The Hegemony of external evaluations and the notion of quality that makes Pernambuco State's integral education policy
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/55142 |
Resumo: | This article is the result of a dissertation developed in the Graduate Program in Education at the Federal University of Pernambuco (UFPE) and research carried out by the GESTOR Group - Research in Education Management and Free Time Policies and it has the goal of presenting some reflections on the centrality of external evaluations in the Comprehensive Education Policy of the State of Pernambuco - PEI. Methodologically, we carry out document analysis, bibliographic review and content analysis of interviews with teachers, managers and pedagogical coordinators. The results indicate that in the PEI there is a process of introjection of the collection mechanisms that comes from the management by results, which establishes rigid evaluation mechanisms and makes the teachers responsible. |
id |
UFU-4_5a612ffb4c9525999ca299e55925ce89 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/55142 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
The Hegemony of external evaluations and the notion of quality that makes Pernambuco State's integral education policyL'hégémonie des évaluations extérieures et la notion de qualité qui rend la politique éducative intégrale de L'état de PernambucoA Hegemonia das avaliações externas e a noção de qualidade que permeia a política de educação integral do Estado de Pernambuco / The Hegemony of external evaluations and the notion of quality that makes Pernambuco State's integral education policyEnsino médio IntegralGerencialismoAvaliações externasAvaliaçãoQualidade.Educação IntegralIntegral high schoolManagerialismExternal evaluationsLycée intégréManagérialismeÉvaluations externesThis article is the result of a dissertation developed in the Graduate Program in Education at the Federal University of Pernambuco (UFPE) and research carried out by the GESTOR Group - Research in Education Management and Free Time Policies and it has the goal of presenting some reflections on the centrality of external evaluations in the Comprehensive Education Policy of the State of Pernambuco - PEI. Methodologically, we carry out document analysis, bibliographic review and content analysis of interviews with teachers, managers and pedagogical coordinators. The results indicate that in the PEI there is a process of introjection of the collection mechanisms that comes from the management by results, which establishes rigid evaluation mechanisms and makes the teachers responsible.Cet article est le résultat d'une thèse développée dans le programme d'études supérieures en éducation à l'Université fédérale de Pernambuco (UFPE) et des recherches menées par le groupe GESTOR - Recherche en gestion de l'éducation et politiques de temps libre et vise à présenter quelques réflexions sur la centralité des évaluations externes dans la politique globale de l'éducation de l'État de Pernambuco - Î.-P.-É. Méthodologiquement, nous réalisons l'analyse documentaire, la revue bibliographique et l'analyse du contenu des entretiens avec les enseignants, les gestionnaires et les coordinateurs pédagogiques. Les résultats indiquent qu'à l'Î.-P.-É., Il existe un processus d'introjection des mécanismes de collecte qui provient de la gestion par les résultats, qui établit des mécanismes d'évaluation rigides et responsabilise les enseignants.O presente artigo é fruto de uma dissertação desenvolvida no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) e de pesquisas realizadas pelo Grupo GESTOR – Pesquisa em Gestão da Educação e Políticas do Tempo Livre e tem como objetivo apresentar algumas reflexões sobre a centralidade das avaliações externas na Política de Educação Integral do Estado de Pernambuco - PEI. Metodologicamente realizamos análise documental, revisão bibliográfica e análise de conteúdo das entrevistas realizadas com professores, gestores e coordenadores pedagógicos. Os resultados indicam que no PEI há um processo de introjeção dos mecanismos de cobrança que advém da gestão por resultados, que estabelece mecanismos rígidos de avaliação e responsabiliza os docentes.Universidade Federal de Uberlândia2020-07-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/5514210.14393/REPOD-v9n2a2020-55142Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. 2 (2020); 305-320Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 Núm. 2 (2020); 305-320Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. 2 (2020); 305-320Revista Educação e Políticas em Debate; v. 9 n. 2 (2020); 305-3202238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/55142/29382Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Thamyrys Fernanda Cândido de LimaSilva, Katharine Ninive Pinto2023-02-01T20:11:43Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/55142Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-02-01T20:11:43Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Hegemony of external evaluations and the notion of quality that makes Pernambuco State's integral education policy L'hégémonie des évaluations extérieures et la notion de qualité qui rend la politique éducative intégrale de L'état de Pernambuco A Hegemonia das avaliações externas e a noção de qualidade que permeia a política de educação integral do Estado de Pernambuco / The Hegemony of external evaluations and the notion of quality that makes Pernambuco State's integral education policy |
title |
The Hegemony of external evaluations and the notion of quality that makes Pernambuco State's integral education policy |
spellingShingle |
The Hegemony of external evaluations and the notion of quality that makes Pernambuco State's integral education policy Nascimento, Thamyrys Fernanda Cândido de Lima Ensino médio Integral Gerencialismo Avaliações externas Avaliação Qualidade. Educação Integral Integral high school Managerialism External evaluations Lycée intégré Managérialisme Évaluations externes |
title_short |
The Hegemony of external evaluations and the notion of quality that makes Pernambuco State's integral education policy |
title_full |
The Hegemony of external evaluations and the notion of quality that makes Pernambuco State's integral education policy |
title_fullStr |
The Hegemony of external evaluations and the notion of quality that makes Pernambuco State's integral education policy |
title_full_unstemmed |
The Hegemony of external evaluations and the notion of quality that makes Pernambuco State's integral education policy |
title_sort |
The Hegemony of external evaluations and the notion of quality that makes Pernambuco State's integral education policy |
author |
Nascimento, Thamyrys Fernanda Cândido de Lima |
author_facet |
Nascimento, Thamyrys Fernanda Cândido de Lima Silva, Katharine Ninive Pinto |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Katharine Ninive Pinto |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento, Thamyrys Fernanda Cândido de Lima Silva, Katharine Ninive Pinto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino médio Integral Gerencialismo Avaliações externas Avaliação Qualidade. Educação Integral Integral high school Managerialism External evaluations Lycée intégré Managérialisme Évaluations externes |
topic |
Ensino médio Integral Gerencialismo Avaliações externas Avaliação Qualidade. Educação Integral Integral high school Managerialism External evaluations Lycée intégré Managérialisme Évaluations externes |
description |
This article is the result of a dissertation developed in the Graduate Program in Education at the Federal University of Pernambuco (UFPE) and research carried out by the GESTOR Group - Research in Education Management and Free Time Policies and it has the goal of presenting some reflections on the centrality of external evaluations in the Comprehensive Education Policy of the State of Pernambuco - PEI. Methodologically, we carry out document analysis, bibliographic review and content analysis of interviews with teachers, managers and pedagogical coordinators. The results indicate that in the PEI there is a process of introjection of the collection mechanisms that comes from the management by results, which establishes rigid evaluation mechanisms and makes the teachers responsible. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/55142 10.14393/REPOD-v9n2a2020-55142 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/55142 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v9n2a2020-55142 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/55142/29382 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. 2 (2020); 305-320 Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 Núm. 2 (2020); 305-320 Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. 2 (2020); 305-320 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 9 n. 2 (2020); 305-320 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943959674355712 |