‘All that is solid melts into air": the national curricular parameters, its contributions and its inconsistencies on practices of teaching history

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Farias Junior, José Petrúcio de
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47526
Resumo: Our proposal consists in presenting the main pedagogical guidelines of the Brazilian Curricular Parameters for elementary and secondary education, considering its organizational structure. We highlight, in particular, the limits and possibilities of such document for the renewal of History teaching with the purpose not only of contributing to the theoretical-methodological deepening of teaching practices in basic education, but also to foment public policies addressed to the constitution of municipal or state curricular proposals, without disregarding previous efforts.  
id UFU-4_696eb8b4eeb8139781385d76cd49b3b8
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47526
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling ‘All that is solid melts into air": the national curricular parameters, its contributions and its inconsistencies on practices of teaching history‘Tout ce qui est solide se dissout dans l'air’: les Paramètres Curriculaires Nationaux, leurs contributions et leurs incohérences dans les pratiques d'enseignement de l'histoire‘Tudo o que é sólido se desmancha no ar’: os Parâmetros Curriculares Nacionais, suas contribuições e suas inconsistências às práticas de ensino de históriaParâmetros Curriculares NacionaisEnsino de HistóriaCurrículoNational Curriculum ParametersTeaching of historyCurriculumParamètres Curriculaires NationauxEnseignement de l’HistoireCurriculumOur proposal consists in presenting the main pedagogical guidelines of the Brazilian Curricular Parameters for elementary and secondary education, considering its organizational structure. We highlight, in particular, the limits and possibilities of such document for the renewal of History teaching with the purpose not only of contributing to the theoretical-methodological deepening of teaching practices in basic education, but also to foment public policies addressed to the constitution of municipal or state curricular proposals, without disregarding previous efforts.  Notre proposition consiste à présenter les principales directives des Paramètres Curriculaires Brésiliens pour l’enseignement obligatoire et secondaire, en raison de leur structure organisationnelle. Nous mettons particulièrement en avant les limites et les possibilités de ce document pour rénover l’enseignement de l’Histoire afin de non seulement contribuer à l’approfondissement théorico-méthodologique des pratiques d’enseignement primaire, mais encore de promouvoir des politiques publiques visant à constituer des propositions curriculaires au niveau des municipalités ou des états, tout en tenant compte des efforts antérieurs.     Nossa proposta consiste em apresentar as principais diretrizes pedagógicas dos Parâmetros Curriculares Nacionais para o ensino fundamental e médio, tendo em vista sua estrutura organizacional. Destacamos, particularmente, os limites e possibilidades de tal documento para a renovação do ensino de História com a finalidade não só de contribuir para o aprofundamento teórico-metodológico das práticas de ensino na educação básica, mas também fomentar políticas públicas endereçadas à constituição de propostas curriculares municipais ou estaduais, sem desconsiderar esforços anteriores.  Universidade Federal de Uberlândia2018-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/4752610.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-08Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 448-469Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 3 (2018); 448-469Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 448-469Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 3 (2018); 448-4692238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47526/25675Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessFarias Junior, José Petrúcio de2022-07-21T14:12:28Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47526Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-07-21T14:12:28Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv ‘All that is solid melts into air": the national curricular parameters, its contributions and its inconsistencies on practices of teaching history
‘Tout ce qui est solide se dissout dans l'air’: les Paramètres Curriculaires Nationaux, leurs contributions et leurs incohérences dans les pratiques d'enseignement de l'histoire
‘Tudo o que é sólido se desmancha no ar’: os Parâmetros Curriculares Nacionais, suas contribuições e suas inconsistências às práticas de ensino de história
title ‘All that is solid melts into air": the national curricular parameters, its contributions and its inconsistencies on practices of teaching history
spellingShingle ‘All that is solid melts into air": the national curricular parameters, its contributions and its inconsistencies on practices of teaching history
Farias Junior, José Petrúcio de
Parâmetros Curriculares Nacionais
Ensino de História
Currículo
National Curriculum Parameters
Teaching of history
Curriculum
Paramètres Curriculaires Nationaux
Enseignement de l’Histoire
Curriculum
title_short ‘All that is solid melts into air": the national curricular parameters, its contributions and its inconsistencies on practices of teaching history
title_full ‘All that is solid melts into air": the national curricular parameters, its contributions and its inconsistencies on practices of teaching history
title_fullStr ‘All that is solid melts into air": the national curricular parameters, its contributions and its inconsistencies on practices of teaching history
title_full_unstemmed ‘All that is solid melts into air": the national curricular parameters, its contributions and its inconsistencies on practices of teaching history
title_sort ‘All that is solid melts into air": the national curricular parameters, its contributions and its inconsistencies on practices of teaching history
author Farias Junior, José Petrúcio de
author_facet Farias Junior, José Petrúcio de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Farias Junior, José Petrúcio de
dc.subject.por.fl_str_mv Parâmetros Curriculares Nacionais
Ensino de História
Currículo
National Curriculum Parameters
Teaching of history
Curriculum
Paramètres Curriculaires Nationaux
Enseignement de l’Histoire
Curriculum
topic Parâmetros Curriculares Nacionais
Ensino de História
Currículo
National Curriculum Parameters
Teaching of history
Curriculum
Paramètres Curriculaires Nationaux
Enseignement de l’Histoire
Curriculum
description Our proposal consists in presenting the main pedagogical guidelines of the Brazilian Curricular Parameters for elementary and secondary education, considering its organizational structure. We highlight, in particular, the limits and possibilities of such document for the renewal of History teaching with the purpose not only of contributing to the theoretical-methodological deepening of teaching practices in basic education, but also to foment public policies addressed to the constitution of municipal or state curricular proposals, without disregarding previous efforts.  
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47526
10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-08
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47526
identifier_str_mv 10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-08
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47526/25675
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 448-469
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 3 (2018); 448-469
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 448-469
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 3 (2018); 448-469
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943958815571968