The creation of the specific pedagogical movement: pathways and meanings for the inclusion process of a student with autism
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/45383 |
Resumo: | This paper presents an experience concerning the inclusion of a student with autism in the municipal education network of Uberlândia (in the state of Minas Gerais) during the period from 2013 to 2014: the Specific Pedagogical Movement. This action customized the organization of the school's schedule and environment, curriculum adaptations and planning. The qualitative approach of this research made it possible to perceive the impacts and contributions of the implemented action. We conclude that the insertion of the student with autism in the general education classroom, and the introduction of the exclusive and differentiated action through the Specific Pedagogical Movement, contributed significantly to the process of inclusion, development of the student's learning process and the improvement of teaching quality. |
id |
UFU-4_530e98090f2ceab98f2ef6b0f7f4a120 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45383 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
The creation of the specific pedagogical movement: pathways and meanings for the inclusion process of a student with autismCreation du mouvement pedagogique specifique: moyens et methodes pour le processus d'inclusion d'un élève autisteA criação do movimento pedagógico específico: caminhos e significados para o processo de inclusão de um estudante com autismoInclusãoAutismoMovimento Pedagógico EspecíficoinclusionAutismSpecific Pedagogical MovementInclusionAutismeSpécifique Mouvement PédagogiqueInclusiónAutismoMovimiento Pedagógico EspecíficoThis paper presents an experience concerning the inclusion of a student with autism in the municipal education network of Uberlândia (in the state of Minas Gerais) during the period from 2013 to 2014: the Specific Pedagogical Movement. This action customized the organization of the school's schedule and environment, curriculum adaptations and planning. The qualitative approach of this research made it possible to perceive the impacts and contributions of the implemented action. We conclude that the insertion of the student with autism in the general education classroom, and the introduction of the exclusive and differentiated action through the Specific Pedagogical Movement, contributed significantly to the process of inclusion, development of the student's learning process and the improvement of teaching quality.Este artículo presenta una experiencia de inclusión de un estudiante con autismo en el sistema escolar municipal de Uberlândia-MG en el período 2013-2014, el Movimiento Pedagógico Específico. Esta acción personalizó la organización del tiempo y el espacio escolar, los ajustes curriculares y la planificación. El enfoque de investigación cualitativa permitió conocer los impactos y las contribuciones de la acción implementada. Concluimos que la inclusión del estudiante con autismo en la escuela regular y en la clase común y la institución de acción exclusiva y diferenciada a través del Movimiento Pedagógico Específico contribuyeron significativamente al proceso de inclusión, desarrollo del aprendizaje del estudiante y la mejora del trabajo docente.Ce travail porte sur une expérience d'inclusion d'un élève souffrant d'autisme dans le système municipal educatif publique d' Uberlândia (état de Minas Gerais) dans la période 2013-2014, du Movimento Pedagógico Específico. Cette action a étudié l'organisation de horaire et de l'environnement scolaire, des ajustements de programmes d'études et de la planification personnalisée. L'approche qualitative de la recherche a conduit à connaïtre les impacts et les contributions de l'action mise en place. Nous concluons que l'inclusion des élèves autistes dans les écoles ordinaires et l'école et l'institution de l'action exclusive et différenciée appelé le Movimento Pedagógico Específico ont contribué de manière significative au processus d'inclusion, de développement de l'apprentissage de l'élève, et à l'amélioration du travail de l'enseignement. Este trabalho apresenta uma experiência de inclusão de um estudante com autismo na rede municipal de ensino de Uberlândia-MG no período de 2013-2014, o Movimento Pedagógico Específico. Essa ação personalizou a organização do tempo e espaço escolar, adequações curriculares e planejamento. A abordagem qualitativa de pesquisa propiciou conhecer os impactos e contribuições da ação implantada. Concluímos que a inserção do estudante com autismo na escola regular e classe comum e a instituição da ação exclusiva e diferenciada através do Movimento Pedagógico Específico contribuíram significativamente para o processo de inclusão, desenvolvimento da aprendizagem do estudante e o aprimoramento