From the expectations to the learning rights: flunctuations in meanings in contemporary curricular politics
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/48798 |
Resumo: | This essay presents reflections on the expression "learning rights" in discursive practices in the contemporary curricular reform context. It problematizes the articulation that makes flunctuation in meanings about these rights (2012-2017) from the documents: Definition of Learning Expectations; Conceptual and methodological elements for definition of learning and development rigths in literacy cicle and the Resolution CNE/CP n. 2, december 22nd of 2017. We used the Discurse Theory from Enesto Laclau and the discursive perspective by Lopes, as theorical framework. As results, we point out the signification slipping between the years of 2011 and 2017, begining with the document bound to the moviment Everyone for Education (Todos pela Educação) and normatized by BNCC. The formative intentions presented inicialy slipped to educational intentions based on abilities and compenteces, resignifing the school function and its articulation with socials demands. |
id |
UFU-4_3d3d501fd788982f46d6edf0b88ccd04 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/48798 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
From the expectations to the learning rights: flunctuations in meanings in contemporary curricular politicsDes attentes aux droits d’apprentissage: flottements de sens dans les politiques curriculaires contemporainesDas expectativas aos direitos de aprendizagem: flutuações de sentidos nas políticas curriculares contemporâneasPerspectiva DiscursivaNormatividadeDireitos de aprendizagemDiscursive perspectiveNormativityLearning rightsPerspective discursiveNormativitéDroits d’apprentissageThis essay presents reflections on the expression "learning rights" in discursive practices in the contemporary curricular reform context. It problematizes the articulation that makes flunctuation in meanings about these rights (2012-2017) from the documents: Definition of Learning Expectations; Conceptual and methodological elements for definition of learning and development rigths in literacy cicle and the Resolution CNE/CP n. 2, december 22nd of 2017. We used the Discurse Theory from Enesto Laclau and the discursive perspective by Lopes, as theorical framework. As results, we point out the signification slipping between the years of 2011 and 2017, begining with the document bound to the moviment Everyone for Education (Todos pela Educação) and normatized by BNCC. The formative intentions presented inicialy slipped to educational intentions based on abilities and compenteces, resignifing the school function and its articulation with socials demands. Ce travail présente des réflexions sur l’expression « droits d’apprentissage » retrouvée dans les pratiques discursives ayant trait aux réformes curriculaires contemporaines. Il problématise l’articulation ayant provoqué un flottement de sens concernant ces droits (2012 - 2017) à partir des documents: Définition des Attentes d’Apprentissage, Éléments Conceptuels et Méthodologiques pour la Définition des Droits d’Apprentissage et du Développement du Cycle d’Alphabétisation, et la Résolution CNE/CP Nº 2, du 22 décembre 2017. Notre cadre théorique est axé sur la Théorie du Discours d’Ernesto Laclau et sur la perspective discursive proposée par Lopes. Parmi nos résultats, nous soulignons le glissement de signification entre les années 2011 et 2017, amorcé par le document lié au mouvement Tous pour l’Éducation et normalisé par la BNCC (Base Nationale Commune Curriculaire). Les intentions formatrices présentées initialement ont dérivé vers des intentions éducatives réglées par des aptitudes et des compétences, ce qui resignifie la fonction de l’école et son articulation avec les demandes sociales. Este trabalho apresenta reflexões sobre a expressão “direitos de aprendizagens” orientadora de práticas discursivas no contexto das reformas curriculares contemporâneas. Objetiva problematizar o processo de articulação que provoca a flutuação de sentidos na trajetória de construção de tais direitos (2012 - 2017) a partir dos documentos: Definição das Expectativas de Aprendizagem; Elementos Conceituais e Metodológicos para Definição dos Direitos de Aprendizagem e Desenvolvimento do Ciclo de Alfabetização e a Resolução CNE/CP Nº 2, de 22 de Dezembro de 2017. Utilizamos a Teoria do Discurso de Ernesto Laclau e pela perspectiva discursiva proposta por Alice Lopes, como arcabouço teórico. Como resultados, salientamos o deslizamento de significação entre os anos de 2011 e 2017, iniciado com documento vinculado ao movimento Todos pela Educação e normatizado pela BNCC. As intenções formativas apresentadas inicialmente deslizaram de