de l’école et son articulation avec les demandes sociales.  Este trabalho apresenta reflexões sobre a expressão “direitos de aprendizagens” orientadora de práticas discursivas no contexto das reformas curriculares contemporâneas. Objetiva problematizar o processo de articulação que provoca a flutuação de sentidos na trajetória de construção de tais direitos (2012 - 2017) a partir dos documentos: Definição das Expectativas de Aprendizagem; Elementos Conceituais e Metodológicos para Definição dos Direitos de Aprendizagem e Desenvolvimento do Ciclo de Alfabetização e a Resolução CNE/CP Nº 2, de 22 de Dezembro de 2017. Utilizamos a Teoria do Discurso de Ernesto Laclau e pela perspectiva discursiva proposta por Alice Lopes, como arcabouço teórico. Como resultados, salientamos o deslizamento de significação entre os anos de 2011 e 2017, iniciado com documento vinculado ao movimento Todos pela Educação e normatizado pela BNCC. As intenções formativas apresentadas inicialmente deslizaram de sentido para intenções educativas pautadas por habilidades e competências, ressignificando a função da escola e sua articulação com as demandas sociais.  Universidade Federal de Uberlândia2019-05-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/4879810.14393/REPOD-v8n1a2019-48798Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 8 No. 1 (2019); 73-84Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 8 Núm. 1 (2019); 73-84Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 8 No. 1 (2019); 73-84Revista Educação e Políticas em Debate; v. 8 n. 1 (2019); 73-842238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/48798/26001Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDestro, Denise de Souza Santos, Geniana dosOliveira, Ozerina Victor de 2022-05-16T17:59:48Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/48798Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-05-16T17:59:48Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv From the expectations to the learning rights: flunctuations in meanings in contemporary curricular politics
Des attentes aux droits d’apprentissage: flottements de sens dans les politiques curriculaires contemporaines
Das expectativas aos direitos de aprendizagem: flutuações de sentidos nas políticas curriculares contemporâneas
title From the expectations to the learning rights: flunctuations in meanings in contemporary curricular politics
spellingShingle From the expectations to the learning rights: flunctuations in meanings in contemporary curricular politics
Destro, Denise de Souza
Perspectiva Discursiva
Normatividade
Direitos de aprendizagem
Discursive perspective
Normativity
Learning rights
Perspective discursive
Normativité
Droits d’apprentissage
title_short From the expectations to the learning rights: flunctuations in meanings in contemporary curricular politics
title_full From the expectations to the learning rights: flunctuations in meanings in contemporary curricular politics
title_fullStr From the expectations to the learning rights: flunctuations in meanings in contemporary curricular politics
title_full_unstemmed From the expectations to the learning rights: flunctuations in meanings in contemporary curricular politics
title_sort From the expectations to the learning rights: flunctuations in meanings in contemporary curricular politics
author Destro, Denise de Souza
author_facet Destro, Denise de Souza
Santos, Geniana dos
Oliveira, Ozerina Victor de
author_role author
author2 Santos, Geniana dos
Oliveira, Ozerina Victor de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Destro, Denise de Souza
Santos, Geniana dos
Oliveira, Ozerina Victor de
dc.subject.por.fl_str_mv Perspectiva Discursiva
Normatividade
Direitos de aprendizagem
Discursive perspective
Normativity
Learning rights
Perspective discursive
Normativité
Droits d’apprentissage
topic Perspectiva Discursiva
Normatividade
Direitos de aprendizagem
Discursive perspective
Normativity
Learning rights
Perspective discursive
Normativité
Droits d’apprentissage
description This essay presents reflections on the expression "learning rights" in discursive practices in the contemporary curricular reform context. It problematizes the articulation that makes flunctuation in meanings about these rights (2012-2017) from the documents: Definition of Learning Expectations; Conceptual and methodological elements for definition of learning and development rigths in literacy cicle and the Resolution CNE/CP n. 2, december 22nd of 2017. We used the Discurse Theory from Enesto Laclau and the discursive perspective by Lopes, as theorical framework. As results, we point out the signification slipping between the years of 2011 and 2017, begining with the document bound to the moviment Everyone for Education (Todos pela Educação) and normatized by BNCC. The formative intentions presented inicialy slipped to educational intentions based on abilities and compenteces, resignifing the school function and its articulation with socials demands.  
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/48798
10.14393/REPOD-v8n1a2019-48798
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/48798
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v8n1a2019-48798
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/48798/26001
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 8 No. 1 (2019); 73-84
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 8 Núm. 1 (2019); 73-84
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 8 No. 1 (2019); 73-84
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 8 n. 1 (2019); 73-84
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943958875340800