Genders and sexualities in educative spaces: strategies to cope with homofobia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Longaray, Deise Azevedo
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Ribeiro, Paula Regina Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/34557
Resumo: This article aims to problematize the production of lesbians, gays, transvestites and transsexuals subjectivities and discuss about some pedagogical propositions of coping with homophobia at school. The text was produced based on theoretical assumptions from the foucauldian perspective and from the Queer theory. We discussed about the understanding of standard, abnormality and normality and debated about some educational spaces that constitute LGBT subjects, such as the school, the family, the media and the religious institutions. We presented some discussion strategies of homofobia in the scholastic space, emphasizing the importance of the production of didactic-pedagogical resources that contribute to the minimization of prejudice the in scholastic and academic environments.  
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spelling Genders and sexualities in educative spaces: strategies to cope with homofobiaGenres et sexualités dans les espaces éducatifs: stratégies d’affrontement de l’homophobieGÊNEROS E SEXUALIDADES NOS ESPAÇOS EDUCATIVOS: ESTRATÉGIAS DE ENFRENTAMENTO À HOMOFOBIAEspaços EducativosSubjetividadesHomofobiaEducational SpacesSubjectivitiesHomophobiaEspaces ÉducatifsSubjectivitésHomophobieThis article aims to problematize the production of lesbians, gays, transvestites and transsexuals subjectivities and discuss about some pedagogical propositions of coping with homophobia at school. The text was produced based on theoretical assumptions from the foucauldian perspective and from the Queer theory. We discussed about the understanding of standard, abnormality and normality and debated about some educational spaces that constitute LGBT subjects, such as the school, the family, the media and the religious institutions. We presented some discussion strategies of homofobia in the scholastic space, emphasizing the importance of the production of didactic-pedagogical resources that contribute to the minimization of prejudice the in scholastic and academic environments.  Cetarticle se propose de problématiserlaproductiondessubjectivitéslesbiennes, gays, travestis et transexuellesainsi que de discutercertainespropositionspédagogiques d'affrontement de l'homophobie à l'école. Cetexte a étéproduit à partir desprésuposésthéoriques de Michel Foucault et de lathéorieQueer. Nousdiscuteronslesquestions de normalitée (normal vsl'anormal) à partir de certains espaces éducatifsfréquentés par dessujets LGBT tel que l'école, lafamille, les médias et lesinstituitionsreligieuses. Nousprésenteronsenfinquelquesstratégies de discussion de l'homophobiedansl'espacescol airemettantl'accentsurl'importance de laproduction de matérielsdidactico-pédagogiquescontribuant à minimiserlepréjugédansl'environnementscolaire et académique.O artigo tem como proposta problematizar a produção das subjetividades lésbicas, gays, travestis e transexuais e discutir sobre algumas propostas pedagógicas de enfrentamento à homofobia na escola. O texto foi produzido a partir dos pressupostos teóricos da perspectiva foucaultiana e da teoria Queer.Discorremos sobre o entendimento de norma, anormalidade e normalidade, e discutimos sobre alguns espaços educativos que constituem os sujeitos LGBT, como a escola, a família, a mídia e as instituições religiosas.Apresentamos algumas estratégias de discussão da homofobia no espaço escolar, enfatizando a importância da produção de materiais didático-pedagógicos que contribuam para a minimização do preconceito no ambiente escolar e acadêmico.Universidade Federal de Uberlândia2016-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/3455710.14393/REPOD-v4n2a2015-34557Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 No. 2 (2015)Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 Núm. 2 (2015)Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 No. 2 (2015)Revista Educação e Políticas em Debate; v. 4 n. 2 (2015)2238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/34557/18313Copyright (c) 2016 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLongaray, Deise AzevedoRibeiro, Paula Regina Costa2022-12-06T18:40:47Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34557Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-12-06T18:40:47Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
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