Interview - Reading and writing in early childhood: dialogues on public policies, research and teacher training - Profa. Dra. Mônica Correia Baptista
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/62532 |
Resumo: | This interview aims to present reflections on literacy as a complex and multifaceted process that involves issues related to public policies, academic researches and teacher training. The interviewee is an important reference in the area, as she develops studies on public policies that guarantee access to reading and writing from early childhood, in addition to criticizing the impacts of National Literacy Policy (PNA, in Portuguese abbreviation) – published through Decree n. 9,765 (BRASIL, 2019) – teaching work, teacher training programs and actions to encourage reading and writing in the country. In this interview, it was possible to map the historical trajectory of relevant literacy initiatives that prevailed in recent years, such as the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC, in Portuguese abbreviation), and others that still constitute resistance fronts for the literacy field. |
id |
UFU-4_4efd9733553a25a23f441e044dfc1aa6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/62532 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Interview - Reading and writing in early childhood: dialogues on public policies, research and teacher training - Profa. Dra. Mônica Correia Baptista Entretien - La lecture et l’écriture dans la petite enfance: dialogues sur les politiques publiques, la recherche et la formation des enseignants - Profa. Dra. Mônica Correia Baptista Entrevista - Leitura e escrita na primeira infância: diálogos sobre políticas públicas, pesquisa e formação docente - Profa. Dra. Mônica Correia Baptista AlfabetizaçãoLeitura e EscritaPolíticas PúblicasFormação DocenteLiteracyReading and WritingPublic PoliciesTeacher TrainingAlphabétisationLecture et ÉcriturePolitiques publiquesFormation des enseignantsThis interview aims to present reflections on literacy as a complex and multifaceted process that involves issues related to public policies, academic researches and teacher training. The interviewee is an important reference in the area, as she develops studies on public policies that guarantee access to reading and writing from early childhood, in addition to criticizing the impacts of National Literacy Policy (PNA, in Portuguese abbreviation) – published through Decree n. 9,765 (BRASIL, 2019) – teaching work, teacher training programs and actions to encourage reading and writing in the country. In this interview, it was possible to map the historical trajectory of relevant literacy initiatives that prevailed in recent years, such as the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC, in Portuguese abbreviation), and others that still constitute resistance fronts for the literacy field.Cette interview vise à présenter des réflexions sur l'alphabétisation en tant que processus complexe et multiforme qui implique des questions liées aux politiques publiques, à la recherche universitaire et à la formation des enseignants. L'interviewée est une référence importante dans le domaine, une chercheuse qui a développé des études sur les politiques publiques qui garantissent l'accès à la lecture et à l'écriture depuis la petite enfance, ainsi qu’une critique des impacts provoqués par la Politique Nationale d'Alphabétisation (PNA - Política Nacional de Alfabetização) publiée par le décret n. 9.765 (BRÉSIL, 2019) au travail d'enseignement et les programmes de formation des enseignants et l'incitation à la lecture et à l'écriture dans le pays. Grâce à cette interview, il a également été possible de tracer un peu la trajectoire historique d'importants programmes d'alphabétisation, comme le Pacte National pour l'Alphabétisation au Bon Âge (PNAIC - Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa), qui ont été en vigueur ces dernières années, et d'autres qui se constituent encore d'importants fronts de résistance dans le domaine de l'alphabétisation.Esta entrevista almeja apresentar reflexões sobre a alfabetização como processo complexo e multifacetado que envolve temas relacionados a políticas públicas, pesquisas acadêmicas e formação docente. A entrevistada é uma importante referência na área, por desenvolver estudos sobre políticas públicas que garantem acesso à leitura e à escrita desde a primeira infância, além de criticar os impactos da Política Nacional de Alfabetização (PNA) – publicada por meio do Decreto n. 9.765 (BRASIL, 2019) –, o trabalho dos professores, os programas de formação docente e as ações de incentivo à leitura e à escrita no país. Nesta entrevista, foi possível mapear a trajetória histórica de iniciativas de alfabetização relevantes que vigoraram nos últimos anos, como o Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC), e outras que ainda se constituem como frentes de resistência