The Hegemony of external evaluations and the notion of quality that makes Pernambuco State's integral education policy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Thamyrys Fernanda Cândido de Lima
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silva, Katharine Ninive Pinto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/55142
Resumo: This article is the result of a dissertation developed in the Graduate Program in Education at the Federal University of Pernambuco (UFPE) and research carried out by the GESTOR Group - Research in Education Management and Free Time Policies and it has the goal of presenting some reflections on the centrality of external evaluations in the Comprehensive Education Policy of the State of Pernambuco - PEI. Methodologically, we carry out document analysis, bibliographic review and content analysis of interviews with teachers, managers and pedagogical coordinators. The results indicate that in the PEI there is a process of introjection of the collection mechanisms that comes from the management by results, which establishes rigid evaluation mechanisms and makes the teachers responsible.
id UFU-4_5a612ffb4c9525999ca299e55925ce89
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/55142
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling The Hegemony of external evaluations and the notion of quality that makes Pernambuco State's integral education policyL'hégémonie des évaluations extérieures et la notion de qualité qui rend la politique éducative intégrale de L'état de PernambucoA Hegemonia das avaliações externas e a noção de qualidade que permeia a política de educação integral do Estado de Pernambuco / The Hegemony of external evaluations and the notion of quality that makes Pernambuco State's integral education policyEnsino médio IntegralGerencialismoAvaliações externasAvaliaçãoQualidade.Educação IntegralIntegral high schoolManagerialismExternal evaluationsLycée intégréManagérialismeÉvaluations externesThis article is the result of a dissertation developed in the Graduate Program in Education at the Federal University of Pernambuco (UFPE) and research carried out by the GESTOR Group - Research in Education Management and Free Time Policies and it has the goal of presenting some reflections on the centrality of external evaluations in the Comprehensive Education Policy of the State of Pernambuco - PEI. Methodologically, we carry out document analysis, bibliographic review and content analysis of interviews with teachers, managers and pedagogical coordinators. The results indicate that in the PEI there is a process of introjection of the collection mechanisms that comes from the management by results, which establishes rigid evaluation mechanisms and makes the teachers responsible.Cet article est le résultat d'une thèse développée dans le programme d'études supérieures en éducation à l'Université fédérale de Pernambuco (UFPE) et des recherches menées par le groupe GESTOR - Recherche en gestion de l'éducation et politiques de temps libre et vise à présenter quelques réflexions sur la centralité des évaluations externes dans la politique globale de l'éducation de l'État de Pernambuco - Î.-P.-É. Méthodologiquement, nous réalisons l'analyse documentaire, la revue bibliographique et l'analyse du contenu des entretiens avec les enseignants, les gestionnaires et les coordinateurs pédagogiques. Les résultats indiquent qu'à l'Î.-P.-É., Il existe un processus d'introjection des mécanismes de collecte qui provient de la gestion par les résultats, qui établit des mécanismes d'évaluation rigides et responsabilise les enseignants.O presente artigo é fruto de uma dissertação desenvolvida no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) e de pesquisas realizadas pelo Grupo GESTOR – Pesquisa em Gestão da Educação e Políticas do Tempo Livre e tem como objetivo apresentar algumas reflexões sobre a centralidade das avaliações externas na Política de Educação Integral do Estado de Pernambuco - PEI. Metodologicamente realizamos análise documental, revisão bibliográfica e análise de conteúdo das entrevistas realizadas com professores, gestores e coordenadores pedagógicos. Os resultados indicam que no PEI há um processo de introjeção dos mecanismos de cobrança que advém da gestão por resultados, que estabelece mecanismos rígidos de avaliação e responsabiliza os docentes.Universidade Federal de Uberlândia2020-07-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/5514210.14393/REPOD-v9n2a2020-55142Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. 2 (2020); 305-320Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 Núm. 2 (2020); 305-320Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. 2 (2020); 305-320Revista Educação e Políticas em Debate; v. 9 n. 2 (2020); 305-3202238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/55142/29382Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Thamyrys Fernanda Cândido de LimaSilva, Katharine Ninive Pinto2023-02-01T20:11:43Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/55142Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-02-01T20:11:43Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv The Hegemony of external evaluations and the notion of quality that makes Pernambuco State's integral education policy
L'hégémonie des évaluations extérieures et la notion de qualité qui rend la politique éducative intégrale de L'état de Pernambuco
A Hegemonia das avaliações externas e a noção de qualidade que permeia a política de educação integral do Estado de Pernambuco / The Hegemony of external evaluations and the notion of quality that makes Pernambuco State's integral education policy
title The Hegemony of external evaluations and the notion of quality that makes Pernambuco State's integral education policy
spellingShingle The Hegemony of external evaluations and the notion of quality that makes Pernambuco State's integral education policy
Nascimento, Thamyrys Fernanda Cândido de Lima
Ensino médio Integral
Gerencialismo
Avaliações externas
Avaliação
Qualidade.
Educação Integral
Integral high school
Managerialism
External evaluations
Lycée intégré
Managérialisme
Évaluations externes
title_short The Hegemony of external evaluations and the notion of quality that makes Pernambuco State's integral education policy
title_full The Hegemony of external evaluations and the notion of quality that makes Pernambuco State's integral education policy
title_fullStr The Hegemony of external evaluations and the notion of quality that makes Pernambuco State's integral education policy
title_full_unstemmed The Hegemony of external evaluations and the notion of quality that makes Pernambuco State's integral education policy
title_sort The Hegemony of external evaluations and the notion of quality that makes Pernambuco State's integral education policy
author Nascimento, Thamyrys Fernanda Cândido de Lima
author_facet Nascimento, Thamyrys Fernanda Cândido de Lima
Silva, Katharine Ninive Pinto
author_role author
author2 Silva, Katharine Ninive Pinto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Thamyrys Fernanda Cândido de Lima
Silva, Katharine Ninive Pinto
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino médio Integral
Gerencialismo
Avaliações externas
Avaliação
Qualidade.
Educação Integral
Integral high school
Managerialism
External evaluations
Lycée intégré
Managérialisme
Évaluations externes
topic Ensino médio Integral
Gerencialismo
Avaliações externas
Avaliação
Qualidade.
Educação Integral
Integral high school
Managerialism
External evaluations
Lycée intégré
Managérialisme
Évaluations externes
description This article is the result of a dissertation developed in the Graduate Program in Education at the Federal University of Pernambuco (UFPE) and research carried out by the GESTOR Group - Research in Education Management and Free Time Policies and it has the goal of presenting some reflections on the centrality of external evaluations in the Comprehensive Education Policy of the State of Pernambuco - PEI. Methodologically, we carry out document analysis, bibliographic review and content analysis of interviews with teachers, managers and pedagogical coordinators. The results indicate that in the PEI there is a process of introjection of the collection mechanisms that comes from the management by results, which establishes rigid evaluation mechanisms and makes the teachers responsible.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/55142
10.14393/REPOD-v9n2a2020-55142
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/55142
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v9n2a2020-55142
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/55142/29382
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. 2 (2020); 305-320
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 Núm. 2 (2020); 305-320
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. 2 (2020); 305-320
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 9 n. 2 (2020); 305-320
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943959674355712