Democratic Management in the Educational System and Schools: Challenges and Perspectives

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marques, Luciana Rosa
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47016
Resumo: This text seeks to develop a reflection on the democratic management of education, as a constitutional principle, for the realization of the right to education in the Federal Constitution - 1988. To this end, it conducts a discussion of the meanings of democracy in Brazilian education in different historical contexts. It also seeks to demonstrate that the discussion of democracy in education today can not depart from the constitutional principles of "freedom to learn, teach, research and disseminate thought, art and knowledge" and "pluralism of ideas " pedagogical conceptions and coexistence of public educational institutions " in view of the emergence of conservative movements that restrict these principles, like the "Escola Sem Partido".  
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spelling Democratic Management in the Educational System and Schools: Challenges and PerspectivesGestion démocratique dans les écoles et systèmes d'éducation: défis et perspectivesA gestão democrática nos sistemas de ensino e nas escolas: desafios e perspectivasConstituição Federal de 1988Gestão democráticaDireito à educaçãoPolítica educacionalFederal Constitution - 1988Democratic managementRight to educationEducational politicsConstitution Fedérale de 1088Gestion démocratiqueDroit à l'éducationPolitique éducativeThis text seeks to develop a reflection on the democratic management of education, as a constitutional principle, for the realization of the right to education in the Federal Constitution - 1988. To this end, it conducts a discussion of the meanings of democracy in Brazilian education in different historical contexts. It also seeks to demonstrate that the discussion of democracy in education today can not depart from the constitutional principles of "freedom to learn, teach, research and disseminate thought, art and knowledge" and "pluralism of ideas " pedagogical conceptions and coexistence of public educational institutions " in view of the emergence of conservative movements that restrict these principles, like the "Escola Sem Partido".  Le présent texte vise à développer une réflexion sur la gestion démocratique de l'éducation en tant que principe constitutionnel pour la réalisation du droit à l'éducation dans la Constitution fédérale de 1988. À cette fin, il aborde la signification de la démocratie dans différents contextes historiques. Il cherche aussi à démontrer que la discussion sur la démocratie dans l'éducation aujourd'hui ne peut s'écarter des principes constitutionnels de «liberté d'apprendre, enseigner, rechercher et diffuser la pensée, l'art et la connaissance» et «le pluralisme des idées et des idées». conceptions pédagogiques et coexistence des institutions éducatives publiques "en vue de l'émergence de mouvements conservateurs qui restreignent ces principes, comme l'école Sem-Party.  O presente texto busca desenvolver uma reflexão sobre a gestão democrática da educação, enquanto princípio constitucional, para efetivação do direito à educação na Constituição Federal de 1988. Para tal, realiza uma discussão dos sentidos da democracia na educação brasileira nos diferentes contextos históricos. Busca, ainda, demonstrar que a discussão da democracia na educação na atualidade não pode se descolar dos princípios constitucionais de "liberdade de aprender, ensinar, pesquisar e divulgar o pensamento, a arte e o saber", e do "pluralismo de ideias e de concepções pedagógicas e coexistência de instituições públicas de ensino" tendo em vista a emergência de movimentos conservadores restritivos desses princípios, à exemplo do Movimento Escola Sem Partido.    Universidade Federal de Uberlândia2018-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/4701610.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n2a2018-04Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 2 (2018); 230-243Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 2 (2018); 230-243Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 2 (2018); 230-243Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 2 (2018); 230-2432238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47016/25507Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessMarques, Luciana Rosa2022-07-21T14:13:02Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47016Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-07-21T14:13:02Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
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