do trabalho docente. Universidade Federal de Uberlândia2016-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/4538310.14393/REPOD-v5n2a2016-45383Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 5 No. 2 (2016); 152-165Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 5 Núm. 2 (2016); 152-165Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 5 No. 2 (2016); 152-165Revista Educação e Políticas em Debate; v. 5 n. 2 (2016); 152-1652238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/45383/24179Copyright (c) 2016 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLemes, Noemí Mendes AlvesSouza, Adenilce OliveiraFernandes, Cristiane RosaSantos, Kênia Alves2022-12-06T18:08:54Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45383Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-12-06T18:08:54Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The creation of the specific pedagogical movement: pathways and meanings for the inclusion process of a student with autism Creation du mouvement pedagogique specifique: moyens et methodes pour le processus d'inclusion d'un élève autiste A criação do movimento pedagógico específico: caminhos e significados para o processo de inclusão de um estudante com autismo |
title |
The creation of the specific pedagogical movement: pathways and meanings for the inclusion process of a student with autism |
spellingShingle |
The creation of the specific pedagogical movement: pathways and meanings for the inclusion process of a student with autism Lemes, Noemí Mendes Alves Inclusão Autismo Movimento Pedagógico Específico inclusion Autism Specific Pedagogical Movement Inclusion Autisme Spécifique Mouvement Pédagogique Inclusión Autismo Movimiento Pedagógico Específico |
title_short |
The creation of the specific pedagogical movement: pathways and meanings for the inclusion process of a student with autism |
title_full |
The creation of the specific pedagogical movement: pathways and meanings for the inclusion process of a student with autism |
title_fullStr |
The creation of the specific pedagogical movement: pathways and meanings for the inclusion process of a student with autism |
title_full_unstemmed |
The creation of the specific pedagogical movement: pathways and meanings for the inclusion process of a student with autism |
title_sort |
The creation of the specific pedagogical movement: pathways and meanings for the inclusion process of a student with autism |
author |
Lemes, Noemí Mendes Alves |
author_facet |
Lemes, Noemí Mendes Alves Souza, Adenilce Oliveira Fernandes, Cristiane Rosa Santos, Kênia Alves |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Adenilce Oliveira Fernandes, Cristiane Rosa Santos, Kênia Alves |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lemes, Noemí Mendes Alves Souza, Adenilce Oliveira Fernandes, Cristiane Rosa Santos, Kênia Alves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inclusão Autismo Movimento Pedagógico Específico inclusion Autism Specific Pedagogical Movement Inclusion Autisme Spécifique Mouvement Pédagogique Inclusión Autismo Movimiento Pedagógico Específico |
topic |
Inclusão Autismo Movimento Pedagógico Específico inclusion Autism Specific Pedagogical Movement Inclusion Autisme Spécifique Mouvement Pédagogique Inclusión Autismo Movimiento Pedagógico Específico |
description |
This paper presents an experience concerning the inclusion of a student with autism in the municipal education network of Uberlândia (in the state of Minas Gerais) during the period from 2013 to 2014: the Specific Pedagogical Movement. This action customized the organization of the school's schedule and environment, curriculum adaptations and planning. The qualitative approach of this research made it possible to perceive the impacts and contributions of the implemented action. We conclude that the insertion of the student with autism in the general education classroom, and the introduction of the exclusive and differentiated action through the Specific Pedagogical Movement, contributed significantly to the process of inclusion, development of the student's learning process and the improvement of teaching quality. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/45383 10.14393/REPOD-v5n2a2016-45383 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/45383 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v5n2a2016-45383 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/45383/24179 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 5 No. 2 (2016); 152-165 Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 5 Núm. 2 (2016); 152-165 Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 5 No. 2 (2016); 152-165 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 5 n. 2 (2016); 152-165 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943958157066240 |