‘All that is solid melts into air": the national curricular parameters, its contributions and its inconsistencies on practices of teaching history
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47526 |
Resumo: | Our proposal consists in presenting the main pedagogical guidelines of the Brazilian Curricular Parameters for elementary and secondary education, considering its organizational structure. We highlight, in particular, the limits and possibilities of such document for the renewal of History teaching with the purpose not only of contributing to the theoretical-methodological deepening of teaching practices in basic education, but also to foment public policies addressed to the constitution of municipal or state curricular proposals, without disregarding previous efforts. |
id |
UFU-4_696eb8b4eeb8139781385d76cd49b3b8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47526 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
‘All that is solid melts into air": the national curricular parameters, its contributions and its inconsistencies on practices of teaching history‘Tout ce qui est solide se dissout dans l'air’: les Paramètres Curriculaires Nationaux, leurs contributions et leurs incohérences dans les pratiques d'enseignement de l'histoire‘Tudo o que é sólido se desmancha no ar’: os Parâmetros Curriculares Nacionais, suas contribuições e suas inconsistências às práticas de ensino de históriaParâmetros Curriculares NacionaisEnsino de HistóriaCurrículoNational Curriculum ParametersTeaching of historyCurriculumParamètres Curriculaires NationauxEnseignement de l’HistoireCurriculumOur proposal consists in presenting the main pedagogical guidelines of the Brazilian Curricular Parameters for elementary and secondary education, considering its organizational structure. We highlight, in particular, the limits and possibilities of such document for the renewal of History teaching with the purpose not only of contributing to the theoretical-methodological deepening of teaching practices in basic education, but also to foment public policies addressed to the constitution of municipal or state curricular proposals, without disregarding previous efforts. Notre proposition consiste à présenter les principales directives des Paramètres Curriculaires Brésiliens pour l’enseignement obligatoire et secondaire, en raison de leur structure organisationnelle. Nous mettons particulièrement en avant les limites et les possibilités de ce document pour rénover l’enseignement de l’Histoire afin de non seulement contribuer à l’approfondissement théorico-méthodologique des pratiques d’enseignement primaire, mais encore de promouvoir des politiques publiques visant à constituer des propositions curriculaires au niveau des municipalités ou des états, tout en tenant compte des efforts antérieurs. Nossa proposta consiste em apresentar as principais diretrizes pedagógicas dos Parâmetros Curriculares Nacionais para o ensino fundamental e médio, tendo em vista sua estrutura organizacional. Destacamos, particularmente, os limites e possibilidades de tal documento para a renovação do ensino de História com a finalidade não só de contribuir para o aprofundamento teórico-metodológico das práticas de ensino na educação básica, mas também fomentar políticas públicas endereçadas à constituição de propostas curriculares municipais ou estaduais, sem desconsiderar esforços anteriores. Universidade Federal de Uberlândia2018-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/4752610.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-08Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 448-469Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 3 (2018); 448-469Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 448-469Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 3 (2018); 448-4692238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47526/25675Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessFarias Junior, José Petrúcio de2022-07-21T14:12:28Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47526Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-07-21T14:12:28Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
‘All that is solid melts into air": the national curricular parameters, its contributions and its inconsistencies on practices of teaching history ‘Tout ce qui est solide se dissout dans l'air’: les Paramètres Curriculaires Nationaux, leurs contributions et leurs incohérences dans les pratiques d'enseignement de l'histoire ‘Tudo o que é sólido se desmancha no ar’: os Parâmetros Curriculares Nacionais, suas contribuições e suas inconsistências às práticas de ensino de história |
title |
‘All that is solid melts into air": the national curricular parameters, its contributions and its inconsistencies on practices of teaching history |
spellingShingle |
‘All that is solid melts into air": the national curricular parameters, its contributions and its inconsistencies on practices of teaching history Farias Junior, José Petrúcio de Parâmetros Curriculares Nacionais Ensino de História Currículo National Curriculum Parameters Teaching of history Curriculum Paramètres Curriculaires Nationaux Enseignement de l’Histoire Curriculum |
title_short |
‘All that is solid melts into air": the national curricular parameters, its contributions and its inconsistencies on practices of teaching history |
title_full |
‘All that is solid melts into air": the national curricular parameters, its contributions and its inconsistencies on practices of teaching history |
title_fullStr |
‘All that is solid melts into air": the national curricular parameters, its contributions and its inconsistencies on practices of teaching history |
title_full_unstemmed |
‘All that is solid melts into air": the national curricular parameters, its contributions and its inconsistencies on practices of teaching history |
title_sort |
‘All that is solid melts into air": the national curricular parameters, its contributions and its inconsistencies on practices of teaching history |
author |
Farias Junior, José Petrúcio de |
author_facet |
Farias Junior, José Petrúcio de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Farias Junior, José Petrúcio de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Parâmetros Curriculares Nacionais Ensino de História Currículo National Curriculum Parameters Teaching of history Curriculum Paramètres Curriculaires Nationaux Enseignement de l’Histoire Curriculum |
topic |
Parâmetros Curriculares Nacionais Ensino de História Currículo National Curriculum Parameters Teaching of history Curriculum Paramètres Curriculaires Nationaux Enseignement de l’Histoire Curriculum |
description |
Our proposal consists in presenting the main pedagogical guidelines of the Brazilian Curricular Parameters for elementary and secondary education, considering its organizational structure. We highlight, in particular, the limits and possibilities of such document for the renewal of History teaching with the purpose not only of contributing to the theoretical-methodological deepening of teaching practices in basic education, but also to foment public policies addressed to the constitution of municipal or state curricular proposals, without disregarding previous efforts. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47526 10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-08 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47526 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-08 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47526/25675 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 448-469 Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 3 (2018); 448-469 Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 448-469 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 3 (2018); 448-469 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943958815571968 |