para o campo da alfabetização.Universidade Federal de Uberlândia2021-07-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6253210.14393/REPOD-v10n2a2021-62532Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 515-528Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 515-528Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 515-528Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 515-5282238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/62532/32287Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Fernanda Duarte Araújo Signorelli, Glaucia 2022-09-15T20:23:53Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/62532Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:23:53Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Interview - Reading and writing in early childhood: dialogues on public policies, research and teacher training - Profa. Dra. Mônica Correia Baptista Entretien - La lecture et l’écriture dans la petite enfance: dialogues sur les politiques publiques, la recherche et la formation des enseignants - Profa. Dra. Mônica Correia Baptista Entrevista - Leitura e escrita na primeira infância: diálogos sobre políticas públicas, pesquisa e formação docente - Profa. Dra. Mônica Correia Baptista |
title |
Interview - Reading and writing in early childhood: dialogues on public policies, research and teacher training - Profa. Dra. Mônica Correia Baptista |
spellingShingle |
Interview - Reading and writing in early childhood: dialogues on public policies, research and teacher training - Profa. Dra. Mônica Correia Baptista Silva, Fernanda Duarte Araújo Alfabetização Leitura e Escrita Políticas Públicas Formação Docente Literacy Reading and Writing Public Policies Teacher Training Alphabétisation Lecture et Écriture Politiques publiques Formation des enseignants |
title_short |
Interview - Reading and writing in early childhood: dialogues on public policies, research and teacher training - Profa. Dra. Mônica Correia Baptista |
title_full |
Interview - Reading and writing in early childhood: dialogues on public policies, research and teacher training - Profa. Dra. Mônica Correia Baptista |
title_fullStr |
Interview - Reading and writing in early childhood: dialogues on public policies, research and teacher training - Profa. Dra. Mônica Correia Baptista |
title_full_unstemmed |
Interview - Reading and writing in early childhood: dialogues on public policies, research and teacher training - Profa. Dra. Mônica Correia Baptista |
title_sort |
Interview - Reading and writing in early childhood: dialogues on public policies, research and teacher training - Profa. Dra. Mônica Correia Baptista |
author |
Silva, Fernanda Duarte Araújo |
author_facet |
Silva, Fernanda Duarte Araújo Signorelli, Glaucia |
author_role |
author |
author2 |
Signorelli, Glaucia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Fernanda Duarte Araújo Signorelli, Glaucia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alfabetização Leitura e Escrita Políticas Públicas Formação Docente Literacy Reading and Writing Public Policies Teacher Training Alphabétisation Lecture et Écriture Politiques publiques Formation des enseignants |
topic |
Alfabetização Leitura e Escrita Políticas Públicas Formação Docente Literacy Reading and Writing Public Policies Teacher Training Alphabétisation Lecture et Écriture Politiques publiques Formation des enseignants |
description |
This interview aims to present reflections on literacy as a complex and multifaceted process that involves issues related to public policies, academic researches and teacher training. The interviewee is an important reference in the area, as she develops studies on public policies that guarantee access to reading and writing from early childhood, in addition to criticizing the impacts of National Literacy Policy (PNA, in Portuguese abbreviation) – published through Decree n. 9,765 (BRASIL, 2019) – teaching work, teacher training programs and actions to encourage reading and writing in the country. In this interview, it was possible to map the historical trajectory of relevant literacy initiatives that prevailed in recent years, such as the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC, in Portuguese abbreviation), and others that still constitute resistance fronts for the literacy field. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/62532 10.14393/REPOD-v10n2a2021-62532 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/62532 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v10n2a2021-62532 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/62532/32287 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 515-528 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 515-528 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 515-528 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 515-528 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943960608636928 |