sentido para intenções educativas pautadas por habilidades e competências, ressignificando a função da escola e sua articulação com as demandas sociais. Universidade Federal de Uberlândia2019-05-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/4879810.14393/REPOD-v8n1a2019-48798Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 8 No. 1 (2019); 73-84Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 8 Núm. 1 (2019); 73-84Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 8 No. 1 (2019); 73-84Revista Educação e Políticas em Debate; v. 8 n. 1 (2019); 73-842238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/48798/26001Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDestro, Denise de Souza Santos, Geniana dosOliveira, Ozerina Victor de 2022-05-16T17:59:48Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/48798Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-05-16T17:59:48Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
From the expectations to the learning rights: flunctuations in meanings in contemporary curricular politics Des attentes aux droits d’apprentissage: flottements de sens dans les politiques curriculaires contemporaines Das expectativas aos direitos de aprendizagem: flutuações de sentidos nas políticas curriculares contemporâneas |
title |
From the expectations to the learning rights: flunctuations in meanings in contemporary curricular politics |
spellingShingle |
From the expectations to the learning rights: flunctuations in meanings in contemporary curricular politics Destro, Denise de Souza Perspectiva Discursiva Normatividade Direitos de aprendizagem Discursive perspective Normativity Learning rights Perspective discursive Normativité Droits d’apprentissage |
title_short |
From the expectations to the learning rights: flunctuations in meanings in contemporary curricular politics |
title_full |
From the expectations to the learning rights: flunctuations in meanings in contemporary curricular politics |
title_fullStr |
From the expectations to the learning rights: flunctuations in meanings in contemporary curricular politics |
title_full_unstemmed |
From the expectations to the learning rights: flunctuations in meanings in contemporary curricular politics |
title_sort |
From the expectations to the learning rights: flunctuations in meanings in contemporary curricular politics |
author |
Destro, Denise de Souza |
author_facet |
Destro, Denise de Souza Santos, Geniana dos Oliveira, Ozerina Victor de |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Geniana dos Oliveira, Ozerina Victor de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Destro, Denise de Souza Santos, Geniana dos Oliveira, Ozerina Victor de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Perspectiva Discursiva Normatividade Direitos de aprendizagem Discursive perspective Normativity Learning rights Perspective discursive Normativité Droits d’apprentissage |
topic |
Perspectiva Discursiva Normatividade Direitos de aprendizagem Discursive perspective Normativity Learning rights Perspective discursive Normativité Droits d’apprentissage |
description |
This essay presents reflections on the expression "learning rights" in discursive practices in the contemporary curricular reform context. It problematizes the articulation that makes flunctuation in meanings about these rights (2012-2017) from the documents: Definition of Learning Expectations; Conceptual and methodological elements for definition of learning and development rigths in literacy cicle and the Resolution CNE/CP n. 2, december 22nd of 2017. We used the Discurse Theory from Enesto Laclau and the discursive perspective by Lopes, as theorical framework. As results, we point out the signification slipping between the years of 2011 and 2017, begining with the document bound to the moviment Everyone for Education (Todos pela Educação) and normatized by BNCC. The formative intentions presented inicialy slipped to educational intentions based on abilities and compenteces, resignifing the school function and its articulation with socials demands. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-05-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/48798 10.14393/REPOD-v8n1a2019-48798 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/48798 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v8n1a2019-48798 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/48798/26001 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 8 No. 1 (2019); 73-84 Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 8 Núm. 1 (2019); 73-84 Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 8 No. 1 (2019); 73-84 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 8 n. 1 (2019); 73-84 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943958875340800 |