The contributions of the Municipal Education Leader to the development of the municipality

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Allan Solano
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68884
Resumo: This article aims to analyze the perception of the Municipal Education Leader (DME) of Mossoró-RN regarding the contributions of her position to the education system management of this municipality. As a methodological path, a qualitative approach is adopted, with a literature review and the application of a semi-structured questionnaire. The findings suggest that there are both advancements and challenges in local education management, requiring a mobilization of general and specific knowledge about national and local policies to enhance the Municipal Education Leaders effectiveness. The improvements in local education management are aligned with the adoption of a policy framework emphasizing quality indicators, financial incentives, and continuous professional development. In conclusion, interests, achievements, progress, and contributions permeate the Municipal Education Leader acting.
id UFU-4_4765342151cde962af0a9bf69b87607b
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68884
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling The contributions of the Municipal Education Leader to the development of the municipalityLas contribuciones del Director Municipal de Educación al desarrollo del municipio CONTRIBUCIONES DEL DIRECTOR MUNICIPAL DE EDUCACIÓN AL DESARROLLO DEL MUNICIPIOAs contribuições da Dirigente Municipal de Educação para o desenvolvimento do municípioLocal powerMunicipal education managementMunicipal Education LeaderPoder localGestión municipal de educaciónSecretaria municipal de educaciónPoder localGestão municipal da educaçãoDirigente Municipal de EducaçãoThis article aims to analyze the perception of the Municipal Education Leader (DME) of Mossoró-RN regarding the contributions of her position to the education system management of this municipality. As a methodological path, a qualitative approach is adopted, with a literature review and the application of a semi-structured questionnaire. The findings suggest that there are both advancements and challenges in local education management, requiring a mobilization of general and specific knowledge about national and local policies to enhance the Municipal Education Leaders effectiveness. The improvements in local education management are aligned with the adoption of a policy framework emphasizing quality indicators, financial incentives, and continuous professional development. In conclusion, interests, achievements, progress, and contributions permeate the Municipal Education Leader acting.Este artículo tiene como objetivo analizar la visión de la Directora Municipal de Educación - DME - sobre las contribuciones de su cargo para la gestión del sistema educativo. Se adopta un enfoque cualitativo como enfoque metodológico, con estudio de la bibliografía y aplicación de un cuestionario semiestructurado. Se infiere que hay avances y desafíos en la gestión de la educación local, movilización de conocimientos generales y específicos sobre la política nacional y local para la actuación de la DME. Los avances en la educación local están de acuerdo con la adopción de una política de indicadores de calidad, incentivo financiero y formación continua de los profesionales. Se concluye que intereses, conquistas, avances y contribuciones impregnam las actividades de DME.Este artigo objetiva analisar a concepção da Dirigente Municipal de Educação (DME) de Mossoró-RN acerca das contribuições do seu cargo para a gestão do sistema educacional desse município. Enquanto percurso metodológico, adota-se a abordagem qualitativa, com estudo da bibliografia e aplicação de um questionário semiestruturado. Infere-se que há avanços e desafios na gestão da educação local, o que faz com que seja necessária a mobilização de conhecimentos diversos. No mais, os avanços na educação local estão de acordo com a adoção de uma política de indicadores de qualidade e incentivo financeiro e à formação continuada dos profissionais. Conclui-se, diante disso, que interesses, conquistas, avanços e contribuições permeiam a atuação da DME.Universidade Federal de Uberlândia2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6888410.14393/REPOD-v13n1a2024-68884Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-18Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-18Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-18Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-182238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68884/37527Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Allan Solano2024-01-25T10:54:23Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68884Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2024-01-25T10:54:23Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv The contributions of the Municipal Education Leader to the development of the municipality
Las contribuciones del Director Municipal de Educación al desarrollo del municipio
CONTRIBUCIONES DEL DIRECTOR MUNICIPAL DE EDUCACIÓN AL DESARROLLO DEL MUNICIPIO
As contribuições da Dirigente Municipal de Educação para o desenvolvimento do município
title The contributions of the Municipal Education Leader to the development of the municipality
spellingShingle The contributions of the Municipal Education Leader to the development of the municipality
Souza, Allan Solano
Local power
Municipal education management
Municipal Education Leader
Poder local
Gestión municipal de educación
Secretaria municipal de educación
Poder local
Gestão municipal da educação
Dirigente Municipal de Educação
title_short The contributions of the Municipal Education Leader to the development of the municipality
title_full The contributions of the Municipal Education Leader to the development of the municipality
title_fullStr The contributions of the Municipal Education Leader to the development of the municipality
title_full_unstemmed The contributions of the Municipal Education Leader to the development of the municipality
title_sort The contributions of the Municipal Education Leader to the development of the municipality
author Souza, Allan Solano
author_facet Souza, Allan Solano
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Allan Solano
dc.subject.por.fl_str_mv Local power
Municipal education management
Municipal Education Leader
Poder local
Gestión municipal de educación
Secretaria municipal de educación
Poder local
Gestão municipal da educação
Dirigente Municipal de Educação
topic Local power
Municipal education management
Municipal Education Leader
Poder local
Gestión municipal de educación
Secretaria municipal de educación
Poder local
Gestão municipal da educação
Dirigente Municipal de Educação
description This article aims to analyze the perception of the Municipal Education Leader (DME) of Mossoró-RN regarding the contributions of her position to the education system management of this municipality. As a methodological path, a qualitative approach is adopted, with a literature review and the application of a semi-structured questionnaire. The findings suggest that there are both advancements and challenges in local education management, requiring a mobilization of general and specific knowledge about national and local policies to enhance the Municipal Education Leaders effectiveness. The improvements in local education management are aligned with the adoption of a policy framework emphasizing quality indicators, financial incentives, and continuous professional development. In conclusion, interests, achievements, progress, and contributions permeate the Municipal Education Leader acting.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68884
10.14393/REPOD-v13n1a2024-68884
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68884
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v13n1a2024-68884
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68884/37527
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-18
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-18
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-18
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-18
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943957439840256